Το τάβλι

3,5

Το έργο-ύμνος και μαζί λίβελος για το νεοελληνικό σύμπλεγμα μαγκιάς και κουτοπονηριάς, σε μια παράσταση που φωτίζει την κωμική μελαγχολία του και μας δείχνει ότι οι δύο ξοφλημένοι ταβλαδόροι δεν θα γίνουν ποτέ ο «μέγας» που ονειρεύονται.

Το τάβλι

Το έργο-ύμνος και μαζί λίβελος για το νεοελληνικό σύμπλεγμα μαγκιάς και κουτοπονηριάς, σε μια παράσταση που φωτίζει την κωμική μελαγχολία του και μας δείχνει ότι οι δύο ξοφλημένοι ταβλαδόροι δεν θα γίνουν ποτέ ο «μέγας» που ονειρεύονται. Άλλη φτια­ξιά και άλλες πλάτες έχουν εκείνοι που αναρριχώνται...

Το τάβλι - εικόνα 1

Μέσα από τα σπασμένα μωσαϊκά του θεάτρου ένα τάβλι περιστρέφεται γύρω από τον άξονά του, σαν να ’ναι μηχανικό. «Χορεύει» στο ρυθμό ενός τανγκό που πλημμυρίζει την αίθουσα (σκηνικά: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου, μουσική: Μίνως Μάτσας). Ο Νίκος Κουρής και ο Μάκης Παπαδημητρίου λικνίζονται για λίγο παιχνιδιάρικα κι έπειτα χιμούν στο παιχνίδι, ρίχνοντας τα ζάρια και στήνοντας τα πούλια σαν δαιμονισμένοι. Με αυτήν την έναρξη μοιάζουν να χαιρετούν τον αξέχαστο δάσκαλό τους Λευτέρη Βογιατζή. Τιμούν το θέατρό του ως μια σκευή σοφών παιχνιδιών και το σκηνοθετικό του ιδίωμα ως μια κιβωτό διδαχών και τεχνικών άμεσα συνυφασμένων με την τέχνη που εκείνος κατείχε: να αντιμετωπίζεις το θέατρο εξίσου σαν μηχανή νοημάτων, όσο θαυμάτων.
Περνώντας στην παράσταση καθαυτή, παρακολουθούμε το θέατρο δύο αυτο-σκηνοθετούμενων ηθοποιών οι οποίοι δεν θέτουν το έργο στο στενό πλαίσιο ενός μετα-ηθογραφικού νατουραλισμού, ούτε­ αντιμετωπίζουν τα μετεμφυλιακά βιώματα των δύο χαρακτήρων. Όπως λοιπόν δεν βλέπουμε μια «κανονική» αυλή­ σπιτιού στο Θησείο, έτσι δεν θα δούμε ποτέ τον Μάκη Παπαδημητρίου να μεταμορφώνεται στον ψευτόμαγκα κομπιναδόρο Φώντα που ονειρεύεται να γίνει δουλέμπορος ή τον Νίκο Κουρή να υποδύεται τον ζιγκολό και πρώην δωσίλογο Κόλια, ο οποίος θέλει να περνιέται για ήρωας της Αντίστασης.

Το τάβλι - εικόνα 2

Μολονότι οι ερμηνείες τους είναι απολαυστικές, εκείνο για το οποίο πραγματικά χαίρουν συγχαρητηρίων είναι ο τρόπος με τον οποίο, αντί να ερμηνεύουν τον Φώντα και τον Κόλια, στέκουν διαρκώς «δίπλα τους», σχολιάζοντας ή υπονομεύοντας όσα λένε και πράττουν οι ρόλοι – όχι με τα λόγια, αλλά με το βλέμμα, τη διάθεση, την αύρα τους. Δεν στήνουν μια σκληροπυρηνική παράσταση ρήξης, όμως αξιοποιούν υποδειγματικά ένα εξαιρετικό δείγμα γραφής του ελληνικού παρελθόντος.

Γιατί οι Κουρής - Παπαδημητρίου αντιμετωπίζουν το εμβληματικό μονόπρακτο του 1972 με μια ελεγχόμενη λόξα: το διαβάζουν σαν μια καλογραμμένη αλληγορική παρτιτούρα ήχων, δράσεων και –κυρίως– ηθών. Με χιούμορ και συμπάθεια στρέφουν στο πρόσωπό μας το έργο σαν να ’ναι το σκονισμένο κάτοπτρο στο οποίο θα αναγνωρίσουμε τα χαρακτηριστικά των προπατόρων μας. κάτι κατακαημένων, αμόρφωτων και πάμφτωχων κομπιναδόρων του γλυκού νερού, που θέλησαν να βάλουν χέρι στο κέρας της Αμάλθειας. Είναι αυτό που ο Φώντας περιγράφει γλαφυρά παραμυθιάζοντας τον Κόλια: «Θα μπαίνεις στη λιμουζίνα να πας στην εκκλησία και από πίσω δέκα φιλαρμονικές!»

Μολονότι θεωρώ πως μια αντεστραμμένη δια­νομή (ο Κουρής ως Φώντας και ο Παπαδημητρίου ως Κόλιας) θα είχε ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον και παρά την απουσία υφολογικών διακυμάνσεων (τα πάντα ορίζονται υπό τη σκιά μιας κωμικής μελαγχολίας), οι δύο ηθοποιοί πέτυχαν να μας δείξουν ότι οι ξοφλημένοι αντιήρωες του Κεχαΐδη δεν θα γίνουν ποτέ ο «μέγας» που ονειρεύονται. Άλλη φτια­ξιά και άλλες πλάτες έχουν εκείνοι που αναρριχώνται. Το «πρωθυπουργικό remix» με τους λόγους Ελλήνων πολιτικών από τη Δικτατορία μέχρι σήμερα που ακούγεται κάποια στιγμή, αποτελώντας τη μόνη σκηνοθετική νότα επικαιροποίησης, έρχεται να μας θυμίσει ποιοι στα αλήθεια είναι εκείνοι που παίζουν σε μια παρτίδα τάβλι αυτό που αποκαλούμε «πατρίδα».

Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 15/5/2014.

Περισσότερες πληροφορίες

Το τάβλι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 75 '

Σε μια αυλή της Αθήνας οι δύο ήρωες του έργου αναμετριούνται στο ελληνικό «σπορ», το τάβλι, και ξεδιπλώνουν τα πάθη, τις επιθυμίες και τα όνειρά τους

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/12/2025

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.

"Αγωνία Ιερή": Σπουδή πάνω στο έργο και τη ζωή της Εύας Palmer Σικελιανού

Μια τελετουργική παράσταση για τη ζωή και το όραμα της Εύας Palmer Σικελιανού. Η γυναίκα που ύφανε τον μύθο με το παρόν, αντιστάθηκε σε καθεστώτα και ανέστησε το αρχαίο δράμα επιστρέφει στη σκηνή μέσα από μια πολιτική, ποιητική σπουδή με πρωταγωνίστρια την Ελένη Νιωτάκη.

"Last Dance of Ivan Vasiliev"- Μια ιστορική βραδιά στο Christmas Theater

Ο Ιβάν Βασίλιεφ, ένας από τους σπουδαιότερους χορευτές της εποχής μας, επιστρέφει στις 8 Δεκεμβρίου στο Christmas Theater για μια στιγμή που ήδη γράφει ιστορία: το "Last Dance of Ivan Vasiliev". Μια παράσταση–εξομολόγηση, ένας τελευταίος χορός γεμάτος πάθος, αλήθεια και βαθιά ευγνωμοσύνη.

Δρώμενο πάνω σε κείμενο του Δημητριάδη με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά

Ένα πρωτότυπο ψηφιακό-εικαστικό δρώμενο του Δημήτρη Κωτσή, βασισμένο στο κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη, ζωντανεύει με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης", εξερευνώντας τη διαρκή ανθρώπινη πορεία προς αυτογνωσία και μεταμόρφωση.

"Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ": Θεατρικό ταξίδι στην Αυστραλιανή Ενδοχώρα

Συνεχίζεται το αφιέρωμα στους σύγχρονους Αυστραλούς συγγραφείς στο Αγγέλων Βήμα και μόλις έκανε πρεμιέρα το έργο του Duncan Graham "Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ", που αναφέρεται στη δυνατή ιστορία δύο αδελφών.

Χρήστος Λούλης: "Για να ενωθείς πραγματικά, πρέπει να περάσεις από μια κόλαση"

Ο Χρήστος Λούλης, πρωταγωνιστής στο "Cleansed" της Σάρα Κέιν σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, που ανεβαίνει στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" από 4/12, μιλά ανοιχτά για τη σχέση του με το θέατρο και τη ζωή, την πατρότητα, αλλά και για την ουσία των ανθρώπινων σχέσεων και μας αποκαλύπτει πώς το έργο αντικατοπτρίζει καθημερινές μάχες ψυχής.