Το αρχαίο δράμα επιστρέφει στην Αττική με 12 παραστάσεις

ΑΙΑΣ © Karol Jarek

Οι "Πέρσες" στην εκδοχή του Δ. Καραντζά (συνδιασκευή με την Γκ. Καλαμπάκα) είναι μία από τις δύο τραγωδίες του καλοκαιριού που πυροδότησαν συζητήσεις και μια γκάμα αντιδράσεων . Η τολμηρή προσέγγιση του κλασικού έργου σε σημερινούς πολιτικούς όρους, για κάποιους δικαιώθηκε και για άλλους όχι. Έφερε στη σκηνή, δίπλα στους δυνατούς ηθοποιούς Ρ. Πιττακή, Χρ. Λούλη, Γ. Γάλλο, Μ. Οικονόμου, Γ. Κλίνη, Αλ. Καλτσίκη κ.ά., 40 εθελοντές και τώρα θα παιχτεί στις 9 & 10/9 στο Ηρώδειο.

Το φετινό καλοκαίρι, ένας ακόμα σκηνοθέτης, ο Σ. Στρούμπος, μετέφερε την τραγωδία του Αισχύλου εμποτισμένη με τη δική του ερευνητική ματιά. Για την παράστασή του πραγματοποίησε εργαστήριο εστιασμένο στην αρχαία τραγωδία, σύμφωνα με τον τρόπο δουλειάς και προετοιμασίας της Ομάδας Σημείο Μηδέν. Θα την δείτε στην Πετρούπολη στις 12/9.
 

Αντιγόνη
Ωραία χημεία ανάμεσα στη Δανάη Μιχαλάκη και την Έλλη Τρίγγου στην "Αντιγόνη"

Μια ακόμα παράσταση που μονοπώλησε τις συζητήσεις των θεατρόφιλων είναι η "Αντιγόνη" του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του Τσ. Γκραουζίνις. Ένας λόγος ήταν η δημοφιλία των ηθοποιών (Έ. Τρίγγου, Β. Μπισμπίκης, Δ. Μιχαλάκη, Γ. Παπαγεωργίου, Χρ. Σαπουντζής, Κ. Κορωναίος, Ι. Μιχαηλίδης), η οποία διογκώθηκε και λόγω των τηλεοπτικών εμφανίσεών τους τα τελευταία χρόνια. Η πρωτοφανής προσέλευση του κοινού στην Επίδαυρο οδήγησε σε διπλό sold out, αγγίζοντας τα 17.000 εισιτήρια και ξεπερνώντας τους 18.000 θεατές, ένα επίτευγμα που δεν έχει επαναληφθεί εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία στο Αργολικό Θέατρο. Ωστόσο, όσοι παρακολουθούν τις δουλειές του Γκραουζίνις γνωρίζουν πως η ενασχόλησή του με το αρχαίο δράμα συνδέεται άμεσα με την προσωπική του θεώρηση για τη ζωή, καταλήγοντας πάντα σε πρόσκληση (Παπάγου 30 & 31/8, Πετρούπολη 3/9, Αιγάλεω 8/9, Πειραιάς 9/9, Βύρωνας 11/9, Νίκαια 13/9, Ηλιούπολη 16/9, Ηρώδειο 26/9).

Έξω από τις συμβάσεις του αρχαίου δράματος κινήθηκε ο Αργ. Ξάφης με τον "Αίαντα" του Σοφοκλή, μια τραγωδία που σκηνοθέτησε σε παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου. Το στοίχημα εδώ είναι διπλό: εμπιστεύτηκε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον πιο ωραίο "κακό" του ελληνικού σινεμά και θεάτρου που δεν είχε πρωταγωνιστήσει ξανά σε αρχαίο δράμα, τον Στ. Σταμουλακάτο, και άλλαξε την πορεία της αφήγησης. "Δεν χρησιμοποιεί γραμμική αφήγηση, αλλά εγκιβωτισμό. Φέρνοντας το πίσω μπρος, παρουσιάζει τη διπλωματική μάχη πάνω στην ταφή του Αίαντα και μετά πάει στην ιστορία, στο πώς έφτασε να πεθάνει", είπε στο "α" ο Δ. Ήμελλος, ο οποίος συμπρωταγωνιστεί με τους Δ. Κούρτη, Γ. Νταλιάνη, Εύη Σαουλίδου, Χρ. Στυλιανού και Ν. Χατζόπουλο (Ηλιούπολη 26/8, Βύρωνας 1/9, Ελευσίνα 4/9, Παπάγου 20/9, Σχολείον Ειρήνης Παππά 23-25, 27, 28/9).
 

Ιφιγένεια εν Αυλίδι
Ελίνα Γιουνανλή©
Η Μαρία Πετεβή αναμετριέται με το ρόλο της Ιφιγένειας

Με ορμή και αποφασιστικότητα έπαιξε την "Ηλέκτρα" του Ευριπίδη η Μ. Κίτσου σε σκηνοθεσία του Γ. Λύρα. Η χαρισματική ηθοποιός αγαπήθηκε από το ευρύ κοινό ερμηνεύοντας τον ρόλο της Ελένης στις τηλεοπτικές "Άγριες μέλισσες" και, σε μια από τις παραστάσεις που δόθηκαν μέχρι σήμερα, το κοινό την αποθέωσε όταν στο φινάλε διάβασε ένα κείμενο καταδίκης για τον Δημήτρη Λιγνάδη. Η νουάρ εκδοχή του μύθου, μια τραγωδία εκδίκησης αλλά ταυτόχρονα ένα έργο ανθρώπινο, ενώνει διαφορετικές γενιές ηθοποιών: Δ.
Γκοτσόπουλος, Γ. Κωνσταντίνου, Ν. Λεκάκης, Ι. Μαυρέα κ.ά. (Βριλήσσια 25/8, Αιγάλεω 26/8, Κορυδαλλός 27/8, Ηλιούπολη 30/8, Μενίδι 31/8, Faliro Summer Theater 3/9, Βύρωνας 4/9). Μία ακόμα ηθοποιός που έκλεψε καρδιές στις "Άγριες μέλισσες" και που φέτος πρωταγωνίστησε για πρώτη φορά στην Επίδαυρο είναι η Μ. Πετεβή.

Ο Θ. Μουμουλίδης τής εμπιστεύτηκε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Ευριπίδη δίπλα στους Λ. Γεωργακόπουλο, Π. Δεντάκη, Άκη Σακελλαρίου, Ι. Παππά, Γ. Χρυσοστόμου (Βύρωνας 29/8, Νίκαια 31/8, Πειραιάς 1 & 2/9, Ηλιούπολη 4/9, Πετρούπολη 7/9). H Ιφιγένεια αναγκάζεται να θυσιαστεί για ένα σύστημα αξιών που, μεταξύ άλλων, προστάσει την ανωτερότητα του γένους των Ελλήνων έναντι των ξένων και όπου η ελευθερία και η δόξα της χώρας εξαρτώνται από την αγνότητα και την ασφάλεια των γυναικών της.
 

Διαβάστε Επίσης

Το πώς αντιμετωπίζεται ο "ξένος" μέσα στην κοινωνία αναδεικνύουν οι Αιμ. Χειλάκης και Μ. Δούνιας, σκηνοθέτες της μοντέρνας αισθητικά "Μήδειας" του Ευριπίδη. Ο Χειλάκης σε τριπλό ρόλο (Ιάσονας-Κρέοντας-Παιδαγωγός) έδεσε αρμονικά με την αρχοντική, πληγωμένη και ταυτόχρονα αγέρωχη Μήδεια-Αθ. Μαξίμου, αλλά και με τον υπόλοιπο θίασο (Αν. Ροϊλός, Μ. Αλικάκη, Γ. Νέγκα). Έκπληξη της παράστασης είναι η παρουσία του συνθέτη Δ. Καμαρωτού ως μέλος του Χορού (Παπάγου 5-6/9, Ελευσίνα 7/9, Βύρωνας 13-14/9, Πειραιάς 8/9, Ηλιούπολη 9/9, Κορυδαλλός 16/9, Βριλήσσια 15/9, Αιγάλεω 18/9).

Σε επιλεγμένα θέατρα παρουσιάζεται ο "Φιλοκτήτης" του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία της Μ. Καμίνσι (Παπάγου 1 & 2/9, Βριλήσσια 5/9, Ηλιούπολη 6 & 7/9, Νίκαια 8/9, Ελευσίνα 19/9). Τον ρόλο του πληγωμένου ομώνυμου ήρωα ερμηνεύει ο Τ. Νούσιας, αυτόν του φιλόδοξου Νεοπτόλεμου ο Γ. Αμούτζας, ενώ στον ρόλο-πρόκληση του πολυμήχανου Οδυσσέα βρίσκουμε τη Μ. Πρωτόπαππα.
 

Προμηθέας Δεσμώτης
Tο Θέατρο Πορεία σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης παρουσιάζουν για δεύτερη συνεχή καλοκαιρινή περίοδο τον "Προμηθέα Δεσμώτη" του Αισχύλου.

Με δύναμη από την περασμένη σεζόν συνεχίζουν ο "Προμηθέας Δεσμώτης" του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του Άρη Μπινιάρη και η "Ελένη" του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Β. Παπαβασιλείου. Σε μια παράσταση όπου οι κόσμοι που συγκρούονται είναι εύγλωττα απεικονισμένοι, το ρόλο του Τιτάνα κρατά ο Γ. Στάνκογλου και μαζί του παίζουν οι Ι. Παπαζήσης, Αλ. Συσσοβίτης, Ν. Μπούκλη, Δ. Μαλτέζε, Άρης Μπινιάρης, Κ. Γεωργαλής. 
Η παράσταση αποτελεί ένα ταυτόχρονα θεατρικό και μουσικό γεγονός σε σύνθεση του Φλωτη Σιώτα. Οι ηθοποιοί αντλούν πληροφορίες από την ρυθμικότητα του κειμένου και μεταβολίζουν, με το σώμα και τη φωνή, σε θεατρική δράση, τον ήχο και το ρυθμό του ποιητικού λόγου (Χαλάνδρι 27/8, Νέα Μάκρη 3/9, Faliro Summer Theatre 6/9, Ηλιούπολη 12/9, Βεάκειο 13/9, Βριλήσσια 14/9, Βύρωνας 19/9, Παπάγου 17- 18/9, Νίκαια 16/9). Γοητευτική είναι η Έμ. Κολιανδρή ως "Ελένη" στην παράσταση του ΚΘΒΕ, όπου μέσα από τα κωμικά στοιχεία περνούν άμεσα τα βαθύτερα αντιπολεμικά μηνύματα του έργου. Δείτε την στον Βύρωνα στις 9/9 ή στην Ελευσίνα στις 11/9.
 

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

 Κεφάτες ερμηνείες στις "Θεσμοφοριάζουσες", με προεξάρχοντες τον Γιάννη Μπέζο ως Μνησίλοχο, τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη ως Ευριπίδη
 

Μία ακόμα παράσταση του βορειοελλαδίτικου θεάτρου που μπορείτε να δείτε στο Ηρώδειο (7/9), στον Πειραιά (11/9) ή στου Παπάγου (14/9) είναι η κωμωδία "Αριστοφάνης - Ηρώνδας: Contra tempo" σε σύνθεση κειμένων του Άκη Δήμου και σκηνοθεσία του Γ. Ρήγα. Το πνεύμα του Αριστοφάνη συναντιέται με τους κωμικούς μιμίαμβους του Ηρώνδα, με πρωταγωνιστές τους Δ. Πιατά, Τ. Χαλκιά, Τ. Χάνο, Στ. Γαρδέλη, Κ. Χατζησάββα. Η μοναδική καθαρόαιμη αριστοφανική κωμωδία του καλοκαιριού είναι οι "Θεσμοφοριάζουσες", μια παράσταση που έχει ενέργεια αλλά και μία έκδηλη χαρά, σε σκηνοθεσία του Γ. Μπέζου με πρωταγωνιστές τον ίδιο και τους Βλ. Κυριακίδη, Φ. Μπαξεβάνη, Λ. Μαλκότση (Πετρούπολη 29/8, Faliro Summer Theater 26/8, Πειραιάς 30/8, Νίκαια 3/9, Κορυδαλλός 4/9, Ελευσίνα 2/9, Ηρώδειο 1/9, Βριλήσσια 11/9).

Περισσότερες πληροφορίες

Προμηθέας Δεσμώτης

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 70 '

Η ιστορία της αντίστασης του αλυσοδεμένου ήρωα στην τυραννική εξουσία του Δία αναδεικνύεται μέσα από το ρυθμό του ποιητικού λόγου σε μια παράσταση με έντονη μουσική υφή που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα 50.000 θεατές.

Θεσμοφοριάζουσες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Οι Αθηναίες γυναίκες ετοιμάζονται να καταδικάσουν τον Ευριπίδη που τις κατηγορεί στις τραγωδίες του. Ο ίδιος, προκειμένου να τις αποτρέψει, μεταμφιέζει σε γυναίκα το συγγενή του Μνησίλοχο και τον στέλνει στη γιορτή των Θεσμοφορίων για να τον υπερασπιστεί.

Ελένη

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η ωραία Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία, μόνο το είδωλό της βρέθηκε εκεί σύμφωνα με το αντιπολεμικό δράμα, στο οποίο ο Ευριπίδης καταδεικνύει τον παραλογισμό του πολέμου.

Ηλέκτρα

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Οκτώ χρόνια μετά τη δολοφονία του πατέρα τους, η Ηλέκτρα και ο Ορέστης αποφασίζουν να εκδικηθούν τη μητέρα τους και τον εραστή της, με σκοπό να αποδώσουν, όπως πιστεύουν, δικαιοσύνη.

Φιλοκτήτης

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η ιστορία του μοναχικού αντιήρωα που εγκαταλείφθηκε στη Λήμνο κατά τη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου.

Μήδεια

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Η γλαφυρή σάτιρα-σταθμός για την ελληνική πραγματικότητα, γραμμένη το 1993 σε δεκαπεντασύλλαβο στίχο, σηματοδοτεί την πρώτη παρουσίαση νεοελληνικού έργου στην Επίδαυρο.

Πέρσες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Μέσα από τη ματιά του σκηνοθέτη, το αντιπολεμικό έργο που απηχεί ζητήματα ύπαρξης και συνύπαρξης, γίνεται κοινός τόπος για μια συνομιλία που φωτίζει εμμέσως τα πολλαπλά παγκόσμια αδιέξοδα του σήμερα, με τη συμμετοχή 40 πολιτών.

Αίας

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Ο προδομένος από τους συμπολεμιστές του Αίας συγκρούεται μετωπικά με την πραγματικότητα ενός νέου κόσμου χωρίς ήρωες, σε μια παράσταση για την αδυσώπητη φύση του χρόνου και το τέλος εποχής που βιώνουμε.

Αντιγόνη

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Η ανάγνωση του καταξιωμένου σκηνοθέτη πάνω στη δημοφιλέστερη τραγωδία του αρχαίου δράματος εστιάζει στο αίσθημα της χαράς ως βάση της ανθρώπινης ύπαρξης.

Ιφιγένεια εν Αυλίδι

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η παράσταση αναδεικνύει τη σχέση της ευριπίδειας τραγωδίας, όπου ο Αγαμέμνονας αποφασίζει να θυσιάσει την κόρη του στο βωμό της εκστρατείας προς την Τροία, με τις σύγχρονες δυστοπίες.

Αριστοφάνης – Ηρώνδας Contra tempo

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Δυο ποιητές, δυο εποχές, δυο νοοτροπίες σε μια σκηνική «μάχη» και ταυτόχρονα έναν «πόλεμο» ανάμεσα στα δύο φύλα, με μοναδικά όπλα την σάτιρα.

Πέρσες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 80 '

Η παράσταση της Ομάδας Σημείο Μηδέν είναι το αποτέλεσμα πολύμηνου εργαστηρίου πάνω στην αρχαία τραγωδία. Βάση της ερευνητικής διαδικασίας αποτελεί η μέθοδος ψυχοφυσικής εκπαίδευσης ηθοποιών του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Στην παράσταση συμμετέχουν έξι ηθοποιοί οι οποίοι αποτελούν όλοι μαζί τον χορό, μέσα από τον οποίο αναδύονται τα πρόσωπα της τραγωδίας. Οι “Πέρσες” αποτελούν την πρώτη τραγωδία που αντλεί τη θεματολογία της από γεγονότα ιστορικά (και μάλιστα μόνο κατά οκτώ χρόνια προγενέστερα από την παρουσίασή της στο κοινό) καθώς πραγματεύεται την οδύνη των Περσών όταν πληροφορούνται για τη συντριπτική ήττα τους στη Σαλαμίνα, μάχη στην οποία είχε λάβει μέρος ο ίδιος ο συγγραφέας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber