
Το Θέατρο Δίπυλον ανοίγει ξανά τις πόρτες του για δύο παραστάσεις που συζητήθηκαν την προηγούμενη θεατρική σεζόν και που επιστρέφουν για να θέσουν ξανά τα δύσκολα ερωτήματα της εποχής. "Η μέρα της φούστας" της Ζωής Χατζηαντωνίου και "Τα σκυλιά" του Ανέστη Αζά μας καλούν να αναμετρηθούμε με την κοινωνική αδικία, τη βία, τον φόβο αλλά και την ελπίδα που επιμένει. Δύο διαφορετικοί σκηνικοί κόσμοι ενώνονται στον ίδιο τόπο – τη θεατρική σκηνή ως χώρο αντίστασης και αντιλογίας.

"Η μέρα της φούστας", βασισμένη στο έργο του Ζ.Π. Λίλιενφελντ, επιστρέφει στη Μαύρη Αίθουσα του Δίπυλον (από 17/10) μετά από έναν επιτυχημένο κύκλο παραστάσεων που τράβηξαν το ενδιαφέρον και, του νεανικού κοινού. Η Ζωή Χατζηαντωνίου, που υπογράφει σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία, δημιουργεί μια παράσταση με έντονη σωματικότητα: δεν κατευνάζει, δεν καθησυχάζει, αλλά αντίθετα αντανακλά τον υπόγειο αναβρασμό μιας κοινωνίας σε οριακή κατάσταση! Στην καρδιά του έργου βρίσκεται η Σόνια, μια καθηγήτρια λογοτεχνίας που στοχοποιείται επειδή πηγαίνει στο σχολείο με φούστα. Ένα τυχαίο περιστατικό μετατρέπει την τάξη σε πεδίο μάχης, όπου μαθητές και δασκάλα συγκρούονται, καταρρέουν και ανασυντίθενται, ανακαλύπτοντας τη δύναμη –και τον τρόμο– της βίας. Το ερώτημα που θέτει το έργο είναι καίριο: μπορεί η βία να αποφευχθεί ή είναι ενσωματωμένη στην ίδια την έννοια της εκπαίδευσης και του πολιτισμού;

Στον ρόλο της καθηγήτριας η συγκλονιστική Θεοδώρα Τζήμου παραδίδει μια ερμηνεία σπάνιας έντασης, συνοδευόμενη από μια ομάδα νέων και ταλαντούχων ηθοποιών. Τους ρόλους των μαθητών φέτος ερμηνεύουν οι Μαρία Αρζόγλου (Μαριάμ), Νατάσα Βλυσίδου (Νατάσα), Νικόλας Γραμματικόπουλος (Λουκάς), Πάνος Κλάδης (Μιχάλης), Θάνος Κόνιαρης (Χακίμ), Οδυσσέας Πετράκης (Φώτης), Πάνος Χατσατριάν (Γκορ).
Η παράσταση, με σκηνικά της Ελίνας Λούκου, μουσική του Γιώργου Μιζήθρα και φώτα του Νίκου Βλασόπουλου, λειτουργεί ως καθρέφτης και χωρίς να αποφεύγεται η σκληρότητα αναδεικνύει την κρίση αξιών και θεσμών. Όπως σημειώνει η Χατζηαντωνίου, "κάθε μνημείο πολιτισμού είναι και ένα τεκμήριο βαρβαρότητας". Έτσι, "Η μέρα της φούστας" γίνεται μια πολιτική πράξη που θέτει τον θεατή απέναντι στην πραγματικότητα.

Λίγο αργότερα, τη σκυτάλη παίρνουν "Τα σκυλιά" του Ανέστη Αζά. Η παράσταση, που έκανε αίσθηση στο Φεστιβάλ Αθηνών 2024 και συνέχισε την πορεία της στο Θέατρο Κιβωτός και στο εξωτερικό, επιστρέφει τώρα στο Δίπυλον (από 27/10). Βασισμένο σε πραγματικό περιστατικό κακοποίησης σκύλου στην Αράχωβα, το έργο μετατρέπει την αστυνομική είδηση σε αλληγορία για τη βία και τον τρόπο που αυτή εκδηλώνεται στις κοινωνίες μας. Στη σκηνή εμφανίζεται μια αγέλη σκύλων-ντετέκτιβ που ερευνά την υπόθεση, παίζοντας με την αλήθεια και το ψέμα, με το ρεαλιστικό και το φαντασιακό.

Ο Αζάς αξιοποιεί στοιχεία θεάτρου-ντοκιμαντέρ, φιλμ νουάρ και σατιρικής κωμωδίας για να πλάσει μια σκοτεινή αλλά και χιουμοριστική φάρσα, που θίγει τις κοινωνικές μας αντιφάσεις. Η επιτυχία της παράστασης δεν περιορίστηκε στην Αθήνα: το έργο ταξίδεψε στην Κωνσταντινούπολη, όπου σημείωσε τρία sold out, επιβεβαιώνοντας την απήχησή του πέρα από τα ελληνικά σύνορα. Συγκεκριμένα, στην Κωνσταντινούπολη συμμετείχε ο σπουδαίος Τούρκος ηθοποιός Cem Yigit Üzümoglu, που έπαιζε στην πρεμιέρα του έργου στο Φεστιβάλ Αθηνών, αλλά για πολιτικούς λόγους δεν μπορεί πια να ταξιδέψει στην Ελλάδα.

Συντελεστές της παράστασης είναι οι Μιχάλης Πητίδης, Γεράσιμος Μπέκας και ο ίδιος ο σκηνοθέτης Ανέστης Αζάς στο κείμενο, ο Παναγιώτης Μανουηλίδης στη μουσική, ο Άγγελος Κονταξής στον ηχητικό σχεδιασμό, η Διδώ Γκόγκου στη σκηνογραφία και η Βασιλεία Ροζάνα στα κοστούμια. Η ευρηματική σκηνοθεσία, οι ερμηνείες και η ανθρωπιστική διάσταση της ιστορίας καθιστούν "Τα σκυλιά" μια από τις πιο επιδραστικές παραγωγές των τελευταίων ετών. Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Κατσής, Κωνσταντίνος Μωραΐτης, Παναγιώτης Μανουηλίδης, Έλενα Μαυρίδου, Μαρία Πετεβή, Θεμιστοκλής Μαλεσάγκος, Gary Salomon.
Διαβάστε τις κριτικές του "α" για τις παραστάσεις "Τα σκυλιά" και "Η μέρα της φούστας".
Προπώληση εισιτηρίων από more.com