Με ποιον τρόπο συνδέει η Κιτσοπούλου τον Αισχύλο με τον Στρίντμπεργκ στη δική της "Ορέστεια";

Ευδοκία Ρουμελιώτη, Χρήστος Σαπουντζής, Χρήστος Μαλάκης, Μαρία Μοσχούρη πρωταγωνιστούν στην «Ορέστεια του Στρίντμπεργκ» που ετοιμάζει η Λένα Κισοπούλου στο Άνεσις.

Η Ορέστεια του Στρίντμπεργκ

Οι ενδοοικογενειακές συγκρούσεις είναι ένα διαχρονικότατο θέμα κι έχει απασχολήσει τόσο τον Αισχύλο όσο και τον Αύγουστο Στρίντμπεργκ. Γιατί αναφέρουμε μόνο αυτούς τους δυο συγγραφείς; Γιατί υπάρχει μια οργανική σχέση ανάμεσα στην αρχαιοελληνική αισχυλική Τραγωδία και το κλασικό στριντμπερικό Δράμα, την οποία η Λένα Κιτσοπούλου μια ιδιαίτερη μορφή του ελληνικού θεάτρου την αναγνωρίζει! Ερευνώντας τη δραματουργία του δικού μας Αισχύλου (525 ή 524 π.Χ.) και του Σουηδού Στρίντμπεργκ (1849-1912), η ανήσυχη, τολμηρή και αθυρόστομη δημιουργός φτιάχνει τη δική της παράσταση, την "Ορέστεια του Στρίντμπεργκ", την οποία μας καλεί να δούμε, από τις 23 Οκτωβρίου στο Θέατρο Άνεσις, με πρωταγωνιστές τους Ευδοκία Ρουμελιώτη, Χρήστο Σαπουντζή, Χρήστο Μαλάκη και Μαρία Μοσχούρη.

Ορέστεια του Στρίντνπεργκ Κιτσοπούλου
Πάτροκλος Σκαφίδας©

"Γιατί να πάρεις ένα έργο του Στρίντμπεργκ σήμερα και να το παίξεις στο θέατρο; Έλα μου ντε. Δεν υπάρχει κανένας λόγος. Γιατί να μιλήσεις μέσω του Στρίντμπεργκ για τον γάμο ως μία μακάβρια και φρικτή μορφή επίγειας κόλασης;" διερωτάται η Κιτσοπούλου για το "Χορό του θανάτου", το ένα από τα τρία έργα που περιλαμβάνει η σύνθετη παράστασης της. Τα άλλα δυο έργα στα οποία βασίστηκε είναι "Οι δανειστές" και "Η πιο δυνατή". 

Ορέστεια του Στρίντνπεργκ Κιτσοπούλου
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Το σίγουρο είναι πως η Κιτσοπούλου δεν κάνει τυχαίες επιλογές και η σύνδεση των συγκεκριμένων έργων κάτω από τον τίτλο που περιλαμβάνει τη λέξη "Ορέστεια" κάτι θέλει να δείξει. Μένει να δούμε με ποιο τρόπο η συγγραφέας και σκηνοθέτις μετατοπίζει τη δράση των δραμάτων, από το χωροχρόνο σε μια εποχή πολύ πιο κοντινή σε εμάς, πώς εντοπίζει την τραγική ρωγμή της αέναης σύγκρουσης, του κόσμου του ενστίκτου με τον κόσμο του νόμου, της πατριαρχίας με τη μητριαρχία, του δίκαιου με το άδικο.

Ορέστεια του Στρίντνπεργκ Κιτσοπούλου
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Όσα πραγματεύονται τα έργα του Στρίντμπεργκ

Στο "Χορό του θανάτου" ένα ζευγάρι, ένας άνδρας και μια γυναίκα, βαρυγκομούν για την τύχη και τις επιλογές τους, προσπαθούν να βλάψουν ο ένας στο άλλον, παρασύρονται από την κόλαση της σχέση τους και εκφράζουν αρνητικές σκέψεις για τους ανθρώπους γύρω τους. 

Στην τραγικωμωδία "Δανειστές" βλέπουμε και πάλι τις σχέσεις και τις συγκρούσεις των δύο φύλων. Για την ακρίβεια χαρτογραφείται η διάλυση του γάμου τους, όταν δέχονται μια απρόσμενη επίσκεψη από τον πρώτο σύζυγο της γυναίκας. "Εδώ ταιριάζει αυτό του Ελύτη που λέει, εδώ στου δρόμου τα μισά, έφτασε η ώρα να το πω, άλλα είναι εκείνα που αγαπώ, για αλλού ξεκίνησα. Και να ήταν και στα μισά του δρόμου όλοι αυτοί, καλά θα ήτανε. Εδώ μιλάμε ότι ο δρόμος σχεδόν έχει τελειώσει και για τους τρεις" διαβάζουμε στο σημείωμα της Λένα Κιτσοπούλου. 

Τόσο άμεσος, σημερινός είναι ο λόγος και, στην "Πιο δυνατή", όπου η σύζυγος και η ερωμένη ενός άνδρα συναντιούνται σε ένα καφέ και καταθέτουν την ψυχή τους. Στην παράσταση του Άνεσις θα τις δούμε να συζητούν έντονα τίνει τρόπο είναι η μία πιο δυνατή από την άλλη: "Μην μας τρελάνεις με την δύναμη σου επειδή ανέχεσαι να μην είσαι ποθητή και επειδή ο λογαριασμός της ΔΕΗ του σπιτιού που μένεις γράφει το όνομα του;".

Τη μουσική σύνθεση της παράστασης ανέλαβε ο ECATI (ψευδώνυμο του συνθέτη/μουσικού παραγωγού Αντώνη Χατζηαντώνη), τα σκηνικά και τα κοστούμια η Μαγδαλινή Αυγερινού και τους φωτισμούς ο Νίκος Βλασσόπουλος. Βοηθός σκηνοθέτη είναι η Μαριλένα Μόσχου.

Ορέστεια του Στρίντνπεργκ Κιτσοπούλου
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η Λένα Κιτσοπούλου γράφει για την "Ορέστεια του Στρίντμπεργκ"

"Μία ατελείωτη νύχτα μόνο με Στρίντμπεργκ, από το βράδυ μέχρι το ξημέρωμα και με ένα μόνο εισιτήριο, στο Θέατρο Άνεσις, πάνω στη Λεωφόρο Κηφισιάς, με δεκάδες επιλογές γύρω γύρω για αποσυμπίεση από την πολύωρη παράσταση η οποία θα σκάψει την ψυχή του Στρίντμπεργκ όσο καμία μέχρι σήμερα για να αναρωτηθεί αν τελικά ο έρωτας είναι αγάπη και αν η αγάπη έχει σχέση με την σχέση ως συμβίωση ή ως συγκατοίκηση ή ως γάμος. Τέσσερεις ηθοποιοί με έναν μόνο μηνιάτικο μισθό θα ερμηνεύουν και θα κοπανιούνται όλη νύχτα μέσα σε τρία έργα εξίσου μεγάλα και τα τρία, εξίσου κουραστικά και τα τρία, εξίσου ανεπίκαιρα και τα τρία, ενώ οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν την λεωφόρο Κηφισιάς, αφού σίγουρα θα μπαινοβγαίνουν, γιατί ποιος αντέχει να βλέπει τρία έργα το ένα μετά το άλλο; ποιος αντέχει να ξημερώνει, να χαράζει και να βλέπει θέατρο; Προτείνω το ξενοδοχείο Πρέζιντεντ που απ’ ότι θυμάμαι έχει ένα πολύ ωραίο ρουφ Γκάρντεν πάνω πάνω. Στο πρόγραμμα της παράστασης θα βρείτε και άλλες  πολλές προτάσεις για απόδραση από την παράσταση στην λεωφόρο Κηφισιάς και στα από πίσω στενάκια της!".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Η Ορέστεια του Στρίντμπεργκ

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 140 '

Στο νέο της έργο, η ιδιοσυγκρασιακή δημιουργός αντλεί έμπνευση και συνδυάζει/αποδομεί/κατακρεουργεί τα τρία έργα του Άουγκουστ Στρίντμπεργκ «Ο χορός του θανάτου», «Οι δανειστές», «Η πιο δυνατή», για να μιλήσει για τον έρωτα, την αγάπη, το γάμο και τη συμβίωση. Σε ένα σκηνικό από ξύλο ζωντανεύει αυτή η επίγεια "κόλαση" της καθημερινής συμβίωσης όπου ένα ζευγάρι, ύστερα από 25 χρόνια γάμου, μένει μαζί από συνήθεια, αποκαλύπτοντας τα σκοτεινά και οδυνηρά βάθη της σχέσης τους. Οι συγκρούσεις τους διερευνούν την αγάπη και το γάμο με μαύρο χιούμορ και ένταση, φέρνοντας στο προσκήνιο την εξουσία και τον πόνο, που συχνά ενυπάρχουν στην αγάπη σύμφωνα με τον Στρίντμπεργκ.

Άνεσις

Λεωφ. Κηφισίας 14

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Πενέλοπε Σκίνερ μας μιλά για τη 'Linda', τη γυναίκα, τη βία και την κοινωνία

Η δημιουργός της "Linda" αποκαλύπτει τις σκέψεις πίσω από την ηρωίδα της, μιλά για τις κοινωνικές προκαταλήψεις, τις εσωτερικές μάχες, τη δύναμη του θεάτρου και τη σχέση της βίας με την εποχή μας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
05/10/2025

"Η Μάρθα είναι σαν κεραυνός": Η Έφη Μουρίκη ετοιμάζεται για ένα ρόλο ζωής στο 'Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ'

Η σπουδαία ηθοποιός Έφη Μουρίκη εξομολογείται για τον εμβληματικό ρόλο της Μάρθας στο "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ" του Έντουαρντ Άλμπι, που κάνει πρεμιέρα στο Ζίνα 9 Οκτωβρίου, αλλά και για τη δική της κοινή πορεία με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη. Μοιράζεται στιγμές τρυφερότητας, δυσκολίες και μυστικά που κρατούν ζωντανή μια σχέση επί σκηνής και στη ζωή.

"Ούτε μπρος ούτε πίσω": Η σατιρική κωμωδία των Ρέππα-Παπαθανασίου που γελάς με κάθε ατάκα

Η σατιρική κωμωδία "Ούτε μπρος ούτε πίσω" επιστρέφει με ανανεωμένο καστ: οι Αντώνης Λουδάρος, Ματθίλδη Μαγγίρα, Πάνος Σταθακόπουλος, Σταύρος Νικολαΐδης, Δήμητρα Στογιάννη, Μάνος Ιωάννου και Κατερίνα Ζαρίφη ζωντανεύουν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα με χιούμορ και σπιρτάδα στον Ελληνικό Κόσμο.

45 χορευτές, 8 μουσικοί, άπειρα Impro Shots!

Έρχεται το Impro Shots, ένα πρώτο βήμα για έναν θεσμό που φιλοδοξεί να συνεχιστεί και να επεκταθεί με εργαστήρια, συζητήσεις και νέες δράσεις για όλους τους φίλους του χορού και της μουσικής. Η ποικιλία των προσωπικοτήτων και των στυλ γεννά τις πιο απρόβλεπτες και ζωντανές στιγμές επί σκηνής.

"Πετριχώρα: Το γιοφύρι της Άρτας ζωντανεύει στη σκηνή του Nous

Η παράσταση της Εταιρείας Θεάτρου DOT Ensemble, που συζητήθηκε στη Θεσσαλονίκη φέρνει στην Αθήνα τη μυσταγωγική ιστορία της Λυγερής, συνδυάζοντας παράδοση, μουσική, τελετουργικό θέατρο.

"Πόσο χρόνο έχω;"- Ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος σε μια stand up παράσταση που μιλάει για όλα

Το stand up στην Ελλάδα απογειώνεται – και ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος (ναι, η φωνή του Shopping Star) το πετάει ακόμα πιο ψηλά με την πρώτη του σόλο παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;". Ένα σόου που μιλάει στο ενήλικο κοινό: από όσους μεγάλωσαν με το MTV, μέχρι εκείνους που ψάχνουν ακόμα το κουμπί στο TikTok.

Αυτές τις παραστάσεις θα δούμε στο HOOD art space

Το HOOD art space, το σπίτι της bijoux de kant στο Μοναστηράκι, μπαίνει σε μια νέα σεζόν με ιστορίες που μας αφορούν, μας συγκινούν και μας φέρνουν πιο κοντά.