Η Τίλντα Σουίντον και ο Ολιβιέ Σαγιάρ μεταξύ παρουσίας και απουσίας

Το καλλιτεχνικό δίδυμο του "Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι", της περφόρμανς στη Στέγη όπου ενδύματα από τις πιο συγκλονιστικές ταινίες του ανατρεπτικού σκηνοθέτη παίρνουν ξανά ζωή, παραχώρησε συνέντευξη τύπου και το "α" ήταν εκεί για να σας μεταδώσει τον παλμό.

Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι © Ruediger Glatz

Κάποιοι δουλεύουν στο σέρβις, άλλοι ως μπαρίστα ενώ μερικοί φεύγουν για σεζόν. Αυτές είναι κάποιες τυπικές δουλειές του καλοκαιριού, που δεν μοιάζουν σε τίποτα, όμως, με το summer job της Τίλντα Σουίντον. Κάπως έτσι χαρακτήρισε με χιούμορ η οσκαρική ηθοποιός το "Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι”, το sui generis ομάζ εκείνης και του ιστορικού μόδας Ολιβιέ Σαγιάρ που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στη Στέγη. Το "α” ήταν εκεί στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν οι δύο βασικοί συντελεστές, σε συντονισμό της Διευθύντριας Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση Αφροδίτης Παναγιωτάκου

Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι
© Ruediger Glatz

Είναι πολύ δύσκολο να κατηγοριοποιηθεί ένα έργο σαν και αυτό, ακόμα και από τους ίδιους τους δημιουργούς του, όπως φάνηκε από την συζήτησή μας. Έχοντας τη βάση του παζολινικού κινηματογράφου, είναι τελικά θέατρο, περφόρμανς ή μία έκθεση μόδας που δεν μοιάζει με καμία άλλη; Για την Τίλντα Σουίντον, αυτή ακριβώς η απροσδιόριστη φύση του "Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι” είναι που του δίνει χάρη. Απροσδιόριστη, μάλιστα, είναι και η ίδια η διαδικασία της παράστασης: υπάρχουν τόσο φιξαρισμένα σημεία όσο και στιγμές αυτοσχεδιασμού κατά την αλληλεπίδραση της ηθοποιού με τα μοναδικά κοστούμια από το "Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο", τις "Χίλιες και μία νύχτες" και το "Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα" του Παζολίνι.

 

Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι
© Ruediger Glatz

 

Διαβάστε Επίσης

Είναι πραγματικά ξεχωριστό το πρίσμα από το οποίο η Βρετανίδα καλλιτέχνις και ο Γάλλος ιστορικός μόδας και επιμελητής μιλούσαν για τα κοστούμια αυτά, τα οποία πολλοί γνωρίζουν με κάθε λεπτομέρεια. "Ήταν σαν να ήθελαν να παίξουν κάτι άλλο" θα αναφέρει χαρακτηριστικά η Σουίντον για να τονίσει πόσο ζωντανά αισθανόταν επάνω της αυτά τα εντυπωσιακά ενδύματα. Πέρα όμως από το να σφύζουν από ζωή, οι δημιουργίες αυτές έσφυζαν και από αναμνήσεις, από την παρουσία της απουσίας αυτού που κάποτε τα φόρεσε -έστω και για λίγα καρέ: "Υπάρχει ποίηση ακόμη και στις νιφάδες πιτυρίδας επάνω στο γιακά, που κάποιος -σοφά- δεν καθάρισε", είπε χαρακτηριστικά η Σουίντον. 

Πριν το καταλάβουμε, η συζήτησή μας είχε φτάσει στο τέλος της. Το μόνο που απέμενε στην αίθουσα ήταν δύο κοστούμια -ένα λευκό φόρεμα με μαύρες διακοσμήσεις και μία κάπα. "Δεν είναι για τις πλαστικές κούκλες αυτά τα ενδύματα" μάς είπαν οι συντελεστές, και ούτε για τα βεστιάρια -ούτε καν για τα fashion show. Εκεί, άλλωστε, δεν έχουμε την ευκαιρία να παγώσουμε τη στιγμή κατά την οποία ζωντανεύουν. Αυτό το αφήνουμε στο "Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι

  • Performance
  • Διάρκεια: 100 '

Τελετουργική περφόρμανς-ντεφιλέ και, μαζί, ένας απόλυτα ιδιοσυγκρασιακός φόρος τιμής στον μεγάλο αντικομφορμιστή κινηματογραφιστή, ποιητή και ακτιβιστή Πιερ Πάολο Παζολίνι που δολοφονήθηκε βάναυσα στα 53 του χρόνια είναι η πρωτότυπη παράσταση-ζωντανή εγκατάσταση που εμπνεύστηκαν ο επιμελητής μόδας Ολιβιέ Σαγιάρ και η Βρετανίδα οσκαρική ηθοποιός Tilda Swinton, σταθεροί καλλιτεχνικοί συνεργάτες εδώ και χρόνια. Η υψηλή μόδα συναντά την υψηλή τέχνη έχοντας ως καμβά το ανδρόγυνο σώμα της Σουΐντον, που πάνω του παρελαύνει και εγγράφεται ως γεγονός μια συλλογή με περισσότερα από τριάντα κοστούμια και αντικείμενα από τις εμβληματικές ταινίες του Παζολίνι: από τις «Χίλιες και μία νύχτες» ως το «Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα».

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ακρόαση από το θέατρο Αγγέλων Βήμα με προορισμό τη θεατρική Αυστραλία

Ένα θεατρικό αφιέρωμα στη σύγχρονη δραματουργία της Αυστραλίας ετοιμάζει το Αγγέλων Βήμα για τη σεζόν 2025-26.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/07/2025

"Η θάλασσα και ο γέρος": Ο Τάσος Νούσιας στον συγκλονιστικό ρόλο του Σαντιάγο, στην Ηλιούπολη

Ο βραβευμένος Τάσος Νούσιας πρωταγωνιστεί, για 2η χρονιά, στην παράσταση "Η Θάλασσα και ο Γέρος" – μια θεατρική μεταφορά του αριστουργήματος του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο Γέρος και η Θάλασσα", σε σκηνοθεσία Μαρλέν Καμίνκσι.

"Στο τσακ!" της Δήμητρας Παπαδοπούλου – Η ξεκαρδιστική κωμωδία επιστρέφει

Η ανατρεπτική κωμωδία της Δήμητρας Παπαδοπούλου "Στο τσακ!" επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης και υπόσχεται γέλιο μέχρι δακρύων, μέσα από παρεξηγήσεις, σύγχρονες σχέσεις και... εκπλήξεις στο τσακ.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου συνεχίζει την καλοκαιρινή της περιοδεία

Έχοντας ήδη επισκεφτεί κάποια θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού, η κατά Τερζόπουλο "Ορέστεια" συνεχίζει να περιοδεύει με τελευταίο σταθμό το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Αποκλειστικό: Ένα θερινό σινεμά γεννιέται στο Επί Κολωνώ

Το Επί Κολωνώ είναι μια κυψέλη πολιτισμού που δεν σταματά να ονειρεύεται και να μοιράζεται ιδέες και εμπειρίες. Φέτος, μετατρέπει την αυλή του σε θερινό σινεμά, προσκαλώντας μας σε βραδιές ποιοτικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, κάτω απ’ τον πλάτανο.

"Ιφιγένεια / Βορά": Από τον βωμό της Αυλίδας, στη σκηνή της Πειραιώς

"Ήρθα εδώ, να δω τη θάλασσα, να διαλογιστώ, ν’ αλλάξω. Πάντα μπορείς να ξαναρχίζεις…". Με αυτή τη φράση ξεκινά το ταξίδι της Ιφιγένειας, όχι στην Αυλίδα αυτή τη φορά, αλλά στην Πειραιώς 260, μέσα από τον θεατρικό μονόλογο "Ιφιγένεια / Βορά", σε κείμενο της Βίβιαν Στεργίου και σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

"ζ-η-θ, ο Ξένος": Η Κλέλια Ανδριολάτου διασχίζει την Οδύσσεια του Μαρμαρινού

Στην παράσταση "ζ-η-θ, ο Ξένος" του Μιχαήλ Μαρμαρινού, η Κλέλια Ανδριολάτου συμμετέχει σε έναν πολυμελή θίασο και μιλά για τη δύναμη της ομάδας, την έννοια του "ξένου" και τη βιωματική αφήγηση της Οδύσσειας, λίγο πριν δούμε την παράσταση στην Επίδαυρο (11 & 12/7).