Μαραν Αθα

Με έναυσμα την ερμηνεία της Γιασεμί Κηλαηδόνη, το πυκνό κείμενο του Θωμά Ψύρρα, που συνδυάζει την ντοπιολαλιά με το λόγο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και του Γεώργιου Βιζυηνού, μετατρέπεται σε μια δραματοποιημένη αφήγηση με ένταση κι εσωτερικότητα.

Μαραν Αθα

Με έναυσμα την ερμηνεία της Γιασεμί Κηλαηδόνη, το πυκνό κείμενο του Θωμά Ψύρρα, που συνδυάζει την ντοπιολαλιά με το λόγο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και του Γεώργιου Βιζυηνού, μετατρέπεται σε μια δραματοποιημένη αφήγηση με ένταση κι εσωτερικότητα.

Μαραν Αθα - εικόνα 1

Μαράν αθά στους νόμους τους χριστιανισμού σημαίνει «Ο Κύριος είναι κοντά», για να τιμωρήσει τα όσα ανόσια και βλάσφημα έπραξες. Στη σημασία και την εσχατολογική προοπτική του «μαράν αθά» στάθηκε ο πρωτοεμφανιζόμενος στο θέατρο πενηνταπεντάχρονος Λαρισινός συγγραφέας για να προσεγγίσει –μέσα από την εξομολόγηση ενός ενενηντάχρονου μοναχού– το αγεφύρωτο χάσμα μεταξύ της φθαρτής ανθρώπινης υπόστασης και του φόβου της θεϊκής αφθαρσίας, τη σύγκρουση ανάμεσα στον αυτοπεριορισμό της βούλησης και στην επιθυμία, ενώ παράλληλα αφήνει να φανεί η κοινωνία μιας άλλης εποχής στην οποία αναδεικνύεται η διαφορετικότητα της γυναίκας.

Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μονόπρακτο με μεγάλη διάρκεια (125΄). Όμως το πρώτο μέρος έμοιαζε περισσότερο με αναλόγιο, ενώ το δεύτερο –σαφώς πιο δυνατό– επέτρεψε στο συναίσθημα να ανθίσει και να χτιστεί ένας δραματικός μονόλογος. Στην αντιποιητική εποχή μας το κείμενο του Ψύρρα («Εις το ταρσικόν εγνώρισα την αγάπη. Δώρο ήτον κι αντίδωρο μαζί... Είδα τον εμαυτό μου να γένηται φεγγάρι – να αλλάσσεται εις φωτιά και μετά να χύνεται ωσάν πρωινή δροσιά απά στο χλωρό φύλλο») θα μπορούσε να ακούγεται ως παραφωνία, έχει όμως μια καθαρότητα που σε συγκινεί.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Δήμος Αβδελιώδης, στην προσπάθειά του να μην αλλοιωθούν ο ρυθμός και το ύφος του κειμένου, το άφησε ατόφιο. Μια συμπύκνωσή του, ωστόσο, στο πρώτο κυρίως μέρος, θα βοηθούσε τον θεατή ο οποίος προσέρχεται για να παρακολουθήσει θεατρική πρόζα. Αυτό που αναγνωρίζουμε στον σκηνοθέτη είναι το γεγονός ότι ξέρει να δημιουργεί ατμόσφαιρα και μια αίσθηση τελετουργίας στις παραστάσεις του, με τις υποβλητικές εναλλαγές του φωτός και τους ακριβείς κινησιολογικούς κώδικες. Η παράσταση έχει ενιαία ατμόσφαιρα και διαπνέεται από μια εσωτερικότητα που δεν επιτρέπει ούτε στο μυαλό ούτε στα μάτια να δραπετεύσουν από τη σκηνή.

Η Γιασεμί Κηλαηδόνη μας εντυπωσίασε με την καθαρότητα και την ακρίβεια της ερμηνείας της. Παραδομένη ψυχή τε και σώματι στην παράσταση, καταφέρνει –όσο εξαντλητικό κι αν είναι– να σταθεί στη σκηνή, ντυμένη μ’ ένα μαύρο ράσο, ως μοναχός που μιλά για τη ζωή του και την αναζήτηση της ολότητας, ώστε να μας οδηγήσει με το σώμα, τις εκφράσεις και τις χειρονομίες της στα υπόγεια της ψυχής του ήρωα.

Είναι φανερό πως στην παράσταση, που απευθύνεται σε φανατικούς θεατρόφιλους, έχει γίνει λεπτομερής δουλειά. Αν είστε εξοικειωμένοι με ανάλογες θεατρικές «δοκιμασίες», η παράσταση θα μιλήσει στην καρδιά σας.

INFO

ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΙΟ Ακαδήμου 14, 2105234382. Μια εσωτερική αυλή ενώνει το θέατρο με το εστιατόριο «Άννας», το οποίο λειτουργεί και ως after theatre στέκι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι βραβευμένοι άντρες ηθοποιοί και σε ποια θέατρα θα τους δεις

Τρεις εξαιρετικοί ηθοποιοί, βραβευμένοι στα Βραβεία Κοινού Αθηνόραμα 2025- ο Γρηγόρης Βαλτινός, ο Γιώργος Γάλλος και ο Μιχάλης Βαλάσογλου- επιστρέφουν φέτος στη σκηνή με νέες παραστάσεις γεμάτες ένταση, πάθος και θεατρικό ρίσκο. Που θα τους δείτε φέτος;

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/11/2025

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι παραστάσεις που βραβεύτηκαν

Τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025 απονεμήθηκαν την Τρίτη 4 Νοεμβρίου σε μια λαμπερή και άκρως ρυθμική τελετή στο Μέγαρο Μουσικής. Δείτε τις εννέα παραστάσεις που ξεχώρισαν οι αναγνώστες του "αθηνοράματος" και τα βραβεία που απέσπασαν οι συντελεστές τους.

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025 από το 'αθηνόραμα': Όλοι οι νικητές

Απονεμήθηκαν τα 27α Θεατρικά Βραβεία Κοινού στις καλύτερες παραστάσεις του 2025 και τους συντελεστές τους, σε μια λαμπερή τελετή στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Αναλυτικά η λίστα όσων ξεχώρισαν.

Η Ελλη Τρίγγου συναντά την "αθανασία" και τη "Λόλα"

Δύο γυναίκες, δύο παραστάσεις που με ένα τρόπο συνομιλούν: η Έλλη Τρίγγου πρωταγωνιστεί στην "αθανασία" της Νεφέλης Μαϊστράλη και τη "Λόλα" του Ηλία Λυμπερόπουλου αυτόν τον χειμώνα.

Η απιστία θέλει τέχνη-"Ράφτης κυριών" σε νέες φωτογραφίες από την παράσταση

Ο "Ράφτης κυριών" του Ζωρζ Φεντώ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, παίζεται στο Θέατρο Γκλόρια με τον Δημήτρη Μακαλιά και ένα λαμπερό καστ, σε μια φάρσα γεμάτη πάθος, παρεξηγήσεις και εκρηκτικό γέλιο.

"Cow Deer": Πώς μοιάζει μια παράσταση, με βασικές πρωταγωνίστριες μια Αγελάδα και μια Ελαφίνα;

Αξίζει την προσοχή μας η παράσταση "Cow Deer" των Κέιτι Μίτσελ, Νίνα Σίγκαλ και Μέλανι Ουίλσον,. Σε συνεργασία με την Ειρήνη Φαναριώτη για τις ελληνικές παραστάσεις και στο πλαίσιο της συνεργασίας Εθνικού Θεάτρου με το Royal Court Theatre του Λονδίνου, μας μιλά για τη σχέση ανθρώπου και φύσης μέσα από κίνηση και ήχο.

Τι συμβαίνει στο θεατρικό wine bar "Taniko";

Ένα κοινωνικό δράμα του Κωνσταντίνου Αβράμη για το ολοένα αυξανόμενο κόστος της υγείας, το gentrification και την κοινωνική ασφυξία, στο Studio Μαυρομιχάλη.