"Ταρτούφος ή ο υποκριτής" σαν αστικό δράμα: Είδαμε στο Παρίσι την παράσταση του Ίβο βαν Χόβε που έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών

Στο ταξίδι που κάναμε στο Παρίσι ανακαλύψαμε τους εσωτερικούς χώρους της Κομεντί Φρανσέζ και γοητευτήκαμε από την παράσταση «Ταρτούφος ή ο υποκριτής» που θα ταξιδέψει στην Πειραιώς 260.

Ταρτούφος ή ο υποκριτής Jan Versweyveld

Όταν υπάρχει σκηνοθετικό ταλέντο, μια κωμωδία του Μολιέρου μπορεί να μεταμορφωθεί σε σύγχρονο δράμα βαθιάς δραματουργικής ουσίας. Αυτό συνέβη με τη σκηνοθεσία του "Ταρτούφου ή ο υποκριτής / Le Tartuffe ou l’ Hypocrite" του Μολιέρου από τον Ίβο Βαν Χόβε. Ο Μολιέρος, ο δημιουργός της λεγόμενης "υψηλής κωμωδίας" θέτοντας παράλληλα τα θεμέλια της ρεαλιστικής δραματουργίας, έγραψε μια σπινθηροβόλα, με δόσεις ειρωνείας κωμωδία, που σατιρίζει την υποκρισία και την εκμετάλλευση των πιστών από απατεώνες που λυμαίνονταν τους εκκλησιαστικούς χώρους  της εποχής του Λουδοβίκου του ΙΔ΄. Ο Ταρτούφος είναι ένας άνδρας, που εμφανίζεται σαν άμεμπτος ηθικά, θρήσκος έντιμος και ανιδιοτελής. Κάτω από το μανδύα της υποκρισίας παραπλανά έναν αγαθό αστό, εγκαθίσταται στο σπίτι του και βάζει σ' ενέργεια τα σχέδιά του: ν ' αρπάξει τη γυναίκα και να του φάει την περιουσία. Ο βασιλιάς Λουδοβίκος απαγόρευσε αρχικά το έργο, εξαιτίας του περιεχομένου του, αλλά μετά από τον επίμονο αγώνα του Μολιέρου επιτράπηκε το ανέβασμά του, με συνέπειες, ωστόσο, στην υγεία του δημιουργού του "Ταρτούφου" που τελικά πέθανε έπειτα από τέσσερα χρόνια. Το έργο που γνωρίζουμε από τότε με τον τίτλο "Ταρτούφος ή ο υποκριτής" είναι μια εκδοχή που τροποποιήθηκε το 1669. Η Κομεντί Φρανσέζ, θεατρικό σπίτι του Μολιέρου, τιμώντας τον σπουδαία Γάλλο συγγραφέα με ένα πανόραμα έργων του, επιχείρησε μια ανασύσταση του πρώτου κείμενο του 1664, που δεν υπάρχει πια, και δημιούργησε ένα έργο κοντινό στο πρωτότυπο. Ανασύνθεσε μερικούς χαρακτήρες αλλά και τη δεύτερη και την πέμπτη πράξη, που προσδιορίστηκαν ως μεταγενέστερες προσθήκες. Είναι φοβερό, αλλά αν ζούσε σήμερα ο Μολιέρος, ο μέγας κωμωδιογράφος, θα έβλεπε, να παίζεται στην πραγματικότητα το έργο του.
 

Ταρτούφος ή ο υποκριτής
Η Marina Hands -Ελμίρα και ο Christophe Montenez- Ταρτούφος

Φυσικότητα και αλήθεια αναζήτησε η σκηνοθεσία του Ίβο Βαν Χόβε


Ο Ίβο Βαν Χόβε, διαθέτοντας την εξαιρετική δραματουργία του Koen Tachelet, τα λειτουργικά και ατμοσφαιρικά σκηνικά – φωτισμούς του Jan Versweyveld, τα κοστούμια της An D’Huys  και την πρωτότυπη μουσική του Alexandre Desplat (συνεργασία στη μουσική Solrey), έστησε ένα άκρως ενδιαφέρον αστικό δράμα. Με ευρηματικότητα, με κριτική αντίληψη για την κοινωνία, αξιοποίησε το ίδιο το έργο για να σχολιάσει την υποκρισία, ενώ εστίασε στην παράνομη ερωτική σχέση της γοητευτικής Ελμίρας και του μποέμ Ταρτούφου, που ζει από ελεημοσύνες. Η ευγένεια και η γοητεία του πείθουν τον πλούσιο Οργκόν να τον λυπηθεί κι εκείνος δεν τον περιποιείται απλά ως άστεγο, αλλά του δίνει θέση στην οικογενειακή εστία και τον ορίζει κληρονόμο του. Τα παιδιά του Οργκόν έρχονται σε σύγκρουση μαζί του, αλλά εκείνη που τελικά οδηγεί τα πράγματα για να αποκαλυφτεί ο καιροσκοπισμός του Ταρτούφου είναι η Ελμίρα. Ο κοινωνικός και υπαρξιακός σχολιασμός του Χόβε υπήρξε εύστοχος, στέρεος, δραστικότατος και ταυτόχρονα απολαυστικός, καθώς στηρίχτηκε σε ερμηνείες ταλαντούχων ηθοποιών, ιδιαίτερα του ελληνικής καταγωγής Denis Podalydès (Οργκόν), της Marina Hands (Ελμίρα) και του Christophe Montenez (Ταρτούφος). Η παράσταση της Αθήνας είναι sold out. Οι τυχεροί που προμηθεύτηκαν νωρίς εισιτήρια θα απολαύσουν την παράσταση "Ταρτούφου ή ο υποκριτής / Le Tartuffe ou l’ Hypocrite", στις 16-18/6 στην Πειραιώς 260.
 

Κομεντί Φρανσέζ
Ένα θέατρο-μουσείο είναι η Κομεντί Φρανσέζ

Η Κομεντί Φρανσέζ είναι η must εμπειρία στο Παρίσι 


Νιώθεις ένα δέος μπαίνοντας στην Κομεντί Φρανσέζ, το "θεατρικό σπίτι" του Μολιέρου, το παλαιότερο θέατρο της Γαλλίας, το οποίο ίδρύθηκε το 1680, αφότου κατά διαταγή του Λουδοβίκου 14ου συνενώθηκαν σε ένα σχήμα οι δύο κραταιοί θίασοι της χώρας, ένας εκ των οποίων ήταν αυτός που είχε ιδρύσει ο Μολιέρος. Πού να πρωτοκοιτάξεις μπαίνοντας στο θέατρο και τι να πρωτορωτήσεις, θέλεις απλά να "βουτήξεις" στην ιστορία του…Με "ξεναγό" τον Olivier Giel, έναν άντρα που νιώθει την Κομεντί Φρανσέζ σαν σπίτι του, όχι μόνο γιατί είναι υπεύθυνος παραγωγών κλπ., αλλά κυρίως γιατί ζει εκεί από παιδί καθώς οι γονείς του ήταν εργαζόμενοι στο θέατρο. Αυτό που τον κρατά ακόμα στην Κομεντί Φρανσέζ είναι η ιδεολογία της ομάδας που έχει ως σύνθημα το: "Simul et singulis": Όλοι μαζί και ο καθένας μοναδικός". Ένα πνεύμα ομαδικότητας διέπει τα μέλη του μοναδικού κρατικού θεάτρου της Γαλλίας, το μόνο που έχει σταθερό θίασο και που εφαρμόζει την τακτική του  εναλλασσόμενου ρεπερτορίου. "Η Κομεντί είχε για χρόνια την αποκλειστική δικαιοδοσία να ανεβάζει έργα του Μολιέρου και των υπόλοιπων Γάλλων κλασικών: Κορνέιγ, Ρακίνα κ.λπ." μας λέει καθώς περνάμε μπροστά από τον πίνακα της Σάρα Μπερνάρ. Όλοι οι χώροι κοσμούνται με πίνακες, γλυπτά, προτομές συγγραφέων και ηθοποιών, έργα διάσημων καλλιτεχνών, ενώ το βλέμμα αιχμαλωτίζει ο τρούλος.
 

Μολιέρος
Μολιέρος "κατοικεί" σε κάθε γωνία της Κομεντί Φρανσέζ

Το 1799 η κυβέρνηση, με σκοπό να ανασυσταθεί ο θίασος, του πρόσφερε την αίθουσα του θεάτρου της Δημοκρατίας (αίθουσα Ρισελιέ) στο Παλαί Ρουαγιάλ, χώρο από τον οποίο δεν μετακινήθηκαν έκτοτε. Η αίθουσα είχε κατασκευαστεί από τον αρχιτέκτονα Βικτόρ Λουί το 1787, είναι χωρητικότητας 900 θέσεων σήμερα και καλύπτεται από τρούλο ζωγραφισμένο από τον Αλμπέρ Μπενάρ. Ο κτιριακός χώρος είναι σαν μουσείο, αξίζει να τον δείτε επιλέγοντας κάποια από τα έργα του ρεπερτορίου. Η Κομεντί Φρανσέζ ρεπερτοριακά εκσυγχρονίζεται χωρίς να γυρίζει την πλάτη στο κλασικό, ο τρόπος λειτουργίας της εκφράζει ένα μοντέλο ισορροπίας. Μας το επιβεβαίωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ερίκ Ρυφ: "Θέλω να προτείνουμε και διαφορετικά είδη θεάτρου με το δυναμικό που έχουμε ως ομάδα με 60 ηθοποιούς. Εδώ και τρεις αιώνες, η Κομεντί Φρανσαίζ ξεχωρίζει για τον τρόπο λειτουργίας της ως μοναδικό δημιουργικό θεατρικό εργοστάσιο, ενώ κρατά ανοιχτούς του δίαυλους επικοινωνίας με σκηνοθέτες διεθνούς εμβέλειας".
 

Κομεντί Φρανσέζ
Ποιος μπορεί να πιστέψει πως κάτω από αυτήν την πλατεία βρίσκονται χώροι προβών της Κομεντί Φρανσέζ;

Ένας από αυτούς είναι και ο Βέλγος Ίβο Βαν Χόβε, ο οποίος είχε οδηγήσει το άρμα του γαλλικού θιάσου, για πρώτη φορά, στην Επίδαυρο, το 2019, με την δυναμική και καθηλωτική παράσταση "Ηλέκτρα/Ορέστης". Τόσο εκείνη η παράσταση, όσο και ο "Ταρτούφου ή ο υποκριτής" δικαιώνουν τη μοναδική ταυτότητα του συγκεκριμένου θεάτρου, που όπως μας είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής δίνει περίπου 800 παραστάσεις τον χρόνο στις τρεις σκηνές της (Αίθουσα Richelieu, Théâtre du Vieux-Colombier, Studio-Théâtre), καθώς και σε περιοδείες σε όλο τον κόσμο, προσελκύοντας πάνω από 350.000 θεατές ετησίως. Συζητώντας μαζί του για την αμοιβή των ηθοποιών μας είπε πως υπάρχει μια μεγάλη γκάμα καθώς τηρείται μια ιεραρχία. "Ξεκινά από περίπου 1.000 ευρώ και μπορεί να φθάσει ως τα 3.500 ευρώ. Όποιος παίζει σε πολλές παραστάσεις μπορεί μέχρι και να διπλασιάσει τον μισθό του και εννοείται ότι οι αμοιβές μας δεν έχουν καμία σχέση με εκείνες του ελεύθερου θεάτρου".
 

Κομεντί Φρανσέζ

Κομεντι Φρανσέζ

 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".