"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί το αριστούργημα του Μπέκετ

Με μια ομάδα νέων πρωταγωνιστών, ο καταξιωμένος σκηνοθέτης σκηνοθετεί στο θέατρο Πόρτα το σημαντικότερο, ίσως, έργο του 20ού αιώνα.

Περιμένοντας τον Γκοντό Θωμάς Μοσχόπουλος @Vassilis_Papatsarouchas

Για την επικείμενη χειμερινή σεζόν, ο Θωμάς Μοσχόπουλος στρέφεται σε ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας και σκηνοθετεί το "Περιμένοντας τον Γκοντό" του Σάμιουελ Μπέκετ. Αφήνοντας για λίγο τις σύγχρονες, άπαιχτες δραματουργίες, που μας σύστησε τα τελευταία χρόνια, επιλέγει τον κορυφαίο Ιρλανδό συγγραφέα και το σημαντικότερο έργο του, που από πολλούς έχει χαρακτηρισθεί ως το σημαντικότερο θεατρικό κείμενο που γέννησε ο 20ός αιώνας. Κι αυτό γιατί ο "Γκοντό" αποτελεί σταθερά μία από τις μεγαλύτερες ερμηνευτικές θεατρικές προκλήσεις: Το  έργο ως κείμενο προς παράσταση συνοδεύεται ρητές σκηνικές οδηγίες του συγγραφέα, που δεν επιτρέπουν σκηνοθετικές και άλλες ερμηνευτικές "ελευθερίες". Κι όμως, μέσα από τους περιορισμούς του Μπέκετ, ο δημιουργός ανακαλύπτει ένα σύμπαν άπειρων δυνατοτήτων. Πρόκειται για ένα καλλιτεχνικό στοίχημα, το πώς μπορεί να βρει κανείς την ελευθερία μέσα από μία τόσο αυστηρή φόρμα.

Περιμένοντας τον Γκοντό Θωμάς Μοσχόπουλος
@Vassilis Papatsarouchas

 Για τους περισσότερους, το έργο δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, καθώς πρόκειται για ένα από τα επιδραστικότερα κείμενα όλων των εποχών, το οποίο συνεχίζει να απασχολεί τους δημιουργούς μέχρι σήμερα. Παράλληλα όμως, είναι ανοιχτό σε όλους τους νέους θεατές, κάθε ηλικίας, καθώς παραμένει επίκαιρο όχι μόνο για τη φιλοσοφική του βαρύτητα, αλλά και για τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο συνδυάζει την τραγικότητα με το χιούμορ, όντας ταυτόχρονα βαθύ και διασκεδαστικό. Όπως λέει ο ίδιος ο Θωμάς Μοσχόπουλος: "Πρόκειται για ένα έργο που το θαυμαστό ισοζύγιο φόρμας και περιεχομένου το καθιστά ένα ρηξικέλευθο αριστούργημα τόσο άχρονο όσο και σύγχρονο, τόσο συγκεκριμένο όσο και αφηρημένο, τόσο σαφές όσο και αινιγματικό. Ίσως μόνο με τα αριστουργήματα του αρχαίου δράματος μπορεί να συγκριθεί. Είναι λες και πρόκειται για ένα σχεδόν μυστικιστικό 'ιερό κείμενο' του σύγχρονου θεάτρου, ένα 'ευαγγέλιο' που κάθε γενιά ανθρώπων που συνδέονται με το θέατρο έχει 'καθήκον' να καθρεφτιστεί σ’ αυτό και να αποπειραθεί μέσω των επανειλημμένων αναγνώσεων του να στοχαστεί και να αναζητήσει να οριστεί σε υπαρξιακό επίπεδο".

Περιμένοντας τον Γκοντό Θωμάς Μοσχόπουλος
@Vassilis_Papatsarouchas

Η παράσταση επιχειρεί μία ερμηνευτική προσέγγιση που αναδεικνύει το τραγικωμικό του σύμπαν και ταυτόχρονα μία ανάγνωση ακριβείας που ακουμπά όσο ποτέ στις μέρες μας. Ιδιαίτερο στοιχείο αποτελεί η διανομή, που συμπεριλαμβάνει νέους ηλικιακά ερμηνευτές, σε αντίθεση με τη συνήθη πρακτική του να ανατίθενται οι ρόλοι σε ηθοποιούς μεγαλύτερους σε ηλικία. Έτσι, η παράσταση καταθέτει ένα σχόλιο για τα αδιέξοδα της νέας γενιάς, που στην εποχή μας βρίσκει τον εαυτό της καθηλωμένο από τις καταστάσεις, πριν καν ξεκινήσει την πορεία της. Τα πέντε πρόσωπα του έργου ερμηνεύουν ο Πάνος Παπαδόπουλος (Βλαδίμηρος), Τάσος Ροδοβίτης (Εστραγκόν), Γιάννης Σαμψαλάκης (Πότζο), Γιάννης Βαρβαρέσσος (Λάκυ) και Πέτρος Δημοτάκης (Αγόρι).

Περιμένοντας τον Γκοντό Θωμάς Μοσχόπουλος
@Vassilis Papatsarouchas

Ο Μοσχόπουλος συνεργάζεται με τον Κορνήλιο Σελαμσή, που έχει αναλάβει μια πρωτότυπη διερεύνηση του προσωδιακού χαρακτήρατου μπεκετικού κειμένου. Μαζί εντοπίζουν μια εσωτερική παρτιτούρα, η οποία διατρέχει το έργο, τηρείται κατά γράμμα και δημιουργεί μία νέα μουσικότητα. Ανάλογη προσέγγιση έχει και η κινησιολογία της παράστασης (Χρήστος Στρινόπουλος) που έχει στοιχεία μιας μοντερνιστικής κλοουνερί. Στην παράσταση, ο ήχος και η όψη συνδιαλέγονται διαρκώς, συγκρούονται και δημιουργούν μία παλλόμενη δραματική φόρμα, δημιουργώντας μια νέα στοχαστική θεατρική απλότητα και αμεσότητα.

Η πρεμιέρα προγραμματίζεται στις 15 Νοεμβρίου στο Θέατρο Πόρτα. Η μετάφραση είναι της Αλεξάνδρας Παπαθανασοπούλου, η δραματουργία της Δηώς Καγγελάρη, Σύμβουλος προσωδίας είναι ο Κορνήλιος Σελαμσής, τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Βασίλης Παπατσαρούχας, τους φωτισμούς ο Νίκος Βλασόπουλος και την επιμέλεια κίνησης ο Χρήστος Στρινόπουλος.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Το ΑΙ για το "Περιμένοντας τον Γκοντό"

Η τεχνητή νοημοσύνη, που έχει δώσει την παρακάτω απάντηση στο πώς πρέπει να παρακολουθήσει κανείς το έργο, μοιάζει να το γνωρίζει καλά:

1. Να έχετε ανοιχτόμυαλη προσέγγιση. Αποδεχτείτε την αβεβαιότητα.

2. Προετοιμαστείτε για μια εμπειρία περισυλλογής: Κατά την παρακολούθηση, θα ήταν καλό να αναλογιστείτε πώς αυτά τα θέματα σχετίζονται με τη νανθρώπινη εμπειρία γενικότερα, αλλά και προσωπικά.

3. Δώστε προσοχή στους διαλόγους και τις παύσεις. Έχουν εξίσου μεγάλη σημασία και συμβάλλουν στη δημιουργία της ατμόσφαιρας.

4. Απολαύστε το κωμικό στοιχείο. Η αίσθηση του χιούμορ είναι συχνά λεπτή και παράλογη, αλλά σημαντική για την κατανόηση του έργου.

5. Μην προσπαθήσετε να αναλύσετε τα πάντα. Αφήστε το έργο να σας αγγίξει.

6. Συζητήστε το έργο μετά την παράσταση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Φιλοσοφία και Μύθος": Δωρεάν διαδικτυακό σεμινάριο με τον Κρις Κούπερ

Το Εργαστήρι Θεάτρου "Ξένια Καλογεροπούλου" διοργανώνει μία ηλεκτρονική συνάντηση με τον Άγγλο συγγραφέα, σκηνοθέτη και καλλιτεχνικό διευθυντή της Accident Time.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/10/2024

Τον Νοέμβριο θα δούμε τον "Αόρατο επισκέπτη" στο "Κάτια Δανδουλάκη"

Ορίστηκε η ημερομηνία πρεμιέρας για το έργο του Οριόλ Πάουλο, που θ’ ανέβει στο Θέατρο "Κάτια Δανδουλάκη", σε σκηνοθεσία Σοφίας Σπυράτου. Πρωταγωνιστούν οι Κάτια Δανδουλάκη, Χρήστος Πλαΐνης, Θανάσης Πατριαρχέα, Μελίνα Λεφαντζή, Ντίνος Σπυρόπουλο και Χλόη Μάντζαρη.

Αποκλειστικό: Ο μονόλογος που θα ερμηνεύσει η Νένα Μεντή με την υπογραφή του Πέτρου Ζούλια

"Μια ζωή" ονομάζεται το έργο - ύμνος στον καθημερινό άνθρωπο του γνωστού σκηνοθέτη, το οποίο θα ερμηνεύσει η καταξιωμένη ηθοποιός, σε μια ακόμη συνεργασία τους.

"The land of wanting more": Μία περφόρμανς για τη γυναικεία σεξουαλικότητα στο ΠΛΥΦΑ

Η Μαριάννα Ράντου σκηνοθετεί την παραστάση που συνδυάζει αφήγηση, δραματικό λόγο και μουσική για να δώσει ζωή σε ιστορίες γυναικών που στέκονται αντιμέτωπες και ταυτίζονται με τις επιθυμίες τους.

"Έρωτας: Ο κόσμος των αναμνήσεων": Μια παράσταση για το ρίσκο του να ερωτευόμαστε

"Τι είναι ο Έρωτας; Ένας άνθρωπος, ένα μέρος, μια επανάσταση ή απλά μια ανάμνηση;". Αυτό είναι το ερώτημα που θέτει η παράσταση του Γιώργου Τζερνιά, βασισμένη στο βιβλίο της Μαρίας Τσατσάκη "Έρωτας. Ατάκα. Ιστορία".

"Show what..." κύριε Πάνο Μουζoυράκη;

Το λαϊκό, φουτουριστικό καμπαρέ με τους Πάνο Μουζουράκη, Λευτέρη Ελευθερίου, Στράτο Λύκο και Ηλιάνα Γαϊτάνη, επιστρέφει τις Τρίτες στο Vox.

Η οσκαρική "Φάλαινα" γίνεται παράσταση από τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη

Η "Φάλαινα", το έργο του Σάμιουελ Ντι Χάντερ που λατρέψαμε στην κινηματογραφική μεταφορά του Ντάρεν Αρονόφσκι, ανεβαίνει στη σκηνή από τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, ο οποίος ανέλαβε να σκηνοθετήσει και να ερμηνεύσει τον πολύ απαιτητικό πρωταγωνιστικό ρόλο στη σκηνή του θεάτρου Νέος Ακάδημος (από 16/10).