Φεστιβάλ Αθηνών: το αποκαλυπτικό ταξίδι του "Φάουστ στην Αφρική" μας υπενθύμισε τι (μπορεί να) σημαίνει πολιτικό θέατρο

Είδαμε την υβριδική παράσταση του Ουίλιαμ Κέντριτζ, «Ο Φάουστ στην Αφρική!» στην Πειραιώς 260 και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

Ουίλιαμ Κέντριτζ Ο Φάουστ στην Αφρική! / Faustus in Africa! Fiona MacPherson©

Ο Νοτιοαφρικανός εικαστικός και σκηνοθέτης Ουίλιαμ Κέντριτζ επέστρεψε στην Αθήνα με μία παλιά του παράσταση, τριακονταετίας μάλιστα, και μας υπενθύμισε πως το πολιτικό θέατρο δεν χρειάζεται να κάνει εκπτώσεις στη θεατρική του φύση. Γεννημένος στο Γιοχάνεσμπουργκ από γονείς νομικούς με ενεργητική δράση κατά του απαρτχάιντ, ο Κέντριτζ καθορίστηκε ως καλλιτέχνης από αυτή την πραγματικότητα.

Σπούδασε πολιτικές επιστήμες, αλλά τελικά στράφηκε προς τις τέχνες. αρχικά θέλησε να γίνει ηθοποιός, φοίτησε μάλιστα στην περίφημη σχολή του Ζαν Λεκόκ στο Παρίσι, μόνο και μόνο για να συνειδητοποιήσει πως "θα γινόμουν ένας κακός ηθοποιός". Έτσι, ανέπτυξε ένα υβριδικό, προσωπικό ιδίωμα, το οποίο χρησιμοποιεί το θέατρο και την περφόρμανς, τα εικαστικά, το animation, τον κινηματογράφο. 

Ο Φάουστ στην Αφρική!
©Fiona_MacPherson

Η πολιτική του σκέψη, η πολιτική του υπόσταση, διατρέχει το έργο του -είτε πρόκειται για παραστάσεις, χαρακτικά ή ταινίες κινουμένων σχεδίων- χωρίς να το περιορίζει. Το διαπιστώσαμε (και) στην παράσταση "Ο Φάουστ στην Αφρική!", που παίχτηκε για τρεις βραδιές στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, παράσταση του 1995, που δημιουργήθηκε την περίοδο αμέσως μετά τις πρώτες δημοκρατικές εκλογές στη Νότια Αφρική.

Ο Κέντριτζ ξαναέγραψε τον μεσαιωνικό μύθο και το έργο του Γκαίτε και τον μετέφερε στην Αφρική. Εδώ, ο γέρος επιστήμονας, στη συμφωνία του με το διάβολο, βρίσκει την αιώνια νεότητα στο ταξίδι/σαφάρι που πραγματοποιεί στην παρθένα αφρικανική γη - με την παράσταση να καταθέτει ένα αιχμηρό σχόλιο για την αποικιοκρατία και την καταστροφική επέλαση του δυτικού ιμπεριαλισμού.

Ο Φάουστ στην Αφρική!
©Fiona_MacPherson

Σήμα κατατεθέν της παράστασης, όμως, είναι η ίδια η κατασκευή της, ο υβριδικός χαρακτήρας της. Συνεργαζόμενος με την ομάδα κουκλοθεάτρου Handspring Puppet Company, ο Κέντριτζ πρότεινε ένα ολιστικό θέαμα στο οποίο συνυπάρχουν οι άνθρωποι, οι κούκλες και η τέχνη του animation. ΄Έτσι, επί σκηνής δημιουργήθηκε μία πολυμορφική ατμόσφαιρα, που δημιούργησε, αντίστοιχα, ποικιλομορφία αντιδράσεων και συναισθημάτων, καθώς συνεργάστηκαν ένα σύνολο τεχνών.

΄Ήταν πολύ δυνατή, π.χ., η επιλογή να ερμηνευτεί μόνο ο ρόλος του Διαβόλου/Μεφιστοφελή από ηθοποιό, ενώ τα άλλα πρόσωπα ερμηνεύθηκαν από τις κούκλες: αμέσως η ανθρώπινη υπόσταση απέκτησε έναν υπόγειο συμβολισμό. ΄Έπειτα, οι χαρακτηριστικές κούκλες/μαριονέτες κινήθηκαν από κουκλοπαίκτες/ερμηνευτές, που στις περισσότερες σκηνές παρέμειναν ορατοί στους θεατές, συμβάλλοντας από την πλευρά τους στην αισθητική πολυφωνία της παράστασης. 

Η δράση εκτυλίχθηκε μέσα σε ένα μόνιμο σκηνικό, που αναπαριστούσε τη βαριά βιβλιοθήκη/γραφείο του Φάουστ, αλλά συμπληρώθηκε με την προβολή animation, στα οποία ζωντάνεψαν χαρακτηριστικά σχέδια του καλλιτέχνη από κάρβουνο. τα animation συνομίλησαν με την αισθητική του βωβού κινηματογράφου, ενώ παράλληλα μετέφεραν κάτι από τον "πρωτογονισμό" της αφρικανικής τέχνης, όπως έκαναν και άλλα στοιχεία, όπως η λατρευτική μουσική και τα τραγούδια.

Διαβάστε Επίσης

Όλα αυτά δημιούργησαν μια διάχυτη ατμόσφαιρα παιδικότητας και παιχνιδιού αλλά και την αποστασιοποίηση από τους ρεαλιστικούς κώδικες, κάτι που ευνόησε την κριτική και παραγωγική σκέψη. Δεν υπήρξε η ταύτιση που προκαλεί η ψευδαίσθηση της πιστότητας, όμως δόθηκε χώρος για να δημιουργηθούν συναισθήματα, για να γίνει αντιληπτή η ειρωνεία και ο σαρκασμός του δημιουργού, για να εντυπωθεί το ειδικό βάρος της δουλειάς, όπως συνοψίστηκε σε μία από τις τελευταίες διαπιστώσεις της: "Η Αφρική ξαναχτίστηκε από τους καταστροφείς της".

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το ηχηρό MIRfestival 2025 σε ακόμα περισσότερες γειτονιές της Αθήνας

Ανοίγεται πρώτη φορά στο εξωτερικό και ακόμη περισσότερο στο εσωτερικό το διεθνές φεστιβάλ MIRfestival (από 21/11), εκεί όπου γεννιούνται οι νέες μορφές των παραστατικών τεχνών, και αυτό είναι το πρόγραμμά του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/11/2025

Για τη Γιώτα Νέγκα "το θέατρο και το τραγούδι είναι αδελφές τέχνες"

Από τη Μαρίκα Παπαγκίκα ως τον ΛΕΞ, η Γιώτα Νέγκα αναζητά την ίδια αλήθεια. Με αφορμή την παράσταση "Μαρίκα με είπανε, Μαρίκα με βγάλανε" στο Θέατρο Embassy (από 10/11), μιλά για τη συγγένεια θεάτρου και μουσικής, τη γυναικεία δύναμη και τα τραγούδια που τη συγκινούν βαθιά.

Νέες φωτογραφίες από την παράσταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου "Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα"

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το βραβευμένο έργο της Μπεθ Στηλ "Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα", σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, μια συγκλονιστική ιστορία αγάπης, οικογένειας και κοινωνικής αδικίας.

Έλενα Μαυρίδου: "Ο Ταρτούφος μιλάει για την ανάγκη να πιστεύουμε σε σωτήρες"

Η σκηνοθέτρια Έλενα Μαυρίδου αναμετριέται με τη σάτιρα του Μολιέρου, δημιουργώντας έναν γοητευτικό, "αλλόκοτο" κόσμο στο θέατρο Αλκυονίς, με πρωταγωνιστή στο ρόλο του Ταρτούφου τον Γιάννη Τσορτέκη.

grape 2025: Το Φεστιβάλ Αθηνών απένειμε τα Βραβεία Κοινού

Στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του grape 2025, το Φεστιβάλ Αθηνών επιβράβευσε τις καλύτερες ελληνικές παραστατικές παραγωγές, αναδεικνύοντας νέους δημιουργούς Θεάτρου και Χορού με τα Βραβεία Κοινού Εθνικής Τράπεζας – Mastercard.

Ο Χρήστος Τριπόδης μιλάει στο "α" για το νέο θέατρο Φιλίπ

Μια συζήτηση με τον Χρήστο Τριπόδη, ηθοποιό, σκηνοθέτη και παραγωγός, που εγκαινιάζει το νέο θέατρο Φιλίπ στην Κυψέλη με τρεις επιτυχημένες παραστάσεις.

Early bird προσφορά για "Το ψέμα του μυαλού" στο Σύγχρονο Θέατρο

Η Ελένη Σκότη σκηνοθετεί "Το ψέμα του μυαλού" του Σαμ Σέπαρντ, μια παράσταση γεμάτη ένταση, ψυχολογία και αλήθειες που συγκλονίζουν. Οι πρώτες παραστάσεις προσφέρονται σε early bird τιμή έως 20 Νοεμβρίου.