Η μοντέρνα "Ελένη" του ΚΘΒΕ κατεβαίνει στην Επίδαυρο

Ελένη ΚΘΒΕ Τάσος Θώμογλου©

Οι πυρκαγιές κράτησαν μακριά από την Επίδαυρο την "Ελένη" του Ευριπίδη το περασμένο καλοκαίρι, ωστόσο η παράσταση παίχτηκε σε φεστιβάλ και κέρδισε τις εντυπώσεις. Ήρθε η στιγμή να δούμε την παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και στο αργολικό θέατρο, στη σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου με πρωταγωνίστρια την Έμιλυ Κολιανδρή (12-13/8). 

Ελένη ΚΘΒΕ
Τάσος Θώμογλου©

"Το να παίξεις στην Επίδαυρο είναι σαν να κερδίζεις Όσκαρ", δήλωνε το 2009 η Έλεν Μίρεν, με την ευκαιρία της καθόδου της στο αρχαίο θέατρο με τη "Φαίδρα" του Ρακίνα. Δεν είναι λίγο να ακούς κάτι τέτοιο από μια οσκαρική, εξαιρετικά έμπειρη και ταλαντούχα ηθοποιό· άλλωστε, ποιος δεν έχει νιώσει δέος βρισκόμενος στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, έστω και ως θεατής; Οι περισσότεροι ηθοποιοί θέλουν να βρεθούν στον συγκεκριμένο χώρο ώστε να μπορέσουν να ερμηνεύσουν τους μεγάλους ρόλους του αρχαίου δράματος. Με έναν πρωταγωνιστικό ρόλο συναντιέται, για πρώτη φορά στην Επίδαυρο, η Έμιλυ Κολιανδρή, μια ηθοποιός που πάντα κυριαρχεί στους χαρακτήρες που αναλαμβάνει να ερμηνεύσει. Μέχρι σήμερα έχουμε δει συμμετοχές της στο αργολικό θέατρο στις "Όρνιθες" σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου, στις "Νεφέλες" σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά και στην "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" σε σκηνοθεσία του Κώστα Τσιάνου. Φέτος, στην "Ελένη" του Ευριπίδη κρατά τον ομώνυμο ρόλο και κάτω από τις σκηνοθετικές οδηγίες του Βασίλη Παπαβασιλείου δίνει το ρυθμό σε μια παράσταση που μοιάζει με λαϊκή γιορτή με συμμετέχοντες τους ωραίους ηθοποιούς Θέμη Πάνου (Μενέλαος), Αγορίτσα Οικονόμου (Θεονόη), Γιώργο Καύκα (Θεοκλύμενος), Έφη Σταμούλη (Γερόντισσα), Δημήτρη Κολοβό (Αγγελιοφόρος Α΄), Άγγελο Μπούρα (Αγγελιοφόρος Β΄), Δημήτρη Μορφακίδη (Τεύκρος), Χρήστο Μαστρογιαννίδη (Θεράπων), Νικόλα Μαραγκόπουλο, Ορέστη Παλιαδέλη (Διόσκουροι).
 

Το σαρδόνιο έργο του αρχαίου δραματουργού θέλει τον Πάρι να πηγαίνει στην Τροία όχι με την πραγματική Ελένη αλλά με ένα ομοίωμά της, ενώ η αληθινή ηρωίδα παραδίδεται από τον Ερμή, σύμφωνα με την επιθυμία της Ήρας, στον βασιλιά της Αιγύπτου Πρωτέα για να την προστατεύει. Ο Ευριπίδης, τραγικά επίκαιρος, αποφασίζει στην πιο σκληρή στιγμή της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, αμέσως μετά την τρομερή καταστροφή της Σικελικής Εκστρατείας, να αναδείξει τον παραλογισμό και τη ματαιότητα του πολέμου χρησιμοποιώντας το μοτίβο του ειδώλου, ενώ παράλληλα ανατρέπει το μύθο της άπιστης γυναίκας.
 

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου διαβάζει Κώστα Ταχτσή
Ο σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου

Όταν ο Παπαβασιλείου γνώρισε την Ελένη

Σύμφωνα με τον Βασίλη Παπαβασιλείου, ο δραματουργός τού έδωσε το έναυσμα ώστε να προσεγγίσει την παράσταση με τέτοιον τρόπο ώστε να καταλήγει σε τραγικωμωδία. Η Ελένη της Κολιανδρή έχει τα χαρακτηριστικά μιας σύγχρονης γυναίκας, ενώ η παράσταση απέχει από την κλασική έννοια της τραγωδίας. Ο σκηνοθέτης στο σημείωμά του για την παράσταση υπογραμμίζει: "Όλοι οι πόλεμοι χρειάζονται τον εξωραϊσμό ενός προσχήματος για να πυροδοτηθούν. Είτε το επίδικο αντικείμενο λέγεται Τροία είτε Σικελία, η κατακτητική μηχανή χρειάζεται πάντα "ένα πουκάμισο αδειανό”, "μιαν Ελένη” για να πάρει μπρος, ένα όνομα που βαφτίζεται κίνητρο. Τα αποτελέσματα είναι αναπόφευκτα κωμικοτραγικά. Ελένη,
λοιπόν. Άλλη μία. Μετά τη μία και μοναδική που μας χαρίζει ο Όμηρος. Για να ’ρθουν μετά οι άλλες, των προαναφερθέντων ποιητών, ιστορικών και ρητόρων αλλά και μεταγενέστερων όπως, π.χ., ο Ισοκράτης, ο Ρονσάρ, ο Γκαίτε, ο Όφενμπαχ, ο Ζιροντού, ο Ρίτσος και άλλοι και άλλοι, ων ουκ έστιν αριθμός".

Ο διανοούμενος, σκηνοθέτης και ηθοποιός Βασίλης Παπαβασιλείου κρατά εδώ και χρόνια ανοιχτή τη διαλεκτική γραμμή επικοινωνίας με τη συγκεκριμένη ηρωίδα, παρουσιάζοντας μια σπουδή των αρχαιόθεμων ποιητικών σκηνικών μονολόγων του Γιάννη Ρίτσου. Το 1999 παρουσίασε στο Φεστιβάλ Αθηνών το αναλόγιο "Ο κύριος Γιάννης Ρίτσος" και από εκεί και μετά οδηγήθηκε στην παρουσίαση όλου του κειμένου (από 2001 μέχρι το 2019), όπου ο ίδιος ο σκηνοθέτης μάς καθήλωνε πρωταγωνιστώντας στον φιλοσοφικό μονόλογο. Θα έλεγε κανείς ότι ο Ρίτσος ήταν γι’ αυτόν η αφετηρία για να συναντήσει τον Ευριπίδη και τη δική του "Ελένη". Τελικά, η σκηνοθεσία του στην ευριπίδεια "Ελένη", που θα δούμε στην Επίδαυρο (12-13/8) αποτελεί προέκταση του προβληματισμού του γύρω από την ηρωίδα.

Περισσότερες πληροφορίες

Ελένη

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η ωραία Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία, μόνο το είδωλό της βρέθηκε εκεί σύμφωνα με το αντιπολεμικό δράμα, στο οποίο ο Ευριπίδης καταδεικνύει τον παραλογισμό του πολέμου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.