Ευχαριστούμε Ουίλιαμ Κέντριτζ!

Αυθεντικό, μοναδικό και σχεδόν εξωτικό για τα δυτικά γούστα αποδείχθηκε το  «Refuse the hour», το ιδιότυπο μουσικό θέατρο/performance-lecture με το...

Ευχαριστούμε Ουίλιαμ Κέντριτζ!

Αυθεντικό, μοναδικό και σχεδόν εξωτικό για τα δυτικά γούστα αποδείχθηκε το «Refuse the hour», το ιδιότυπο μουσικό θέατρο/performance-lecture με το οποίο ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ο καταξιωμένος Νοτιοαφρικανός εικαστικός και σκηνοθέτης Ούλιαμ Κέντριτζ. Παρακολουθώντας χθες, Πέμπτη 22/11, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών τη (σύντομη σε διάρκεια αλλά πυκνή νοημάτων και μεστή εικόνων) παράστασή του, αφοπλίστηκα από την αντι-αποικιοκρατική και αντι-ρατσιστική πολιτική σκέψη του, το βαθύ ανθρωπισμό, το πνευματώδες χιούμορ, το λυρισμό και τη μοναδικότητα της σκηνικής του γλώσσας: ένα αμάλγαμα παραδοσιακών στοιχείων της ‘Mama-Africa’, του ρώσικου μοντερνισμού και του κονστρουκτιβισμού. Η παράστασή του μας έβαζε, θαρρείς, μέσα στο εργαστήριο (και δη στο μυαλό) του καλλιτέχνη, το οποίο είναι γεμάτο μετρονόμους, χωνιά, παγκόσμιους χάρτες, ταινιάκια γυρισμένα στο στυλ του ασπρόμαυρου βωβού κινηματογράφου, αυτοσχέδια μουσικά όργανα και άλλες θαυμαστές εφευρέσεις που συνδυάζουν, σαν παράδειγμα, τη ρόδα ενός ποδηλάτου με το δοξάρι ενός βιολιού. Εκεί, μαζί του, συνυπάρχουν οι συνεργάτες του: τρεις θαυμάσιες λυρικές ερμηνεύτριες, η φοβερή χορεύτρια Ντάντα Μασίλο και οι μουσικοί που ζωντάνευαν με οίστρο το πανδαιμόνιο ρυθμών και ήχων που είχε συνθέσει ο –επίσης Νοτιοαφρικανός- Φίλιπ Μίλερ. Ο ίδιος ο Κέντριτζ, μιλώντας μας για το μύθο του Περσέα, για τις ζώνες ώρας του πλανήτη, τις μαύρες τρύπες και το ζήτημα του χρόνου, μοιράστηκε μαζί μας την ανάγκη του να αρνούμαστε τη μοίρα μας -το θάνατο- δημιουργώντας, αγαπώντας και ζώντας ουσιαστικά.
Όλα αυτά δεν σημαίνουν πως η παράστασή του ήταν «τέλεια». Το τέλειο, εξάλλου, δεν έχει να κάνει με την Τέχνη, πόσο μάλλον με αυτήν τη σχεδόν «χειροποίητη» παράσταση. Υπήρχαν προβλήματα σύνθεσης όσο και ρυθμολογικά χάσματα κατά τη διάρκειά της. Ήταν, όμως, τέτοια η ισχύς και η γενναιοδωρία της που έκανε τέτοιου είδους προβλήματα να φαντάζουν ασήμαντα. Για μένα, το «Refuse the hour», ήταν μια καλλιτεχνική χειρονομία που επαναπροσδιόριζε το βασικό λόγο ύπαρξης του θεάτρου: κάποιος ανεβαίνει σε μια σκηνή για να μοιραστεί μια αγωνία. Η αγωνία του νοήματος της ύπαρξής μας σε συνδυασμό με τις έξωθεν δυνάμεις που την ορίζουν, «αποικώντας» την κάθε φορά ανάλογα με τα συμφέροντά τους, είναι από τις πιο μεγάλες αγωνίες -τώρα και πάντα.
Ευχαριστούμε για την υπενθύμιση κύριε Κέντριτζ!

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
10/10/2025

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.

Πρεμιέρα για το "Ακρωτήρι" με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη

"Το ακρωτήρι" του Σαρ Γουάιτ επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου- με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη.

"Big Top Fesrival"- Ένα σύγχρονο τσίρκο στήνει την τέντα του στο Γαλάτσι

Μια γιορτή για όλες τις ηλικίες, για όσους αγαπούν τη δημιουργία, την έκφραση και τη χαρά του "μαζί" είναι το Athens Big Top Festival και θα πραγματοποιηθεί 15 & 16 Νοεμβρίου.

Θέατρο του Νέου Κόσμου: 3 συναρπαστικές πρεμιέρες στις μικρές σκηνές του

Στον Κάτω Χώρο και το Δώμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου μπορείτε να ανακαλύψετε έργα ανατρεπτικά και πρωτότυπα, φρέσκες ιδέες, αλλά και ιστορίες του τότε, που έχουν να πουν πολλά στο τώρα.

Γιώργος Καραμίχος: Ο "Vanya" επιστρέφει στη σκηνή

Η παράσταση "Vanya" που σηματοδότησε την επιστροφή του Γιώργου Καραμίχου στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν μετά από 12 χρόνια, επιστρέφει για δεύτερη σεζόν.