Το παραμύθι των Λήμαν Μπράδερς και πόσο μας αφορά σήμερα

Πως η τέχνη κατάφερε να εξηγήσει σε ένα εφηβάκι τη μετάβαση από την αγοραπωλησία βαμβακιού ή καφέ στην αφηρημένη λειτουργία μιας αγοράς που πουλάει λέξεις και χρησιμοποιεί το χρήμα για να φτιάχνει περισσότερο χρήμα.

Το παραμύθι των Λήμαν Μπράδερς και πόσο μας αφορά σήμερα

Το φθινόπωρο του 2008 θα σηματοδοτεί πάντα για μένα την έναρξη της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και τη γέννηση του γιου μου, με λίγες μέρες διαφορά. Ακόμη θυμάμαι τις εναλλαγές της προσωπικής ευτυχίας με την παγκόσμια δυσφορία (και την εγχώρια, λίγους μήνες αργότερα, όταν μετακόμισα θηλάζοντάς τον στο σαλόνι για να αποφύγω τη μυρωδιά των δακρυγόνων που έμπαιναν από τα παράθυρα καθώς η Αθήνα φλεγόταν μετά τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου). Όπως και την αγανάκτηση του γιου μου λίγα χρόνια μετά όταν με πρωτορώτησε μεγαλώνοντας πότε άρχισε η κρίση: «Μα καλά εγώ δεν θα ζήσω ποτέ χωρίς κρίση;».

Κάθε χρόνο τέτοιες μέρες επιστρέφουμε στο συμβάν με όλο και πιο δύσκολες ερωτήσεις για τον τρόπο λειτουργίας των χρηματιστηρίων και της αγοράς, τις οποίες ομολογώ ότι δεν μπορώ να απαντήσω με αυτοπεποίθηση. Έτσι φέτος αποφάσισα να τον πάρω μαζί μου στην πρεμιέρα της «Τριλογίας των Λήμαν Μπράδερς» του Στέφανο Μασίνι σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που, δεκατρία χρόνια μετά την πτώση του χρηματοοικονομικού κολοσσού, μας πάει πίσω στα μέσα του 19ου αιώνα, όταν οι αδελφοί Λήμαν αποβιβάστηκαν στην Αμερική και άνοιξαν ένα μικρό μαγαζί με ρούχα και υφάσματα στο Μοντγκόμερι της Αλαμπάμα και μέχρι την εποχή που αποδείχθηκε ότι οι μέχρι πρότινος αήττητοι ήταν πλέον «αήττητοι μέχρι να μην είναι πια αήττητοι»

Επί δύο και πλέον ώρες, η τέχνη κατάφερε με τον δικό της ξεχωριστό τρόπο, χωρίς διδακτισμούς και καταιγισμό πληροφοριών, μέσα από μια καλοκουρδισμένη παράσταση-άθλο, με τη στόφα του καλού θεάτρου και εξαιρετικές ερμηνείες, να εξηγήσει σε ένα εφηβάκι το πώς από την αγοραπωλησία βαμβακιού ή καφέ φτάσαμε στην αφηρημένη λειτουργία μιας αγοράς που πουλάει λέξεις και χρησιμοποιεί το χρήμα για να φτιάχνει περισσότερο χρήμα, και κυρίως να μεταδώσει κάποια από τα αδιέξοδα της ανόδου και της πτώσης του αμερικανικού ονείρου, αλλά και κάθε άλλου αντίστοιχου ονείρου.

«Ένα σύγχρονο παραμύθι με ποιητική γραφή, που συναιρεί το ιδιωτικό με το δημόσιο, το ανθρώπινο με το πολιτικό», χαρακτήρισε το έργο του Μασίνι ο Θεοδωρόπουλος μιλώντας στο «α», κι εκεί έγκειται τελικά και η μοναδική ένστασή μου. Στο ότι πρόκειται ακριβώς για ένα παραμύθι. Διότι, παρουσιάζοντας τη γέννηση του καπιταλισμού σαν μια οικογενειακή saga, και αναδεικνύοντας την ανθρώπινη διάσταση των πρωταγωνιστών με τους οποίους καταλήγεις να συμπάσχεις καθώς όσο επενδύουν σε νέα προϊόντα, από τα όπλα ως την ατομική ενέργεια, δεν παύουν να βασανίζονται από εφιάλτες, τείνεις να ερμηνεύσεις προς στιγμήν την ιστορία σαν το θαύμα αλλά και το κρίμα μιας οικογένειας. Χάνεις έτσι την πολύ πιο σύνθετη μεγάλη εικόνα, η οποία δυστυχώς, ακόμη κι όταν δημιουργείται από το 1% του παγκόσμιου πληθυσμού, μας αφορά όλους. Και το να το θυμάσαι είναι σημαντικό, όχι μόνο για έναν δεκατριάχρονο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί την Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/11/2025

Τρίτο Στεφάνι: Η ατμόσφαιρα της παράστασης μέσα από νέες φωτογραφίες

Οι νέες φωτογραφίες από το "Τρίτο Στεφάνι" αποκαλύπτουν την ατμοσφαιρική, στοχαστική ματιά του Στάθη Λιβαθινού και της ομάδας του, που μεταμορφώνουν το κλασικό κείμενο του Ταχτσή σε μια ζωντανή, ποιητική παράσταση.

"Λεωφορείο ο πόθος"- Η επιστροφή Καραντζά και οι δύο πρωταγωνιστές

Η επανάληψη του "Λεωφορείου ο πόθος" στο Προσκήνιο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά φωτίζεται από τη βραβευμένη ερμηνεία της Αλεξίας Καλτσίκη, ενώ ο Αινείας Τσαμάτης μιλά για τον Στάνλεϊ και τη σκηνική σύγκρουση που καθορίζει την παράσταση.

"Κέικ": ένα comfort food για την ανθρώπινη συμπεριφορά

Ως guest editor, ο συγγραφέας Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης παρομοιάζει το έργο του "Κέικ", που παίζεται στο Εμπορικόν με το απόλυτο comfort food: οικείο, τρυφερό και αληθινό. Όπως ένα γλύκισμα που ξυπνά μνήμες, έτσι και το έργο του αποκαλύπτει ανθρώπινες αδυναμίες, συγκρούσεις και τη γλύκα της συμφιλίωσης.

Ο Louis C.K. επιστρέφει στην Αθήνα

Ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα comedy events της χρονιάς και σίγουρα μια ευκαιρία να δεις έναν από τους μεγαλύτερους του είδους σε στιγμή απόλυτης δημιουργικής φόρμας.

Ο σπουδαίος Τιμ Κράουτς στην Αθήνα για την "Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία"

Ο Τιμ Κράουτς επιστρέφει στην Αθήνα για την παράσταση "Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επιγεια Σωτηρία", σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου. Μετά την παράσταση, οι θεατές θα συμμετάσχουν σε Q&A, συζητώντας με τον δημιουργό, τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς.

"Η πρόοδος είναι η ελευθερία επιλογών" – Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου μιλά για θέατρο και ζωή

Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου, ιδρύτρια και ψυχή της ομάδας The Young Quill, μιλά για τη δημιουργία, τον πειραματισμό και τη συνεκτικότητα της ομάδας, αλλά και για την προσωπική της πορεία στο θέατρο και τις παραστάσεις που σκηνοθετεί φέτος.