"Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί"
Ο Στάθης Λιβαθινός επιστρέφει στο πρώτο έργο που σκηνοθέτησε με την υπογραφή του Τομ Στόπαρντ, το οποίο ανεβάζει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων - "Λευτέρης Βογιατζής", στην ιστορική μετάφραση του Μίνου Βολανάκη. Μια γλυκόπικρη κωμωδία που φέρνει στο προσκήνιο τους περιθωριοποιημένους μπεκετικούς αντι-ήρωες του σαιξπηρικού "Άμλετ”, αντιστρέφοντας την αρχετυπική ιστορία προς τον αγώνα του μοναχικού ανθρώπου για επιβίωση σε έναν σκληρό κόσμο. Η παράσταση παράλληλα σηματοδοτεί μια ριζική αλλαγή στο χώρου του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων. Με αφορμή το συγκεκριμένο ανέβασμα αλλάζει η διαρρύθμιση των καθισμάτων και της σκηνής, το οποίο αποτέλεσε το τελευταίο όραμα του Λευτέρη Βογιατζή να προσφέρει εναλλακτικούς τρόπους θέασης ανάλογα με τις ανάγκες της εκάστοτε σκηνοθεσίας. Στους ομώνυμους ρόλους ο Βασίλης Ανδρέου και ο Νίκος Καρδώνης, οι οποίοι συμπρωταγωνιστούν σε έναν εξαιρετικό θίασο: Πάρης Αλεξανδρόπουλος, Γιώργος Δάμπασης, Στάθης Κόικας, Φοίβος Μαρκιανός, Πολυξένη Παπακωνσταντίνου, Μαρία Σαββίδου, Άρης Τρουπάκης, Δημήτρης Φιλιππίδης. (από 21/2)
"Πλατόνωφ"
Ο Γιώργος Χριστοδούλου υποδύεται τον ομώνυμο ρόλο στο πρωτόλειο έργο του πολυαγαπημένου Ρώσου συγγραφέα Άντον Τσέχοφ. Ο σπουδαίος μελετητής του έργου του και παγκοσμίου φήμης σκηνοθέτης Αντόλφ Σαπίρο σκηνοθετεί την παράσταση με έναν αμιγώς ελληνικό θίασο στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, σε μετάφραση Ευγενίας Κριτσέφσκαγια, και στόχος του είναι να ρίξει φως στα αινίγματα αυτού του έργου. Η άφιξη του Πλατόνωφ αναστατώνει την θερινή ραστώνη των καλεσμένων της χήρας Άννα Πετρόβνα (Παναγιώτα Βλαντή), ξυπνώντας απαγορευμένα πάθη, αλλά και το υπαρξιακό ρίγος για το μάταιο και το φευγαλέο της ζωής. Το καστ συμπληρώνουν οι Όμηρος Πουλάκης, Έρρικα Μπίγιου, Ειρήνη Καζάκου, Γιώργος Ηλιόπουλος, Κώστας Φλωκατούλας, Θανάσης Ζερίτης, Θανάσης Βλαβιανός, Δημήτρης Καραμπέτσης, Ιώβη Φραγκάτου και ο Σπύρος Ιωάννου. (από 21/2)
"Εσύ, η ζωώδης μηχανή"
Η θεατρική μεταφορά του βιβλίου της Ελένης Σικελιανός είναι ένα σημαντικό momentum για την ομάδα Νοσταλγία, όπως έχει πει στο "α" ο Γιώργος Σίμωνας, που την ξεκίνησε μαζί με την Τώνια Ράλλη, σκηνοθέτρια της παράστασης. Μέσα από το βιβλίο της Αμερικανίδας ποιήτριας και δισέγγονης του Άγγελου Σικελιανού και της Εύας Πάλμερ, αναδύεται η ιστορία της γιαγιάς της, Ελένης Παπαμάρκου, χορεύτριας μπουρλέσκ, που έγινε γνωστή στις ΗΠΑ με το ψευδώνυμο "Μελένα, το κορίτσι λεοπάρδαλη". Μέσα σε μια συνθέτη σκηνική εγκατάσταση που παντρεύει την παράδοση με την ψηφιακή τεχνολογία, ένας εξαμελής θίασος κρατά το νήμα της πολυεπίπεδης αυτής αφήγησης, αλλάζοντας πρόσωπα. Πρωταγωνιστούν οι Μαργαρίτα Αλεξιάδη, Νάντια Μαργαρίτη, Έλενα Μεγγρέλη, Κωνσταντίνα Σκανδάλη, Χρυσάνθη Φύτιζα, Athena Wasborn. (Rabbithole, από 16/2)
"Ο βυσσινόκηπος"
Ο σκηνοθέτης Γιάννης Μόρτζος, παραμένοντας πιστός στο πνεύμα του Άντον Τσέχοφ, καθοδηγεί τους Μαίρη Βιδάλη, Οδυσσέα Σταμούλη, Μπάμπη Χατζηδάκη στο εμβληματικό έργο του κορυφαίου Ρώσου συγγραφέα που μιλάει για το παρελθόν που καταρρέει, το τέλος μιας εποχής και το φόβο του ανθρώπου για την αλλαγή και το άγνωστο. Αυτό συμβολίζει η αγοραπωλησία του κήπου μιας ξεπεσμένης ευγενούς, της Λιούμπα, ο οποίος πρόκειται να μετατραπεί σε θέρετρο. Παίζουν επίσης οι Σωτήρης Αντωνίου, Μαρλέν Κάραλη, Χρήστος Μαραθιάς, Ρόουζ Μουτζούρη, Κατερίνα Σωτηρίου, Βασίλης Τραϊφόρος, Περικλής Τσαμαντάνης, Κωνσταντίνος Τσιομίδης, Ροδούλα Χαμηλοθώρη. (Διάχρονο Θέατρο, avant premiere για τους αναγνώστες του "α" στις 17/2)
"Δε μιλένιαλς"
Ποιος άλλος θα ήταν πιο κατάλληλος να γράψει ένα έργο για τη γενιά των millennials από έναν εκπρόσωπό της; Η Χρύσα Κολοκούρη υπογράφει, σκηνοθετεί και συμπρωταγωνιστεί με τους Λουκία Ανάγνου, Άρη Κασαπίδη και τον μουσικό Tsolimon, σε μια ιστορία γεμάτη χιούμορ και σαρκασμό, για εκείνους που βρίσκονται λίγο πριν και λίγο μετά τα τριάντα, παλεύοντας να τα καταφέρουν στην Αθήνα του σήμερα, κάπου μεταξύ φιλίας, έρωτα, ενοικίου, ενηλικίωσης και συνεντεύξεων για δουλειά. Την παράσταση πλαισιώνει η έκθεση ζωγραφικής του Συμεών Τσακίρη, με τίτλο "Κι εγώ!". Πρόκειται για ένα θεματικό σύνολο ζωγραφικών ασκήσεων, που λειτουργούν ως προσευχές/μάντρα στο μυαλό του ανθρώπου κάθε γενιάς, που επιθυμεί να ενώσει τα κομμάτια του και να πει ευχαριστώ και αντίο στον παλιό του εαυτό. (Τεχνοχώρος Φάμπρικα, από 20/2)
"Κομμάτια και θρύψαλα"
Πενήντα χρόνια μετά το πρώτο της ανέβασμα, ο θίασος Θεατρίνων Θεατές παρουσιάζει επιλεγμένα μέρη της ομώνυμης τριλογίας του Γιώργου Σκούρτη, σε σύνθεση και αναπροσαρμογή του Γιάννη Σολδάτου. Μια σειρά από σατιρικά μονόπρακτα πλέκουν μικρές ιστορίες ανθρώπων της διπλανής πόρτας για τον έρωτα, τη φθορά και την πτώση, την ελπίδα, αλλά και τη σύγκρουση και επικεντρώνονται στον Νεοέλληνα, με χιούμορ, λυρισμό και σκληρότητα. Ο Γιώργος Λιβανός σκηνοθετεί και συμπρωταγωνιστεί με έναν πολυμελή θίασο: Πέπη Οικονομοπούλου, Γιάννης Τσιώμου, Μάνος Χατζηγεωργίου, Μαρία Δρακοπούλου, Σόνια Κωτίδου, Μάνος Τσιβιλής, Ζωή Τριανταφυλλίδη, Γιώργος Καρατζάς, Γιάννος Τριανταφύλλου. Στο πιάνο ζωντανά η Νίκη Γκουντούμη. (Studio Κυψέλης, από 19/2)
Περισσότερες πληροφορίες
Δε μιλένιαλς
Τρεις νέοι άνθρωποι, λίγο πριν και λίγο μετά τα 30, προσπαθούν να βρουν τα πατήματά τους στη ζωή, τον έρωτα και τη φιλία. Ένα πάρτι γενεθλίων, ένας χωρισμός, το νοίκι στο τέλος του μήνα, ένας μουσικός παραγωγός που δεν έρχεται ποτέ, αποτυχημένες οντισιόν και συνεντεύξεις για δουλειά, η ενηλικίωση και η ελπίδα ότι, δεν μπορεί, κάτι θα συμβεί… Όλα με φόντο την Αθήνα του σήμερα. Μία παράσταση με έντονα στοιχεία μιούζικαλ, στην οποία οι τρεις χαρακτήρες ξεδιπλώνουν με χιούμορ και σαρκασμό τις δυσκολίες και τα όνειρα μιας γενιάς, που έχει την προσδοκία να ζήσει όπως η προηγούμενη, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να χαράξει τον δικό της δρόμο και να κρατήσει ζωντανή μέσα της την αίσθηση πως τελικά (μάλλον) όλα θα πάνε καλά.
Εσύ, η ζωώδης μηχανή
Πρόκειται για μία σκηνική μεταφορά του ομότιτλου βιβλίου της αμερικανίδας ποιήτριας που ήταν δισέγγονη του Άγγελου Σικελιανού και της Εύας Πάλμερ. Στο βιβλίο της, η Σικελιανός γράφει την ιστορία της γιαγιάς της, της Χρυσής Ελληνίδας, της Ελένης Παπαμάρκου, που παντρεύτηκε πέντε φορές, έκανε τρία παιδιά, ήταν χορεύτρια μπουρλέσκ με το ψευδώνυμο Μελένα, Το Κορίτσι Λεοπάρδαλη, αλλά και «η πιο σκληροτράχηλη γυναίκα που έφαγε σίδερο και μάσησε ατσάλι επί προσώπου γης». Η ιστορία αυτή περικλείει μορφινομανείς και ηρωινομανείς, πρόσφυγες, ρεμπέτες, αριστοκράτες από το Ιόνιο, Εβραίους από τη Λιθουανία, μουσικούς, γκαρσόνες, έναν ζωγράφο, αρκετούς ποιητές, διακινητές οπίου και έναν νάνο (τον έναν από τους πέντε συζύγους της Ελένης).
Πλατόνωφ
Ο κορυφαίος Ρώσος σκηνοθέτης παρουσιάζει το πρώιμο αυτό έργο που βρέθηκε λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του Τσέχοφ, χωρίς τίτλο, οπότε καταχωρήθηκε με το όνομα του κεντρικού χαρακτήρα. Εντός του κειμένου υπάρχουν ήδη τα κυρίαρχα θεματικά μοτίβα που θα απασχολήσουν τον μεγάλο Ρώσο στην ωριμότητά του. Όλα ξεκινούν από την άφιξη του Πλατόνωφ, η οποία αναστατώνει την θερινή ραστώνη των καλεσμένων της χήρας Άννα Πετρόβνα, ξυπνώντας απαγορευμένα πάθη, αλλά και το υπαρξιακό ρίγος για το μάταιο και το φευγαλέο της ζωής. Ένα έργο μυστηριώδες, όπου το υψηλό και το ποταπό, το κωμικό και το τραγικό, διαρκώς συνυπάρχουν, αλλά και συμπλέκονται άρρηκτα.
Κομμάτια και θρύψαλα
Μία επιλογή, σύνθεση και αναπροσαρμογή του Γιάννη Σολδάτου από τα σημαντικότερα μονόπρακτα της τριλογίας που έγραψε ο Γιώργος Σκούρτης, όπου συμπλέκονται μικρές ιστορίες ανθρώπων της διπλανής πόρτας που μιλούν για τον έρωτα, την αγάπη, την αναζήτηση του ιδανικού, τη σύγκρουση. Ο Σολδάτος κατανοεί σε βάθος τη γραφή του Σκούρτη, ο οποίος μέσα από το έργο του μιλά για τον Νεοέλληνα, ακτινογραφεί την καθημερινότητα, με μια γραφή που παραμένει σύγχρονη. Με μπόλικο χιούμορ, τρυφερότητα, λυρισμό αλλά, βέβαια, και σκληρότητα, το έργο μάς παρουσιάζει χαρακτήρες οι οποίοι τολμούν να ονειρεύονται και που δεν τους αρκεί μόνο μία φορά για να ζήσουν.
Ο βυσσινόκηπος
Επτά άτομα επιστρέφουν στο παρελθόν, στο σπίτι των παιδικών τους χρόνων. Το σπίτι αυτό, όμως, έχει ήδη πουληθεί κι έτσι το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να αναπολούν όσα συνέβησαν κάποτε, σε ένα χρόνο που απέχει οδυνηρά πολύ. Το ανέβασμα αυτό θα ακολουθήσει πιστά, όπως δηλώνει ο σκηνοθέτης, το κείμενο αλλά και το πνεύμα του συγγραφέα του, του μεγάλου Άντον Τσέχοφ.
Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί
Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν, παλιοί συμφοιτητές του Άμλετ, καλούνται από τον βασιλιά Κλαύδιο στο παλάτι με σκοπό να παρασύρουν τον μελαγχολικό πρίγκιπα σε διασκεδάσεις ώστε να μάθουν επιτέλους ποιο είναι αυτό το σκοτεινό μυστικό που βασανίζει την ψυχή του. Στη διάρκεια της αποστολής τους, οι δύο αθώοι αυλικοί συνοδεύουν τον Άμλετ στην Αγγλία και μεταφέρουν μαζί τους ένα κλειστό γράμμα, στο οποίο δίνεται η διαταγή για την άμεση εκτέλεση του. Ο Άμλετ αντικαθιστά το γράμμα με ένα άλλο, ζητώντας από τον Άγγλο Βασιλιά τη δική τους εκτέλεση. Μέρες μετά, ο Άγγλος πρέσβης μπαίνει στο παλάτι και ανακοινώνει: «Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί». Αυτή είναι με λίγα λόγια η περίληψη του έργου που αντιστρέφει για πρώτη φορά την αρχετυπική ιστορία του “Άμλετ”, ρίχνοντας το βάρος από την εξουσία στο περιθώριο και δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη τραγική φάρσα στην οποία πρωταγωνιστούν όλοι οι ήρωες του έργου του Σαίξπηρ. Επιπλέον, με αφορμή τη συγκεκριμένη παράσταση, για πρώτη φορά στην ιστορία του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων, πρόκειται να αλλάξει ριζικά η διαρρύθμιση των καθισμάτων και της σκηνής.