Ποια είναι η τεχνική υποκριτικής Meisner και τι λένε δυο εκπρόσωποι της;

Scott Trost Άλκηστις Νικολαϊδη

Μια δραστήρια γυναίκα με σπουδές Υποκριτικής στο Royal Central School of Speech and Drama του Λονδίνου και στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ελλάδος, η Άλκηστις Νικολαΐδη είναι πιστοποιημένη καθηγήτρια της τεχνικής Meisner από τον Scott Trost, Διευθυντή του Meisner Institute και μόλις άνοιξε, στην Αθήνα, το μοναδικό Ινστιτούτο Meisner στην Ευρώπη. Το Meisner Institute Athens, ως ο μόνος εγκεκριμένος και πιστοποιημένος οργανισμός εκπαίδευσης της τεχνικής Meisner στην Ελλάδα, θα συνεργάζεται με αποκλειστικά πιστοποιημένους και όχι εμπειρικούς καθηγητές της τεχνικής Meisner, επιχειρώντας να συνδράμει ουσιαστικά στην αλλαγή της θεατρικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. 
Με την ευκαιρία των εγκαινίων του Ινστιτούτου σε ένα χώρο έκτασης 90 τετραγωνικών μέτρων, στη συμβολή των οδών Ανατολίου & Γλαύκωνος στο Παγκράτι ο Executive Director και Master Meisner Teacher Scott Trost, ένας από τους πιο έμπειρους δασκάλους Meisner στον κόσμο, με περισσότερα από 25 χρόνια διδασκαλίας σε ηθοποιούς και καθηγητές στο Λος Άντζελες αλλά και στην Αγία Πετρούπολη, τη Σανγκάη και το Νέο Δελχί, μιλώντας για την υποκριτική μας είπες πως "υποκριτική είναι το να ζεις αληθινά κάτω από φανταστικές συνθήκες" και στο ερώτημα ποιες είναι οι βασικές αρχές της μεθόδου Sanford Meisner έθεσε πέντε βασικές παραμέτρους
Πράττω αληθινά [Really Doing]
Αντιδρώ και αποκρίνομαι στον Άλλον ζώντας στιγμή τη στιγμή
Ανοίγω την καρδιά μου
Επινοώ συγκεκριμένα και με νόημα έτσι ώστε να ενεργοποιήσω τη φαντασία μου
Προετοιμάζομαι συναισθηματικά για την πρώτη στιγμή της κάθε σκηνής.

Ινστιτούτο Meisner Athens
 Η δημιουργία του Meisner Institute

Το Meisner Institute ιδρύθηκε το 1997 μετά τον θάνατο του Sanford Meisner, ο οποίος γεννήθηκε το 1905 στο Brooklyn και θεωρείται ένας από τους πιο επιδραστικούς δασκάλους υποκριτικής του 20ου αιώνα. Ιδρυτής του είναι ο σύντροφός του, Jimmy Carville. Σκοπός του είναι να διαδώσει και να επεκτείνει την κληρονομιά του εξαιρετικού δάσκαλου υποκριτικής, Sanford Meisner. Το 2015, ο Carville του ζήτησε να αναλάβει τη λειτουργία του Meisner Institute και να γίνει ο Executive Director. "Έχω εστιάσει την προσοχή μου στην εκπαίδευση της επόμενης γενιάς Meisner δασκάλων ανά τον κόσμο και στην συνέχεια της αναζήτησης του Sandy, ώστε να βρεθεί ο πιο απλός, ευθύς και αποτελεσματικός τρόπος να εκπαιδεύσουμε τους ηθοποιούς" μας είπε ο ίδιος. "Η Ελλάδα είναι πολύ τυχερή που έχει την Άλκηστη. Ήταν ανάμεσα στο πρώτο group των Meisner δασκάλων του Meisner Institute. Ως εκπαιδευτής αυτού του group, αναγνώρισα αμέσως ότι η Άλκηστις έχει ένα βαθύ και έντονο ταλέντο στην υποκριτική. Αναγνώρισα όμως και δύο ακόμα χαρακτηριστικά: μία γενναιόδωρη και ανοιχτή καρδιά και ένα έντονο επιχειρηματικό ένστικτο. Σύντομα άρχισα να συζητάω μαζί της για την πιθανότητα να ανοίξουμε ένα παράρτημα του Meisner Institute στην Αθήνα. Το άνοιγμα του Meisner Institute Athens επιβεβαίωσε την άποψή μου για εκείνη και μου αποκάλυψε και δύο περαιτέρω ιδιότητες της: της υπομονής και της επιμονής".

Άλκηστις Νικολαϊδη

"Δεν μας έμαθαν ποτέ ότι υποκριτική είναι ο άλλος και όχι εμείς": Η Άλκηστις Νικολαϊδη μας μιλάει για το νέο εκπαιδευτικό στοίχημα

Σε ποιο στάδιο των σπουδών σας γνωρίσατε την μέθοδο Meisner;

Είμαι ένας άνθρωπος που πάντα πίστευα και πιστεύω ότι μια συγκεκριμένη μέθοδος στο θέατρο λύνει πολλά προβλήματα. Δυστυχώς, φτάσαμε σε ένα σημείο να έχει αναλάβει πρωταρχικό ρόλο η εμπειρία. Διδάσκουν άνθρωποι εμπειρικά ή επειδή έτυχε να διαβάσουν πέντε βιβλία. Αυτό υποτιμά τη δουλειά μας και την τέχνη του θεάτρου. Μία μέθοδος μπορεί να μην σου λειτουργεί. Το σίγουρο όμως είναι, επειδή είναι συγκεκριμένη, ότι δεν θα σε τραυματίσει ή δεν θα σου κάνει κακό. Το χειρότερο που μπορεί να γίνει είναι να μην σου λειτουργήσει. Κατά τη διάρκεια των βασικών μου σπουδών στο Royal Central School of Speech and Drama, είχα παρακολουθήσει ένα σεμινάριο Meisner και μου είχε φανεί ενδιαφέρον. Έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές μου και όντας ενεργή ως ηθοποιός, ανακάλυψα ότι είχα ανάγκη από μία μεθοδολογία, μία τεχνική που να με κατευθύνει.
Έτσι ήρθα σε επαφή με το Meisner Institute όπου πρώτα εκπαιδεύτηκα ως ηθοποιός και έπειτα ως καθηγήτρια. Η διαδικασία και η μέθοδος εκπαίδευσης δεν είναι, σε καμία περίπτωση, η ίδια. Όταν εκπαιδεύεσαι ως ηθοποιός μαθαίνεις την τεχνική. Όταν εκπαιδεύεσαι ως καθηγήτρια, μαθαίνεις τη διδασκαλία της τεχνικής.

Τι σας αποκάλυψε για την τέχνη και τη ζωή;
Η τεχνική Meisner μου έμαθε ότι τα πράγματα πρέπει να είναι συγκεκριμένα. Ότι έχει πεθάνει ο αέναος αυτοσχεδιασμός χωρίς καμία καθοδήγηση και κανέναν στόχο για τον ηθοποιό. Η αντίληψη του "αν βγει κάποιο αποτέλεσμα, βγήκε”. Ότι έχει πεθάνει το "στην τύχη”. Ότι έχει πεθάνει το "δεν είμαι στη μέρα μου”. Αν κατέχεις μια τεχνική θα είσαι πάντα από ένα επίπεδο και πάνω. Το "δεν είμαι στη μέρα μου” εμπεριέχει πάντα τον παράγοντα τύχη. Από τη σχολή μας έλεγαν να παρατηρούμε ανθρώπους. Δεν μας είπαν ποτέ όμως πώς να τους παρατηρήσουμε, και τι να κάνουμε μετά την παρατήρηση καταλήγοντας έτσι σε μία πράξη κακής μίμησης. Δεν μας έμαθαν ποτέ ότι υποκριτική είναι ο άλλος και όχι εμείς. Ότι ο σκηνικός μας κόσμος είναι ο άλλος και όχι εμείς. Ότι το πιο σημαντικό πρόσωπο πάνω στη σκηνή είναι ο άλλος. Μέναμε πάντα στο πώς θα τονίσουμε μια φράση. Όλα αυτά φυσικά και μας τα είχαν πει, θεωρητικά πάντα, κάποιοι εμπειρικοί δάσκαλοι αλλά δεν μας τα είχαν διδάξει ποτέ. Έχουμε ακούσει άπειρες φορές να ακούς τον συμπαίκτη σου αλλά δεν μας είπαν ποτέ πώς. Αντιλαμβάνομαι ότι η πρόθεση από μέρους τους υπήρχε, αλλά δεν υπήρχε η γνώση στο πώς να μας βοηθήσουν να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Η τεχνική Meisner με απελευθέρωσε ως Άλκηστη σκηνικά. Έφυγε το άγχος του να πρέπει να αποδείξω τη σκηνική μου ικανότητα, να κάνω πράγματα on stage. Η τεχνική μου δίδαξε ότι αν πραγματικά ακούσω τον άλλο και αντιδράσω σε εκείνον, είμαι παρούσα στη στιγμή με αποτέλεσμα να είμαι ενεργή. Δεν χρειάζεται κάτι άλλο. Αυτό είναι λυτρωτικό για έναν ηθοποιό. Η μόνη απαίτηση να είναι να ακούσει πραγματικά τον άλλο. Όσο εύκολο και απλό και αν ακούγεται, πιστέψτε με, δεν είναι. Φτάνουμε σε ένα σημείο που θέλουμε να αποδείξουμε ότι είμαστε οι καλύτεροι και εγκλωβιζόμαστε στους μικρούς επηρμένους εαυτούς μας. Κάπου εκεί χάνεται και η ουσία της τέχνης. Είμαστε σαν κοινωνία σε ένα στάδιο τρομερά μεταβατικό. Σε ένα στάδιο που αποβάλλουμε καθετί τοξικό. Η εμπειρική διδασκαλία, μας έχει δείξει ο χρόνος, ότι δεν λειτουργεί. Ελπίζω να μην ξανακούσει ποτέ κανείς σε μάθημα "Απλά σήκω και πες τα” ή "Άκου πως το τονίζω εγώ και κάν’το”.

Meisner Institute Athens

Ποιο είναι το πλάνο σπουδών του Ινστιτούτου που μόλις ιδρύσατε στην Αθήνα;
Η τεχνική Meisner αποτελείται από 2 επίπεδα και συνολικά 6 ενότητες. 3 ενότητες το Επίπεδο 1 και 3 ενότητες το Επίπεδο 2. Τα μαθήματα κάθε ενότητας είναι εβδομαδιαία 3ωρα μαθήματα. Με σύνολο 24 ώρες η ενότητα. Διεξάγονται και online σεμινάρια μέσω zoom για ανθρώπους εκτός Αθηνών. Ακόμα, υπάρχει η δυνατότητα ιδιαίτερων μαθήματα (coaching) για επαγγελματίες ηθοποιούς, που δεν μπορούν να δεσμεύσουν το πρόγραμμά τους στο σταθερό πρόγραμμα των ενοτήτων ή θέλουν μελέτη για ένα συγκεκριμένο ρόλο ή μια ακρόαση. Σύντομα θα δημιουργηθεί τμήμα προετοιμασίας, καθώς και ιδιαίτερα μαθήματα προετοιμασίας για υποψήφιους φοιτητές σε δραματική σχολή. Φυσικά, ο Executive Director του Meisner Institute – Scott Trost θα μας επισκέπτεται συχνά για τη διεξαγωγή Master Classes. Στόχος στο μέλλον (στα επόμενα 2-3 χρόνια) είναι να εναρμονιστούμε πλήρως με τα πρότυπα του εξωτερικού και η φοίτηση να γίνει 2ετής με συμπληρωματικά μαθήματα κίνησης και φωνής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber