Καντίντ ή η αισιοδοξία

4

Αποτελεί ρίσκο και φανερώνει τόλμη η επιλογή του Θωμά Μοσχόπουλου να διασκευάσει για τη σκηνή το μάλλον άγνωστο στο ευρύ κοινό διήγημα του Βολταίρου – και μάλιστα με μια ομάδα νέων ηθοποιών.

Καντίντ ή η αισιοδοξία

Αποτελεί ρίσκο και φανερώνει τόλμη η επιλογή του Θωμά Μοσχόπουλου να διασκευάσει για τη σκηνή το μάλλον άγνωστο στο ευρύ κοινό διήγημα του Βολταίρου – και μάλιστα με μια ομάδα νέων ηθοποιών.

Καντίντ ή η αισιοδοξία - εικόνα 1

O σκηνοθέτης βρήκε στήριγμα στη συνθήκη του «θεάτρου μέσα στο θέατρο», για να μεταφέρει στη σκηνή την ιστορία του νεαρού Καντίντ, που μια σειρά μαρτυρικών περιπετειών τον κάνουν να απορρίψει­ την αφελώς αισιόδοξη θεώρησή­ του πως «ό,τι γίνεται γίνεται για καλό» και «ο κόσμος μας είναι ο καλύτερος δυνατός». Η φιλοσοφική ρητορική ενός έργου του Διαφωτισμού που σαρκάζει τις κοινωνικές συμβάσεις, την υποκρισία της αριστοκρατίας και του κλήρου, την ιδεολογική ακαμψία της αυθεντίας, «καμουφλάροντας» την πολεμική του κάτω από την περιπετειώδη φόρμα και το απλό, αλληγορικό ύφος της παραβολής, δίνεται επί σκηνής ως δραματοποιημένη αφήγηση και ως παιχνίδι ρόλων, σε ένα αριστοκρατικό σαλόνι όπου οι ευγενείς ακροατές του Καντίντ αναπαριστούν μαζί του το περιπετειώδες ταξίδι του.

Την παράσταση χαρακτηρίζουν το χαρίεν, άκρως θεατρικό ύφος, η λεπτή ειρωνεία και μια ανάλαφρη θεατρικότητα σε αισθητή αντίθεση με τις φρικαλεότητες που υφίσταται ο Καντίντ (μεταξύ άλλων επιβιώνει ενός ναυαγίου, φυλακίζεται, εξαπατάται, βρίσκεται αντιμέτωπος με μια φυλή ανθρωποφάγων κ.ά.), επιλογή που αποδεικνύεται λειτουργικότερη από οποια­δήποτε προσπάθεια ρεαλισμού, ενώ παράλληλα αποτελεί ένα εύστοχο σχόλιο για το τότε και το τώρα, για τη διαχρονικά βίαιη ιστορία της ανθρωπότητας.

Καντίντ ή η αισιοδοξία - εικόνα 2

Καθοριστικό εργαλείο εφαρμογής της σκηνοθετικής ιδέας η όψη, μεγεθύνει τη μη ρεαλιστική συνθήκη στα όρια της καρικατούρας: κοστούμια που αναμειγνύουν την αισθητική του 18ου αιώνα, επί τούτου υπερτονισμένη, με δάνεια από το μιούζικ χολ, ακόμη και από το punk (Κλερ Μπρέισγουελ), δισδιάστατα σκηνικά, μια μακέτα θεάτρου με μινιατούρες που συμπληρώνουν τη φυσική παρουσία των ηθοποιών­, παιχνίδι με το φως και τις σκιές, όλα λειτουργούν προς ενίσχυση του παιχνιδιού με τη θεατρικότητα (σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού, ­φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου).

Η σκηνοθετική ιδέα, εκτελεσμένη με ζέση από τους ηθοποιούς (γύρω από τον Μιχάλη Συριόπουλο ως Καντίντ συγκεντρώνονται οι υπόλοιποι ηθοποιοί σε πολλαπλούς ρόλους), αναπληρώνει τη θεατρικότητα που λείπει από το πρωτότυπο κείμενο. Όμως, παρά τις «ενέσεις» θεατρικότητας, η παράσταση δεν αποφεύγει μια χωρίς διακυμάνσεις γραμμικότητα, η οποία ενδεχομένως οδηγεί σε κόπωση τον θεατή ακριβώς τη στιγμή που χρειάζεται η προσοχή του. στο φινάλε δηλαδή, όταν ο Καντίντ, αμφισβητώντας ό,τι θεωρούσε μέχρι τότε προϊόν αυθεντίας, κάνει το καθοριστικό βήμα προς την ωριμότητα και την ουσιαστική ενηλικίωση. Ενδεχομένως λίγο περισσότερο «ξεσκόνισμα» του κειμένου να αναδείκνυε πλήρως τις αστραφτερές ιδέες, αλλά δεν χρεώνω απόλυτη ευθύνη στον σκηνοθέτη για τα βαρίδια της παράστασης. Έχοντας υπόψη ανάλογα παθητικά και άλλων παραστάσεων που δραματοποιούν λογοτεχνικά κείμενα, αναρωτιέμαι μήπως έφτασε η στιγμή να επιστρέψουν οι σκηνοθέτες σε έργα κατεξοχήν προορισμένα για τη σκηνή.

ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΡΤΑ Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι, 2107711333. Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Καντίντ ή η αισιοδοξία

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 110 '

Μια παραβολή πάνω στη στάση που οφείλει να έχει ο άνθρωπος κάθε εποχής, σε ένα έργο κριτικής και αμφισβήτησης, όπου συγκλίνουν μοναδικά η λογοτεχνία με τη φιλοσοφία

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber