"Εδώ έχει δράκους": Είδαμε την -αμφιλεγόμενη;- παράσταση της Αριάν Μνουσκίν και του Théâtre du Soleil

Καταγράφουμε τις εντυπώσεις μας από την εναρκτήρια παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών, με την υπογραφή της ιστορικής γαλλικής κολεκτίβας και της σπουδαίας δημιουργού του ευρωπαϊκού θεάτρου.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Εδώ έχει δράκους Μνουσκίν Michele_Laurent©

Μέσω της κατανόησης του παρελθόντος, ενδεχομένως καταφέρουμε να κατανοήσουμε το παρόν. Αυτή η σκέψη κρύβεται πίσω από την παράσταση του Théâtre du Soleil σε σκηνοθεσία της Αριάν Μνουσκίν, "Εδώ έχει δράκους / Hic sunt Dracones", που άνοιξε το Φεστιβάλ Αθηνών και θα παίζεται μέχρι και τις 5/6.

Πρόκειται για μία μεγαλειώδη παραγωγή, στα χνάρια του θεάτρου που υπηρετεί η ιστορική κολεκτίβα, όπου το πολιτικό συνενώνονται με το ανθρώπινο, το ποιητικό και το θεατρικό στοιχείο, έστω αν κάποια από αυτά, στη συγκεκριμένη περίπτωση, εμφανίζονται κάπως αποδυναμωμένα. 

Εδώ έχει δράκους Μνουσκίν
Lucile_Cocito©

Σε αυτή την επετειακή των εξήντα χρόνων της ομάδας παράσταση, το ενδιαφέρον -και η αγωνία- της Μνουσκίν εκκινεί από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. η ούτως ή άλλως άκρως πολιτικοποιημένη δημιουργός (οι παραστάσεις της εμπνέονται από τη Γαλλική Επανάσταση, τον ναζισμό, τον ιμπεριαλισμό που έχει δημιουργήσει στρατιές προσφύγων), εδώ στρέφεται στη σύγχρονη ιστορία, ίσως και λόγω της ρωσοεβραϊκής καταγωγής της.

Η παράσταση ανοίγει με απολύτως άμεσο τρόπο, χωρίς ίχνος θεατρικής εμμεσότητας, προβάλλοντας το μαγνητοσκοπημένο διάγγελμα του Βλαντιμίρ Πούτιν, με το οποίο επιχείρησε να νομιμοποιήσει την εισβολή στην Ουκρανία, το Φεβρουάριο του 22. αμέσως μετά η παράσταση βουτάει στο παρελθόν, εκατό χρόνια πριν, και, εγκαταλείποντας την κυριολεξία, δίνει τη σκυτάλη στα κατεξοχήν εργαλεία που χρησιμοποιεί η Μνουσκίν: το θεατρικό παιχνίδι, την αφήγηση, την κινηματογραφική ροή, το επικό στοιχείο. 

Αριάν Μνουσκίν Εδώ έχει δράκους / Hic sunt Dracones
Lucile_Cocito©

Η παράσταση δραματοποιεί, μήνα προς μήνα, τον πρώτο χρόνο της Ρωσικής Επανάστασης, από το Φεβρουάριο του 19717, όταν κορυφώθηκαν οι λαϊκές εξεγέρσεις εναντίον του τσάρου Νικόλαου Β΄, μέχρι και τον Ιανουάριο του 1918, όταν οι Μπολσεβίκοι κατέλυσαν την πανρωσική συντακτική συνέλευση και η εξουσία δόθηκε στα σοβιέτ. παράλληλα, παρακολουθεί την εξέλιξη του πρώτου παγκοσμίου πολέμου, που μαινόταν στα πεδία των ευρωπαϊκών μαχών.

Πρωταγωνιστές της παράστασης είναι οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές της Ιστορίας: ο Λένιν, ο Στάλιν, ο Τρότσκι, ο Τσέρτσιλ, ο Χίτλερ, ο Γκέμπελς, καθώς βέβαια και ο ανώνυμος λαός, αυτός που βρίσκεται στη δίνη των γεγονότων και πληρώνει τελικά με το αίμα του, όπως ακούγεται κάποια στιγμή στην παράσταση.

Εδώ έχει δράκους Μνουσκίν
Lucile_Cocito©

Με το βλέμμα της σταθερά στραμμένο στον άνθρωπο, η Μνουσκίν προσπαθεί να κατανοήσει τους μηχανισμούς της Ιστορίας και της πολιτικής. Καθώς παραθέτει βήμα βήμα την εξέλιξη μίας μεγαλειώδους λαϊκής εξέγερσης εναντίον της μοναρχίας, που προέτασσε την "ειρήνη", τη "γη" και το "ψωμί" ως κυρίαρχα αιτήματα, και τη σταδιακή μετατροπή της σε σύστημα, δεν διστάζει να αποκαθηλώσει τους θρυλικούς πρωτεργάτες της Οκτωβριανής Επανάστασης, κυρίως τον Λένιν, εκθέτοντας τις έριδες, τις διαμάχες, τις μεθοδεύσεις και τους τακτικισμούς τους. ταυτόχρονα, φέρνει στο προσκήνιο τις απαρχές της δημιουργίας του Γ΄ Ράιχ, και μέσω του Χίτλερ και του Γκέμπελς, εκθέτει ενώπιόν μας την εκκόλαψη του ναζισμού. 

Χωρίς διδακτισμό, κυρίως με χιούμορ και ειρωνεία, η Μνουσκίν εκθέτει μπροστά μας ένα κομμάτι Ιστορίας, ανιχνεύοντας το νήμα που ενώνει το τώρα με το χθες. από τα πιο αποκαλυπτικά στοιχεία της παράστασης, εξάλλου, είναι ο "πονοκέφαλος" ήδη από τότε του "ουκρανικού ζητήματος" και της γενικότερης αυτοδιάθεσης των διαφορετικών εθνοτήτων της Ρωσίας: κατά τον Λένιν, "το όριο της αυτοδιάθεσής τους είναι ο μπολσεβικισμός"

Εδώ έχει δράκους Μνουσκίν
Michele_Laurent©

Η δραματουργία της παράστασης (σε συνεργασία με τη συγγραφέα και φιλόσοφο Ελέν Σιξού) μαρτυράει μεγάλη έρευνα, είναι όμως κάπως χαλαρή. Καταιγισμός πληροφοριών -και μαζί ονομάτων, ιστορικών γεγονότων κλπ- διατρέχουν τον κορμό της παράστασης στις δυόμισι σχεδόν ώρες διάρκειας, απαιτώντας πλήρη συγκέντρωση από τους θεατές (και ίσως καλύτερη κατάρτιση επί της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου), όμως το σκηνικό ενδιαφέρον αποδεικνύεται ακμαίο, χάρη στη μοναδική ικανότητα της Μνουσκίν να εκλαϊκεύσει το υλικό της και να το παραδώσει ως ένα σκοτεινό παραμύθι.

Η παράσταση χρησιμοποιεί ντοκουμέντα αλλά δεν συνιστά docudrama. πρόκειται αντιθέτως για μια γιορτή της θεατρικότητας -ίσως πιο αποδυναμωμένη σε σύγκριση με παλαιότερες δουλειές της ομάδας, με λιγότερη ποίηση και μικρότερο επικό μεγαλείο- που χρησιμοποιεί την αφήγηση και τη δραματοποίηση, το θέατρο μέσα στο θέατρο, το θέατρο σκιών, τις μεσαιωνικές αφηγήσεις και τα λαϊκά κωμικά θεάματα (φάρσες).

Εδώ έχει δράκους Μνουσκίν
Michele_Laurent©

Η θεατρική ψευδαίσθηση συχνά σπάει και συνολικά η ιστορία, παρόλο που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα και ανεβάζει επί σκηνής πραγματικά πρόσωπα, παραδίδεται με τρόπο που επιτρέπει την απόσταση από την πλατεία. Ακόμη και η χρήση μασκών από τους ηθοποιούς, οι οποίες αντιγράφουν φυσιογνωμικά τις ιστορικές προσωπικότητες- δεν συμβάλλει στη δημιουργία ταύτισης, αλλά αντίθετα συνιστά ένα άκρως θεατρικό στοιχείο, που κάνει την παράσταση να μοιάζει με θέατρο ζωντανών μαριονετών. 

Και βέβαια υπάρχει επί σκηνής αυτός ο έξοχος τριανταμελής θίασος, των διαφορετικών εθνοτήτων και γλωσσών (πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι οι πρωταγωνιστές της Ιστορίας ακούγονται να μιλούν στη γλώσσα τους, ρωσικά, γερμανικά, αγγλικά κλπ), που είναι ενεργητικά παρών καθόλη τη διάρκεια της παράστασης. Δεν δίνουν με το είναι τους μόνο την ενσάρκωση των προσώπων αλλά χάρη σε αυτούς η παράσταση διατηρεί τον υψηλής συνοχής "κινηματογραφικό" ρυθμό της, καθώς φροντίζουν σαν ένα πειθαρχημένο και εναρμονισμένο σώμα για την απερίσπαστη διαδοχή των σκηνών και των χώρων δράσης. Στο επίκεντρο αυτής της υποδειγματικής ομάδας, μία ηθοποιός, η Ελέν Σενκ -σαν alter ego της Μνουσκίν- λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος μεταξύ σκηνής και πλατείας, ως σκηνοθέτρια και θεατής μαζί, ως κομμάτι του τότε αλλά και κομμάτι του τώρα, ως ο άνθρωπος που ψάχνει στις σελίδες της Ιστορίας να βρει τις απαντήσεις και θέτει στους πρωταγωνιστές της τα κατάλληλα ερωτήματα. 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Εδώ έχει δράκους

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 165 '

Η επετειακή παράσταση για τα εξήντα χρόνια του Θεάτρου του Ήλιου, είναι μια επική ιστορική τοιχογραφία με τη συμμετοχή σαράντα ηθοποιών, που ξεκινάει από τον πόλεμο στην Ουκρανία και ξετυλίγεται προς τα πίσω. Στην Πειραιώς 260 θα δούμε το πρώτο επεισόδιο: «1917: Η νίκη ήταν στα χέρια μας».

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γιορτινές έξοδοι με ρυθμό: μιούζικαλ και μουσικοθεατρικές παραστάσεις

Τα φώτα ανάβουν, οι μελωδίες γεμίζουν τις σκηνές και η πόλη μπαίνει σε γιορτινό ρυθμό. Αυτές τις γιορτές, μιούζικαλ και μουσικοθεατρικές παραστάσεις μάς προσκαλούν να γελάσουμε, να συγκινηθούμε και να μοιραστούμε τη μαγεία του θεάτρου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
20/12/2025

"Ιβάνοφ" από τον Γιάννη Χουβαρδά-Νέες φωτογραφίες από την πρόβα της παράστασης

Ο Γιάννης Χουβαρδάς επιστρέφει στον Τσέχοφ με τον "Ιβάνοφ!" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, με τον Αργύρη Ξάφη στον πρωταγωνιστικό ρόλο και ζωντανή μουσική του Blaine L. Reininger (Tuxedo Moon).

Στο Θέατρο Τζένη Καρέζη το νέο ελληνικό έργο κάνει αίσθηση

Αυτές τις γιορτές, οι "Άγριοι" και η "Έντα", δύο δυναμικά και επίκαιρα έργα κοιτούν κατάματα την ελληνική πραγματικότητα στο ιστορικό θέατρο της οδού Ακαδημίας αποτελώντας τοπ επιλογές για θεατρικές εξόδους που πιάνουν τόπο.

Το σινεμά πάει θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι: οι έξι παραστάσεις που ακολουθούν σου δίνουν την ευκαιρία να παρακολουθήσεις διάσημα έργα του κινηματογράφου με νέα ματιά.

Ψήφισες στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού; Δες αν κερδίζεις θεατρικά δώρα

Όλα τα ονόματα των αναγνωστών/τριών που κερδίζουν διπλές προσκλήσεις για παραστάσεις ή ένα θεατρικό βιβλίο.

Ποιες παραστάσεις Καρυοθραύστη θα δούμε & γιατί είναι το απόλυτο γιορτινό παραμύθι

Ο "Καρυοθραύστης" επιστρέφει κάθε γιορτινή περίοδο στη σκηνή, γιατί ενώνει μουσική, χορό και παιδική φαντασία σε ένα μαγικό ταξίδι αγάπης, ονείρων και Χριστουγεννιάτικης θαλπωρής. Πού θα τον συναντήσουμε φέτος;

Η Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" του Λόρκα

Μιλήσαμε με την ηθοποιό Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" και τη διαχρονική δύναμη του λορκικού σύμπαντος, που εξακολουθεί να συγκινεί και να προβληματίζει το σύγχρονο κοινό.