Loot - Τα λάφυρα

3

Πλακατζίδικη ατμόσφαιρα, με τον «μυστικό πράκτορα» Γιάννο­ Περλέγκα σε πολύ καλή φόρμα, σε μια παρεΐστικη και αθυρόστομη εκδοχή αυτής της μαύρης κωμωδίας που λοιδωρεί τα εμβλήματα της βρετανικής μεταπολεμικής ηθικής.

Loot - Τα λάφυρα

Πλακατζίδικη ατμόσφαιρα, με τον «μυστικό πράκτορα» Γιάννο­ Περλέγκα σε πολύ καλή φόρμα, σε μια παρεΐστικη και αθυρόστομη εκδοχή αυτής της μαύρης κωμωδίας που λοιδωρεί τα εμβλήματα της βρετανικής μεταπολεμικής ηθικής.

Loot - Τα λάφυρα - εικόνα 1

Λίγο προτού δολοφονηθεί από τον εραστή του, ο Τζο Όρτον­ (1933-1967) πρόλαβε να ανανεώσει το είδος της βρετανικής φάρσας μεταβολίζοντας τα βασικά ειδολογικά, αισθητικά κι εννοιολογικά του χαρακτηριστικά με το μαύρο χιούμορ και την αναρχική λογική του, τον παραλογισμό της ατάκας, της φόρμας και του περιεχομένου. Στο «Loot» (1964) ο Όρτον, ως διανοούμενος φαρσέρ («Ο Όσκαρ Ουάιλντ του μεταπολεμικού κοινωνικού κράτους και του υποκριτικού καθωσπρεπισμού του», σύμφωνα με τον «Observer»), λοιδορεί τη βρετανική ηθική κι εκθέτει ανεπανόρθωτα το σάπιο πουριτανισμό και τους ξεχαρβαλωμένους θεσμούς της (οικογένεια, εκκλησία, αστυνομία). Η βλακεία, η αμαρτία και η διαφθορά πρυτανεύουν στο κωμικό του σύμπαν κι ένας θίασος τεράτων περιφέρεται γύρω από ένα ανοιχτό φέρετρο.

Loot - Τα λάφυρα - εικόνα 2

Σε μια εύρυθμη, πλακατζίδικη και αμείωτης έντασης παράσταση, ο Μάκης Παπαδημητρίου αντιμετωπίζει αυτήν τη μαύρη φάρσα σαν ένα εξελληνισμένο, παρεΐστικο ανέκδοτο γεμάτο λογοπαίγνια και αθυρόστομους αστεϊσμούς, με ατάκες του στιλ «κούνια που σε κούναγε» και «κλάνει το μπαρμπούνι;». Οι Γιώργος Μακρής, Κατερίνα Λυπηρίδου, Δημήτρης Πασσάς και Όμηρος Πουλάκης ερμηνεύουν με κέφι τους βλακέντιους και τους σατανικούς τύπους του Όρτον, θαρρείς και πρόκειται για τρόφιμους φρενοκομείου.
Ο σουρεαλισμός της κατάστασης συχνά διολισθαίνει στην καζούρα και στα αυτο­αναφορικά αστεία, δίχως όμως να χάνεται η ωραία εκκεντρικότητα της κατάστασης. Αδιαφιλονίκητος σταρ είναι ο Γιάννος Περλέγκας ως επιθεωρητής της Σκότλαντ Γιαρντ: ένα κράμα Μπέκα και Κλουζό με νεοελληνική «πετριά», βρετανικό φλέγμα, γηγενή... μπινελίκια και απαράμιλλο στιλ. Σ' αυτό το τελευταίο, το στιλ δηλαδή, φοβάμαι πως χωλαίνει η παράσταση. Ο Όρτον, εκτός από πλάκα, αποζητά και την εκλέπτυνση. Εδώ η παρεΐστικη διάθεση και η απουσία ευρηματικών λύσεων στο επίπεδο της φόρμας και της ατμόσφαιρας λειτουργούν αποτρεπτικά ως προς ένα βασικό ζητούμενο του «Loot» – την αποσύνθεση της βρετανικής φινέτσας.

ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ­Αντισθένους 7 & Θαρύπου, 2109212900. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Loot - Τα λάφυρα

  • Μαύρη Κωμωδία
  • Διάρκεια: 80 '

Σάτιρα για το συντηρητισμό της εκκλησίας, την άποψη της κοινωνίας για το θάνατο και την «ακεραιότητα» της αστυνομίας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ανοίγει η "Αίθουσα αναμονής" στον ιδιαίτερο χώρο του Σ.Ο.Τ.Α. – Σωματείου Οδηγών Ταξί Αττικής

Σε έναν χώρο που κουβαλά τη μνήμη ενός ανδροκρατούμενου επαγγελματικού κλάδου, τέσσερις γυναίκες συναντώνται τυχαία και – μέσα από το χιούμορ, τη συγκίνηση και την αναμέτρηση με τον εαυτό τους – αφηγούνται μια ιστορία αλλαγής και λύτρωσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/10/2025

"Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού-Πάρτε μια γεύση από τις πρώτες φωτογραφίες

Με ιδιαίτερη ευαισθησία προσεγγίζει την ιστορία των "Παιδιών ενός κατώτερου θεού" ο σκηνοθέτης Δημοσθένης Παπαδόπουλος, φωτίζοντας τη σιωπή, τη διαφορετικότητα και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης στη σκηνή.

"Unborn": 5 λόγοι που θα σε κάνουν να δεις αυτή τη διαφορετική ιστορία ενηλικίωσης

Η Χριστίνα Κυρίτση για την παράσταση "Unborn", που κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Ρεκτιφιέ στις 14 Οκτωβρίου.

Ο Ιβάν Βιριπάγιεφ στο θέατρο Olvio στις 13 Οκτώβρη

Με αφορμή το ανέβασμα του έργου του, "Οι μεθυσμένοι", ο ανατρεπτικός Ρώσος συγγραφέας Ιβάν Βιριπάγιεφ θα βρεθεί στο Olvio για να παρακολουθήσει την παράσταση και να συζητήσει με το κοινό.

Πρεμιέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Το έργο του Σάμουελ Μπέκετ, που μας μεταφέρει σε ένα καταφύγιο μετά το τέλος του κόσμου, σηκώνει αυλαία σήμερα στο θέατρο Ιλίσια.

Backstage στη θεατρική "Τελευταία Έξοδο – Ρίτα Χέιγουορθ" του Στίβεν Κινγκ

Συναντήσαμε τους σκηνοθέτες Ορέστη και Δημήτρη Σταυρόπουλο και τους πρωταγωνιστές της πρώτης ελληνικής θεατρικής μεταφοράς του "The Shawshank Redemption", Νίκο Ψαρρά και Δημήτρη Παπανικολάου, στο θέατρο Άνεσις.

Για την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους το γήρας είναι θέμα απόφασης

Στο "Πριν ανοίξουμε φτερά", η ζωή, η απώλεια και οι οικογενειακοί δεσμοί ζωντανεύουν στη σκηνή. Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για τα δικά της φτερά, τη συνεργασία με Δημήτρη Καταλειφό και Γιάννη Μπέζο, την τηλεοπτική της παρουσία και για το συναίσθημα που θα… μαγείρευε, αν μπορούσε.