Μα

3,5

Ο αυτισμός έρχεται στο επίκεντρο μέσα από το ανθρώπινο και βαθιά ποιητικό νέο έργο της Ρηνιώς Κυριαζή, η οποία σκηνοθετεί και την ανάλογης ευαισθησίας παράσταση. | Powered by Uber

ΜΑ Ρηνιώ Κυριαζή Αναστασία Γιαννάκη©

Ο αυτισμός έρχεται στο επίκεντρο μέσα από το ανθρώπινο και βαθιά ποιητικό νέο έργο της Ρηνιώς Κυριαζή, όπου πρωταγωνιστούν τα μέλη μιας οικογένειας: ένα ανδρόγυνο, η κόρη και ο αυτιστικός γιος τους. Στηριγμένη και σε οικεία της βιώματα, η δημιουργός δημιουργεί μία "χειροποίητη" παράσταση, που επιχειρεί με απλά υλικά να "ανοίξει την κουρτίνα" πίσω από την οποία κρύβονται οι αόρατοι συνάνθρωποί μας. Δομεί την πλοκή του έργου γύρω από τέσσερα γεύματα της οικογένειας, το καθένα από τα οποία καθρεφτίζει μία διαφορετική φάση της ζωής της. πρόκειται για ένα ωραίο εύρημα, καθώς η δράση συγκεντρώνεται γύρω από την τραπεζαρία του σπιτιού, ενώ συνολικά το σπίτι λειτουργεί ως φωλιά, που κρατάει την οικογένεια προστατευμένη από τον έξω, εχθρικό κόσμο. Μάλιστα, το τηλέφωνο λειτουργεί ως εισβολή αυτού του έξω κόσμου, της κοινωνίας, του κράτους, του περιβάλλοντος που είναι παράλογο, προσβλητικό, που δεν καταλαβαίνει, ούτε διευκολύνει.

ΜΑ Ρηνιώ Κυριαζή
Αναστασία Γιαννάκη©

Η συγγραφέας εκθέτει την καθημερινότητα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο αυτιστικός Οδυσσέας και η οικογένειά του (και συνεπώς όλοι οι άνθρωποι με αναπηρία και οι οικείοι τους), στηριζόμενη στο ρεαλισμό και τη γραμμική αφήγηση, όμως δεν μένει εκεί: εμπλουτίζει τη δράση με μία ονειρική, ποιητική διάσταση, ανοίγοντάς μας χαραμάδες στο μυαλό του ήρωα και στις "θάλασσες που ταξιδεύει", κι έτσι το έργο κινείται μεταξύ της πραγματικότητας και της φαντασίας, του εδώ και τώρα και μιας άλλης, υπερβατικής διάστασης. Το "Μα", η πρώτη λέξη που αρθρώνει ένα παιδί, είναι ο μόνος τρόπος επικοινωνίας του έφηβου πρωταγωνιστή, όμως η συγγραφέας κατορθώνει να συμπυκνώσει σε αυτή τη συλλαβή ένα σύνολο συναισθημάτων και συναισθηματικών καταστάσεων, παραδίδοντας ένα έργο βαθιάς κατανόησης και τρυφερότητας. 

Μα Ρηνιώ Κυριαζή
Αναστασία Γιαννάκη©

Αντίστοιχα, η παράσταση που σκηνοθετεί η ίδια αναδίδει τα ίδια συναισθήματα. Με λιτά μέσα -μια απλή αποτύπωση της τραπεζαρίας και λίγα νάιλον (σκηνικά-κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα)-, με τη βοήθεια των φωτισμών (Στέβη Κουτσοθανάση) και της ωραίας μουσικής του Νίκου Βελιώτη, ξεδιπλώνεται η ιστορία μιας οικογένειας, που ισορροπεί μεταξύ σκληρής πραγματικότητας και ονειρικής διαφυγής. Η Δήμητρα Γκλιάτη, ο Γιώργος Φριντζήλας και η Μαρίνα Πανηγυράκη ερμηνεύουν με θέρμη τους γονείς και την αδερφή του Οδυσσέα, τρεις ανθρώπους που οι σχέσεις τους και οι αντοχές τους δοκιμάζονται, αλλά αγαπιούνται βαθιά και ειλικρινά. αδιαμφισβήτητα, όμως, ξεχωρίζει στο ερμηνευτικό σύνολο ο Μιχάλης Κουτσκουδής, χάρη στην καίρια, ευαίσθητη και ουσιαστικά μελετημένη απόδοση του αυτιστικού Οδυσσέα, κυρίως όσον αφορά στη σωματική, μη γλωσσική του έκφραση.

Περισσότερες πληροφορίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Nina / where are you my de@r?": Το one woman show για λίγο μετά τα 30 επιστρέφει

Η πρώτη προσωπική δουλειά της Ειρήνης Φαναριώτη που κέρδισε το κοινό την προηγούμενη σεζόν επαναλαμβάνεται για λίγες παραστάσεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2025

Επίδαυρος: Φωτογραφίες από τις πρόβες της "Ηλέκτρας" στη Χώρα της Άνδρου

Μετά το Θέατρο Πορεία, οι αναγνώσεις της "Ηλέκτρας" του Σοφοολή ολοκληρώθηκαν στο σπίτι των Καραγάτση στη Χώρα Άνδρου. Ένα τόπο που συγκινεί πολύ το σκηνοθέτη Δημήτρη Τάρλοου, ο οποίος καταθέτει την πρώτη σκηνοθεσία του στο αρχαίο δράμα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

"Ταιριάζει το πένθος στην Ηλέκτρα;" ρωτούν οι Κατερίνα Μπιλάλη και Κωνσταντίνος Κυριακού

Μια παράσταση που έρχεται από το… μέλλον στο θέατρο Μεταξουργείο, βασισμένη στην τριλογία του Ευγένιου Ο’Νιλ "To πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα".

"Το ξύπνημα της άνοιξης In Reverse": Το εμβληματικό έργο του Βέντεκιντ σε σύγχρονη διασκευή

Περισσότερο από έναν αιώνα μετά τη συγγραφή του, το "Ξύπνημα της Άνοιξης" του Φρανκ Βέντεκιντ αποδεικνύεται ανατριχιαστικά επίκαιρο μέσα από τη σύγχρονη διασκευή της Σμαράγδας Μαγδαληνής, που ανεβαίνει με τον τίτλο "In Reverse".

Όσα θα δούμε στο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου" τη σεζόν 2025-2026

Μοσχόπουλος, Αυγουστίδης, Μαϊστράλη, Ζερίτης και άλλοι κορυφαίοι δημιουργοί δίνουν ραντεβού στο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου-Μαριάννα Τόλη" την επόμενη θεατρική σεζόν με ένα ρεπερτόριο που υπόσχεται δυνατές στιγμές.

Το Μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Χορού 2025 από τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ

Για την Παγκόσμια Ημέρα Χορού 2025, που γιορτάζεται 29 Απριλίου, το μήνυμα υπογράφει ένας άνθρωπος που έχει μάθει να ζει μέσα από τη σιωπηλή γλώσσα της κίνησης: ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ. Αναλογιστείτε το μήνυμα του και θυμηθείτε ποιοι άλλοι παγκοσμίως έχουν γράψει για την ημέρα αυτή.

Πάθος, μύθοι και σύγχρονη τέχνη στον κόσμο του "Holy Bitch!"

Πρώτες φωτογραφίες από την ανατρεπτική παράσταση "Holy Bitch!" της Έλλης Παπακωνσταντίνου στο Πορεία.