Η χαλάρωση των ηθών σε «Ένα χαρέμι στο Παρίσι»

Η μονόπρακτη κωμωδία του Γκυ ντε Μωπασάν κυκλοφόρησε και μας βάζει στο ερωτικό θέατρο της Γαλλίας του 18ου αιώνα

Η χαλάρωση των ηθών σε «Ένα χαρέμι στο Παρίσι»

Καμιά φορά όταν το μυαλό μας ανατρέχει σε περασμένους αιώνες, αναρωτιόμαστε πώς διασκέδαζαν οι επιφανείς κύριοι και διανοητές, πώς περνούσαν δηλαδή το χρόνο τους όταν δεν παρευρίσκονταν σε επίσημες εκδηλώσεις ή δημόσια συμβάντα; Η απάντηση βρίσκεται στο «Ένα χαρέμι στο Παρίσι», τη μονόπρακτη κωμωδία (αμφιβόλων) ηθών του Γκυ ντε Μωπασάν, που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις βακχικόν, σε μετάφραση Ανδρέα Στάικου και Νεκτάριου-Γεωργίου Κωνσταντινίδη.

Ο πολυγραφότατος Γκυ ντε Μωπασάν (1850-1893), συγκαταλέγεται στην κατηγορία εκείνων των διανοητών που ξεκίνησαν από πολύ νωρίς το συγγραφικό τους έργο, αλλά στάθηκαν άτυχοι στη ζωή τους, καθώς ένα τραγικό συμβάν- συνήθως αρρώστια- τους εμπόδισε να συνεχίσουν από πολύ νωρίς. Στην περίπτωσή του, η σύφιλη ήταν η αιτία που τον σταμάτησε στα 43 του χρόνια, ενώ είχε ήδη γράψει μυθιστορήματα, θεατρικά έργα, ποιητικές συλλογές, άρθρα και ταξιδιωτικά αφηγήματα, αλλά κυρίως πάνω από τριακόσια διηγήματα.

Η χαλάρωση των ηθών σε «Ένα χαρέμι στο Παρίσι» - εικόνα 1

Για λόγους καθαρής ευχαρίστησης και διασκέδασης λοιπόν, μπήκε στην κατηγορία εκείνων των διανοητών που ασχολήθηκαν με το λεγόμενο ερωτικό-πορνογραφικό θέατρο ή θέατρο της συντροφιάς που κυριαρχούσε στις παράνομες σκηνές της Γαλλίας από το 18ο μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα. Συγκεκριμένα, κάποιος επιφανής κύριος, πλήρωνε αδρά κάποιο συγγραφέα για να παρουσιάσει σε κλειστό κύκλο το ερωτογράφημα στο οποίο πρωταγωνιστούσε ο ίδιος, παρουσία των διασημότερων ηθοποιών και αριστοκρατισσών της εποχής. Κεντρικό θέμα ήταν οι επιδόσεις στη σεξουαλική πράξη των κυρίων αυτών που διασκέδαζαν με αυτό τον τρόπο σε κάποια παράνομη σκηνή.

Ένα από αυτά τα ερωτογραφήματα είναι το εν λόγω έργο που παρουσιάστηκε πρώτα το 1875 κι έπειτα στις 31 Μαΐου 1877 παρουσία των Φλωμπέρ, Τουργκένιεφ, Αλφόνς Ντωντέ και των αδελφών Γκονκούρ, σε μία απόδειξη πως οι συγγραφείς δεν είναι πάντα σοβαροί και καθωσπρέπει. Στο «Ένα χαρέμι στο Παρίσι» βρισκόμαστε ακριβώς εκεί που περιμένουμε: σε ένα πορνείο που όλα μπορούν να συμβούν με τον προαγωγό Μισσέ να κάνει τα πάντα για να βγάλει κάποιο κέρδος το μαγαζί του και να ικανοποιηθούν όλοι οι «ιδιότροποι» πελάτες του. Περισσότερες λεπτομέρειες και αστεία περιστατικά στο ίδιο το βιβλίο, που κυλάει εύκολα και ανάλαφρα, ακριβώς ό, τι χρειάζεται κανείς για να χαλαρώσει έπειτα από μια πιεστική κι απαιτητική ημέρα.

iΓκυ ντε Μωπασάν: «Ένα χαρέμι στο Παρίσι» Μονόπρακτη κωμωδία (αμφιβόλων) ηθών | Μετάφραση: Ανδρέας Στάικος, Νεκτάριος-Γεώργιος Κωνσταντινίδης | εκδόσεις βακχικόν | Σελίδες 52 | Τιμή: €8.48

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ένας καταπληκτικός καταθλιπτικός": Η ευτυχία θέλει θάρρος

Ο "Καταπληκτικός καταθλιπτικός" του Αντώνη Καλομοιράκη επιστρέφει στο Θέατρο Καλλιρρόης, μπλέκοντας το χιούμορ με τη μελαγχολία σε μια τρυφερή ιστορία για την ευτυχία, τη μοναξιά και τη συμφιλίωση με τη ζωή όπως είναι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/11/2025

Όταν ο Πόε συναντά τη μουσική: "Το Κοράκι" της ομάδας Νοσταλγία

Η ομάδα Νοσταλγία επιστρέφει με μια ιδιαίτερη θεατρική πρόταση που γεφυρώνει τη λογοτεχνία με τη μουσική πράξη: το "Κοράκι [Ένα Μουσικό Αναλόγιο]" του Έντγακρ Άλαν Πόε σε σκηνοθεσία και μουσική σύνθεση Τώνιας Ράλλη.

"Oops!- Το παράλογο γίνεται θέαμα από τη Nova Melancholia

Η ομάδα Nova Melancholia επιστρέφει με το "Oops!", μια παράσταση που ακροβατεί ανάμεσα στη φάρσα, το σκοτάδι και την υπαρξιακή ειρωνεία.

Η "Λόλα" της Τρούμπας στο Παλλάς με Τρίγγου, Στάνκογλου, Γάλλο

Για πρώτη φορά θα δούμε στο θέατρο Παλλάς το 2026 την κινηματογραφική "Λόλα" που καθόρισε μια ολόκληρη εποχή, σε σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη.

Όλα όσα θα δούμε τον Νοέμβριο στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ο Νοέμβριος στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά μάς καλεί να ονειρευτούμε, να φροντίσουμε και να συνομιλήσουμε μέσα από νέες πρεμιέρες, δυνατές επιστροφές και παραστάσεις που φωτίζουν με ευαισθησία τον άνθρωπο, την πόλη και τον χρόνο.

Ρούλα Πατεράκη στο ΚΘΒΕ: Στιγμές από την πρωτοποριακή παράσταση για τον Τζον φον Νόιμαν

Η Ρούλα Πατεράκη επιστρέφει στο ΚΘΒΕ με το "SILLILAB: No Difference Between Ho Ho Ho!!!", αποκαλύπτοντας τη ζωή και το έργο του Τζον φον Νόιμαν μέσα από μια θεατρική γλώσσα γεμάτη κίνηση, φως και έκφραση.

"Lacrimosa ή το Απέπρωτο": Ο Τριαρίδης επιστρέφει με μια σκοτεινή εξομολόγηση για την ενοχή και την επιθυμία

Ο Θανάσης Τριαρίδης, με τη χαρακτηριστική του γλώσσα-μαχαίρι, επιστρέφει στο θέατρο με το "Lacrimosa ή το Απέπρωτο" – ένα έργο-κραυγή για την ενοχή, τη βία και τη διαρκή πάλη του ανθρώπου με το κακό μέσα του.