
Μετά τη φετινή της σκηνοθετική επιτυχία στο "Όσα παίρνει ο άνεμος" της Μάργκαρετ Μίτσελ που ανέβηκε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές και θερμή υποδοχή από κοινό και ειδικούς, η Ιόλη Ανδρεάδη συνεχίζει τη δυναμική και διεθνή της πορεία. Τον Ιούνιο του 2025 επιστρέφει στη Νέα Υόρκη για να παρουσιάσει την "Ελένη" του Ευριπίδη στο ιστορικό The Tank Theater, το κορυφαίο off-off Broadway θέατρο του Μανχάταν.
Πρόκειται για μια σπάνια διεθνή διάκριση: η Ανδρεάδη γίνεται η πρώτη Ελληνίδα σκηνοθέτις που παρουσιάζει έξι σκηνοθεσίες σε έξι διαδοχικά χρόνια στο θέατρο The Tank, σε μια από τις σημαντικότερες θεατρικές μητροπόλεις του κόσμου. Το 2024, τιμήθηκε για τη δουλειά της από τον ισχυρότερο θεατρικό ιστότοπο διεθνώς, το BroadwayWorld.

σκηνή, μόνη και τυφλή σαν αρχαία ραψωδός
Η παράσταση "Ελένη", που παρουσιάζεται με αγγλικούς υπέρτιτλους, ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη μετά την ιστορική της πρώτη παρουσίαση στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Βασιλικής Επισκοπής στη Φιλιππούπολη. Θα παρουσιαστεί στις 19, 20 και 21 Ιουνίου, με την υποστήριξη του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, την ευγενική χορηγία του Κοινωφελούς Ιδρύματος Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια και τη στήριξη της Carnegie Hospitality Group.
Όλους τους ρόλους του έργου ενσαρκώνει η Βασιλική Τρουφάκου, σε μια σωματική και φωνητική υπέρβαση, την οποία συνοδεύει επί σκηνής ο κορυφαίος Έλληνας κρουστός Νίκος Τουλιάτος. Η διασκευή υπογράφεται από την Ιόλη Ανδρεάδη και τον Άρη Ασπρούλη. Η Ανδρεάδη και ο Ασπρούλης συνυπογράφουν έργα που όχι μόνο ανεβάζουν ιστορικά ή λογοτεχνικά πρόσωπα στη σκηνή, αλλά τα μετασχηματίζουν σε σύγχρονα υπαρξιακά και πολιτικά ερωτήματα. Έχουν αναπτύξει ένα ιδιαίτερο δραματουργικό ιδίωμα, στο οποίο το σώμα λειτουργεί ως εργαλείο αφήγησης και τελετουργίας.

Η σκηνοθέτις μεταμορφώνει την "Ελένη" σε μια τελετουργική εμπειρία, αποδομώντας τα κλασικά σχήματα και αποκαλύπτοντας τη γυναικεία φωνή πίσω από τον μύθο. Στο σκηνοθετικό της σημείωμα, η Ανδρεάδη επισημαίνει τη συγκλονιστική επικαιρότητα του έργου: "Η ‘Ελένη’ δεν είναι μια ιλαροτραγωδία. Είναι ένα έργο για τη γυναίκα. Για τον πόλεμο. Για την ανώφελη τρέλα της μάχης και την ομορφιά ως πηγή δυστυχίας". Η επιλογή να ερμηνεύσει μία γυναίκα όλους τους ρόλους – αντρικούς και γυναικείους – αναδεικνύει τη γυναικεία ταυτότητα ως πεδίο τραγικής εμπειρίας και βαθιάς πολιτισμικής μνήμης.

Η "Ελένη" δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Διεθνούς Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος του Φεστιβάλ Φιλίππων (Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Θοδωρής Γκόνης) και αποτελεί συνέχεια ενός θεατρικού κύκλου που περιλαμβάνει τις παραγωγές "Ιών" (2019), "Φιλική Εταιρεία" (2022), "Αρτώ/Βαν Γκογκ" (2023), "Κόκκαλο" (2023), "Οικογένεια Τσέντσι" (2024) – όλες παρουσιασμένες στο The Tank Theater.