Στην Πειραιώς 260 είδαμε τη σημαντικότερη παράσταση της χρονιάς

Τα «Ερωτευμένα άλογα» της ομάδας Εν Δυνάμει ήταν το καλύτερο φινάλε που μπορούσαμε να φανταστούμε για το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών - και, ελπίζουμε, μόνο μία προσωρινή στάση μιας δουλειάς που πρέπει να έχει συνέχεια.

Στην Πειραιώς 260 είδαμε τη σημαντικότερη παράσταση της χρονιάς

Αυτή η παράσταση δεν ήρθε από κάποιον αθηναϊκό θίασο πόσω μάλλον από κάποια ηχηρή μετάκληση από το εξωτερικό. Η ομάδα Εν Δυνάμει είναι γέννημα θρέμμα της Θεσσαλονίκης, δημιούργημα της Ελένης Δημοπούλου, ηθοποιού, νυν Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων και μητέρας μίας κόρης με σύνδρομο Down. Οι ενημερωμένοι θεατές ίσως είχαν δει τις προηγούμενες παραστάσεις της ομάδας («Ο άνθρωπος ανεμιστήρας» και «Το άλλο σπίτι»˙ στην Αθήνα παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, αντίστοιχα), που σκηνοθέτησε η Ελένη Ευθυμίου, η οποία υπογράφει τη σκηνοθεσία και στα «Ερωτευμένα άλογα». Θα είχαν διαπιστώσει τότε τη σπουδαία δουλειά που γίνεται σε αυτή την ομάδα/θεατρική κολεκτίβα, όπου συμμετέχουν άνθρωποι με αναπηρίες και χωρίς.

Η δουλειά των Εν Δυνάμει έρχεται να αναμετρηθεί και να καταρρίψει ψευδαισθήσεις ή ταμπού γύρω από την αναπηρία, να μιλήσει με ειλικρίνεια και θάρρος γι’ αυτή, να ενδυναμώσει την πίστη μας στο μεγαλείο της ανθρώπινης ψυχής και τη δύναμη της θέλησης, όταν υπάρξουν οι κατάλληλοι άνθρωποι για να φυτέψουν το σπόρο. Οι παραστάσεις των Εν Δυνάμει προκύπτουν μέσα από μια βαθιά, έντιμη και ουσιαστική διαδικασία συνεργασίας και συνύπαρξης, που σίγουρα έχει αποδειχθεί αμφίδρομα ευεργετική για όλα τα μέλη της ομάδας. Αλλά το θετικό πρόσημο της δουλειάς τους δεν περιορίζεται σε αυτή τη μεταξύ τους σχέση˙ αντιθέτως, το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα των παραστάσεων που έχουν παρουσιάσει είναι υψηλότατο. Οι Εν Δυνάμει δημιουργούν θεατρικές δουλειές αξιώσεων, ευαίσθητες, ειλικρινείς, τολμηρές, απενοχοποιημένες, άκρως εμπνευσμένες, μακριά από οποιαδήποτε έννοια διδακτικού θεάτρου.

Στην Πειραιώς 260 είδαμε τη σημαντικότερη παράσταση της χρονιάς - εικόνα 1

Με τα «Ερωτευμένα άλογα», δε, ξεπέρασαν κάθε προσδοκία. Θέμα της παράστασης είναι ο έρωτας, αυτό το πανανθρώπινο πάθος και δικαίωμα, που ήρθε ως κορύφωση μιας περιόδου ωρίμανσης της ομάδας που έχει κλείσει δέκα δημιουργικά χρόνια ζωής. Η βίωση του ερωτικού συναισθήματος, το δικαίωμα στη σεξουαλική έκφραση και ικανοποίηση, η αμήχανη στάση της οικογένειας, είναι επιγραμματικά τα βασικά θέματα που αγγίζει η παράσταση μέσω μιας υποδειγματικής δραματουργίας (τα κείμενα και τα λόγια που έχουν καταθέσει τα μέλη της ομάδας μαζί με αυτά ποιητών, συγγραφέων και φιλοσόφων τα έχει επεξεργαστεί δραματουργικά η Σοφία Ευτυχιάδου).

Η τόλμη, η ευθύτητα, η ειλικρίνεια που χαρακτηρίζουν την παράσταση μπροστά σε κατεξοχήν θέματα ταμπού (αναπηρία/έρωτας/σεξ) θα ήταν, ίσως, ικανοί λόγοι για να την ξεχωρίσουμε ανάμεσα στις τόσες άλλες, όμως θα την αδικούσαμε κατάφωρα αν μέναμε μόνο σε αυτά. Ο τρόπος που οι ιδέες, τα θέματα και τα ζητούμενα έγιναν θέατρο θέτουν αυτόματα τα «Ερωτευμένα άλογα» στις πλέον συγκλονιστικές, ουσιαστικές και ολοκληρωμένες παραστάσεις που έχουμε δει στην ελληνική σκηνή διαχρονικά. Και αν και προφανώς η τρομερή δουλειά που κρύβεται πίσω από την παράσταση είναι συλλογική υπόθεση, δεν γίνεται να μην αναγνωρίσουμε στο πρόσωπο της Ελένης Ευθυμίου που υπογράφει τη σκηνοθεσία έναν άκρως ταλαντούχο άνθρωπο.

Στην Πειραιώς 260 είδαμε τη σημαντικότερη παράσταση της χρονιάς - εικόνα 2

Στην πραγματικότητα, είναι δύσκολο να περιγράψει κανείς στην ολότητά του το θέαμα που εκτυλίχθηκε στη σκηνή της Πειραιώς 260, όπου μία ομάδα είκοσι εννέα ατόμων συντονίστηκαν ψυχή τε και σώματι σε μία μεγαλειώδη σκηνική σύλληψη. Σε ένα θέαμα πολυπρισματικό, με μουσική, κίνηση και λόγο, πλήρους εικαστικής ευγλωττίας, με στοιχεία θεάτρου ντοκουμέντου υποδειγματικά ενταγμένα σε μία θεατρικότατη πραγματικότητα και όχι ως εύκολη λύση, με χιούμορ και ποίηση, με ευφυή υπονοούμενα αλλά και με την ωμή αλήθεια γυμνή μπροστά μας. Και με ένα φινάλε λυτρωτικό σε μια σκηνή ανθολογίας. Τα «Ερωτευμένα άλογα» επιβάλλεται να συνεχίσουν να καλπάζουν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η "Αλεξάνδρεια" ζωντανεύει: ένα μουσικοθεατρικό ταξίδι που δεν πρέπει να χάσετε

Όσοι αγαπάτε το θέατρο που συνδυάζει δράμα και πάθος, ιστορία και φαντασία, και θέλετε να βυθιστείτε σε μια πολιτισμική περιπέτεια σε μια πόλη-σταυροδρόμι πολιτισμών όπου τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται, κλείστε θέση για την "Αλεξάνδρεια". Η μεγάλη μουσικοθεατρική παραγωγή του Παλλάς φέρει την υπογραφή του Φωκά Ευαγγελινού και υπόσχεται ένα ταξίδι που θα σας μείνει αξέχαστο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/10/2025

Έλενα Πέγκα: Σκηνοθετώντας "Τους ερωτευμένους" μέσα στη σκόνη της ερήμου

Η Έλενα Πέγκα, ως guest editor, μοιράζεται σκέψεις σκηνοθετώντας τους "Ερωτευμένους" (Fool for Love) του Σαμ Σέπαρντ. Μιλά για την πάλη των φύλων, την αλήθεια, τη φωτιά του έρωτα και τη σκηνική ελευθερία που προσφέρει το Bios.

Ο Νίκος Ψαρράς και ο Δημήτρης Παπανικολάου δίνουν νέα ζωή στο "Τελευταία Έξοδος – Ρίτα Χέιγουορθ"

Μια από τις πιο συγκλονιστικές ιστορίες του Στίβεν Κινγκ ζωντανεύει για πρώτη φορά στη χώρα μας στη σκηνή του Θεάτρου Άνεσις.

Από το Netflix στη σκηνή: Το 'Μικρό Ταρανδάκι' έρχεται στο Θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης

Μία από τις μεγαλύτερες, πρόσφατες θεατρικές και τηλεοπτικές επιτυχίες, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Η Ευγενία Δημητροπούλου ρωτά: "Κοιμούνται τα ψάρια;"

Μετά τον συγκλονιστικό μονόλογο "Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος", η Ζωή Ξανθοπούλου επιστρέφει με ακόμη μία θεατρική εξομολόγηση ψυχής με πρωταγωνίστρια την Ευγενία Δημητροπούλου.

"Το τεστ": Ένα ψυχολογικό παιχνίδι χωρίς σωστές απαντήσεις

Ηλέκτρα Νικολούζου, Νίκος Πολυδερόπουλος, Ναταλία Σουίφτ και Χάρης Τζωρτζάκης πρωταγωνιστούν στο "Τεστ", ένα σύγχρονο έργο του Τζόρντι Βαγιέχο που ο Χρήστος Σουγάρης μετατρέπει σε αιχμηρό καθρέφτη σχέσεων, αξιών και προσωπικών ορίων.

Συνέντευξη | Το θέατρο δίνει στον Κώστα Μπίγαλη ένα άλλο είδος αδρεναλίνης

Μπορεί να τον γνωρίζουμε ως έναν καλλιτέχνη που "οργώνει" ακατάπαυστα το μουσικό stage, ο Κώστας Μπίγαλης παρόλα αυτά αγαπάει πολύ το θέατρο. Φέτος παίζει για δεύτερη φορά την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ.