Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος: Ποιες είναι οι 4 παραστάσεις που θα δούμε φέτος

Την αυλαία του 2ου Φεστιβάλ της Περιφέρειας Αττικής στο Αττικό Άλσος ανοίγει ο διεθνής καλλιτεχνικός θεσμός που ανοίγει διάλογο γύρω από το αρχαίο δράμα με μια σειρά παραστάσεων με την υπογραφή Ελλήνων και ξένων σκηνοθετών.

Εκάβη / Hekuba nga Euripidi Ένκε Φεζολλάρι

Από 4 έως 7 Ιουλίου το "Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος / Interbalkan Festival of Ancient Drama" στο Θέατρο Αττικού Άλσους "Κατίνα Παξινού" ανοίγει την αυλαία του φετινού Φεστιβάλ της Περιφέρειας Αττικής και καθιερώνεται πλέον σε ετήσια βάση με την υποστήριξη του Περιφερειάρχη Αττικής Γιώργου Πατούλη. Τιμώμενο πρόσωπο της φετινής διοργάνωσης είναι ο συγγραφέας, ποιητής και μεταφραστής Λέανδρος Πολενάκης. 

Στόχος του φεστιβάλ είναι η συνεργασία και η σταθερή παρουσία καλλιτεχνών, θεσμών και σχημάτων από τα Βαλκάνια στη χώρα μας, εστιάζοντας πάντα στο αρχαίο δράμα και την έρευνα γύρω από αυτό. Η ανάδειξη της μεγάλης θεατρικής παράδοσης και της σύγχρονης δημιουργίας των βαλκανικών χωρών πάνω στο αρχαίο δράμα, από τις παραδοσιακές θεσμικές θεατρικές δυνάμεις, έως τις νέες καλλιτεχνικές τάσεις που αναζητούν καινούργιες δραματουργικές και αισθητικές φόρμες, είναι η μεγαλύτερη επιδίωξη του φεστιβάλ. 

Ο Περιφερειάρχης Αττικής προσκαλώντας τους πολίτες της Αττικής να παρακολουθήσουν τα δρώμενα αναφέρθηκε στην μεγάλη εισφορά της θεατρικής παράδοσης και της σύγχρονης δημιουργίας των βαλκανικών χωρών πάνω στο αρχαίο δράμα, επισημαίνοντας: "Στο πολύπαθο γεωγραφικό τοπίο των Βαλκανίων, εκεί όπου οι άνθρωποι βίωσαν και βιώνουν σύγχρονες τραγωδίες, το Αρχαίο Δράμα με τη διεθνή του εμβέλεια, τον ουμανισμό και τη θεραπευτική του διάσταση, έχει τη δύναμη να αναδείξει τις συγγενικές μας παραδόσεις και μέσα από την ουσιαστική καλλιτεχνική συνάντηση να στρέψει την πυξίδα προς τη βαθιά και ειλικρινή φιλία των λαών. Η Περιφέρεια Αττικής με ποιοτικές δράσεις πολιτισμού αναδεικνύει την αδιάρρηκτη σχέση της ζωής με την τέχνη, η οποία με διαθλαστικό τρόπο συμπαρίσταται στα αιώνια ζητήματα που απασχολούν την ανθρώπινη φύση και τις κοινωνίες αλλά και στην ψυχαγωγία των ανθρώπων προάγοντας το ευ ζην".

Το  "Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος / Interbalkan Festival of Ancient Drama" συστήθηκε στο ελληνικό κοινό το καλοκαίρι του 2022 με το συνέδριο "Το Αρχαίο Δράμα ως Διαχρονική Πηγή Έμπνευσης και Δημιουργίας" στο οποίο συμμετείχαν άνθρωποι του θεάτρου και θεσμοί από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Αλβανία, τη Βοσνία – Ερζεγοβίνη και τη Σερβία.

Αυτό το καλοκαίρι το φεστιβάλ ξεκινάει με ένα τετραήμερο παραστάσεων διεθνών και ελληνικών συμμετοχών με ελεύθερη είσοδο.

Θέατρο Αττικού Άλσους
Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος©

4 Ιουλίου - "Ευμενίδες” του Αισχύλου, σε νέα μετάφραση του Λέανδρου Πολενάκη και σκηνοθεσία του Νίκου Χατζηπαπά από την Helix Theatre

Η τραγωδία Ευμενίδες αποτελεί το τρίτο μέρος της τριλογίας "Ορέστεια”. Ο Αισχύλος κάνει, μ’ αυτήν την τριλογία, στροφή από την παθητική περιγραφή γεγονότων, στην ενεργό επί σκηνής δράση: συνομωσίες, φόνοι, εκδίκηση, επερχόμενη τιμωρία, συνθέτουν την πλοκή του πρώτου αυτού έργου, δημιουργώντας έντονα και εναλλασσόμενα συναισθήματα στον θεατή. Η παράσταση επιδιώκει να εστιάσει στον πυρήνα του έργου υιοθετώντας μια σύγχρονη, ερευνητική οπτική και ως προς την εκφορά τού λόγου, την εκφραστική κίνηση και ως προς την εικαστική εκδοχή της. Το έργο διατηρώντας την αναμφισβήτητη αυτονομία του, δεν μπορεί παρά να ειδωθεί σε συνάρτηση με όλη την τριλογία. Στην Ορέστεια αποκαλύπτεται η ουσία της κληρονομικής κατάρας, της ενοχής που ξαναγεννιέται από γενιά σε γενιά. Στις Ευμενίδες ο κύκλος του αίματος, της αυτοδικίας της κατάρας και ενοχής κλείνει μέσω της πρόνοιας της συναίνεσης και της συγχώρεσης.
Πρωταγωνιστούν οι Ειρήνη Γρέκα, Δημήτρης Τσολάκης, Βασίλης Μπατσακούτσας, Βερόνικα Αργέντζη, Δάφνη Ατία, Ρούλα Αντωνοπούλου. Φιλική συμμετοχή στο ρόλο του Ειδώλου της Κλυταιμνήστρας η Μαίρη Βιδάλη.

Ευμενίδες Νίκος Χατζηπαπάς
"Ευμενίδες"

5 Ιουλίου - "A Trojan Woman", μια σύγχρονη απόδοση των "Τρωάδων” του Ευριπίδη σε διασκευή των Sara Farrington και συνσκηνοθεσία Ana Veselic και Meghan Finn

Η σκηνοθέτις Ana Veselic από την Κροατία και το ανερχόμενο αστέρι του ανεξάρτητου αλβανικού σινεμά Drita Kabashi (πρωταγωνίστρια της πολυβραβευμένης αλβανικής ταινίας "A Cup of Coffee and New Shoes On" σε σκηνοθεσία Gentian Koçi - επίσημη πρόταση συμμετοχής της Αλβανίας στα τελευταία Όσκαρ στην Κατηγορία Ξενόγλωσσης Ταινίας) παρουσιάζουν την παράσταση "A Trojan Woman", μια σύγχρονη απόδοση των Τρωάδων του Ευριπίδη σε διασκευή Sara Farrington και συνσκηνοθεσία με τη Meghan Finn. Η παράσταση αποτελεί μονόλογο σε τέσσερα μέρη, ένα για καθένα από τα τέσσερα κύρια πρόσωπα της γυναικών της Τροίας: Εκάβη, Κασσάνδρα, Ελένη και Ανδρομάχη. Η Drita Kabashi ερμηνεύει κάθε γυναίκα με διαφορετική εμπειρία του πολέμου, από διαφορετικές οπτικές γωνίες, με άλλο ερμηνευτικό στυλ απόδοσης και σε διαφορετικούς τόνους. Η ηθοποιός για κάθε ηρωίδα της θα χτίσει μια εμβληματική σκηνική παρουσία και το αντίστοιχο σκηνικό σύμπαν, μεταφορικά μέσα από την εκφραστική και διαρκώς μεταβαλλόμενη απόδοσή της, αλλά και κυριολεκτικά, μέσα από την κατασκευή και επανάληψη ενός εμβληματικού σκηνικού συμβόλου για κάθε χαρακτήρα. Τέλος, κάθε μια από τους τέσσερις ηρωίδες που θα ερμηνεύσει θα συνοδεύεται και από ξεχωριστό μουσικό μοτίβο.

Drita Kabashi - A Trojan Woman
Drita Kabashi - "A Trojan Woman"

6 Ιουλίου - "Εκάβη” του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολλάρι από το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο της Σκόδρας Migjeni υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας στα Τίρανα

Για πρώτη φορά στην Αλβανία ανέβηκε φέτος στο ιστορικό Θέατρο Migjeni  της πόλης Σκόδρας, που αποτελεί ένα από τα πρώτα Θέατρα της Αλβανίας η "Εκάβη" του Ευριπίδη σε μετάφραση της Ελεάνας Ζιάκου και σε σκηνοθεσία του Ένκε Φεζολλάρι. Η Εκάβη του Ευριπίδη δεν είναι μια έξωθεν επιβληθείσα επιλογή, αλλά μια αδήριτη ανάγκη όλων των συμμετεχόντων της παράστασης, να εκφραστούν με όχημα το "τραγικό" που φέρει το συγκεκριμένο έργο.  Έργο στο οποίο οι ήρωες, Έλληνες και μη (άλλως βάρβαροι), αφού παλέψουν λυσσαλέα, ως τη διαστροφή, με το σώμα και τη γλώσσα του Άλλου, του Ξένου, του αδιαμφισβήτητου Εχθρού, αλλάζουν και μεταμορφώνονται. Σε μια στιγμή κορύφωσης του παράλογου, όπου οι αλληλοσυγκρουόμενες ενέργειες των προσώπων μοιάζει να αποκλείουν κάθε λογική στη σκέψη και στη δράση, τα σώματα αποδομούνται (διαμελίζονται) κι οι κατακερματισμένοι εαυτοί ανασυντίθενται, μέσα από το λόγο του άλλου. Πρόκειται άραγε για μια νέα ταυτότητα ή απλά για μια αναγνώριση, μια πραγματική συνάντηση με έναν παραμελημένο, κι ωστόσο βαθύτερο και ουσιαστικότερο εαυτό;  Σε αυτή την τελετουργική  Βαλκανική ωμοφαγία, ο Ένκε Φεζολλάρι και η ομάδα του μας καλούν να μεταλάβουμε τον ευριπίδειο λόγο, μέσα από τη δική τους ανθρώπινη ματιά τα δικά τους έθιμα και χαρακτηριστικά , με όχημα την παράδοση του Βορρά της Αλβανίας.
Ερμηνεύουν: Rita Gjeka Kacarosi, Jozef Shiroka, Krist Lleshi, Fritz Selmani, Rajmonda Marku, Merita Smaja, Nikolin Ferketa, Aleksander Prenga. Με την έκτακτη συμμετοχή των Vefi Redhi και Adem Karaga. Τραγουδά επί σκηνής η Rezarta Smaja με τη συνοδεία του Bledi Doci.

Η εκδίκηση της Μελιτώς
Ρούλα Ρέβη©
"Η εκδίκηση της Μελιτώς"

7 Ιουλίου - "Η εκδίκηση της Μελιτώς”, τραγωδία σε κείμενο και σκηνοθεσία Χριστόφορου Χριστοφή και μουσική Νίκου Ξανθούλη

Η Μελιτώ, δεύτερη σύζυγος του Ευριπίδη, είχε την φήμη πως τον εγκατέλειψε και μάλιστα αφού τον απατούσε, πολύ πιθανόν με κάποιο δούλο, μέσα στο ίδιο τους το σπίτι. Ο Ευριπίδης, στα πενήντα του, έβρισκε ως γνωστό, καταφύγιο, στο κτήμα του, στην Σαλαμίνα, όπου στην κορυφή ενός λόφου, μια σπηλιά, του προσέφερε δροσιά και απομόνωση το καλοκαίρι, τα χρόνια του Πελοποννησιακού πολέμου. Εκεί έγραψε τα σπουδαιότερα έργα του, πριν αποφασίσει να εξοριστεί στη Μακεδονία. Στη "Μελιτώ" του Χριστόφορου Χριστοφή περιγράφονται με χιούμορ, ειρωνεία και ποίηση, τα συμβάντα στον οίκο του μεγάλου τραγικού. Η Μελιτώ, έχει εραστή τον δούλο με το όνομα "Κανένας", στον οποίο προσβλέπει να την βοηθήσει για να φύγει από την Αθήνα. Όνειρο της, να μπορούσε να ερμηνεύσει ηρωίδες του Ευριπίδη, παρόλο που οι γυναίκες δεν έπαιζαν στο θέατρο εκείνη την εποχή. Απ’ ό,τι μας λέει ο μύθος, έφυγε με την βοήθεια μιας εταίρας και του Κανένα. Μέσα απ’ αυτή την συγκλονιστική γυναικεία προσωπικότητα, περιγράφεται, μια άγνωστη πτυχή της αρχαίας Αθήνας, ένας κόσμος άγνωστος που ζούσε παράλληλα και σιωπηλά δίπλα στα γνωστά γεγονότα που περιγράφουν οι ιστορικοί.
Παίζουν οι Κωνσταντίνα Τάκαλου, Μαρία Παπαφωτίου, Δημήτρης Μαύρος, Δημήτρης Σαμόλης, Γιώργος Χρανιώτης. Μουσικός επί σκηνής: Σόνια Χαραλαμπίδου. 

Καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ είναι ο Άρης Ασπρούλης. Την συμβουλευτική επιτροπή απαρτίζουν οι Μαίρη Βιδάλη (Πρόεδρος), Έλενα Μαυρίδου, Άγις Μαρίνης, Ειρήνη Μουντράκη, Κωνσταντίνος Μπούρας, Περικλής Νεάρχου, Σίσσυ Παπαθανασίου και Δέσποινα Σαββοπούλου.

Οι διεθνείς παραγωγές παρουσιάζονται με υπέρτιτλους στα ελληνικά | Η είσοδος είναι ελεύθερη με προκράτηση θέσεων | Πληροφορίες: www.patt.gov.gr 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.