Πέγκυ Σταθακοπούλου: "Το κείμενο του Άκη Δήμου διαπερνά την γυναίκα του 1616 αλλά και του σήμερα με αφοπλιστική ειλικρίνεια"

Στη συνέντευξη που έδωσε στο “α” η γνωστή ηθοποιός μιλά για την παράσταση “Σαν ρόδο και σαν αίνιγμα”, όπου μεταμορφώνεται στην αινιγματική σύζυγο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Αν Χάθαγουεϊ, σε σκηνοθεσία του Νίκου Καμτσή στο θέατρο Τόπος Αλλού.

Σαν ρόδο και σαν αίνιγμα

Με αφορμή την παράσταση "Σαν ρόδο και σαν αίνιγμα” σε κείμενο του Άκη Δήμου και σκηνοθεσία του Νίκου Καμτσή, η έμπειρη ηθοποιός Πέγκυ Σταθακοπούλου έδωσε συνέντευξη στο "α” για να μιλήσει για το ρόλο της Αν Χάθαγουεϊ, της αινιγματικής συζύγου του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, που υποδύεται στη σκηνή του θεάτρου Τόπος Αλλού. Ένας μονόλογος που περισσότερο από οτιδήποτε άλλο είναι η εξομολόγηση μιας γυναίκας που έζησε πίσω από τη σκιά ενός άνδρα, σε ένα μυθοπλαστικό έργο που κατορθώνει να αγγίξει τον γυναικείο ψυχισμό διαχρονικά.
 

Τι σας γοήτευσε στην προσωπικότητα της Άν Χάθαγουεϊ; Πόσο κοντά βρίσκεται το έργο του Άκη Δήμου σε όσα είναι γνωστά για την πραγματική ζωή αυτής της γυναίκας;
Υπάρχει κάτι πλούσιο, αισθησιακό και απόκρυφο στον τρόπο που διάλεξε να ζήσει αυτή η γυναίκα. Κονταροχτυπιέται με το μεγαλείο και την απόγνωσή της την ίδια στιγμή. Ξοδεύτηκε στην σκιά ενός άντρα που αγάπησε με πάθος κι όμως δεν απειλείται στιγμή από το μέγεθός του. Αυτοί είναι μόνο μερικοί από τους λόγους που σε γοητεύει μια τέτοια γυναίκα. Για μένα το κείμενο του Άκη Δήμου είναι ποιητικό, ανατρεπτικό οποιουδήποτε κλισέ, ερμητικά προσωπικό για κάθε γυναίκα που θα το αγγίξει είτε ως ερμηνεύτρια, είτε ως θεατής. Με μαγεύει βαθιά και πιστεύω πως διαπερνά την γυναίκα του 1616 αλλά και του σήμερα με αφοπλιστική ειλικρίνεια, απλότητα και τόλμη. Ναι πιστεύω ότι κάπως έτσι μονολογούσε η πραγματική Άν μέσα στο μισοσκόταδο της ζωής της.

Σαν ρόδο και σαν αίνιγμα

Πώς προσεγγίσατε την αινιγματική αυτή προσωπικότητα; Ήταν πρόκληση για εσάς ο μονόλογος;
Ένας μονόλογος είναι και εξελίσσεται σε μια αναμέτρηση σε πολλά επίπεδα για έναν ηθοποιό. Κυρίως ανακάλυψα πως αυτό που χρειαζόμουν ήταν να ξεχάσω πως απευθύνομαι σε ένα κοινό. Προτίμησα να ξεκινήσω μουρμουρίζοντας κάθε λέξη της, αφού αυτό κάνουμε όταν περνάμε σε εκείνη την ιδιότυπη κατάσταση, που ο μόνος που απέμεινε να μιλήσουμε είναι μόνο ο εαυτός μας. Κι ύστερα αν τα καταφέρεις να μείνεις πραγματικά μόνος ενώπιον του εαυτού σου, η αλήθεια έρχεται και σε συναντάει…


 

"Αισθάνομαι ότι όποτε δεν προείχε η αγωνία της καριέρας και της επώδυνης -μερικές φορές- έκθεσης αλλά ακολουθούσα την αληθινή ζωή, γινόμουν καλύτερος άνθρωπος, πιο ελεύθερος άρα πιο διαθέσιμος και για την Τέχνη μου”.


 

Θα μπορούσαν να πάρουν διαχρονικές διαστάσεις όλα αυτά που εκφράζει η Άν Χάθαγουεϊ στον σύζυγό της;
Νομίζω ότι αυτό το κείμενο σήμερα περισσότερο από ποτέ αγγίζει κάθε γυναίκα με κάτι επείγον που είναι η ανάγκη μας να ζήσουμε και μάλιστα απόλυτα και δυνατά. Είμαστε ανίκητες μέσα από τους αγώνες μας, τις απώλειες και την αθόρυβη -πολλές φορές- ζωή μας.

Πώς είναι να αναμετράται κανείς με το ιδανικό των ηρώων του Σαίξπηρ;
Για την Αν Χάθαγουεϊ ήταν φορές φορές εφιαλτικό, χολερικό αλλά και μαγικό, ανυπέρβλητο ή ακατανόητο. Φαντάζομαι πόσο μόνη και αποκλεισμένη από τον μαγικό κόσμο των προσώπων και των χαρακτήρων του Σαίξπηρ μπορεί να ένιωθε και πόσο ανήμπορη να αναμετρηθεί με τις υπέρλαμπρες ηρωίδες του που πάντα την κυνηγούσαν σαν φαντάσματα.

Σαν ρόδο και σαν αίνιγμα

Μοιάζει να είστε ιδιαιτέρως επιλεκτική όσον αφορά τις παραστάσεις που συμμετέχετε. Αυτό είναι ένα από τα πράγματα που σας χαρακτηρίζουν;
Ιδιαίτερα τώρα πια, καθώς τα χρόνια περνούν, αναζητώ πιο πολύ από ποτέ την αληθινή συγκίνηση, τις αδιάλλακτες περιοχές του συναισθήματός μου, τις καινούργιες συνεργασίες και την υπέρβαση των φόβων μου που πληθαίνουν κάποτε. Δεν είμαι σίγουρη αν είναι Επιλογή ή Μονόδρομος.

Πιστεύετε ότι το #Metoo μπορεί να αλλάξει ουσιαστικά την αντιμετώπιση της γυναίκας στην κοινωνία;
Ο χρόνος και η διαχείριση της αλήθειας, θα καταδείξει την πραγματική αποτελεσματικότητα της δύναμης μαζικών κινημάτων. Πιστεύω ότι σε ό, τι αφορά την οπτική της κοινωνίας για τη θέση της γυναίκας, ο δρόμος είναι μακρύς, δύσβατος -όπως ήταν πάντα άλλωστε- και σε μεγάλο βαθμό εν τέλει προσωπικός και αδιάλλακτος.

Σαν ρόδο και σαν αίνιγμα

Κοιτώντας τη μέχρι τώρα πορεία σας, ποιες στιγμές πιστεύετε ότι σας καθόρισαν περισσότερο;
Νομίζω ότι δύσκολα θα μπορούσα να κάνω μια τόσο εφ’ όλης της ύλης εκτίμηση. Αισθάνομαι ότι όποτε δεν προείχε η αγωνία της καριέρας και της επώδυνης -μερικές φορές- έκθεσης αλλά ακολουθούσα την αληθινή ζωή, γινόμουν καλύτερος άνθρωπος, πιο ελεύθερος άρα πιο διαθέσιμος και για την Τέχνη μου.

Υπάρχουν άλλες δουλειές στα σκαριά;
Συζητώ για τον επόμενο θεατρικό χειμώνα ενδιαφέρουσες ιδέες -κι εδώ οφείλω να ευχαριστήσω τον Νίκο Καμτσή για την υπέροχη συνεργασία μας φέτος αλλά και για όσες ακολουθούν- και ετοιμάζομαι να συμμετάσχω σε δύο τηλεοπτικές σειρές. Για τη μία από αυτές, το "Φλόγα και Άνεμος", τα γυρίσματα θα ξεκινήσουν μετά το Πάσχα και το περιμένω με μεγάλη χαρά.

Περισσότερες πληροφορίες

Σαν ρόδο και σαν αίνιγμα

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Στις 24 Απριλίου 1616, τη νύχτα πριν από το θάνατο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, η σύζυγός του ξαγρυπνά στο πλευρό του, ξετυλίγοντας όλες τις πτυχές της σχέσης τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.