Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η «Φόνισσα» εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα “Φάος”, που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Η Φόνισσα σκηνοθ. Θοδωρής Αμπαζής Νίκος Πεκιαρίδης©

Η "Φόνισσα" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη συνεχίζει, περισσότερο από έναν αιώνα μετά τη συγγραφή της, να προκαλεί συγκίνηση και βαθύ στοχασμό. Η σκοτεινή της ποίηση, η αδυσώπητη κοινωνική της ματιά και ο αξεπέραστος γλωσσικός της πλούτος καθιστούν το έργο διαχρονικό, ανοιχτό σε νέες αναγνώσεις και καλλιτεχνικές προσεγγίσεις. Αυτή η ανεξάντλητη δύναμη του Παπαδιαμάντη είναι και η αφετηρία της νεοσύστατης Ομάδας "Φάος”, που καταπιάνεται για πρώτη φορά με ένα τόσο απαιτητικό στοίχημα: να συστήσει εκ νέου τη "Φόνισσα" στο σύγχρονο θεατή, αναδεικνύοντας τον μουσικό της παλμό και τη θεατρική της ενέργεια.

Η Φόνισσα σκηνοθ. Θοδωρής Αμπαζής
Νίκος Πεκιαρίδης©

Ο σκηνοθέτης Θοδωρής Αμπαζής, επιστρέφοντας στον Παπαδιαμάντη δεκαπέντε χρόνια μετά τους "Έμπορους των Εθνών", συναντά ξανά έναν συγγραφέα που έχει σημαδέψει το έργο του. Για τον Αμπαζή, ο Παπαδιαμάντης δεν είναι απλώς ένας κορυφαίος πεζογράφος, αλλά ένας δημιουργός με βαθιά μουσική σκέψη, με λόγο που αναπνέει, πάλλεται και γεννά εικόνες. Πάνω σ’ αυτήν την αντίληψη οικοδομείται η νέα παράσταση: μια σύνθετη χορική αφήγηση που μετατρέπει τη γλώσσα σε κίνηση και την αφήγηση σε ηχητικό τοπίο. Η παράσταση θα παίζεται στο θέατρο Χώρος, στις 26-27 Ιανουαρίου, 2-3-9-10-16-17-24 Φεβρουαρίου και 2-3-9-10 Μαρτίου. 

Θοδωρής Αμπαζής
Θοδωρής Αμπαζής

Δεκατέσσερις νέοι ηθοποιοί, με ακρίβεια και ευαισθησία, υπηρετούν ένα απαιτητικό θεατρικό σύμπαν, όπου κάθε λέξη λειτουργεί σαν νότα και κάθε χειρονομία σαν σκηνική παρτιτούρα. Οι ιδιωματισμοί της Σκιάθου, οι εναλλαγές καθαρεύουσας και δημοτικής, οι παπαδιαμαντικές εικόνες και η εσωτερική "μουσική" τους γίνονται υλικό κίνησης, ρυθμού και φωνής. Λιτά σκηνικά αντικείμενα – κουτιά, γραφομηχανές, νερό, μια σκάφη πλυσίματος – μεταμορφώνονται στα χέρια της ομάδας σε σύμβολα και όργανα μιας άγριας, ποιητικής πραγματικότητας.

Η Φόνισσα σκηνοθ. Θοδωρής Αμπαζής
Νίκος Πεκιαρίδης©

Για την Ομάδα "Φάος”, η "Φόνισσα" αποτελεί ένα πρώτο, γενναίο καλλιτεχνικό βήμα. Ένα στοίχημα που αφορά όχι μόνο την προσέγγιση ενός μνημειώδους κειμένου, αλλά και την ανάγκη να αναδειχθεί η δύναμη της ελληνικής γλώσσας και της συλλογικής σκηνικής πράξης σε μια εποχή που αυτά συχνά παραγνωρίζονται. Στο σημείωμα της υπογραμμίζει: "Με λιγοστά σκηνικά αντικείμενα (14 κουτιά, τρεις γραφομηχανές, έναν κουβά, μπουκάλια με νερό και μια σκάφη πλυσίματος), αξιοποιώντας τα σώματα και τις φωνές των ερμηνευτών, η παράσταση συνιστά μια ανατρεπτική, καθηλωτική σκηνική ανάγνωση του διηγήματος, που τιμά τον μεγάλο ποιητή της πεζογραφίας μας και αναδεικνύει τον γλωσσικό πλούτο της ελληνικής γλώσσας, σε μία εποχή που η αυτή απερίσκεπτα συρρικνώνεται".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Χώρος Θέατρο

Πραβίου 6

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
04/12/2025

"Αγωνία Ιερή": Σπουδή πάνω στο έργο και τη ζωή της Εύας Palmer Σικελιανού

Μια τελετουργική παράσταση για τη ζωή και το όραμα της Εύας Palmer Σικελιανού. Η γυναίκα που ύφανε τον μύθο με το παρόν, αντιστάθηκε σε καθεστώτα και ανέστησε το αρχαίο δράμα επιστρέφει στη σκηνή μέσα από μια πολιτική, ποιητική σπουδή με πρωταγωνίστρια την Ελένη Νιωτάκη.

"Last Dance of Ivan Vasiliev"- Μια ιστορική βραδιά στο Christmas Theater

Ο Ιβάν Βασίλιεφ, ένας από τους σπουδαιότερους χορευτές της εποχής μας, επιστρέφει στις 8 Δεκεμβρίου στο Christmas Theater για μια στιγμή που ήδη γράφει ιστορία: το "Last Dance of Ivan Vasiliev". Μια παράσταση–εξομολόγηση, ένας τελευταίος χορός γεμάτος πάθος, αλήθεια και βαθιά ευγνωμοσύνη.

Δρώμενο πάνω σε κείμενο του Δημητριάδη με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά

Ένα πρωτότυπο ψηφιακό-εικαστικό δρώμενο του Δημήτρη Κωτσή, βασισμένο στο κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη, ζωντανεύει με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης", εξερευνώντας τη διαρκή ανθρώπινη πορεία προς αυτογνωσία και μεταμόρφωση.

"Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ": Θεατρικό ταξίδι στην Αυστραλιανή Ενδοχώρα

Συνεχίζεται το αφιέρωμα στους σύγχρονους Αυστραλούς συγγραφείς στο Αγγέλων Βήμα και μόλις έκανε πρεμιέρα το έργο του Duncan Graham "Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ", που αναφέρεται στη δυνατή ιστορία δύο αδελφών.

Χρήστος Λούλης: "Για να ενωθείς πραγματικά, πρέπει να περάσεις από μια κόλαση"

Ο Χρήστος Λούλης, πρωταγωνιστής στο "Cleansed" της Σάρα Κέιν σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, που ανεβαίνει στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" από 4/12, μιλά ανοιχτά για τη σχέση του με το θέατρο και τη ζωή, την πατρότητα, αλλά και για την ουσία των ανθρώπινων σχέσεων και μας αποκαλύπτει πώς το έργο αντικατοπτρίζει καθημερινές μάχες ψυχής.

Ρολά κατεβάζουν τα θέατρα: Η απεργία των ηθοποιών φέρνει ξανά στο προσκήνιο τα άλυτα αιτήματα

Την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου οι ηθοποιοί απεργούν, διεκδικώντας υπογραφή συλλογικής σύμβασης και πληρωμές για πρόβες. Τα βασικά τους αιτήματα παραμένουν άλυτα, ενώ τα θέατρα προχωρούν σε αναβολές παραστάσεων.