Ο άνθρωπος που γελά

3

Ο Θοδωρής Αμπαζής μας συστήνει ένα σπουδαίο κείμενο, μετατρέποντάς το σε μουσικοθεατρική παρτιτούρα. Όμως τόσο η σύνθεση όσο και –κυρίως– η σκηνοθεσία τού στερούν τη δυναμική, καθώς η παράσταση μένει καθηλωμένη σε μια στατική απόδοση, με ελάχιστες κορυφώσεις.

Ο άνθρωπος που γελά

Ο Θοδωρής Αμπαζής μας συστήνει ένα σπουδαίο κείμενο, μετατρέποντάς το σε μουσικοθεατρική παρτιτούρα. Όμως τόσο η σύνθεση όσο και –κυρίως– η σκηνοθεσία τού στερούν τη δυναμική, καθώς η παράσταση μένει καθηλωμένη σε μια στατική απόδοση, με ελάχιστες κορυφώσεις.

Η γνωριμία με αυτό το μάλλον άγνωστο στους πολλούς κείμενο είναι το μεγάλο κέρδος που αποκομίζει κάποιος από την ευφάνταστη ιδέα του Αμπαζή να το διασκευάσει σε μορφή όπερας, με τη συνεργασία της Έλσας Ανδριανού που υπογράφει το λιμπρέτο. Ο σπουδαίος Ουγκό συνέθεσε μια ερωτική ιστορία που διαδραματίζεται στην Αγγλία της Παλινόρθωσης (τέλη 17ου αι.) κι έχει εμφανές και σημαντικό πολιτικό υπόβαθρο. Δύο κόσμοι συνυπάρχουν στο σύμπαν του Ουγκό, οι «πάνω» και οι «κάτω», οι λόρδοι και ο εξαθλιωμένος λαός. Κομμάτι του τελευταίου είναι οι περιπλανώμενοι θεατρίνοι στους οποίους ανήκει ο Γκουίνπλεν, ο άντρας που έχει υποστεί μια φρικτή παραμόρφωση καθώς στο πρόσωπό του έχει χαραχτεί ένα μόνιμο χαμόγελο. Μαζί με την τυφλή Ντέα αποτελούν τη βασική ατραξιόν που παρουσιάζει ο θιασάρχης Ούρσους περιοδεύοντας με την άμαξά του.

Ο άνθρωπος που γελά - εικόνα 1

Στη σκηνική εκδοχή που έχουν συνυπογράψει Αμπαζής και Ανδριανού κυριαρχεί το πολιτικό πρόσημο: μια κοινωνία διχοτομημένη σε προνομιούχους και μη, ένας λαός καθηλωμένος στην άγνοια προκειμένου να αποδέχεται μοιρολατρικά τα πάντα, λιγοστές φωνές εξέγερσης που είναι καταδικασμένες να πέφτουν στο κενό. Μάλιστα, οι ηχογραφημένες παρεμβάσεις (με τη φωνή του Θανάση Παπαγεωργίου) υπογραμμίζουν ακόμη περισσότερο τα σημεία πολιτικού ενδιαφέροντος και η δραματική ερωτική ιστορία που συνδέει τον Γκουίνπλεν με την Ντέα αφήνεται σχεδόν σε δεύτερη μοίρα.

Το λιμπρέτο κατορθώνει να συλλάβει –και μάλιστα σε ευσύνοπτη διάρκεια– την πολιτική καρδιά του έργου, αναγκάζεται όμως να καταφύγει πολύ συχνά στην αφήγηση, κάτι που στοιχίζει στο σκηνικό θέαμα. Αυτό με τη σειρά του, καθοδηγούμενο από τον Αμπαζή, δεν μεταδίδει ιδιαίτερα ρίγη στην πλατεία, παρά τη θεαματικότατη, υψηλής αισθητικής όψη (σκηνογραφία Κωνσταντίνος Ζαμάνης, κοστούμια Νίκη Ψυχογιού, φωτισμοί Νίκος Σωτηρόπουλος)· διακρίνεται από στατικότητα, ενώ και η μουσική σύνθεση ακούγεται σαν να ακολουθεί πάνω κάτω το ίδιο τέμπο.

Ο άνθρωπος που γελά - εικόνα 2

Οι ομαδικές σκηνές, ειδικά στο πρώτο μέρος, είναι ενδεικτικές: ούτε η σκηνοθεσία ούτε η χορογραφία (Αγγελική Στελλάτου) εκμεταλλεύονται το σύνολο των δεκάδων ηθοποιών, που εμφανίζονται πάντως άρτια δουλεμένοι και συντονισμένοι, ώστε να ανεβάσουν τη σκηνική θερμοκρασία. Θα χρειαστεί να φτάσουμε στο δεύτερο μέρος για να νιώσουμε την επίδραση του θεάματος, να δούμε κάποιες ερεθιστικές σκηνές, να ξεχωρίσουμε τα βασικά πρόσωπα πάνω από το πλήθος, να συναισθανθούμε το δράμα που μεταφέρουν.

Ο Αιμιλιανός Σταματάκης στον ρόλο του Γκουίνπλεν είναι εξαιρετικός, αλλά περιμένει το φινάλε για να το αποδείξει, όταν θα εκφωνήσει το φλογερό δημοκρατικό του μανιφέστο στη Βουλή των Λόρδων. Η Εβελίνα Παπούλια ανταποκρίνεται με κυνική αιχμηρότητα στον ρόλο της λαίδης Ζοζιάνα, ο Σπύρος Τσεκούρας είναι ίσως παραπάνω τραχύς ως Ούρσους, ενώ η Ντέα της Μαρίας Δελετζέ φαίνεται υποβιβασμένη από την ίδια τη σκηνοθεσία.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ - REX (ΣΚΗΝΗ «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ») Πανεπιστημίου 48, κέντρο, 2103305074. Διάρκεια: 135΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο άνθρωπος που γελά

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 135 '

Το βαθιά πολιτικό ομώνυμο μυθιστόρημα του Βίκτορ Ουγκό, που εστιάζει στο αποκρουστικό πρόσωπο της εξουσίας, μετατρέπεται σε μια σύνθεση βασισμένη στο σύγχρονο μουσικό θέατρο και το θέατρο πρόζας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber