Η Στέγη υποδέχεται τον Ζυλιέν Γκοσλέν και το "Παρελθόν"

Μια ατμοσφαιρική τελετουργία αποχαιρετισμού στην ανθρωπιά και τον έρωτα. Ο Ζυλιέν Γκοσλέν σκηνοθετεί το "Παρελθόν" (“Le Passé”), βασισμένο σε κείμενα του Ρώσου συγγραφέα Λεονίντ Αντρέγεφ οδηγώντας το κοινό σε ένα ταξίδι στη μνήμη και τη φθορά.

Το παρελθόν Ζυλιέν Γκοσλέν Στέγη 2025-26 Simon Gosselin©


Βυθισμένο στο λυκόφως της μνήμης και της λογοτεχνίας, "Το παρελθόν" (Le Passé) του Ζυλιέν Γκοσλέν μοιάζει με μια πολυφωνική τελετουργία αποχαιρετισμού, ένα έργο που συνομιλεί με τον 20ό αιώνα σαν να πρόκειται για φάντασμα. Από τις 16 έως τις 19 Οκτωβρίου, η Κεντρική Σκηνή της Στέγης φιλοξενεί μια παράσταση που αποδομεί την ιδέα της Ιστορίας ως στατικής αφήγησης και τη μετατρέπει σε σωματική εμπειρία, σε μια παράφορη εξομολόγηση πάνω στον έρωτα, την ανθρωπιά και τη φθορά.
 

Το παρελθόν Ζυλιέν Γκοσλέν Στέγη 2025-26
Simon Gosselin©


Ο διεθνώς αναγνωρισμένος Γάλλος σκηνοθέτης, δραματουργός και καλλιτεχνικός διευθυντής του Odéon Théâtre de l’Europe, ήδη από τα πρώτα του βήματα με τα "Στοιχειώδη σωματίδια" του Μισέλ Ουελμπέκ και το "2666" του Ρομπέρτο Μπολάνο, έδειξε ότι το θέατρο μπορεί να λειτουργήσει ως μνημείο λογοτεχνίας και ταυτόχρονα ως εργαστήριο σκέψης. Στα τριάντα οκτώ του χρόνια, καταπιάνεται για πρώτη φορά με υλικό ενός άλλου αιώνα: τα διηγήματα του Λεονίντ Αντρέγεφ, ενός συγγραφέα που αποτύπωσε με εκτυφλωτική διαύγεια την παρακμή και τις εσωτερικές εκρήξεις της ρωσικής κοινωνίας στις αρχές του 20ού αιώνα. Ο σκηνοθέτης δεν αναπαριστά απλώς τις ιστορίες· τις αποσυνθέτει, τις ανασυνθέτει, τις σπάζει σε θραύσματα της συλλογικής μας μνήμης. Λέει χαρακτηριστικά ο Γκοσλέν "'Ήθελα να αφηγηθώ μια ιστορία αποχαιρετισμού. Αυτοί οι άνθρωποι δεν θα έπρεπε να σκοτώνονται από τα όπλα της επανάστασης. Θα έπρεπε να αργοσβήνουν μέσα στη ροή των γεγονότων."
 

Το παρελθόν Ζυλιέν Γκοσλέν Στέγη 2025-26
Simon Gosselin©


Με πρωταγωνιστές/τριες, τις/τους: Guillaume Bachelé, Joseph Drouet, Denis Eyriey, Carine Goron, Victoria Quesnel, Achille Reggiani, Maxence Vandevelde η παράσταση ξεκινά με μια σκηνή που αψηφά την ασφάλεια της αισθητικής: μια αποτυχημένη γυναικοκτονία. Από εκεί, το κοινό οδηγείται σε ένα τοπίο συναισθηματικών και ιδεολογικών ακροτήτων, όπου ο έρωτας δεν εξιδανικεύεται αλλά αποκαθηλώνεται, απογυμνώνεται, εκτίθεται. Η φόρμα του έργου, όμως, δεν είναι ρεαλιστική. Αντίθετα, συντίθεται από εικόνες που θυμίζουν το σινεμά του Ταρκόφσκι: σκηνές υπό το φως των κεριών, χιονισμένα τοπία σαν πίνακες του Brueghel, ένα σπίτι που χτίζεται και καταρρέει επί σκηνής, σαν μια αλληγορία του ίδιου του θεάτρου που σβήνει. Το οπτικό και ηχητικό σύμπαν που πλάθουν οι συνεργάτες του Γκοσλέν μετατρέπει την παράσταση σε τελετή, σε μια ελεγεία για τη χαμένη ανθρωπιά.
 

Το παρελθόν Ζυλιέν Γκοσλέν Στέγη 2025-26
Simon Gosselin©


Μέσα από το κεντρικό έργο "Αικατερίνη Ιβάνοβνα" και με παρεμβολές αποσπασμάτων από άλλα κείμενα του Αντρέγεφ, ο Γκοσλέν στήνει ένα πολυεπίπεδο κολάζ. Η δραματουργία δεν υπακούει σε γραμμική λογική αλλά σε παλμούς, σε κύματα μνήμης και πάθους. Ο θεατής περιπλανιέται ανάμεσα σε παραβάσεις, αφηγηματικές ρωγμές, ψήγματα ενός κόσμου που γκρεμίζεται, ενώ ταυτόχρονα αναδύεται το ερώτημα: πώς αφηγούμαστε τον έρωτα, την απώλεια, τον ίδιο τον πολιτισμό σε έναν αιώνα που μοιάζει να μας εγκαταλείπει οριστικά;
 

Το παρελθόν Ζυλιέν Γκοσλέν Στέγη 2025-26
Simon Gosselin©


Η παράσταση δεν προσφέρει απαντήσεις. Αντίθετα, προτείνει μια εμπειρία ωμής έκθεσης: το σώμα, η φωνή, η κάμερα, το βίντεο, όλα συνυφαίνονται σε ένα σκηνικό κέντημα που αρνείται να κατασταλάξει. Η ζωντανή κινηματογράφηση λειτουργεί ως σχόλιο: η πραγματικότητα καταγράφεται, αλλά ποτέ δεν παγιώνεται· το βλέμμα γίνεται εργαλείο αποδόμησης. Διάρκεια παράστασης: 4 ώρες & 20 λεπτά (με ένα διάλειμμα). 
 

Ζυλιέν Γκοσλέν
Ζυλιέν Γκοσλέν

Masterclass με τον Ζυλιέν Γκοσλέν

Το Σάββατο 18 Οκτωβρίου (3 μ.μ. – 5 μ.μ.) στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, στο πλαίσιο των παραστάσεων του έργου "Το παρελθόν" ("Le Passé”) ο Ζυλιέν Γκοσλέν θα πραγματοποιήσει ένα δίωρο masterclass για επαγγελματίες του θεάτρου, με προτεραιότητα σε θεατρικούς συγγραφείς, δραματουργούς και εν γένει συγγραφείς, καθώς και για το ευρύ κοινό που ενδιαφέρεται για τη δημιουργική σκέψη. Αυτή η συνάντηση θα προσφέρει μια σε βάθος εξερεύνηση της μεθόδου εργασίας του Γκοσλέν στη δραματουργία και τη σκηνοθεσία, παρουσιάζοντας τη μοναδική του προσέγγιση στη γλωσσική, οπτική και αφηγηματική γλώσσα, ενώ ο ίδιος θα μοιραστεί με τα συμμετέχοντα άτομα το τι συμβαίνει στην αίθουσα των προβών – πώς δηλαδή οι ιδέες εξελίσσονται σε μια συναρπαστική παράσταση. Περισσότερες πληροφορίες στο onassis.org

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Το Παρελθόν

  • Δραματοποιημένο Διήγημα
  • Διάρκεια: 260 '

Μια επικών διαστάσεων σκηνική αναζήτηση του χαμένου χρόνου, του ουμανισμού και της πίστης στην ομορφιά είναι η παράσταση που αντλεί έμπνευση από τα διηγήματα του Ρώσου συγγραφέα. Ένα επικό θεατρικό έργο που ξετυλίγεται σαν μεταμοντέρνο ρέκβιεμ για τον 20ό αιώνα, τον έρωτα και τον ουμανισμό, με ζωντανή κινηματογράφηση και δυνατές ερμηνείες από έναν επταμελή θίασο, με την υπογραφή του κορυφαίου Γάλλου σκηνοθέτη και καλλιτεχνικού διευθυντή του Odéon Théâtre de l’Europe στο Παρίσι. Στόχος του: μια «παράσταση-φόρος τιμής στην εξαφάνιση του θεάτρου και της ανθρωπιάς».

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Ελλη Τρίγγου συναντά την "αθανασία" και τη "Λόλα"

Δύο γυναίκες, δύο παραστάσεις που με ένα τρόπο συνομιλούν: η Έλλη Τρίγγου πρωταγωνιστεί στην "αθανασία" της Νεφέλης Μαϊστράλη και τη "Λόλα" του Ηλία Λυμπερόπουλου αυτόν τον χειμώνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/11/2025

Η απιστία θέλει τέχνη-"Ράφτης κυριών" σε νέες φωτογραφίες από την παράσταση

Ο "Ράφτης κυριών" του Ζωρζ Φεντώ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, παίζεται στο Θέατρο Γκλόρια με τον Δημήτρη Μακαλιά και ένα λαμπερό καστ, σε μια φάρσα γεμάτη πάθος, παρεξηγήσεις και εκρηκτικό γέλιο.

"Cow Deer": Πώς μοιάζει μια παράσταση, με βασικές πρωταγωνίστριες μια Αγελάδα και μια Ελαφίνα;

Αξίζει την προσοχή μας η παράσταση "Cow Deer" των Κέιτι Μίτσελ, Νίνα Σίγκαλ και Μέλανι Ουίλσον,. Σε συνεργασία με την Ειρήνη Φαναριώτη για τις ελληνικές παραστάσεις και στο πλαίσιο της συνεργασίας Εθνικού Θεάτρου με το Royal Court Theatre του Λονδίνου, μας μιλά για τη σχέση ανθρώπου και φύσης μέσα από κίνηση και ήχο.

Τι συμβαίνει στο θεατρικό wine bar "Taniko";

Ένα κοινωνικό δράμα του Κωνσταντίνου Αβράμη για το ολοένα αυξανόμενο κόστος της υγείας, το gentrification και την κοινωνική ασφυξία, στο Studio Μαυρομιχάλη.

"Ένας καταπληκτικός καταθλιπτικός": Η ευτυχία θέλει θάρρος

Ο "Καταπληκτικός καταθλιπτικός" του Αντώνη Καλομοιράκη επιστρέφει στο Θέατρο Καλλιρρόης, μπλέκοντας το χιούμορ με τη μελαγχολία σε μια τρυφερή ιστορία για την ευτυχία, τη μοναξιά και τη συμφιλίωση με τη ζωή όπως είναι.

Όταν ο Πόε συναντά τη μουσική: "Το Κοράκι" της ομάδας Νοσταλγία

Η ομάδα Νοσταλγία επιστρέφει με μια ιδιαίτερη θεατρική πρόταση που γεφυρώνει τη λογοτεχνία με τη μουσική πράξη: το "Κοράκι [Ένα Μουσικό Αναλόγιο]" του Έντγακρ Άλαν Πόε σε σκηνοθεσία και μουσική σύνθεση Τώνιας Ράλλη.

"Oops!- Το παράλογο γίνεται θέαμα από τη Nova Melancholia

Η ομάδα Nova Melancholia επιστρέφει με το "Oops!", μια παράσταση που ακροβατεί ανάμεσα στη φάρσα, το σκοτάδι και την υπαρξιακή ειρωνεία.