Λίλλυ Μελεμέ: «Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να επαναπροσδιορίσουμε το αυτονόητο»

Η Λίλλυ Μελεμέ μιλάει στη Γιώτα Δημητριάδη μ’ αφορμή το «Αγαθό» της Ναταλίας Κατσού που σκηνοθετεί στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Λίλλυ Μελεμέ: «Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να επαναπροσδιορίσουμε το αυτονόητο»

Το «Αγαθό» της Ναταλίας Κατσού παρουσιάστηκε για πρώτη φορά επί σκηνής τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Θέατρο Τέχνης (Φρυνίχου), στο πλαίσιο του Φεστιβάλ ΑΝΑΛΟΓΙΟ, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές. Τώρα επιστρέφει ως ολοκληρωμένη παράσταση σκηνοθετημένη από τη Λίλλυ Μελεμέ στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. H σκηνοθέτις που τα τελευταία χρόνια μας έχει χαρίσει αξιόλογες θεατρικές παραστάσεις μας εξηγεί τι τι γοήτευσε σ’ αυτό το τόσο ποιητικό κείμενο και αποφάσισε να το ανεβάσει στη σκηνή ενώ μας εκμυστηρεύτηκε αν έχει ανακαλύψει το προσωπικό της πολυτιμότερο αγαθό….

«Αγαθό» λοιπόν, τι σας γοήτευσε στο έργο της νέας Ναταλίας Κατσού και το σκηνοθετείτε;

Κατ΄ αρχήν ο ίδιος ο τίτλος... Ήδη από τις πρώτες τηλεφωνικές επικοινωνίες που είχα με την συγγραφέα, με αφορμή την συμμετοχή στο Φεστιβάλ "Αναλόγιο" στο Θέατρο Τέχνης, πολύ πριν διαβάσω το κείμενο, η λέξη "αγαθό" είχε καρφωθεί στο μυαλό μου και δεν έλεγε να ξεκολλήσει. Τόσο ανοιχτή σε ερμηνεία και ταυτόχρονα τόσο περιεκτική σε νόημα, που δεν μπορεί παρά να σου γεννήσει τεράστια ερωτηματικά. Όταν διάβασα το έργο της Ναταλίας, ήμουν σίγουρη για την επιλογή μου και για έναν ακόμα λόγο: δεν έμοιαζε σε τίποτα με ό,τι έχω κάνει ως τώρα. Ένα κείμενο ποιητικό, χειμαρρώδες, μια περιδίνηση του μυαλού με αφορμή οικείες επιφάνειες και υλικά, σε αναζήτηση του εαυτού. Κανένα ρεαλιστικό πάτημα, καμιά δικλείδα ασφαλείας. Νομίζω πως αυτή ήταν και η μεγαλύτερη πρόκληση: να επαναπροσδιορίσουμε το αυτονόητο, να αμφισβητήσουμε ο,τιδήποτε θεωρούμε δεδομένο, να αναζητήσουμε με τόλμη τα εργαλεία εκείνα που θα μας επιτρέψουν να αφηγηθούμε μια απολύτως προσωπική ιστορία χωρίς όμως να προδώσουμε το ύφος της γραφής, τον κεντρικό πυρήνα της σκέψης του έργου. Η εμπιστοσύνη που μας έδειξε η Ναταλία και η ελευθερία που μας έδωσε ως προς τη διαχείριση του υλικού υπήρξε τρομερά απελευθερωτική.

Η συγγραφέας μετά τον «Βυθό» επανέρχεται μ’ ένα έργο που βάζει στο επίκεντρο την παιδικότητα. Πώς δίνετε αυτή η αίσθηση σκηνικά;

Η αναζήτηση της παιδικότητας, ή καλύτερα, της παρθένας ματιάς πάνω στη ζωή με αφορμή ένα κείμενο, είναι ένα διαρκές ζητούμενο για μένα. Η έννοια του παιχνιδιού και τις ελαφράδας, κατά τη γνώμη μου, ελλοχεύει παντού, ακόμα και πίσω από τις πιο σοβαρές σκέψεις ή λέξεις. Με αφορμή το κείμενο του Αγαθού, αναζητήσαμε ξανά τους κώδικες ενός παιχνιδιού ανάμεσα στο αρσενικό και το θηλυκό στοιχείο, ενός σκηνικού παιχνιδιού με αρχή και τέλος, το οποίο αφηγείται την ιστορία της ζωής ενός ζευγαριού, στο οποίο θα μπορούσε να ανήκει ο καθένας μας. Πιστεύω πως οι κομβικές στιγμές μιας σχέσης είναι οι κρίκοι μιας ατέρμονα επαναλαμβανόμενης αλυσίδας, τόσο γνώριμης σε όλους μας... Το πρώτο άγγιγμα, το πρώτο φιλί, ο πρώτος χορός, ο πρώτος καυγάς, η υποχώρηση ή η αποχώρηση, ο αποχαιρετισμός...

Λίλλυ Μελεμέ: «Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να επαναπροσδιορίσουμε το αυτονόητο» - εικόνα 1
Ειρήνη Βαλατσού και Πάρης Λεόντιος σε σκηνή από την παράσταση

Τι είδατε στους Ειρήνη Βαλατσού και Πάρη Λεόντιο ώστε να γίνουν το πρωταγωνιστικό ντουέτο της παράστασης;

Μια συγκινητική καθαρότητα στο βλέμμα και μια φρεσκάδα που είχα να αντικρίσω καιρό. Μια ορμή και μια λαχτάρα για έναν απόλυτα προσωπικό και ακραίο σκηνικό τρόπο ύπαρξης που μου θύμισε τον δικό μου ενθουσιασμό και την άγρια χαρά της πρώτης φοράς στην Νοσταλγό του Παπαδιαμάντη, πολλά χρόνια πριν.

Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε από εσάς αρκετές σκηνοθεσίες ελληνικών έργων. Τα αναζητάτε; Σας συγκινούν οι Έλληνες συγγραφείς;

Δεν θα έλεγα ακριβώς ότι τα αναζητώ, πάντως σίγουρα δεν τα αποφεύγω... Με απασχολεί πολύ το ζήτημα της νεοελληνικής δραματουργίας ως φορέας μιας σύγχρονης σκέψης στην Ελλάδα του σήμερα. Με συγκινεί η προσπάθεια των συγγραφέων να βρουν τον δρόμο τους στη σκηνή, γιατί αυτός άλλωστε είναι και ο τελικός σκοπός ενός θεατρικού κειμένου. Η διαδρομή αυτή ωστόσο είναι εξαιρετικά δύσβατη στις μέρες μας και χρειάζεται συντονισμένη προσπάθεια και ουσιαστική στήριξη που δεν θα εξαντλείται σε λόγια αλλά θα γίνει πράξη.

Για εσάς ποιο είναι τελικά το πολυτιμότερο αγαθό;

Αν μιλάμε για τη ζωή, ακόμα αναζητώ την απάντηση....

Περισσότερες πληροφορίες

Αγαθό

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 60 '

Ένας άντρας και μια γυναίκα σκαλίζουν αναμνήσεις αναζητώντας απάντηση στο ερώτημα: ποιο είναι τελικά το πολυτιμότερο αγαθό;

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.