Ένας "Σεισμός" διαρκείας μας χρειάζεται

Μια απελευθερωτική queer παράσταση και ένα επιδραστικό βιβλίο για τα μαύρα σώματα που προσπαθούν να βρούν τον δικό τους ελεύθερο ενεστώτα διαρκείας.

Σεισμός © Ανδρέας Σιμόπουλος

Επίκαιρος, ενοχλητικός, απολαυστικός, συγκινητικός, ο "Σεισμός" του Βασίλη Βηλαρά που παίχθηκε στη Μικρή Σκηνή της Στέγης (Ωνάση, όπως δεν παρέλειψε να μας υπενθυμίζει διαρκώς ο σκηνοθέτης-παρουσιαστής!) στο πλαίσιο του φεστιβάλ Future Now είχε όλα τα χαρακτηριστικά μιας "μεγάλης" παράστασης που αν ήμουν υπουργός Παιδείας θα είχα προτείνει στα παιδιά λυκείου να παρακολουθήσουν - μαζί με τους γονείς και τους δασκάλους τους, φυσικά. Φιλοξενώντας στο queer talk show του πέντε λαμπερά "παρατράγουδα" ήτοι τρανς θηλυκότητες, non binary άτομα, χοντρά σώματα, μετανάστριες και σεξεργάτες, ο Βηλαράς μας έφερε, όλα εμάς τα προνομιούχα, αντιμέτωπα με τις φοβικές συμπεριφορές και τον ρατσισμό (συνειδητό ή μη, μικρό ή μεγάλο) που ελλοχεύει σε κάθε μας λέξη, ματιά, συμπεριφορά. Δίνοντας τη σκηνή στα καλεσμένα του να μοιραστούν την αλήθεια τους σε ένα ασφαλές περιβάλλον χρησιμοποιώντας αβίαστα τις δραματουργικές τεχνικές σε ένα σφιχτό και επιδραστικό θέαμα, επισημαίνοντας, παράλληλα, σε κάθε βήμα, με μια δόση αποστασιοποίησης, τις συμβάσεις εξωτικοποίησης ή καπήλευσης που μπορεί να έχει ένα τέτοιο εγχείρημα και μάλιστα σε έναν τέτοιο θεσμό.  

Σεισμός
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Ο λόγος, η παρουσία, το τραγούδι των καλεσμένων (Mότσι Γεωργίου, Iacovos, Adam Khalil, Αγκιμ Τζίμης Μίτσι, Αρτεμισία Ρέππα) κάνει μια ηχηρή παρέμβαση στη συζήτηση γύρω από την κουλτούρα της ακύρωσης και του μήπως είμαστε υπερβολικά αφυπνισμένα (not!) θυμίζοντάς μας ότι η βία και ο ρατσισμός μεγαλώνουν καθημερινά δίπλα μας, και όχι μόνο στις αίθουσες του τάδε ιδιωτικού σχολείου ή στις φυλακές των καταδικασμένων ναζί, και ο αγώνας εναντίον τους είναι μια καθημερινή μάχη στην οποία πρέπει όλ@ μας να πάρουμε μέρος. 

Οι απελευθερωτικές performances των "παρατράγουδων" του "Σεισμού" αλλά και του ενορχηστρωτή τους με ακολουθούν είτε ως λέξεις είτε ως εικόνες των γιορταστικών σωμάτων τους, με τον ίδιο τρόπο που με ακολουθεί αυτές τις μέρες το λικνιζόμενο (υπό τους ήχους της Solange, του Dizzee Rascal και πολλών ακόμη μαύρων μουσικών που έχουν συγκεντρωθεί σε ειδική λίστα στο Spotify), πληγωμένο, διψασμένο για χαρά μαύρο σώμα του ήρωα του συγκλονιστικού βιβλίου "Ανοιχτή θάλασσα" του Caleb Azumah Nelson (στην εξαιρετική μετάφραση του Αλέξη Καλοφωλιά) που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μεταίχμιο και μιλά με έναν πολύ ξεχωριστό τρόπο για την μαύρη εμπειρία και τέχνη και την εν-τοπισμένη γνώση γενικότερα. Προσπαθώντας να επιπλεύσει σε υπόγεια club, το μετρό, την ανοιχτή θάλασσα του έρωτα, το εγγενές εχθρικό περιβάλλον ενός νεαρού μαύρου που μεγαλώνει στο νότιο Λονδίνο ή τον λαβύρινθο του μυαλού του, ο ήρωας αναζητά την ελευθερία, μια τόσο μεγάλη λέξη που μοιάζει να έχει να διεκδικήσει στο κάθε του βήμα, στην κάθε του ανάσα, "να ζητάς την άδεια για κάτι τόσο φυσικό, τη βάση της ζωης - με άλλα λόγια, να πρέπει να ζητάς την άδεια για να ζεις".

Διαβάστε Επίσης

Ανοιχτή Θάλασσα

"Σαν να κουνιέσαι πάνω κάτω και να περιπλανιέσαι στον ωκεανό, και αυτή είναι μια μάχη που δεν διάλεξες εσύ. (…) Κρύβεσαι ολόκληρος επειδή μερικές φορές ξεχνάς ότι δεν έχεις κάνει τίποτα κακό. Μερικές φορές ξεχνάς ότι δεν υπάρχει τίποτα στις τσέπες σου. Μερικές φορές ξεχνάς ότι το να είσαι εσύ σημαίνει να μη σε βλέπουν και να μη σε ακούνε ή να σε βλέπουν και να σε ακούνε με τρόπους που δεν ζήτησες. Μερικές φορές ξεχνάς ότι το να είσαι ο εαυτός σου σημαίνει να είσαι ένα Μαύρο σώμα και τίποτα παραπάνω". Τα εμπόδια είναι πολύ διαφορετικά, από τις εσωτερικευμένες αδυναμίες μέχρι την αδικαιολόγητη αστυνομική βία που έχει να υποστεί απλά και μόνο επειδή γεννήθηκε μαύρος στη συγκεκριμένη γειτονιά. Οι στιγμές της ελευθερίας και της χαράς μετριούνται σε μικρές συνευρέσεις, σε εκείνο το παρόν που μοιράζεται με άλλα μαύρα σώματα στο μετρό ή στο δρόμο, εκείνο το παρόν "που ήταν γεμάτο με την πληρότητα του χρόνου, αγάπησες αυτόν τον τον άντρα. Τον αγάπησες όπως έναν συγγενή. Δεν είχες καμία πρόθεση να φτιάξετε σπίτι ο ένας μέσα στον άλλον, μόνο να μείνετε εκεί για μια στιγμή, μόνο να νιώσετε ασφαλείς για μια στιγμή."

Ας ευχηθούμε, μέρες που είναι, περισσότερες τέτοιες στιγμές αγάπης και ασφάλειας για όσα τις έχουν ανάγκη. Βήματα προς μια λιγότερο φοβική πραγματικότητα έχουν γίνει, όπως επεσήμανε και ο Βηλαράς κλείνοντας και ξαναθυμούμενος τον έφηβο εαυτό του να βλέπει την Χίλαρι Σουάνκ να παραλαμβάνει το Όσκαρ για το "Boys don’t cry" και να εύχεται μια πιο συμπεριληπτική κοινωνία. Ελπίζουμε όλα τα άδικα καταπιεσμένα σώματα που δεν γιορτάζουν συχνά παρά στιγμιαία να βρουν κάποια στιγμή τον δικό τους ελεύθερο ενεστώτα διαρκείας.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Matilda The Musical" έρχεται στο Παλλάς τη νέα σεζόν 2024-25 και ετοιμάζει πρώτη ακρόαση για παιδιά

Η Θέμις Μαρσέλλου ετοιμάζει μια νέα υπερπαραγωγή του πολυβραβευμένου μιούζικαλ των Ντένις Κέλι και Τιμ Μίντσιν που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ρόαλντ Νταλ και ανακοινώνει ακρόαση για κορίτσια και αγόρια 6-13 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/05/2024

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber