Στο μυαλό των Λήμαν Μπράδερς

Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς

Με αλλαγές στη διανομή συνεχίζει "Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς" του Στέφανου Μασσίνι. Η ιστορία μιας οικογένειας γίνεται παράσταση, που με τα εκφραστικά μέσα του θεάτρου επιχειρεί να κατανοήσει και να μεταγγίσει τον ιστορικό χαρακτήρα και τη σημασία της δράσης της στην παγκόσμια οικονομική πραγματικότητα, αλλά και να κωδικοποιήσει τα σημαντικά ερωτήματα που γεννήθηκαν από αυτήν.  Από τη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου οι τρεις πρωταγωνιστές, ο Μιχάλης Οικονόμου, ο Παντελής Δεντάκης και ο Αλμπέρτο Φάις μας μιλούν για τους ρόλους που ερμηνεύουν, αλλά και για όσα ανακάλυψαν ή συνειδητοποίησαν μέσα από την επαφή τους με αυτό το έργο που έχει την σκηνοθετική υπογραφή του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου.

Μιχάλης Οικονόμου

Μιχάλης Οικονόμου: "Όσο κανείς πλουτίζει, και μπαίνει στο ποτάμι του καπιταλισμού και την πλεονεξίας, τόσο χάνει την επαφή με τις ρίζες του" 
"Όταν ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος μου πρότεινε την "Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς", ήμουν κάπως δύσπιστος σχετικά με το πόσο μπορεί να αφορά το κοινό ένα έργο που έχει να κάνει με την ιστορία μιας τεχνοκρατικής εταιρείας, μέσα από την ιστορία των ιδρυτών της και των απογόνων τους, με τρεις ηθοποιούς. Κι όπως αποδείχτηκε είχα λάθος, οι τρεις ηθοποιοί, όπως έχει στηθεί η παράσταση, είναι εξαρχής τα τρία πρώτα αδέρφια Λήμαν, που μετανάστες Εβραίοι της Βαυαρίας, αφήσαν την Ευρώπη και έφτασαν σε τρεις δόσεις, στην Αμερική. Το έργο τελικά μιλάει για κάτι πολύ περισσότερο από απλά την πορεία μιας εταιρείας, που βέβαια εν προκειμένω, αφορά μια συναρπαστική ιστορία: το μαγαζί των Λήμαν στο Μοντγκόμερι αρχικά πουλούσε υφάσματα και κοστούμια, ώσπου οι Λήμαν έγιναν οι πρώτοι μεσάζοντες, που πουλούσαν βαμβάκι στη Νέα Υόρκη, έγιναν Τράπεζα,
καταπιάστηκαν με τον καφέ, τη χαλυβουργία, τους σιδηροδρόμους, μπήκαν στο Χρηματιστήριο, στον κινηματογράφο, και πιο ψηλά, πιο ψηλά. Μέχρι που δεν
υπάρχει κάτι άλλο πιο ψηλά, παρά μόνο ο γκρεμός. Αλλά η ταχύτητα είναι πλέον τόσο μεγάλη που τα φρένα δεν πιάνουν. Όλη αυτή η πορεία και η πτώση συμβαίνει παράλληλα με ορόσημα της Αμερικανικής ιστορίας, και ο συγγραφέας τα παραλληλίζει πολύ έξυπνα με κεφάλαια της Παλαιάς Διαθήκης. Αυτό που έμαθα λοιπόν είναι, πως όσο κανείς πλουτίζει, και μπαίνει στο ποτάμι του καπιταλισμού και την πλεονεξίας, τόσο χάνει την επαφή με τις ρίζες του, τόσο ρηχαίνουν οι σχέσεις του, και από πρόσωπο μετατρέπεται σε άτομο, χάνει τον εαυτό του.

Παίζω τον Μάγιερ Λήμαν, τον μικρότερο από τους τρεις πρώτους Λήμαν, που είναι εκεί όχι σαν ισότιμος εταίρος, αλλά για να χωρίζει όταν χρειάζεται τους άλλους δύο. Στην πορεία όμως αποδεικνύεται πως πέρα από εξισορροπιστής, ρίχνει σημαντικές ιδέες για την εξέλιξη της εταιρείας, και μετά το θάνατο του Χένρι, αναλαμβάνει τις δημόσιες σχέσεις του μαγαζιού τους. Ο επόμενος μεγάλος ρόλος που παίζω είναι ο Μπόμπι Λήμαν, εγγονός του μεσαίου αδερφού, είναι αυτός ο οποίος έβγαλε την εταιρεία στο φως μέσα από το μεγάλο Κραχ, την άνοιξε στον τομέα της τέχνης, αλλά και επένδυσε σε πυρηνικά όπλα και πολέμους, αλλά και στους υπολογιστές, ήταν ο τελευταίος Λήμαν, πριν η εταιρεία πέσει στα χέρια των χρηματιστών, πουληθεί, και εν τέλει, κλείσει για πάντα".

Παντελής Δεντάκης

Παντελής Δεντάκης: "Τα πράγματα δεν ξεκινούν από έναν αόρατο εξωτερικό εχθρό, αλλά από την ανάγκη του καθενός μας να βελτιώσει τη ζωή του"
" "Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς" είναι μια παράσταση στην οποία κάθε ηθοποιός περνάει από πάρα πολλούς ρόλους. Όπως κάθε άνθρωπος, έτσι και κάθε ρόλος έχει πράγματα που αγαπάς, πράγματα που σου δημιουργούν σκεπτικισμό και άλλα που δεν συμπαθείς. Μπορώ να πω ότι, όλα τα πρόσωπα που ερμηνεύω έχουν την ανθρώπινη πλευρά τους, μια ευαίσθητη πλευρά που αγαπάς και θέλεις να φροντίσεις. Ταυτόχρονα, έχουν και αυτό τον εγωισμό, την αδηφαγία και τη φιλοδοξία, που δεν μπορώ να ενστερνιστώ, δεν μπορώ να αγαπήσω. Δεν υπάρχει κάποιο πρόσωπο που συμπαθώ και αντιπαθώ περισσότερο.

Αν πω ότι κάτι έμαθα από αυτό το κείμενο, αυτή την ιστορία, είναι ότι τα πράγματα δεν ξεκινούν από έναν αόρατο εξωτερικό εχθρό, αλλά από την ανάγκη του καθενός μας να βελτιώσει τη ζωή του, να αποκτήσει όλο και περισσότερες δυνατότητες. Και εκεί ακριβώς κρύβεται και η παγίδα· η παγίδα που μας κάνει ολοένα και περισσότερο αδηφάγους, υστερικούς και εμμονικούς. Και συνειδητοποιώ ότι, αυτός είναι ο λόγος που ο άνθρωπος έχει χάσει τελείως τον έλεγχο και έχει υποδουλωθεί σε αυτή την αέναη προσπάθεια για το καλύτερο, χωρίς το καλύτερο να συνδέεται με την ευζωία και την χαρά, αλλά με την απόκτηση όλο και περισσότερο υλικών αγαθών".

Αλμπέρτο Φάις

Αλμπέρτο Φάις: "Είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπεις τις απαρχές του πολύπλοκου οικονομικού συστήματος που ορίζει τις ζωές μας σήμερα"
" "Στην τριλογία των Λήμαν Μπράδερς", οι τρεις αδερφοί περιγράφονται, με χιούμορ, από τον συγγραφέα με τα προσωνύμια η "κεφαλή", το "χέρι" και η "πατάτα". Ο ‘Εμμανουελ Λήμαν, τον οποίο ερμηνεύω, είναι το "χέρι" και αυτό δίνει ένα πολύ σημαντικό στίγμα για τον χαρακτήρα του. Ο Εμμάνουελ είναι ο άνθρωπος της δράσης. Είναι αυτός που δεν διστάζει να απαντήσει σε κάθε νέα πρόκληση, αυτός που θέλει να βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο των γεγονότων. Χάρη σε αυτόν άλλωστε η οικογένεια και το κέντρο της επιχείρησης μεταφέρονται στη Νέα Υόρκη και ξεκινάει η πορεία προς την κορυφή. Ο Εμμάνουελ είναι πεισματάρης, εύστροφος όπως και οι αδερφοί του, και δεν δέχεται το όχι ως απάντηση όταν βάλει κάτι στο μυαλό του. Όταν οι άλλοι άνθρωποι βλέπουν προβλήματα εκείνος διακρίνει την ευκαιρία, δεν σταματά να δουλεύει κι έχει συνεχώς στο νου του τον επόμενο στόχο που θα φέρει εις πέρας. Έκτος βέβαια από τον Εμμάνουελ, ερμηνεύω όπως και οι άλλοι ηθοποιοί , αρκετούς ακόμη ρόλους. Χρηματιστές, στελέχη επιχειρήσεων, ανερχόμενους επιχειρηματίες. Ένα ολόκληρο σύμπαν. Αυτό της ισχυρής Αμερικής του 19 ου και 20 ου αιώνα.

Η ενασχόληση με την "Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς" μου φώτισε πολλές πτυχές της νεότερης οικονομικής ιστορίας και της κοινωνικής εξέλιξης σε παγκόσμιο επίπεδο. Το έργο μπορεί να εκτυλίσσεται στην Αμερική αλλά τελικά αφορά όλες τις δυτικές και δυτικότροπες κοινωνίες. Όλο δηλαδή σχεδόν τον αναπτυγμένο κόσμο. Είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπεις τις απαρχές του πολύπλοκου οικονομικού συστήματος που ορίζει τις ζωές μας σήμερα. Πως δηλαδή η αρχική φιλοδοξία κάποιων ανθρώπων για οικογενειακή ευημερία, συνδυαζόμενη με πρωτοφανή τεχνολογικά επιτεύγματα και τυχαία κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα, οδήγησε στην μεγαλύτερη ανάπτυξη που έχει γνωρίσει η ανθρωπότητα άλλα και σε αναπάντεχες καταστροφές. Η ιστορία των Λήμαν δεν είναι μόνο η ιστορία του καπιταλισμού. Είναι μια καλή αφορμή να αναρωτηθείς πάνω σε ουσιαστικά ερωτήματα για τις κοινωνίες μας. Πώς
διαμορφώνονται οι ανάγκες μας, είναι πραγματικές ή επίπλαστες, πώς ορίζεται η συλλογική ευημερία, πως κατανέμεται ο πλούτος και τί τελικά θεωρούμε ευτυχία; ".

Περισσότερες πληροφορίες

Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 140 '

Το πολυβραβευμένο αφηγηματικό έργο ανεβάζει στη σκηνή την ιστορία των αδελφών Λίμαν και της οικονομικής αυτοκρατορίας που δημιούργησαν στην Αμερική, η κατάρρευση της οποίας έδωσε το έναυσμα για την τελευταία παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Studio new star art cinema: Αυτές είναι οι τελευταίες παραστάσεις της θεατρικής σκηνής του Δήμου Αβδελιώδη

Ένα έργο στα αρχαία ελληνικά και μία σύνθεση διηγημάτων του Παπαδιαμάντη είναι οι δύο παραγωγές του χώρου οι οποίες κατεβάζουν σύντομα αυλαία.

Η Άννα Κοκκίνου διαβάζει Βιζυηνό στις τελευταίες Παραβάσεις της σεζόν στο ΚΠΙΣΝ

Η σειρά θεατρικών αναλογίων του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα "Σταύρος Νιάρχος" ολοκληρώνεται με τη σκηνική ανάγνωση του έργου - ύμνος του Γεώργιου Βιζυηνού στον άνθρωπο και τη φιλία.

Το "Καλά, εσύ σκοτώθηκες νωρίς" κατεβάζει αυλαία

Λίγες παραστάσεις απομένουν ακόμη για την επιτυχημένη θεατρική μεταφορά του ομότιτλου βιβλίου του Χρόνη Μίσσιου στο Σύγχρονο Θέατρο, σε σκηνοθεσία Σοφίας Καραγιάννη.

"Reunion the musical": Μαντώ, Πωλίνα, Βόσσου, Μπίγαλης και Αγγέλου στο νέο μιούζικαλ της Θέμιδος Μαρσέλλου

Η νέα παράσταση της σκηνοθέτριας των λαμπερών παραγωγών έρχεται τον Μάιο στη σκηνή του θεάτρου Παλλάς, με ένα υπέροχο καστ στους ρόλους πέντε διαφορετικών ανθρώπων που ενώνονται από μια διαθήκη.

Έτοιμοι για το Athens Comedy Festival 2024;

Η γιορτή γέλιου της πόλης επανέρχεται στις 30 Μαΐου στο Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος". 4 μέρες σε 4 αίθουσες, με περισσότερες από 30 παραστάσεις και περισσότερους από 80 κωμικούς.

Φεστιβάλ Αθηνών: Τι θα δούμε στη φετινή γιορτή του καλοκαιριού

Στην Πειραιώς 260, στα αρχαία θέατρα της Επιδαύρου αλλά και σε άλλους χώρους, θεατρικούς και μη, δίνουμε το καθιερωμένο ραντεβού μας με το Φεστιβάλ Αθηνών. Εμείς χαρτογραφήσαμε το θεατρικό και χορευτικό του πρόγραμμα και σας δίνουμε μια πρώτη γεύση.