Ευχαριστούμε Ουίλιαμ Κέντριτζ!

Αυθεντικό, μοναδικό και σχεδόν εξωτικό για τα δυτικά γούστα αποδείχθηκε το  «Refuse the hour», το ιδιότυπο μουσικό θέατρο/performance-lecture με το...

Ευχαριστούμε Ουίλιαμ Κέντριτζ!

Αυθεντικό, μοναδικό και σχεδόν εξωτικό για τα δυτικά γούστα αποδείχθηκε το «Refuse the hour», το ιδιότυπο μουσικό θέατρο/performance-lecture με το οποίο ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ο καταξιωμένος Νοτιοαφρικανός εικαστικός και σκηνοθέτης Ούλιαμ Κέντριτζ. Παρακολουθώντας χθες, Πέμπτη 22/11, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών τη (σύντομη σε διάρκεια αλλά πυκνή νοημάτων και μεστή εικόνων) παράστασή του, αφοπλίστηκα από την αντι-αποικιοκρατική και αντι-ρατσιστική πολιτική σκέψη του, το βαθύ ανθρωπισμό, το πνευματώδες χιούμορ, το λυρισμό και τη μοναδικότητα της σκηνικής του γλώσσας: ένα αμάλγαμα παραδοσιακών στοιχείων της ‘Mama-Africa’, του ρώσικου μοντερνισμού και του κονστρουκτιβισμού. Η παράστασή του μας έβαζε, θαρρείς, μέσα στο εργαστήριο (και δη στο μυαλό) του καλλιτέχνη, το οποίο είναι γεμάτο μετρονόμους, χωνιά, παγκόσμιους χάρτες, ταινιάκια γυρισμένα στο στυλ του ασπρόμαυρου βωβού κινηματογράφου, αυτοσχέδια μουσικά όργανα και άλλες θαυμαστές εφευρέσεις που συνδυάζουν, σαν παράδειγμα, τη ρόδα ενός ποδηλάτου με το δοξάρι ενός βιολιού. Εκεί, μαζί του, συνυπάρχουν οι συνεργάτες του: τρεις θαυμάσιες λυρικές ερμηνεύτριες, η φοβερή χορεύτρια Ντάντα Μασίλο και οι μουσικοί που ζωντάνευαν με οίστρο το πανδαιμόνιο ρυθμών και ήχων που είχε συνθέσει ο –επίσης Νοτιοαφρικανός- Φίλιπ Μίλερ. Ο ίδιος ο Κέντριτζ, μιλώντας μας για το μύθο του Περσέα, για τις ζώνες ώρας του πλανήτη, τις μαύρες τρύπες και το ζήτημα του χρόνου, μοιράστηκε μαζί μας την ανάγκη του να αρνούμαστε τη μοίρα μας -το θάνατο- δημιουργώντας, αγαπώντας και ζώντας ουσιαστικά.
Όλα αυτά δεν σημαίνουν πως η παράστασή του ήταν «τέλεια». Το τέλειο, εξάλλου, δεν έχει να κάνει με την Τέχνη, πόσο μάλλον με αυτήν τη σχεδόν «χειροποίητη» παράσταση. Υπήρχαν προβλήματα σύνθεσης όσο και ρυθμολογικά χάσματα κατά τη διάρκειά της. Ήταν, όμως, τέτοια η ισχύς και η γενναιοδωρία της που έκανε τέτοιου είδους προβλήματα να φαντάζουν ασήμαντα. Για μένα, το «Refuse the hour», ήταν μια καλλιτεχνική χειρονομία που επαναπροσδιόριζε το βασικό λόγο ύπαρξης του θεάτρου: κάποιος ανεβαίνει σε μια σκηνή για να μοιραστεί μια αγωνία. Η αγωνία του νοήματος της ύπαρξής μας σε συνδυασμό με τις έξωθεν δυνάμεις που την ορίζουν, «αποικώντας» την κάθε φορά ανάλογα με τα συμφέροντά τους, είναι από τις πιο μεγάλες αγωνίες -τώρα και πάντα.
Ευχαριστούμε για την υπενθύμιση κύριε Κέντριτζ!

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

"Αι γυμνισταί": Η κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα κυκλοφορεί σε βιβλίο

Το θεατρικό έργο "Αι γυμνισταί" του Γιώργου Σίμωνα συνεχίζει να παίζεται με επιτυχία στο θέατρο Rabbithole, ενώ παρουσιάζεται για πρώτη φορά και σε βιβλίο από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".