Άντζελα Μπρούσκου: "Στις ‘Ευμενίδες’ προτείνω μια νέα προσέγγιση που συμπεριλαμβάνει και τη γυναίκα"

Ερευνητική και ανήσυχη δημιουργός, η Άντζελα Μπρούσκου μίλησε στο «α» με αφορμή την παράσταση που θα παρουσιάσει στο πλαίσιο της δράσης Μυστήριο 35 ΑΙΣΧΥΛΟΥ Project της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

Η Άντζελα Μπρούσκου αναζητά άνδρες ηθοποιούς

Τι σας ώθησε στο ανέβασμα του συγκεκριμένου έργου και ποια θέματα σας απασχόλησαν; 
Το θέμα της Δικαιοσύνης είναι ο βασικός άξονας στις  "Ευμενίδες". Όμως τι είναι δικαιοσύνη; Και πώς αυτή απονέμεται; Υπάρχει συγχώρεση; Και  ποια τιμωρία είναι ικανή να δικαιώσει το θύμα; Τι άλλαξε από την εποχή του Αισχύλου; Οι Ερινύες-Ευμενίδες εκπροσωπούν το δίκαιο της μητέρας, επιβάλλουν  τιμωρία σε εκείνο το μέλος της οικογένειας που θα χύσει αίμα συγγενή του. Και πόσο μάλλον τον μητροκτόνο. Σήμερα ένας νέος όρος πληγώνει την κοινωνία μας. Γυναικοκτονία. Οι Ερινύες πάλι ξυπνάνε.

 Τι μας λένε οι "Ευμενίδες" σήμερα;
Το τέλος των "Ευμενίδων" έρχεται να μας μιλήσει για την ευημερία της πόλης, την ειρηνική συνύπαρξη, την αλληλεγγύη και φιλία μεταξύ των πολιτών. Η αρχέγονη αλυσίδα εκδίκησης και αντεκδίκησης παραχωρεί την θέση της στην δικαιοσύνη της πολιτείας. Κλείνει ο κύκλος του αίματος και της διχόνοιας που βασιζόταν στην οικογενειακή βεντέτα και ένας νέος τον διαδέχεται. Κάθε άτομο είναι υπεύθυνο για τις πράξεις του και κρίνεται  από τους θεσμούς της πολιτείας. Μας μιλάει για μία ιδανική ευνομούμενη, ισότιμη κοινωνία. Με τα σημερινά δεδομένα, θα μιλούσαμε για μια ουτοπία.

Προτείνετε, μάλλον, μια διασκευασμένη εκδοχή του αισχυλικού έργου. Αν ναι, ποια είναι αυτή;
Προτείνω μια νέα προσέγγιση που συμπεριλαμβάνει και τη γυναίκα. Όχι μια διασκευή. Κάτι που δεν απασχόλησε ποτέ την Αθηναϊκή δημοκρατία, αφού η γυναίκα ήταν απούσα, καθώς δεν είχε πολιτικά δικαιώματα και ο ρόλος της περιοριζόταν στα συζυγικά καθήκοντα ως μέσον αναπαραγωγής. Η εγκατάσταση της πατριαρχίας μέχρι σήμερα επηρέασε όλον τον πολιτισμό και ανέτρεψε ακόμα και την αρμονία της φύσης μέσα από τον αυταρχισμό της. Τελικά η γυναίκα Ερινύα είναι όντως τόσο τρομακτική; Ή είναι προβολή της φαντασίωσης του τρόμου του άνδρα απέναντι στην θηλυκότητα που δεν δέχεται σε όποια της μορφή;

Ευμενίδες Μπρούσκου Ελευσίνα
©Άρτεμις Σκουλίκα

Διαβάζουμε ότι στην παράσταση "ένα φανταστικό δικαστήριο συνδέει την αρχαιότητα με το σήμερα. Κοινότητες, συλλογικότητες και κάτοικοι της πόλης της Ελευσίνας προσκαλούνται να συμμετάσχουν ενεργά στον κόσμο μιας φανταστικής δίκης". Ποιες σκέψεις ή στόχοι κρύβονται πίσω από αυτή την επιλογή;
Δυο κόσμοι συγκρούονται. Το μυθικό πρωτόγονο, άλογο παρελθόν με το σύγχρονο, ορθολογικά πολιτικό παρόν. Το παλαιό με το νέο. Η μετάβαση από τη δίκη του αίματος στη δικαιοσύνη του νόμου. Από το σκοτάδι στο φως. Από τον κόσμο της μαγείας, της δεισιδαιμονίας και των ενστίκτων στον ορθολογισμό του πολιτισμού. Αυτός είναι ο χρόνος της παράστασης. Όλα συνδιαλέγονται μέσα από τον μύθο, τους θεούς και θνητούς επί σκηνής. Θα έλεγα ότι πάντα είμαστε συνδεδεμένοι και με τους δύο κόσμους, αφού το μυστήριο της ύπαρξης δεν έχει λυθεί.

Οι κάτοικοι της Ελευσίνας συμμετέχουν ως δρώντα πρόσωπα; Είναι κομμάτι των θεατών; Με ποιο τρόπο θα εμπλακούν στην ιστορία;
Το κοινό παίρνει την θέση των ενόρκων του αθηναϊκού δικαστηρίου και θα έχει την ευκαιρία να εμπλακεί με την ψήφο του στην αθώωση ή μη του μητροκτόνου Ορέστη μέσα στην ατμόσφαιρα μιας πραγματικής δίκης...

Ευμενίδες Μπρούσκου
Άρτεμις Σκουλίκα & Θάνος Χατζόπουλος©

Βλέπετε το θέατρο ως πεδίο δημόσιου διαλόγου; 
Η αισθητική προσέγγιση και τα ερωτήματα που θέτει μία παράσταση με τις επιλογές της μπορούν να γίνουν αφορμή για δημόσιο διάλογο και να μας επηρεάσουν.

Στην αρχαιότητα το θέατρο και η πολιτική ήταν στενά συνδεδεμένα. Στις μέρες μας μπορεί  να λειτουργήσει το θέατρο ως ενεργητικό συστατικό μιας κοινωνίας; Υπό ποιες προϋποθέσεις;
Το αρχαίο δράμα χάνει την λειτουργικότητά του ως τόπος συνάντησης και διαλόγου και συμβαίνει ως ψυχαγωγική έξοδος. Όπως και γενικότερα το θέατρο που βασίζει το ενδιαφέρον του κοινού στους πρωταγωνιστές ως βασικό πόλο έλξης. Σήμερα τα ζητούμενα  του σύγχρονου θεατή  είναι ασαφή. Χειροκροτεί ένα θέατρο με το οποίο στην πραγματικότητα δεν έχει καμία πραγματική σύνδεση μαζί του. Ένα κοινό που κάνει ουρά για να φάει ποπ-κορν για να δει την "Μήδεια" με ανοιχτά κινητά στην παράσταση, είναι δείκτης παρακμής μιας κοινωνίας. Ακόμα και αν η παράσταση είναι sold out. Η έλλειψη παιδείας και ευγένειας είναι κάτι που θα πρέπει να προβληματίσει σοβαρά μια χώρα και τους πολίτες της.

Διαβάστε Επίσης

Οι "Ευμενίδες " θα παρουσιαστούν στις 15 και 16 Ιουλίου, στο Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας. Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης, Σκηνοθεσία: Άντζελα Μπρούσκου, Σχεδιασμός φωτισμών: Στέβη Κουτσοθανάση, Σκηνικά: Ελίνα Λούκου, Κοστούμια: Βασίλης Μπαρμπαρίγος, Επιμέλεια κίνησης: Βάλια Παπαχρήστου, Μουσική σύνθεση: Αλέξανδρος Μήτρος, Φωνητική σύνθεση χορού: Αγγελική Τουμπανάκη

Ερμηνεύουν: Παρθενόπη Μπουζούρη (Προφήτης, Απόλλων), Άντζελα Μπρούσκου (Κλυταιμνήστρα), Διονύσης Πιφέας (Ορέστης), Δήμητρα Χατούπη (Αθηνά), Ευμενίδες: Σμαράγδα Κάκκινου, Πάολα Καλλιγά, Δανάη Κατσαμένη, Θεοδώρα Κόρδα, Ανδριανή Κυλάφη, Βάλια Παπαχρήστου, Αγγελική Τουμπανάκη

Μυστήριο 35 ΑΙΣΧΥΛΟΥ Project - 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Στη γενέτειρα του μεγάλου τραγικού ποιητή, από τις 15 έως τις 30 Ιουλίου δύο μεγάλης κλίμακας θεατρικές παραγωγές έργων του Αισχύλου–μία ελληνική καιμία διεθνής–, μια συναυλία, καθώς κι ένα θεωρητικό συμπόσιο για τον Αισχύλο και τις έννοιες που διέπουν το αρχαίο δράμα συνθέτουν έναν άτυπο αλλά εκρηκτικό διάλογο στο σπουδαίο αυτό σκηνικό είδος, που παραμένει πάντοτε ζωντανό και κρίσιμο στα σύγχρονα ζητήματα δικαιοσύνης, ουμανισμού και πολιτικής.

H πρώτη εμφάνιση θεσμού για την έννοια του Δικαίου στην ιστορία της Ευρώπης, το έργο που εισήγαγε τον Άρειο Πάγο ως όρο, ως έννοια και ως θεσμό στην ιστορία, οι "Ευμενίδες", έρχονται σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου στο Αμφιθέατρο Παλαιού Ελαιουργείου στις 15 & 16 Ιουλίου. Στον ίδιο χώρο, στις 23 Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί η συναυλία Ιάννης Ξενάκης: Ορέστεια από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ), με τη συμμετοχή της Χορωδίας της ΕΡΤ, της Χορωδίας Δήμου Αθηναίων και της Παιδικής Χορωδίας του Ωδείου Kodály, ενώ την επομένη, στις 24 Ιουλίου, θα γίνει Ημερίδα Αρχαίου Δράματος υπό την επιμέλεια της Δηώς Καγγελάρη. Τέλος, στις 29 & 30 Ιουλίου, οι "Πέρσες. Το ταξίδι στο πεδίο των ψυχών", μια παράσταση με στοιχεία περφόρμανς σε σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, θα ξεκινήσει από το λιμάνι του Περάματος Μεγαρίδος με τη δύση του ήλιου, θα μας μεταφέρει εν πλω στη Σαλαμίνα και τέλος, όταν πέσει η νύχτα, σε μια έρημη περιοχή του νησιού που βλέπει στον τόπο όπου έλαβε χώρα η αρχαία σύγκρουση.

Περισσότερες πληροφορίες

Ευμενίδες

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Η πρώτη δίκη στην ιστορία της ανθρωπότητας, αυτή του Ορέστη στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου, ενέπνευσε ένα σύγχρονο φανταστικό δικαστήριο που συνδέει την αρχαιότητα με το σήμερα, όπου κοινότητες, συλλογικότητες και κάτοικοι της Ελευσίνας μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στην εξέλιξη της δράσης. Το έργο γίνεται το ερέθισμα για την ανάπτυξη δημόσιου διαλόγου, ενώ τίθεται η αναγκαιότητα της συνοχής των πολιτών μιας κοινωνίας και της ενεργού στάσης τους απέναντι στα κοινά. Η παράσταση ξεκίνησε στο πλαίσιο της δράσης «Μυστήριο 35 ΑΙΣΧΥΛΟΥ Project» της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης ως ένα έργο παρακαταθήκης, με στόχο τη θεσμοθέτηση ενός σπάνιου διαλόγου πάνω στο αισχύλειο δράμα αλλά και πάνω στα κρίσιμα σύγχρονα ζητήματα της δικαιοσύνης, του ουμανισμού και της πολιτικής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.