Γιάννης Νταλιάνης: "Οι απατεώνες πατάνε πάνω σε πράγματα που αγαπάμε"

Ο έμπειρος σκηνοθέτης, που πάντα κάνει αίσθηση με τις παραστάσεις του, συνεχίζει την θητεία του πάνω στο θέατρο του Μολιέρου, ανεβάζοντας τον «Ταρτούφο» στο Θέατρο Σταθμός, με τον Μάνο Καρατζογιάννη στον επώνυμο ρόλο κι έναν ικανό θίασο στο πλευρό του, σε μετάφραση του Ανδρέα Στάικου.

Ταρτούφος Γιάννης Νταλιάνης Σπύρος Περδίου©

Γιατί από όλα τα έργα του Μολιέρου επιλέξατε τον "Ταρτούφο"; Τι ήταν αυτό που σας γοήτευσε περισσότερο στη σκοτεινή αυτή κωμωδία;
Οι λόγοι που ένα έργο με συναρπάζει είναι ανεξήγητοι. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο αίσθημα που μου δημιουργεί, μια επιθυμία βαθύτερης γνωριμίας και εξερεύνησης. Από τα έργα του Μολιέρου, αυτή την επιθυμία μου τη γεννούν ο "Ταρτούφος" και ο "Δον Ζουάν". Δουλεύοντας αργότερα στις πρόβες, εντόπισα στο έργο πάνω από τριάντα έξι διαφορετικές ανθρώπινες σχέσεις, οι οποίες μάλιστα εξελίσσονται! Ίσως να ήταν αυτό που με συνάρπασε ασυναίσθητα από την πρώτη επαφή.

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©
"Ταρτούφος"

Έχετε ασχοληθεί με τον Μολιέρο στο παρελθόν;
Ναι, αρκετά. Μετά τον Σαίξπηρ που κατέχει τα πρωτεία με επτά παραστάσεις και δύο μεταφράσεις, έρχονται ο Ευριπίδης και ο Μολιέρος με τρεις παραστάσεις. Έχω παίξει Αρνόλφο στο "Σχολείο γυναικών", Κλεάνθη στον "Φιλάργυρο" και Φιλέντ στον "Μισάνθρωπο". Έχω επίσης ανεβάσει τρεις διπλωματικές εξετάσεις-παραστάσεις στη δραματική σχολή "Αρχή" της Νέλλης Καρά και στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου: μια σύνθεση με ιστορικά στοιχεία της ζωής του Μολιέρου με τίτλο "Ταρτούφος - Δον Ζουάν - Αυτοσχεδιασμός των Βερσαλλιών", τις "Ψευτοδιανοούμενες" και τον "Μισάνθρωπο".

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©
"Ταρτούφος"

Είδατε στο πρόσωπο του Μάνου Καρατζογιάννη τον δικό σας Ταρτούφο;
Ο Μάνος Καρατζογιάννης, εκτός του ότι είναι πολύ καλός, καλλιεργημένος και εργατικός ηθοποιός, διαθέτει μια φυσική ευγένεια και καλοσύνη, που θέλω να αποτελέσουν το προσωπείο του απατεώνα Ταρτούφου. Από εκεί και πέρα, για να ολοκληρωθεί ο ρόλος του υποκριτή, καλείται να καταθέσει ό,τι πιο σκοτεινό, ανομολόγητο και χυδαίο διαθέτει – εν δυνάμει φυσικά και μέσα από τη φαντασία του.

"Αν υπάρχει μια αξία που υπερασπίζεται ο Μολιέρος σε όλα του τα έργα είναι η αντίσταση με την λογική και το χιούμορ στον παραλογισμό και την υπερβολή".

Πώς καθρεφτίζεται μέσα στο έργο η ελληνική κοινωνία του σήμερα;
Νεοσυντηρητισμός, παρακολουθήσεις, εκπαίδευση με θρησκευτικά αντί καλλιτεχνικών μαθημάτων, σεξουαλικές παρενοχλήσεις, κατάχρηση εξουσίας… τι άλλο θέλετε;

Ποιες διαχρονικές αξίες αναδεικνύονται μέσα από το έργο του Μολιέρου;
Αν υπάρχει μια αξία που υπερασπίζεται ο Μολιέρος σε όλα του τα έργα είναι η αντίσταση με την λογική και το χιούμορ στον παραλογισμό και την υπερβολή.

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©
"Ταρτούφος"

Η δική σας απόδοση του έργου "εμπνέεται από την εξωφρενική σύγχρονη πραγματικότητα, εμπλουτισμένη με τραγούδια του Έλβις Πρίσλεϊ, που χρησιμοποιούνται ως μέσο αποπλάνησης". Πείτε μας δυο λόγια για την προσέγγισή σας. 
Η Ελίζα Σκολίδη, που υποδύεται την Ελμίρα, μου είχε πει κάποτε ότι λάτρευε τον Έλβις, ότι μεγάλωσε με τα τραγούδια του. Αυτό ίσως λειτούργησε ενδόμυχα μέσα μου. Ο Έλβις ήταν το αδύναμό της σημείο, υπό την έννοια ότι κάποιος επιτήδειος θα μπορούσε να την αφοπλίσει με το "It’s now or never" ας πούμε. Οι απατεώνες βρίσκουν το αδύναμο σημείο μας για να μας πιάσουν στα δίχτυα τους. Πατάνε πάνω σε πράγματα που αγαπάμε και πιστεύουμε. Το δίπολο πίστη και υποκρισία είναι και ο βασικός άξονας του έργου.
Πώς καθρεφτίζεται μέσα στο έργο η ελληνική κοινωνία του σήμερα;
Νεοσυντηρητισμός, παρακολουθήσεις, εκπαίδευση με θρησκευτικά αντί καλλιτεχνικών μαθημάτων, σεξουαλικές παρενοχλήσεις, κατάχρηση εξουσίας… Τι άλλο θέλετε;
Ποιες διαχρονικές αξίες αναδεικνύονται μέσα από το έργο του Μολιέρου;
Αν υπάρχει μια αξία που υπερασπίζεται ο Μολιέρος σε όλα του τα έργα, είναι η αντίσταση στον παραλογισμό και την υπερβολή, με τη λογική και το χιούμορ.

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©
"Ταρτούφος"

Αφιερώνετε την παράσταση στη μνήμη του Λευτέρη Βογιατζή με αφορμή τα δέκα χρόνια από το θάνατο του. Ποια ήταν η σχέση σας μαζί του;
Ο Λευτέρης ήταν ο πρώτος μου δάσκαλος υποκριτικής στη Δραματική Σχολή του Λαϊκού Πειραματικού Θεάτρου. Μας δίδαξε άπειρες ώρες κρητικό θέατρο: "Ερωφίλη" και "Κατσούρμπο" του Γεώργιου Χορτάτση, "Ερωτόκριτο" του Βιτσέντζου Κορνάρου κ.ά. Ήταν μέντοράς μου, καθώς, πέρα από το μάθημα, με μύησε στο θέατρο μέσα από συζητήσεις και ξενύχτια, φέρνοντάς με σε επαφή με το άφθονο οπτικοακουστικό υλικό που διέθετε. Συνεργάστηκα μαζί του στα έργα "Μισάνθρωπος" του Μολιέρου, "Η νύχτα της κουκουβάγιας" του Γιώργου Διαλεγμένου, "Οι σχέσεις του κ. Πίτερς" του Άρθουρ Μίλερ, "Τόκος" του Δημήτρη Δημητριάδη, "Θερμοκήπιο" του Χάρολντ Πίντερ. Βρισκόμασταν στην Άνδρο όπου γνώρισα την ανέμελη πλευρά του. Κάναμε και πολλά θεατρικά σχέδια για το μέλλον. Ήταν για μένα μια μεγάλη απώλεια. Τον βλέπω συχνά στον ύπνο μου, πάντα ακμαίο, λαίμαργο και γεμάτο όρεξη για δουλειά…

Ρωμαίος και Ιουλιέτα
© Γκέλυ Καλαμπάκα
Ο Γιάννης Νταλιάνης με την Ηρώ Μπέζου στην παράσταση "Ρωμαίος και Ιουλιέτα"

Διαβάστε Επίσης

Πρωταγωνιστείτε όμως και στην παράσταση "Ρωμαίος και Ιουλιέτα" που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Καραντζάς στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Η ανάγνωση χαρακτηρίζεται "ερεθιστική". Πώς αναδεικνύεται ο κόσμος του Σαίξπηρ μέσα από την παράσταση; 
Θα την έλεγα ακραία, γι’ αυτό ίσως είναι ερεθιστική, υπό την έννοια ότι πάει σε βάθος και απαιτεί από όλους μας συμμετοχή στο 1000%. Η παράσταση έχει ως άξονα τη βία που υπάρχει στο έργο και αποτελεί ένα μηχανισμό ζωής και καθημερινότητας σε όλες τις μορφές της, σε αντιδιαστολή με το ζευγάρι Ρωμαίος-Ιουλιέτα, που μόνο ο θάνατος μπορεί να το απαλλάξει από αυτήν.

Ρωμαίος και Ιουλιέτα
© Γκέλυ Καλαμπάκα
"Ρωμαίος και Ιουλιέτα"

Ήταν πρόκληση για εσάς ο ρόλος του Καπουλέτου, ο οποίος ταυτίζεται με ένα αμείλικτο κοινωνικό σύστημα που καταπνίγει οποιαδήποτε υποψία επανάστασης;
Ναι, και η προσέγγιση του Δημήτρη Καραντζά καθιστά ιδιαίτερα ελκυστικό το ρόλο. Αν ο επαναστάτης στο "Ρωμαίος και Ιουλιέτα" είναι ο ίδιος ο έρωτας που είναι πρόθυμος να διαγράψει τη βία και το μίσος, ο Καπουλέτος βρίσκεται στους αντίποδες. Ακόμα και η έξαλλη γιορτή που ετοιμάζει και που έχει αποκτήσει μεγάλη διάσταση στην παράστασή μας, είναι μια έκφραση βαθύτερης εσωτερικής ανάγκης για σύγκρουση, που κρύβει το φόβο του θανάτου, αλλά οδηγεί τελικά στο θάνατο όλων των αγαπημένων του. 
 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ρωμαίος και Ιουλιέτα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 140 '

Έρωτας και θάνατος συνυπάρχουνι στην συγκλονιστική ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας που ανεβαίνει σε μια παράσταση που φωτίζει αυτές τις αντίρροπες δυνάμεις και αντιπαραβάλλει την ομορφιά (αλλά και την ήττα) του έρωτα απέναντι στην ασχήμια ενός παρηκμασμένου κόσμου..

Ταρτούφος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η σκοτεινή κωμωδία του κορυφαίου Γάλλου κωμωδιογράφου για την υποκρισία ανεβαίνει σε μια εκδοχή εμπνευσμένη από την σύγχρονη πραγματικότητα, εμπλουτισμένη με τραγούδια του Έλβις Πρίσλεϊ, που χρησιμοποιούνται ως μέσο αποπλάνησης.

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Επόμενη Στάση: Γκαζοχώρι": Έτοιμοι για τη θεατρική διαδρομή του φθινοπώρου;

Για τέσσερις φθινοπωρινές Κυριακές επιστρέφει ο θεατρικός περίπατος - ξενάγηση στη γειτονιά του Γκαζιού από το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων και την ομάδα θεάτρου Ανεμόμυλοι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/09/2025

"Ιβάνοφ": Σπάνιος Τσέχοφ από τον Χουβαρδά στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Αργύρης Ξάφης, Γιάννης Νταλιάνης, Πηνελόπη Τσιλίκα, Μαρία Σκουλά, Νίκος Χατζόπουλος, Χάρης Φραγκούλης, ο Blaine Reininger των Tuxedomoon κι όχι μόνο θα ερμηνεύσουν το αριστούργημα του Άντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά.

"Η φάλαινα": Δείτε φωτογραφίες του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη με τον νέο θίασο

Πρώτη γεύση από τον ανανεωμένο θίασο της πολυσυζητημένης "Φάλαινας" με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, που κάνει πρεμιέρα για δεύτερη χρονιά τον Οκτώβρη.

Οι "Σπυριδούλες" επιστρέφουν στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου

Η επιτυχημένη παράσταση "Σπυριδούλες" των 4Frontal φέρνει ξανά στη σκηνή τις αθέατες ιστορίες των γυναικών που πάλεψαν για αυτοδιάθεση, αναδεικνύοντας τη δύναμη, το θάρρος και την αντοχή τους σε μια σκληρή κοινωνία της δεκαετίας του ’50.

Το μεγαλύτερο θεματικό πάρκο της Αρχαίας Ελλάδας ανοίγει στη ΔΕΘ – με Αρχαίο Θέατρο και διαδράσεις

Με την υπογραφή του Σωτήρη Τσαφούλια, το θεματικό πάρκο στη ΔΕΘ – HELEXPO περιλαμβάνει και τομέα Αρχαίο Θέατρο, με πλήρες σκηνικό της παράστασης "Όρνιθες", κουστούμια, μάσκες και υλικά που έσπασαν ρεκόρ στην Επίδαυρο.

Ποιος είναι ο "Ευγένιος" που μας συστήνει ο Γιώργος Καραμίχος;

Πόσο βαθιά βιώνουμε την απώλεια και τον πόνο; Ο Γιώργος Καραμίχος, επιστρέφοντας στο θέατρο ως σκηνοθέτης, διερευνά αυτά τα αινιγματικά ερωτήματα μέσα από το οικογενειακό δράμα "Ευγένιος" του Φράνκ ΜακΓκίνες.

"Ανδρομάχη" και "Ηλέκτρα": δύο τραγικές φωνές αντηχούν στο Ηρώδειο

Δύο γυναικείες μορφές του αρχαίου δράματος, η "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη και η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, ζωντανεύουν στο Ηρώδειο, σε παραστάσεις που γεφυρώνουν το παρελθόν με το παρόν της θεατρικής μας παράδοσης.