Φάουστ

3

Κατανυκτική ατμόσφαιρα, ψίθυροι, οικείες μελωδίες­ –από ριζίτικα μέχρι Σου­γιούλ–, μεταφυσική αλλά και χιουμοριστική διάθεση, με τον Ακύλα Καραζήση ιδανικό ως Φάουστ. Μια παράσταση ενδιαφέρουσα, μεγάλης διάρκειας, όχι όμως και μεγάλης πνοής.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Φάουστ

Κατανυκτική ατμόσφαιρα, ψίθυροι, οικείες μελωδίες­ –από ριζίτικα μέχρι Σου­γιούλ–, μεταφυσική αλλά και χιουμοριστική διάθεση, με τον Ακύλα Καραζήση ιδανικό ως Φάουστ. Μια παράσταση ενδιαφέρουσα, μεγάλης διάρκειας, όχι όμως και μεγάλης πνοής.

Φάουστ - εικόνα 1

Είκοσι τριών ετών ήταν ο Γκαίτε όταν πρωτο-σχεδίασε τον «Φάουστ». και τον ολοκλήρωσε ύστερα από 60 χρόνια, το 1832, σε ηλικία 83 ετών. Τι πραγματεύεται αυτό­ το opus magnum είναι γνωστό: ο σοφός γερο-Φάουστ αφιερώθηκε στην απόκτηση της γνώσης κι έχασε μια εν ηδονή ζωή. Ο Μεφιστοφελής του ξαναδίνει τη νιότη και τις χαρές της, αρκεί ο Φάουστ να του χαρίσει μετά θάνατον την ψυχή του. Το γλωσσικό και νοηματικό πλούτο αυτής της τεράστιας­ σε έκταση και κοσμογονικής σε επίπεδο σύλληψης έμμετρης ποιητικής τραγωδίας ελάχιστοι γνωρίζουν. σπανίως ανεβαίνει εξάλλου.
Οι παιδαγωγικές προδιαγραφές (το να ακουστεί από σκηνής το έργο) πληρούνται σε μεγάλο βαθμό στην παράσταση του Μιχαήλ Μαρμαρινού χάρη και στη μετάφραση του Πέτρου Μάρκαρη: ένα μνημείο βιωμένου λόγου. Με δέος, τρυφερότητα, συγκίνηση και σχεδόν θρησκευτική κατάνυξη, χαμηλόφωνα κι αισθαντικά, προσέγγι­σε ο Μαρμαρινός αυτό το θηριώδες έργο, σκηνοθετώντας το πρώτο μέρος του (4.614 στίχους).
Βρισκόμαστε ενώπιον ενός καλλιτεχνικού άθλου, όχι όμως και μιας μεγαλόπνοης παράστασης. Η σκηνοθεσία εικονοποιεί το έργο σε μια άδεια σκηνή, τελώντας σε συνθήκη πρόβας, χωρίς σκηνικά ή κοστούμια με τη στενή έννοια του όρου. Στην κυρίαρχη αφήγηση εισβάλλουν ευρήματα και τεχνικές οικείες από τις παραστάσεις του Μαρμαρινού όσο και άλλων ομότεχνών του: ψιθυριστή (γι’ αυτό συχνά κακόηχη) εκφορά του λόγου, μικρόφωνα και προβολές, τρεχαλητά και λαχανιάσματα του θιάσου, καπνοί και απόκοσμες ατμόσφαιρες, συμβολισμοί (το ψάρι της αρχής, ο σκύλος του τέλους κ.ά.) καθώς κι εξωκειμενικά σχόλια­, όπως τα πρακτικά της δίκης της «αληθινής» Μαργαρίτας ή το φλαμένκο του Γιώργου Μπινιάρη.

Φάουστ - εικόνα 2

Ασύνδετος, αλλά συγκινητικός ο μουσικός παλίμψηστος που δημιουργεί ο Δημήτρης Καμαρωτός μπλέκοντας βόμβους, «αναμνήσεις» ελληνικών μελωδιών (από το ριζίτικο «Μιαν κόρη ρόδα μάζωνε», το «Είναι μεσάνυχτα» του 1933, το «Άνοιξε γιατί δεν αντέχω» μέχρι τα «Ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα»!) και συμβολικά ηχοτοπία, σαν τον ανεμιστήρα που «κινεί» τις χορδές μιας κιθάρας-αναφορά στην «αιολική άρπα» του Γκαίτε.
Παρά τη φυγόκεντρη δομή, τη φιλολογική συμβολοποίηση και τον αφηγηματικό κατακερματισμό της, η σκηνοθεσία μάς δίνει διαρκώς «σημάδια» της μεγαλειώδους σύνθεσης του Γκαίτε, τονίζοντας εξίσου τις θεολογικές και τις μεσαιωνικές καταβολές όσο και τις οντολογικές, μεταφυσικές αλλά και υφολογικές προεκτάσεις του, με το θέμα του έρωτα μεταξύ Φάουστ και Μαργαρίτας να ανάγεται σε κεντρομόλο δύναμη της παράστασης. Η θρυμματισμένη μνήμη, η πανταχού παρούσα θεολογία, η απροσδόκητη ελληνικότητα, η αίσθηση πως ο Φάουστ –ο άνθρωπος εν γένει– διατελεί εν παραμυθία, η διαλεκτική ανάμεσα­ στο προσωπικό (σκηνοθετική ανάγνωση) και το οικουμενικό (μύθος του Φάουστ) είναι τα κομβικά και πραγματικά αξιόλογα στοιχεία­ της παράστασης.
Όμως η κουραστική ροή, η περιγραφικότητα, ο στατικός ρυθμός, η πλαδαρή σύνδεση και η απουσία σφρίγους καθιστούν έως και βασανιστική την παρακολούθησή της. Με το «αχ» του Φάουστ ξεκινά ο Ακύλας Καραζήσης τη γενναία κατάδυσή του στον ήρωα των ηρώων, γυμνός προβάλλει στο δεύτερο μέρος και σταδιακά εκμηδενίζεται. Ο 10μελής θίασος τον συντροφεύει με ζέση, έστω κι αν ξεχωρίζει κυρίως η Μαργαρίτα της νεότατης Δάφνης Ιωακειμίδου-Πατακιά.

Περισσότερες πληροφορίες

Φάουστ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 240 '

Η εικονογραφία του ανθρώπου που πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο, σε μια παράσταση-περιπέτεια γεμάτη διακειμενικές αναφορές και προσωπικές αφηγήσεις

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το σινεμά πάει θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι: οι έξι παραστάσεις που ακολουθούν σου δίνουν την ευκαιρία να παρακολουθήσεις διάσημα έργα του κινηματογράφου με νέα ματιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/12/2025

Ψήφισες στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού; Δες αν κερδίζεις θεατρικά δώρα

Όλα τα ονόματα των αναγνωστών/τριών που κερδίζουν διπλές προσκλήσεις για παραστάσεις ή ένα θεατρικό βιβλίο.

Ποιες παραστάσεις Καρυοθραύστη θα δούμε & γιατί είναι το απόλυτο γιορτινό παραμύθι

Ο "Καρυοθραύστης" επιστρέφει κάθε γιορτινή περίοδο στη σκηνή, γιατί ενώνει μουσική, χορό και παιδική φαντασία σε ένα μαγικό ταξίδι αγάπης, ονείρων και Χριστουγεννιάτικης θαλπωρής. Πού θα τον συναντήσουμε φέτος;

Η Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" του Λόρκα

Μιλήσαμε με την ηθοποιό Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" και τη διαχρονική δύναμη του λορκικού σύμπαντος, που εξακολουθεί να συγκινεί και να προβληματίζει το σύγχρονο κοινό.

"Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" – γελάμε με τα καλά και τα κακά μας και περνάμε όμορφα

Στις γιορτές, που όλοι αναζητούμε κάτι που να μας φέρει πιο κοντά –στους άλλους και στον εαυτό μας– το "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο θέατρο Μπέλλος είναι μια υπενθύμιση ότι, παρά τις δυσκολίες, υπάρχει ακόμα χώρος για γέλιο, ποίηση και ελπίδα.

Ιδέες για δώρα με θεατρική ψυχή από το πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου

Αν ψάχνεις δώρα με ιστορία, αισθητική και νόημα, μια βόλτα στο πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου αποκαλύπτει χειροποίητες δημιουργίες, σύγχρονο design και αντικείμενα που κουβαλούν τη μαγεία της σκηνής.

'Annie': Ένα θεαματικό μιούζικαλ στο Παλλάς γεμίζει την καρδιά μας με τη χαρά του "αύριο"

Επειδή στις γιορτές πάνε πολύ τα μιούζικαλ, αξίζει να επισκεφθείτε το Θέατρο Παλλάς, και να δείτε παράσταση την "Annie", σε σκηνοθεσία και απόδοση Θέμιδας Μαρσέλλου, με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Στάνκογλου, Δανάη Παππά, Μαρία Κατσανδρή, Αργύρη Αγγέλου και 40 ακόμη ηθοποιούς, τραγουδιστές, χορευτές, ζωντανή ορχήστρα, μικρά παιδιά και έναν σκύλο-πρωταγωνιστή.