"Αγαμέμνων": Το μυθολογικό, τραγικό πρόσωπο μέσα από τη ματιά του Ρίτσου

Ο Δημήτρης Γεωργαλάς σκηνοθετεί ένα έργο για τον πλέον εμβληματικό πολεμιστή της αρχαιότητας, τον " Αγαμέμνονα" του Γιάννη Ρίτσου.

Αγαμέμνων ©  Chris Tourlakis, Γιώργος Στυλιανός

Οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι αποτέλεσαν ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για τον Γιάννη Ρίτσο, σε όλες τις φάσεις της ποιητικής δημιουργίας του. Η "Τέταρτη Διάσταση", μια ιδιαίτερα σημαντική συλλογή του Ρίτσου αποτελείται από δέκα οχτώ πεζόμορφα ποιήματα, τα περισσότερα των οποίων έχουν ως θέμα - τίτλο ένα μυθολογικό, τραγικό πρόσωπο, ενώ αξιοπρόσεκτη είναι η προτίμησή του στον οίκο των Ατρειδών: Αγαμέμνων, Ορέστης, Ιφιγένεια, Χρυσόθεμις, Ηλέκτρα, Κλυταιμνήστρα, Μενέλαος, Ελένη. Στον ποιητικό και δραματικό "Αγαμέμνονα" του, που θα το δούμε σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Γεωργαλά με πρωταγωνιστές τους Γεράσιμου Σοφιανό και Μαρίνα Παντελάκη, ο Ρίτσος κατεβάζει από το βάθρο του τον ήρωα πορθητή της Τροίας, τον απογυμνώνει από τα ηρωικά στοιχεία και τον παρουσιάζει ως έναν άνθρωπο που αγωνιά για το εφήμερο της ύπαρξης.

ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ Δ ΓΕΩΡΓΑΛΑ

Στον αρχέτυπο μύθο, ο Αγαμέμνων λέγοντας ψέματα στη γυναίκα του Κλυταιμνήστρα, ότι πρόκειται δήθεν να αρραβωνιάσει τη θυγατέρα τους Ιφιγένεια με τον ημίθεο ήρωα, Αχιλλέα, της ζητά να συνοδέψει τη κόρη τους στην Αργολίδα. Εκεί βρίσκεται για καιρό αραγμένος ο στόλος των Ελλήνων, περιμένοντας να πνεύσει ούριος άνεμος ώστε να μπορέσει να αποπλεύσει από την Αργολίδα με κατεύθυνση την Τροία.  Αποστολή του ελληνικού στόλου είναι η τιμωρία των Τρώων για την  απαγωγή της Ελένης, συζύγου του Μενελάου - αδερφού του Αγαμέμνονα-  από τον Πάρη, και η επιστροφή της στη Σπάρτη. Στην Αργολίδα η Κλυταιμνήστρα διαπιστώνει το ψέμα του Αγαμέμνονα, ο οποίος έχει αποφασίσει να θυσιαστεί την Ιφιγένεια, προς τιμήν της Άρτεμης για να εξευμενιστεί και να επιτρέψει στους ούριους ανέμους να πνεύσουν ώστε  να γίνει ο απόπλους του ελληνικού στόλου από την Αυλίδα, με κατεύθυνση την Τροία. 

Ο "Αγαμένων" του Ρίτσου, ο άλλοτε κραταιός άνδρας κατανοεί τη ματαιότητα της φιλοδοξίας και ξεκαθαρίζει τους προσωπικούς του λογαριασμούς την ύστατη στιγμή πριν το φοβερό βήμα. Αφήνει κατά μέρος τον ρόλο του ηγέτη και συνομιλεί με τον άνθρωπο μέσα του και απέναντί του. Πρόκειται για ένα κείμενο ενδοσκόπησης, ωριμότητας και ταπεινότητας. Ο ποιητής Γιάννης Ρίτσος μετατρέπει τον Αγαμένονα σε ένα γνώριμο, "καθ΄ημάς”πρόσωπο. Η παράσταση του πατρινού Δημήτρη Γεωργαλά έρχεται στην Αθήνα, από τις 3 Φεβρουαρίου, στο Θέατρο Αλμα- Β΄ σκηνή μετά από ένα κύκλο παραστάσεων στο θέατρο Λιθογραφείον της Πάτρας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Theatre pick: "Τελευταία έξοδος - Ρίτα Χέιγουορθ", το συναρπαστικό best seller σε μια παράσταση ξεχωριστής ατμόσφαιρας και δυνατών ερμηνειών

Η θρυλική ιστορία που ενέπνευσε μία από τις πιο αγαπημένες ταινίες όλων των εποχών ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην επιτυχημένη παράσταση που σκηνοθετούν οι ταλαντούχοι εκπρόσωποι της νέας σκηνοθετικής γενιάς, Δημήτρης και Ορέστης Σταυρόπουλος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/12/2025

16ο Athens Video Dance Project: Τέσσερις ημέρες αφιερωμένες στο σώμα και την κίνηση

Το 16ο Athens Video Dance Project φέρνει στην Αθήνα ένα δυναμικό σύμπαν χορού, video dance και επιτέλεσης. Με θεματική τις "Φυσικές Αποκρίσεις", το φεστιβάλ παρουσιάζει ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα που αναδεικνύει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

"Πτέρυγα Α’ – Κελί 71": Ελευθερία και εγκλεισμός σε παράξενες συνθήκες

Η παράσταση "Πτέρυγα Α’ – Κελί 71" του Βασίλη Τσιράκη στο Αλκμήνη φέρνει δύο διαφορετικούς κόσμους αντιμέτωπους, διερευνώντας ελευθερία, ασφάλεια και ανθρώπινη συνύπαρξη μέσα σε σουρεάλ, αποστειρωμένες φυλακές.

"Οιδίποδας" στη Στέγη σε συνθήκες προσβασιμότητας

Η παράσταση "Οιδίποδας" του Ρόμπερτ Άικ, βασισμένη στον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή, είναι από τις μεγάλες θεατρικές στιγμές της σεζόν, μια σύγχρονη, συναρπαστική ανάγνωση ενός κλασικού μύθου γεμάτη ένταση και πολιτικό σασπένς.

Αλέξανδρος Σωτηρίου: Στο θέατρο ‘Τζένη Καρέζη’, ένα προσωπικό ‘αντίο’ γίνεται επαναστατική πράξη

Στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου του Εντουάρ Λουί, "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας", ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου καθοδηγεί τους Ελένη Κοκκίδου και Κωνσταντίνο Γεωργόπουλο σε μια ιστορία χειραφέτησης, επιβίωσης αλλά και κάτι ακόμη βαθύτερο.

Σε αυτά τα έργα τέχνης γινόμαστε άλλα ζώα

Οι καλλιτεχνικές αφορμές για να απο-ανθρωποκεντρώσουμε για λίγο το βλέμμα μας και να αντιληφθούμε τον κόσμο από την πλευρά των ζώων πληθαίνουν.

Για τον Χάρη Ρώμα, η ανάγκη να αισθανθούμε ορατοί είναι πιο βαθιά απ’ όσο νομίζουμε

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του κωμωδίας "Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα" στο Coronet (από 4/12), ο Χάρης Ρώμας μιλά για τη συγγραφή, την υποκριτική, αλλά και για την πολιτική, αποκαλύπτοντας πώς συνδέει το χιούμορ με την κοινωνική κριτική και την προσωπική αλήθεια.