Μα

3,5

Ο αυτισμός έρχεται στο επίκεντρο μέσα από το ανθρώπινο και βαθιά ποιητικό νέο έργο της Ρηνιώς Κυριαζή, η οποία σκηνοθετεί και την ανάλογης ευαισθησίας παράσταση. | Powered by Uber

ΜΑ Ρηνιώ Κυριαζή Αναστασία Γιαννάκη©

Ο αυτισμός έρχεται στο επίκεντρο μέσα από το ανθρώπινο και βαθιά ποιητικό νέο έργο της Ρηνιώς Κυριαζή, όπου πρωταγωνιστούν τα μέλη μιας οικογένειας: ένα ανδρόγυνο, η κόρη και ο αυτιστικός γιος τους. Στηριγμένη και σε οικεία της βιώματα, η δημιουργός δημιουργεί μία "χειροποίητη" παράσταση, που επιχειρεί με απλά υλικά να "ανοίξει την κουρτίνα" πίσω από την οποία κρύβονται οι αόρατοι συνάνθρωποί μας. Δομεί την πλοκή του έργου γύρω από τέσσερα γεύματα της οικογένειας, το καθένα από τα οποία καθρεφτίζει μία διαφορετική φάση της ζωής της. πρόκειται για ένα ωραίο εύρημα, καθώς η δράση συγκεντρώνεται γύρω από την τραπεζαρία του σπιτιού, ενώ συνολικά το σπίτι λειτουργεί ως φωλιά, που κρατάει την οικογένεια προστατευμένη από τον έξω, εχθρικό κόσμο. Μάλιστα, το τηλέφωνο λειτουργεί ως εισβολή αυτού του έξω κόσμου, της κοινωνίας, του κράτους, του περιβάλλοντος που είναι παράλογο, προσβλητικό, που δεν καταλαβαίνει, ούτε διευκολύνει.

ΜΑ Ρηνιώ Κυριαζή
Αναστασία Γιαννάκη©

Η συγγραφέας εκθέτει την καθημερινότητα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο αυτιστικός Οδυσσέας και η οικογένειά του (και συνεπώς όλοι οι άνθρωποι με αναπηρία και οι οικείοι τους), στηριζόμενη στο ρεαλισμό και τη γραμμική αφήγηση, όμως δεν μένει εκεί: εμπλουτίζει τη δράση με μία ονειρική, ποιητική διάσταση, ανοίγοντάς μας χαραμάδες στο μυαλό του ήρωα και στις "θάλασσες που ταξιδεύει", κι έτσι το έργο κινείται μεταξύ της πραγματικότητας και της φαντασίας, του εδώ και τώρα και μιας άλλης, υπερβατικής διάστασης. Το "Μα", η πρώτη λέξη που αρθρώνει ένα παιδί, είναι ο μόνος τρόπος επικοινωνίας του έφηβου πρωταγωνιστή, όμως η συγγραφέας κατορθώνει να συμπυκνώσει σε αυτή τη συλλαβή ένα σύνολο συναισθημάτων και συναισθηματικών καταστάσεων, παραδίδοντας ένα έργο βαθιάς κατανόησης και τρυφερότητας. 

Μα Ρηνιώ Κυριαζή
Αναστασία Γιαννάκη©

Αντίστοιχα, η παράσταση που σκηνοθετεί η ίδια αναδίδει τα ίδια συναισθήματα. Με λιτά μέσα -μια απλή αποτύπωση της τραπεζαρίας και λίγα νάιλον (σκηνικά-κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα)-, με τη βοήθεια των φωτισμών (Στέβη Κουτσοθανάση) και της ωραίας μουσικής του Νίκου Βελιώτη, ξεδιπλώνεται η ιστορία μιας οικογένειας, που ισορροπεί μεταξύ σκληρής πραγματικότητας και ονειρικής διαφυγής. Η Δήμητρα Γκλιάτη, ο Γιώργος Φριντζήλας και η Μαρίνα Πανηγυράκη ερμηνεύουν με θέρμη τους γονείς και την αδερφή του Οδυσσέα, τρεις ανθρώπους που οι σχέσεις τους και οι αντοχές τους δοκιμάζονται, αλλά αγαπιούνται βαθιά και ειλικρινά. αδιαμφισβήτητα, όμως, ξεχωρίζει στο ερμηνευτικό σύνολο ο Μιχάλης Κουτσκουδής, χάρη στην καίρια, ευαίσθητη και ουσιαστικά μελετημένη απόδοση του αυτιστικού Οδυσσέα, κυρίως όσον αφορά στη σωματική, μη γλωσσική του έκφραση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ξεκινά με Χρήστο Παπαδόπουλο και την επετειακή έκθεση "Καλαμάτα, η πόλη του χορού"

Την Παρασκευή 18 Ιουλίου κάνει πρεμιέρα το διεθνές φεστιβάλ που φέρνει την αφρόκρεμα του σύγχρονου χορού από την Ελλάδα και το εξωτερικό στην Καλαμάτα και μας καλεί να το επισκεφθούμε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/07/2025

"Athletes of the Gods" στο Ηρώδειο: 12 κορυφαίοι χορευτές σε μια μοναδική (φιλανθρωπική) βραδιά

Ένα ξεχωριστό γκαλά χορού που περιλαμβάνει κλασικό και μοντέρνο ρεπερτόριο ενώνει ταλαντούχους χορευτές σε μια βραδιά για καλό σκοπό στο ρωμαϊκό ωδείο, λίγο πριν κλείσει τις πόρτες του για τα επόμενα τρία χρόνια.

Οι κομματάρχες επιστρέφουν με "Δάφνες και Πικροδάφνες"

Βλαβιανός, Ζιόβας, Σοφιανός, Τσουρουνάκης φέρνουν την πολιτική στο σανίδι με τις "Δάφνες και Πικροδάφνες" των Δημήτρη Κεχαΐδη και Ελένης Χαβιαρά σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη.

Η Μαρία Πρωτόπαππα για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Πρώτες φωτογραφίες από το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χαρισματικής ηθοποιού και σκηνοθέτριας που συμπρωταγωνιστεί με τους Αργύρη Ξάφη, Γιάννη Νταλιάνη κι έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών στην τραγωδία για την ανθρώπινη δικαιοσύνη και τη θέση της γυναίκας.

Ακρόαση | "Άμλετ" ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και αναζητά ηθοποιούς

Μετά την παράσταση "Ριχάρδος III*", η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης συνεργάζονται ξανά σε μια ακόμα ελεύθερη διασκευή σαιξπηρικού έργου.

3 θεατρικές επαναλήψεις που θα μας συγκινήσουν

Open air ραντεβού με τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε περιοδεία: "Η Θάλασσα και ο Γέρος", "Lemon", "Μέσα στο μυαλό σου".

Αποκλειστικό: Αντώνης Καφετζόπουλος και Ζερόμ Καλούτα σε μια υπαρξιακή σύγκρουση στο "Άσπρο-Μαύρο" του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Ζερόμ Καλούτα στο "Άσπρο-Μαύρο", το βαθιά φιλοσοφικό έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, που ανεβαίνει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Επί Κολωνώ, με early bird προσφορά.