Γιάννης Νταλιάνης: "Οι απατεώνες πατάνε πάνω σε πράγματα που αγαπάμε"

Ο έμπειρος σκηνοθέτης, που πάντα κάνει αίσθηση με τις παραστάσεις του, συνεχίζει την θητεία του πάνω στο θέατρο του Μολιέρου, ανεβάζοντας τον «Ταρτούφο» στο Θέατρο Σταθμός, με τον Μάνο Καρατζογιάννη στον επώνυμο ρόλο κι έναν ικανό θίασο στο πλευρό του, σε μετάφραση του Ανδρέα Στάικου.

Ταρτούφος Γιάννης Νταλιάνης Σπύρος Περδίου©

Γιατί από όλα τα έργα του Μολιέρου επιλέξατε τον "Ταρτούφο"; Τι ήταν αυτό που σας γοήτευσε περισσότερο στη σκοτεινή αυτή κωμωδία;
Οι λόγοι που ένα έργο με συναρπάζει είναι ανεξήγητοι. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο αίσθημα που μου δημιουργεί, μια επιθυμία βαθύτερης γνωριμίας και εξερεύνησης. Από τα έργα του Μολιέρου, αυτή την επιθυμία μου τη γεννούν ο "Ταρτούφος" και ο "Δον Ζουάν". Δουλεύοντας αργότερα στις πρόβες, εντόπισα στο έργο πάνω από τριάντα έξι διαφορετικές ανθρώπινες σχέσεις, οι οποίες μάλιστα εξελίσσονται! Ίσως να ήταν αυτό που με συνάρπασε ασυναίσθητα από την πρώτη επαφή.

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©
"Ταρτούφος"

Έχετε ασχοληθεί με τον Μολιέρο στο παρελθόν;
Ναι, αρκετά. Μετά τον Σαίξπηρ που κατέχει τα πρωτεία με επτά παραστάσεις και δύο μεταφράσεις, έρχονται ο Ευριπίδης και ο Μολιέρος με τρεις παραστάσεις. Έχω παίξει Αρνόλφο στο "Σχολείο γυναικών", Κλεάνθη στον "Φιλάργυρο" και Φιλέντ στον "Μισάνθρωπο". Έχω επίσης ανεβάσει τρεις διπλωματικές εξετάσεις-παραστάσεις στη δραματική σχολή "Αρχή" της Νέλλης Καρά και στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου: μια σύνθεση με ιστορικά στοιχεία της ζωής του Μολιέρου με τίτλο "Ταρτούφος - Δον Ζουάν - Αυτοσχεδιασμός των Βερσαλλιών", τις "Ψευτοδιανοούμενες" και τον "Μισάνθρωπο".

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©
"Ταρτούφος"

Είδατε στο πρόσωπο του Μάνου Καρατζογιάννη τον δικό σας Ταρτούφο;
Ο Μάνος Καρατζογιάννης, εκτός του ότι είναι πολύ καλός, καλλιεργημένος και εργατικός ηθοποιός, διαθέτει μια φυσική ευγένεια και καλοσύνη, που θέλω να αποτελέσουν το προσωπείο του απατεώνα Ταρτούφου. Από εκεί και πέρα, για να ολοκληρωθεί ο ρόλος του υποκριτή, καλείται να καταθέσει ό,τι πιο σκοτεινό, ανομολόγητο και χυδαίο διαθέτει – εν δυνάμει φυσικά και μέσα από τη φαντασία του.

"Αν υπάρχει μια αξία που υπερασπίζεται ο Μολιέρος σε όλα του τα έργα είναι η αντίσταση με την λογική και το χιούμορ στον παραλογισμό και την υπερβολή".

Πώς καθρεφτίζεται μέσα στο έργο η ελληνική κοινωνία του σήμερα;
Νεοσυντηρητισμός, παρακολουθήσεις, εκπαίδευση με θρησκευτικά αντί καλλιτεχνικών μαθημάτων, σεξουαλικές παρενοχλήσεις, κατάχρηση εξουσίας… τι άλλο θέλετε;

Ποιες διαχρονικές αξίες αναδεικνύονται μέσα από το έργο του Μολιέρου;
Αν υπάρχει μια αξία που υπερασπίζεται ο Μολιέρος σε όλα του τα έργα είναι η αντίσταση με την λογική και το χιούμορ στον παραλογισμό και την υπερβολή.

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©
"Ταρτούφος"

Η δική σας απόδοση του έργου "εμπνέεται από την εξωφρενική σύγχρονη πραγματικότητα, εμπλουτισμένη με τραγούδια του Έλβις Πρίσλεϊ, που χρησιμοποιούνται ως μέσο αποπλάνησης". Πείτε μας δυο λόγια για την προσέγγισή σας. 
Η Ελίζα Σκολίδη, που υποδύεται την Ελμίρα, μου είχε πει κάποτε ότι λάτρευε τον Έλβις, ότι μεγάλωσε με τα τραγούδια του. Αυτό ίσως λειτούργησε ενδόμυχα μέσα μου. Ο Έλβις ήταν το αδύναμό της σημείο, υπό την έννοια ότι κάποιος επιτήδειος θα μπορούσε να την αφοπλίσει με το "It’s now or never" ας πούμε. Οι απατεώνες βρίσκουν το αδύναμο σημείο μας για να μας πιάσουν στα δίχτυα τους. Πατάνε πάνω σε πράγματα που αγαπάμε και πιστεύουμε. Το δίπολο πίστη και υποκρισία είναι και ο βασικός άξονας του έργου.
Πώς καθρεφτίζεται μέσα στο έργο η ελληνική κοινωνία του σήμερα;
Νεοσυντηρητισμός, παρακολουθήσεις, εκπαίδευση με θρησκευτικά αντί καλλιτεχνικών μαθημάτων, σεξουαλικές παρενοχλήσεις, κατάχρηση εξουσίας… Τι άλλο θέλετε;
Ποιες διαχρονικές αξίες αναδεικνύονται μέσα από το έργο του Μολιέρου;
Αν υπάρχει μια αξία που υπερασπίζεται ο Μολιέρος σε όλα του τα έργα, είναι η αντίσταση στον παραλογισμό και την υπερβολή, με τη λογική και το χιούμορ.

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©
"Ταρτούφος"

Αφιερώνετε την παράσταση στη μνήμη του Λευτέρη Βογιατζή με αφορμή τα δέκα χρόνια από το θάνατο του. Ποια ήταν η σχέση σας μαζί του;
Ο Λευτέρης ήταν ο πρώτος μου δάσκαλος υποκριτικής στη Δραματική Σχολή του Λαϊκού Πειραματικού Θεάτρου. Μας δίδαξε άπειρες ώρες κρητικό θέατρο: "Ερωφίλη" και "Κατσούρμπο" του Γεώργιου Χορτάτση, "Ερωτόκριτο" του Βιτσέντζου Κορνάρου κ.ά. Ήταν μέντοράς μου, καθώς, πέρα από το μάθημα, με μύησε στο θέατρο μέσα από συζητήσεις και ξενύχτια, φέρνοντάς με σε επαφή με το άφθονο οπτικοακουστικό υλικό που διέθετε. Συνεργάστηκα μαζί του στα έργα "Μισάνθρωπος" του Μολιέρου, "Η νύχτα της κουκουβάγιας" του Γιώργου Διαλεγμένου, "Οι σχέσεις του κ. Πίτερς" του Άρθουρ Μίλερ, "Τόκος" του Δημήτρη Δημητριάδη, "Θερμοκήπιο" του Χάρολντ Πίντερ. Βρισκόμασταν στην Άνδρο όπου γνώρισα την ανέμελη πλευρά του. Κάναμε και πολλά θεατρικά σχέδια για το μέλλον. Ήταν για μένα μια μεγάλη απώλεια. Τον βλέπω συχνά στον ύπνο μου, πάντα ακμαίο, λαίμαργο και γεμάτο όρεξη για δουλειά…

Ρωμαίος και Ιουλιέτα
© Γκέλυ Καλαμπάκα
Ο Γιάννης Νταλιάνης με την Ηρώ Μπέζου στην παράσταση "Ρωμαίος και Ιουλιέτα"

Διαβάστε Επίσης

Πρωταγωνιστείτε όμως και στην παράσταση "Ρωμαίος και Ιουλιέτα" που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Καραντζάς στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Η ανάγνωση χαρακτηρίζεται "ερεθιστική". Πώς αναδεικνύεται ο κόσμος του Σαίξπηρ μέσα από την παράσταση; 
Θα την έλεγα ακραία, γι’ αυτό ίσως είναι ερεθιστική, υπό την έννοια ότι πάει σε βάθος και απαιτεί από όλους μας συμμετοχή στο 1000%. Η παράσταση έχει ως άξονα τη βία που υπάρχει στο έργο και αποτελεί ένα μηχανισμό ζωής και καθημερινότητας σε όλες τις μορφές της, σε αντιδιαστολή με το ζευγάρι Ρωμαίος-Ιουλιέτα, που μόνο ο θάνατος μπορεί να το απαλλάξει από αυτήν.

Ρωμαίος και Ιουλιέτα
© Γκέλυ Καλαμπάκα
"Ρωμαίος και Ιουλιέτα"

Ήταν πρόκληση για εσάς ο ρόλος του Καπουλέτου, ο οποίος ταυτίζεται με ένα αμείλικτο κοινωνικό σύστημα που καταπνίγει οποιαδήποτε υποψία επανάστασης;
Ναι, και η προσέγγιση του Δημήτρη Καραντζά καθιστά ιδιαίτερα ελκυστικό το ρόλο. Αν ο επαναστάτης στο "Ρωμαίος και Ιουλιέτα" είναι ο ίδιος ο έρωτας που είναι πρόθυμος να διαγράψει τη βία και το μίσος, ο Καπουλέτος βρίσκεται στους αντίποδες. Ακόμα και η έξαλλη γιορτή που ετοιμάζει και που έχει αποκτήσει μεγάλη διάσταση στην παράστασή μας, είναι μια έκφραση βαθύτερης εσωτερικής ανάγκης για σύγκρουση, που κρύβει το φόβο του θανάτου, αλλά οδηγεί τελικά στο θάνατο όλων των αγαπημένων του. 
 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ρωμαίος και Ιουλιέτα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 140 '

Έρωτας και θάνατος συνυπάρχουνι στην συγκλονιστική ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας που ανεβαίνει σε μια παράσταση που φωτίζει αυτές τις αντίρροπες δυνάμεις και αντιπαραβάλλει την ομορφιά (αλλά και την ήττα) του έρωτα απέναντι στην ασχήμια ενός παρηκμασμένου κόσμου..

Ταρτούφος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η σκοτεινή κωμωδία του κορυφαίου Γάλλου κωμωδιογράφου για την υποκρισία ανεβαίνει σε μια εκδοχή εμπνευσμένη από την σύγχρονη πραγματικότητα, εμπλουτισμένη με τραγούδια του Έλβις Πρίσλεϊ, που χρησιμοποιούνται ως μέσο αποπλάνησης.

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.