"Εκάβη, όχι Εκάβη": Μια σπουδαία θεατρική στιγμή στην Επίδαυρο

Ένα πολύ ωραίο δείγμα συνομιλίας του αρχαίου δράματος με το σήμερα αλλά και ένα εξαιρετικό παράδειγμα πολιτικού θεάτρου μας πρόσφερε ο θίασος της ιστορικής Comédie Française, σε κείμενο και σκηνοθεσία του Τιάγκο Ροντρίγκες.

Εκάβη, όχι Εκάβη ©Alex Kat

Πολλά μπορούν ειπωθούν για την παράσταση "Εκάβη, όχι Εκάβη", που παρουσίασε ο θίασος της Comédie Française στην Επίδαυρο, σε κείμενο και σκηνοθεσία του Τιάγκο Ροντρίγκες, μια που υπήρξε ένα πολυεπίπεδο σκηνικό γεγονός ως σύλληψη και ως πραγμάτωση. Πρόκειται για μία σπουδαία στιγμή στη σύγχρονη παραστασιογραφική ιστορία της Επιδαύρου, όχι επειδή υπήρξε μία άρτια παράσταση, αλλά γιατί κατέθεσε ένα πολύ καλό δείγμα σύγχρονης δραματουργίας και πρότεινε έναν ουσιαστικό και σκηνικά αποτελεσματικό τρόπο συνομιλίας του αρχαίου ελληνικού λόγου με το σύγχρονο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το αρχαίο έργο δεν ενέπνευσε απλώς μια σύγχρονη ιστορία, ο μύθος δεν μεταγράφτηκε σε σύγχρονο πλαίσιο, αλλά πλέχτηκε αυτούσιος σε μία σύγχρονη ιστορία. Στην πραγματικότητα, κείμενο και παράσταση λειτούργησαν σε τρία επίπεδα, θέτοντας ψηλά τον  πήχη της δυσκολίας: η τραγωδία  του Ευριπίδη αναπτύχθηκε μέσα από τις πρόβες ενός θιάσου, του οποίου η πρωταγωνίστρια, Νάντια, αντιμετωπίζει, στην προσωπική της ζωή, ένα δράμα που αφορά τον αυτιστικό γιο της. Έτσι, το θέατρο μέσα στο θέατρο, ο αρχαίος μύθος και η πραγματική ζωή συνδιαμόρφωσαν ένα πυκνό κείμενο και μια εξίσου πυκνή σκηνική συνθήκη, στα οποία ελάχιστα μπορεί να προσάψει κανείς, όπως κάποιο πλατειασμό του σκηνικού ρυθμού και λίγα σημεία όπου το κείμενο περιήλθε σε μια συναισθηματολογία.

Εκάβη, όχι Εκάβη / Hecuba, not Hecuba
©Christophe Raynaud de Lage για την Comédie Française και το Φεστιβάλ της Αβινιόν

Σημείο επαφής των δύο κειμένων, και ο λόγος για τον οποίο επιλέχτηκε η συγκεκριμένη τραγωδία, είναι η αντιμετώπιση των πιο ευάλωττων, των παιδιών –στο σύγχρονο πλαίσιο των παιδιών που έχουν κάποια αναπηρία- από τη θεσμική εξουσία: στην "Εκάβη" είναι ο βασιλιάς της Θράκης, Πολυμήστορας, που σκοτώνει τον γιο της Εκάβης, ενώ του τον είχε εμπιστευτεί να τον προστατεύσει από τους Έλληνες, ενώ στο σύγχρονο κείμενο είναι το κρατικό ίδρυμα στο οποίο έχει εμπιστευτεί η ηθοποιός τον αυτιστικό γιο της, ώσπου ανακαλύπτει ότι έχει πέσει θύμα αμέλειας και σωματικής κακοποίησης. Σε αυτή την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα στιγμή σύγχρονης δραματουργίας –που προήλθε μέσα από μια work in progress διαδικασία με τη συμβολή των ηθοποιών, στους οποίους ο σκηνοθέτης απέδωσε το ένα τρίτο του τελικού κειμένου-, το κείμενο της ευριπίδειας "Εκάβης" αναπτύχθηκε αντίστροφα (από την τελική σκηνή προς την εναρκτήρια) και δάνεισε τα λόγια του όχι μόνο στις σκηνές της πρόβας, αλλά και στη σύγχρονη συνθήκη –κι αυτό ήταν το αληθινά ενδιαφέρον-, δηλαδή στις αντιπαραθέσεις της ηθοποιού/μητέρας με τα υπόλοιπα πρόσωπα (εισαγγελέα, διευθυντή του ιδρύματος κλπ), ενώ κορυφαία ήταν η σκηνή όπου τα λόγια του φαντάσματος του Πολύδωρου, του γιου της Εκάβης, έγιναν όσα θα ήθελε να πει ο γιος της Νάντιας. Ο τρόπος που ο λόγος του Ευριπίδη εξέφρασε συναισθήματα σε απολύτως σύγχρονες συνθήκες ήταν ανατριχιαστικός.

Εκάβη, όχι Εκάβη
​​​©Alex Kat

Η παράσταση ξεκίνησε από τη συνθήκη της πρόβας, της πρώτης ανάγνωσης του έργου από το θίασο –που διαβάζει την τελευταία σκηνή της τραγωδίας, αφού μας πληροφορήσει για ό,τι έχει προηγηθεί-, όπου η χαλαρότητα ακόμη και η ευθυμία απέναντι στο πρωτότυπο κείμενο θέρμαναν την ατμόσφαιρα και βοήθησαν την κατά βάση στατική σκηνή να περάσει στις κερκίδες. Από εκεί και πέρα, υφάνθηκε η πολυεπίπεδη –και απολύτως προμελετημένη- συνθήκη της συνομιλίας των δύο κειμένων σκηνή-σκηνή (ακόμη και τα πρόσωπα αντιστοιχίστηκαν ώστε κάθε ήρωας του αρχαίου δράματος να καθρεφτίζεται στον σύγχρονο ανάλογό του: Νάντια/Εκάβη, Πολυμήστορας/Γενικός γραμματέας της κυβέρνησης, Αγαμέμνονας/Εισαγγελέας), όμως το επίτευγμα του κειμένου δεν ήταν ότι ανταπεξήλθε σε αυτό το "τεχνικό" μέρος.  

Εκάβη, όχι Εκάβη
©Alex Kat

Στην ορχήστρα της Επιδαύρου προέκυψαν μια πληθώρα ερωτημάτων σχετικά με τη δικαιοσύνη (και το γεγονός ότι κάποιες φορές, για να αποδοθεί δικαιοσύνη, πρέπει να παρακαμφθεί η δικαιοσύνη), τη θεσμική αναλγησία, την πολιτική ευθύνη, την εθελοτυφλία, την ευαλωτότητα, τη μητρότητα. Ταυτόχρονα,  το κείμενο αναμετριόταν συνεχώς  με τη μικρότητα όσο και με τη δύναμη της ανθρώπινης ψυχής, ενώ ωραία λειτούργησαν και οι συμβολισμοί, που ανύψωσαν κείμενο και παράσταση από την πεζότητα μίας στενής μεταγραφής του αρχαίου σε σύγχρονο: ο ίδιος ο τίτλος της παράστασης, που έκλεινε το μάτι στο λεξιλόγιο του αυτιστικού παιδιού που ερμήνευε τον κόσμο μέσα από λίγες λέξεις και την άρνησή τους (φιλί/όχι φιλί, δωμάτιο/όχι δωμάτιο, ρύζι/όχι ρύζι, ήλιος/όχι ήλιος κλπ), οι επιλογές της soul μουσικής του Ότις Ρέντινγκ (άλλη μια συνομιλία με το όνομα του παιδιού, που λεγόταν Οτίς), το μνημειακό σκηνικό (Fernando Ribeiro) του αγάλματος της σκύλας, που αναφερόταν εξίσου στην προφητεία της "Εκάβης" (που θέλει την τραγική ηρωίδα να μεταμορφώνεται σε "σκύλα με πορφυρά μάτια") και στο παιδικό καρτούν που βλέπει ο Οτίς, όπου μία σκύλα σε διαρκή αναζήτηση ψάχνει το χαμένο παιδί της. Ένας συμβολισμός που βρήκε τη θέση του στην πολυεπίπεδη δραματουργία, κάνοντας τις δικές του συνάψεις με το πρόσωπο της Εκάβης, της Νάντιας και κάθε μητέρας που υπερασπίζεται το παιδί της, ενώ έχει να αντιμετωπίσει κρατικούς λειτουργούς που "νίπτουν τας χείρας τους".

Εκάβη, όχι Εκάβη
©Alex Kat

Έτσι, δεν απολαύσαμε μόνο ένα πολύ ωραίο δείγμα συνομιλίας του αρχαίου μύθου με το σήμερα αλλά και ένα εξαιρετικό παράδειγμα πολιτικού θεάτρου (εξάλλου από πραγματικά περιστατικά εκκινεί η σύγχρονη ιστορία του Ροντρίγκες), χωρίς να κραυγάζει, να κατονομάζει ή να κουνάει το δάχτυλο. Στη σκηνική πραγμάτωση, η μουσική (Pedro Costa) και οι φωτισμοί (Rui Monteiro) συνέβαλαν καθοριστικά ώστε να "εγκλωβίσουν" μέσα στη δραματική συνθήκη το τεράστιο κοίλο της Επιδαύρου, ενώ οι εφτά υπέροχοι ηθοποιοί της Comédie Française ενσάρκωσαν με απαράμιλλες ψυχικές δυνάμεις τα πολλαπλά επίπεδα του κειμένου, μεταβαίνοντας από τον αρχαίο μύθο στο σήμερα. Επικεφαλής η συγκλονιστική Elsa Lepoivre στο ρόλο της Εκάβης/Νάντιας, και στους υπόλοιπους (διπλούς και τριπλούς) ρόλους οι Loïc Corbery (Πολυμήστορας/Γενικός γραμματέας κυβέρνησης), Denis Podalydès (Αγαμέμνονας/Εισαγγελέας), Eric Génovèse, Gaël Kamilindi, Elissa Alloula, Séphora Pondi.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Hecuba, not Hecuba

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 125 '

Στο έργο όπου ο νέος διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν σκηνοθετεί τον κορυφαίο θίασο, μια ηθοποιός κάνει πρόβα στην “Εκάβη” του Ευριπίδη. Υποδύεται τον ρόλο της χήρας του Πριάμου που με την ήττα της Τροίας έχασε τα πάντα: τον άντρα της, τον θρόνο της, την ελευθερία της και, το πλέον οδυνηρό, σχεδόν όλα τα παιδιά της. Είναι μια γυναίκα που αξιώνει δικαιοσύνη. Ο μύθος της τραγωδίας συναντάει όμως σπαρακτικά την οικεία πραγματικότητα της ηθοποιού, μητέρας ενός εφήβου στο φάσμα του αυτισμού, που έχει υποστεί κακοποίηση από το προσωπικό του ιδρύματος όπου τον έχει εμπιστευτεί. Καθώς οι ιθύνοντες προσπαθούν να συγκαλύψουν την υπόθεση, αποφασίζει να τη δημοσιοποιήσει στον Τύπο. Στις πρόβες για την παράσταση παρεμβάλλεται με αμφίσημο τρόπο η δικαστική έρευνα. Σε ένα ιδιόμορφο, μεταιχμιακό σκηνικό, οι δύο αυτοί κόσμοι έρχονται σε αντιπαράθεση σε μια βασανιστική και συνταρακτική μείξη του μυθικού με το πραγματικό, του θεάτρου με τη δικαιοσύνη. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στην Επίδαυρο αμέσως μετά την πρεμιέρα της τον Ιούλιο στο Φεστιβάλ της Αβινιόν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

4 λόγοι για να δεις το "Όνειρο ενός Γελοίου" των Έφης Μπίρμπα & Άρη Σερβετάλη

Το "Όνειρο ενός Γελοίου", που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2022 γνωρίζοντας sold-out παραστάσεις και έντονη ανταπόκριση κοινού και κριτικών, επιστρέφει στο Κιβωτός (από 18/11) ως μια ανανεωμένη, μυσταγωγική σκηνική πρόταση, όπου η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης μετατρέπουν τον ντοστογιεφσκικό στοχασμό σε τελετουργία· μια πράξη όπου το όνειρο γίνεται σώμα και η γελοιότητα υπαρξιακή αποκάλυψη, φωτίζοντας τα βαθύτερα όρια της ανθρώπινης ψυχής.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
17/11/2025

Αυτές οι παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα Δευτέρα και Τρίτη, 17 & 18/11

Οι νέες πρεμιέρες καλύπτουν όλο το φάσμα της σκηνικής δημιουργίας. Από το κλασικό θέατρο μέχρι το μουσικό πείραμα και τη φιλοσοφική κατάδυση, αυτές οι επτά παραστάσεις μας προσκαλούν να απολαύσουμε διαφορετικές μορφές αφήγησης,

Χορεύοντας την Ανησυχία του Πεσσόα

Μια παράσταση, εμπνευσμένη από το "Βιβλίο της Ανησυχίας" και τη "Θαλασσινή Ωδή" του Φερνάντο Πεσσόα, μετατρέπει την ποιητική του αγωνία σε χοροθεατρική πρόταση όπου το σώμα γίνεται ζωντανός φορέας στοχασμού και εσωτερικής περιπλάνησης.

6 παραστάσεις stand up comedy για να διαλέξεις

Φρέσκο υλικό από αγαπημένους κωμικούς μέσα από έξι stand up comedy παραστάσεις.

Για τον Γιώργο Νανούρη, η Μαρία Κίτσου είναι μια σπουδαία ηθοποιός με απίστευτο βάθος

Παρουσιάζει την παράσταση "Η Δούκισσα της Πλακεντίας" (Θέατρο Βεάκη, από 19/11) και μιλήσαμε μαζί του για την προσωπικότητα της δούκισσας και τη συνεργασία του με τη Μαρία Κίτσου.

"Killing Godot": Ο Νίκος Καμτσής παίζει, σκηνοθετεί και γράφει για την παγκόσμια πρεμιέρα

Στην παγκόσμια πρεμιέρα του "Killing Godot" του Νίκολας Καζάν, ο Νίκος Καμτσής σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί μαζί με τον Δημήτρη Φραγκιόγλου στο Τόπος Αλλού (από 21/11). Η Ναταλί Φλουρή προσθέτει μια μυστηριώδη, αλλόκοτη παρουσία, γεμάτη ένταση και συγκίνηση. Διαβάστε όσα μας είπε για την παράσταση.

"Tick, Tick… Boom!: Γιορτή της νεότητας στην Εναλλακτική Λυρική

Το "Tick, Tick… Boom!" φέρνει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ ένα εκρηκτικό ροκ μιούζικαλ για τη νεότητα, τα όνειρα και τον χρόνο που περνά, μέσα από μουσική, συγκίνηση και απρόσμενες στιγμές μαγείας.