"Είμαι εδώ. Νιώθω. Αντιστέκομαι": Με τη Φρόσω-Μαρίνα Τρούσσα στο τιμόνι, το ARC16 χορεύει την ανησυχία της εποχής

Η Φρόσω-Μαρίνα Τρούσσα, μέσα από το 16ο ARC for Dance Festival, μάς δείχνει πώς ο σύγχρονος χορός γίνεται εργαλείο συνείδησης: μεταμορφώνει την ανησυχία σε τέχνη, απόλαυση, αλλά και συλλογική αφύπνιση.

Arc For Dance 16 Sung Im Her TiNTiY


Με φόντο έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία και πληγώνεται βαθιά, το 16ο ARC for Dance Festival μετατρέπει την ανησυχία σε ενέργεια, σε ερώτημα, σε πράξη. Η τέχνη δεν παρατηρεί απλώς· σωματοποιεί, θυμίζει, ξυπνά. Από την πρώτη αυθόρμητη κίνηση ενός παιδιού σε βομβαρδισμένα ερείπια, μέχρι τις φωνές των 70 καλλιτεχνών που ανεβαίνουν στη σκηνή, ο χορός γίνεται σήμερα η πιο δυνατή πολιτική πράξη: μια υπενθύμιση ότι είμαστε εδώ, νιώθουμε, υπάρχουμε. Διαβάστε όσα μας είπε η καλλιτεχνική διευθύντρια Φρόσω-Μαρίνα Τρούσσα για το φεστιβάλ που ξεκίνησε στο Θέατρο Δίπυλον και συνεχίζει στη δεύτερη φάση ( 5-8/6) στον Πολυχώρο "΄Αννα & Μαρία Καλουτά" Δήμου Αθηναίων.
 

Φρόσω -Μαρίνα Τρούσσα
Η Φρόσω -Μαρίνα Τρούσσα Καλλιτεχνική Διευθύντρια του 16ου ARC for Dance Festival


"'Ένας πιτσιρικάς, όχι μεγαλύτερος από 10 χρονών, χορεύει breakdance ανάμεσα σε βομβαρδισμένα ερείπια. Βλέπω και ξαναβλέπω το βίντεο μόλις 20 δευτερόλεπτων τραβηγμένο εν αγνοία του παιδιού. Μία αυθόρμητη χορογραφία χωρίς κοινό, χωρίς χειροκρότημα. Αυτή είναι όμως μάλλον και η ενόρμηση κάθε αυθόρμητης κίνησής μας: Να "καταγράψουμε" μία προσωπική σκέψη, να αφηγηθούμε ένα βίωμα ή ένα συναίσθημα. Τελικά, την ίδια την ανάγκη μας να ζήσουμε και να μην παύουμε να ανησυχούμε για όσα μας αφορούν.

Σήμερα σηκώνει αυλαία η κεντρική ενότητα του 16ου ARC for Dance Festival. Έφηβο πια και έτοιμο να "μιλήσει" θαρραλέα επί σκηνής για όλες τις συλλογικές μας αντανακλάσεις σε έναν κόσμο που αλλάζει με φρενήρεις ρυθμούς. Έναν κόσμο που βάλλεται από πολέμους, κλιματική καταστροφή, πολιτική αστάθεια, μιντιακή φίμωση και κοινωνικές ρωγμές με την ανησυχία όλων ως κοινό παρονομαστή.
 

Arc For Dance 16 HURyCAN Te odiero


Η "αν-ησυχία" ως θεματική επιλέχθηκε από το φετινό φεστιβάλ με απώτερο στόχο να μην αρκεστεί να την ξεσκεπάσει απλώς και μόνο ως αναταραχή. Αντίθετα, επιθυμία του φεστιβάλ είναι να την αγκαλιάσει, να της δώσει φωνή και -μακάρι- να τη μεταμορφώσει. Ζούμε άλλωστε σε μια εποχή όπου η αβεβαιότητα δεν είναι πλέον προσωρινή συνθήκη, αλλά αντίθετα μία υπαρξιακή κατάσταση. Αναπνέουμε σε μια πραγματικότητα, όπου η βία τείνει να γίνει κανονικότητα και η απάθεια συνήθεια.

Οι 70 προσκεκλημένοι καλλιτέχνες του ARC16, από 10 διαφορετικές χώρες, δεν παρακολουθούν την ανησυχία ως απλοί θεατές. Της ρίχνουν φως, την ξεδιπλώνουν, τη γεύονται, τη φοράνε και την ενσαρκώνουν τελικά, μετατρέποντάς την σε ενσώματη κίνηση που μιλάει χωρίς λόγια και μετατρέπεται σε έκκληση, διαμαρτυρία, έκρηξη ζωντανής ύπαρξης. Όπως μάλιστα λέει και η Ερμίρα Γκόρο, μια από τις καλλιτέχνιδες του φετινού φεστιβάλ "ο χορός δεν εξηγεί - θυμίζει. Ενοχλεί. Ξυπνά".
 

Arc For Dance 16 the garden of the beastes
Thomas Lang©


Για 4 ημέρες το κοινό θα απολαύσει 9 χορογραφικά αφηγήματα. Κάθε παράσταση είναι ταυτόχρονα ένα προσωπικό ημερολόγιο συναισθημάτων και ένας αναλλοίωτος καθρέφτης της κοινωνίας μας. Από την οργή για τη γενοκτονία στην Παλαιστίνη μέχρι τον φόβο της αποξένωσης στο βασίλειο των κοινωνικών δικτύων, οι προσκεκλημένοι δημιουργοί μεταφράζουν τα ανείπωτα και νωπά τραύματα της εποχής μας σε ένα παλλόμενο σώμα με σάρκα και οστά, την πρώτη προϋπόθεση για αλλαγή. Σαν μία πράξη ανταρσίας, κάθε κίνηση που ξεσπά στη σκηνή υπενθυμίζει: το σώμα δεν είναι μηχανή. Είναι τόπος μνήμης, αντίστασης, ζωής. Και το να ακούς το σώμα σου, να το κινείς είναι ήδη μια πολιτική πράξη.
 

Arc For Dance 16 Ginevra Panzetti Enrico Ticconi Aerea


Τι μας κάνει πραγματικά ανθρώπους; Πού βασιλεύει η ηθική μας; Πώς χορεύουμε τη λύτρωση;

Αυτό το φεστιβάλ δεν απευθύνεται σε ένα αφηρημένο "κοινό". Απευθύνεται προσωπικά στον καθένα μας – σε όποιον έχει νιώσει το βάρος της εποχής, αλλά και την επιθυμία να το σηκώσει. Σε εκείνον που αναρωτιέται αν η τέχνη μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, και ταυτόχρονα φοβάται ότι η έξωθεν απάντηση μπορεί να είναι "όχι". Αφιερώνεται σε όλες και όλους που αγωνιούν σε αυτό τον κόσμο. Αφιερώνεται σε εκείνον τον πιτσιρικά που χόρεψε "σαν παιδί" χωρίς κοινό, ανάμεσα σε βομβαρδισμένα ερείπια φέρνοντας στο μυαλό μου τη σκέψη "Είμαι εδώ. Νιώθω. Αντιστέκομαι". Και αυτή είναι η στιγμή που η ανησυχία παύει να είναι φόβος και γίνεται σύνδεση".
 


 

Διαβάστε Επίσης


 

Διαβάστε Επίσης



 

Περισσότερες πληροφορίες

Arc for Dance Festival 16

  • Φεστιβάλ

Το διεθνές φεστιβάλ σύγχρονου χορού, με φετινό τίτλο «#αν-ησυχία», υποδέχεται 70 καλλιτέχνιδες και καλλιτέχνες από 10 χώρες και 15 παραστάσεις, σε μια διοργάνωση της ομάδας DAN.C.CE Unitiva που «αν-ησυχεί για όσα έχουν σημασία», σε καλλιτεχνική διεύθυνση της Φρόσως Τρούσα. Στην ενότητα Prime Movers που κοιτάζει στο μέλλον, ενισχύοντας τη σύνδεση του κοινού με τολμηρά έργα νέων καλλιτεχνών/ιδων, περιλαμβάνονται τέσσερα έργα που θα δούμε στο Δίπυλον: στις 24/5 «Α dance for the end of the world» (Διαμάντω Χατζηζαχαρία) & «Diasporas» (Στέλλα Σπύρου), στις 25/5 «Gong» (Filiz Bozkus Al) & «An Umbra Story» (Άγγελος Παπαδόπουλος). Στο πλαίσιο της ενότητας ARChitects (Δίπυλον, 31/5) παρουσιάζονται τα «ARTissue: Lineage» (Kristina Paunovski) & «Not all wars are visible» (Χάρης Κούσιος). Το Main Fest (5-8/6) φέρει στη σκηνή του Πολυχώρου «Άννα και Μαρία Καλουτά» Δήμου Αθηναίων τα έργα: στις 5/6 «No I'm not» (Πάνος Μαλακτός) & «Tomorrowisnowtodayisyesterday» (Sung Im Her), στις 6/6 «AeReA» (Ginevra Panzetti - Enrico Ticconi) & «Thirst» (Ερμίρα Γκόρο), στις 7/6 «The garden of the beastes» (Νατάσα Φραντζή), «Me.Myself.I» (Alex Kros) & «Te odiero» (HURyCAN), στις 8/6 «(W(h)oman» (Εύα Γεωργιτσοπούλου) & «Masterwork For Six Dancers» των Emese Cuhorka - Csaba Molnar, της ομάδας En–Knap. Μετά το τέλος των παραστάσεων των Prime Movers κάθε βραδιάς, η χορογράφος Χρυσάνθη Μπαδέκα συνομιλεί με τους χορογράφους για τις πηγές έμπνευσής τους και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

"Αι γυμνισταί": Η κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα κυκλοφορεί σε βιβλίο

Το θεατρικό έργο "Αι γυμνισταί" του Γιώργου Σίμωνα συνεχίζει να παίζεται με επιτυχία στο θέατρο Rabbithole, ενώ παρουσιάζεται για πρώτη φορά και σε βιβλίο από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".