Ο χορός του θανάτου

4

Ο Στρίντμπεργκ γράφει ένα (ακόμη) έργο για την κόλαση του γάμου και ο Γιάννης Χουβαρδάς το μετατρέπει σε μια θαυμάσια παράσταση, σε έναν μακάβριο χορό για δύο «ζωντανούς νεκρούς». | Powered by Uber

Χορός του θανάτου από Γιάννη Χουβαρδά © Karol Jarek

Βιτριολικοί διάλογοι, πικρόχολα σχόλια, κυνισμός, πλήξη, καβγάδες, ταπεινώσεις: πάνω σε αυτήν τη συνθήκη στήνει το έργο του ο Σουηδός δραματουργός, που για (ακόμη) μία φορά ασχολείται με την κόλαση της γαμήλιας συμβίωσης. Έργο μινιμαλιστικής εξωτερικής δράσης, ο "Χορός του θανάτου" τοποθετείται σε ένα κλειστοφοβικό περιβάλλον, σε ένα από τα νησάκια του αρχιπελάγους της Στοκχόλμης, μέσα σ’ ένα φρούριο που κάποτε ήταν φυλακή. Τώρα αποτελεί το σπίτι-φυλακή του λοχαγού Έντγκαρ και της συζύγου του, πρώην ηθοποιού, Αλίς. Εμείς τους συναντάμε τη βραδιά που γιορτάζουν τα είκοσι πέντε χρόνια γάμου τους με τον μόνο τρόπο που γνωρίζουν: κατασπαράζοντας τις σάρκες τους. Απομονωμένοι όσο ποτέ –καθώς τα παιδιά τους έχουν αποξενωθεί, οι υπηρέτριες παραιτούνται η μία μετά την άλλη και οι γείτονες τους αποφεύγουν–, ο Έντγκαρ και η Αλίς έχουν μόνο ο ένας τον άλλον. Η έλευση του Κουρτ, μακρινού ξαδέρφου της Αλίς που κάποτε την είχε διεκδικήσει, θα διαταράξει για λίγο τις ισορροπίες όμως δεν θα επιφέρει κάποια αλλαγή· οι δυο τους θα συνεχίσουν να επιδίδονται σφιχταγκαλιασμένοι σε αυτόν το "χορό του θανάτου" που τους κρατάει ζωντανούς.

Χορός του θανάτου από Γιάννη Χουβαρδά
© Karol Jarek

Ο Γιάννης Χουβαρδάς ανέσυρε κάτω από τη νατουραλιστική κατασκευή του έργου τη φρίκη που κοχλάζει κι έστησε επί σκηνής έναν εξπρεσιονιστικό εφιάλτη. Ένα κατεξοχήν στατικό κείμενο, που στηρίζεται στη δύναμη του λόγου και των λέξεων, εδώ ζωήρεψε, κινήθηκε, ανέπνευσε. Η επιδραστική μουσική του Φώτη Σιώτα, μαζί με τους μεγεθυσμένους ήχους του εξωτερικού περιβάλλοντας έδωσαν τα θεμέλια σε μια παράσταση που κινήθηκε σχεδόν με χορογραφικούς όρους, στους ρυθμούς μιας παρτιτούρας, ενώ οι φωτισμοί του Κάρολ Γιάρεκ βοήθησαν τη σκηνογραφική δουλειά και αποτύπωσαν καίρια τις συναισθηματικές αποχρώσεις. 

Χορός του θανάτου από Γιάννη Χουβαρδά
© Karol Jarek

Σαν δύο βαμπίρ, δύο νεκροζώντανα πλάσματα που έρχονται από τα βάθη του χρόνου και θα συνεχίσουν να υπάρχουν εσαεί, εμφανίστηκαν η Έλενα Τοπαλίδου και ο Σίμος Κακάλας, καθώς επιδίδονταν με μανία, πόνο και ηδονή στο τελετουργικό του ερωτικού μίσους τους. Κι ενώ οι δύο ήρωες δεν ανταλλάσσουν ούτε βλέμμα, καθώς συνδιαλέγονται στην πρώτη σκηνή (εύστοχα η Θάλεια Μέλισσα χώρισε τη μεγάλη σκηνή του Υποσκηνίου σε δύο ξεχωριστά σαλόνια), πολύ γρήγορα ο Χουβαρδάς τούς φέρνει κοντά μόνο και μόνο για να επιδοθούν σε ασφυκτικά αγκαλιάσματα και μάχες σώμα με σώμα. Η Έλενα Τοπαλίδου, στην καλύτερη ως τώρα ερμηνεία της, καθοδήγησε αυτό το τανγκό για δύο με μια άκρως θεατράλε παρουσία, που αποτυπώθηκε και στα εξαιρετικά κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη. Αυτή η βραδιά ήταν η βραδιά της Αλίς, η βραδιά της περφόρμανς της και το σαλόνι ήταν η σκηνή της. Δίπλα της ο Σίμος Κακάλας απέδωσε εξαιρετικά την αμφίρροπη θέση του ισχυρού/ανίσχυρου Έντγκαρ, υπέροχος ο Χάρης Φραγκούλης στο ρόλο του Κουρτ, που γίνεται στόχος και θήραμα αυτής της ανελέητης ανθρωποφαγικής συνθήκης.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο χορός του θανάτου

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Ο καταξιωμένος σκηνοθέτης μεταμορφώνει το αριστουργηματικό έργο σε μια εκρηκτική μουσικοχορευτική παράσταση, όπου το καλό και το κακό συγκρούονται ασταμάτητα. Οι αιώνια εγκλωβισμένοι στον μακάβριο χορό του θριαμβευτικά αποτυχημένου γάμου τους Έντγκαρ και Αλίς, γιορτάζουν την «αργυρή» τους επέτειο, όταν ξαφνικά εμφανίζεται ένα συγγενικό πρόσωπο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η φάλαινα": Δείτε φωτογραφίες του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη με τον νέο θίασο

Πρώτη γεύση από τον ανανεωμένο θίασο της πολυσυζητημένης "Φάλαινας" με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, που κάνει πρεμιέρα για δεύτερη χρονιά τον Οκτώβρη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/09/2025

Οι "Σπυριδούλες" επιστρέφουν στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου

Η επιτυχημένη παράσταση "Σπυριδούλες" των 4Frontal φέρνει ξανά στη σκηνή τις αθέατες ιστορίες των γυναικών που πάλεψαν για αυτοδιάθεση, αναδεικνύοντας τη δύναμη, το θάρρος και την αντοχή τους σε μια σκληρή κοινωνία της δεκαετίας του ’50.

Το μεγαλύτερο θεματικό πάρκο της Αρχαίας Ελλάδας ανοίγει στη ΔΕΘ – με Αρχαίο Θέατρο και διαδράσεις

Με την υπογραφή του Σωτήρη Τσαφούλια, το θεματικό πάρκο στη ΔΕΘ – HELEXPO περιλαμβάνει και τομέα Αρχαίο Θέατρο, με πλήρες σκηνικό της παράστασης "Όρνιθες", κουστούμια, μάσκες και υλικά που έσπασαν ρεκόρ στην Επίδαυρο.

Ποιος είναι ο "Ευγένιος" που μας συστήνει ο Γιώργος Καραμίχος;

Πόσο βαθιά βιώνουμε την απώλεια και τον πόνο; Ο Γιώργος Καραμίχος, επιστρέφοντας στο θέατρο ως σκηνοθέτης, διερευνά αυτά τα αινιγματικά ερωτήματα μέσα από το οικογενειακό δράμα "Ευγένιος" του Φράνκ ΜακΓκίνες.

"Ανδρομάχη" και "Ηλέκτρα": δύο τραγικές φωνές αντηχούν στο Ηρώδειο

Δύο γυναικείες μορφές του αρχαίου δράματος, η "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη και η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, ζωντανεύουν στο Ηρώδειο, σε παραστάσεις που γεφυρώνουν το παρελθόν με το παρόν της θεατρικής μας παράδοσης.

Ποιο δικαστικό δράμα σε καλεί να αποφασίσεις για την ετυμηγορία;

Οι θεατές αποφασίζουν ποια θα είναι η ετυμηγορία στην "Ομολογία της 4ης Ιανουαρίου" των Αγνής και Χάρη Χιώτη που κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο.

Εκείνος και εκείνος

Το σπονδυλωτό έργο του Κώστα Μουρσελά παραμένει διαχρονικό πενήντα χρόνια μετά τη συγγραφή του. Εδώ παρουσιάζεται σε μία ατμοσφαιρική -αλλά και κάπως ράθυμη ως προς τους ρυθμούς και τις κλιμακώσεις- παράσταση, με δύο απολαυστικές ερμηνείες από τον Γιώργο Κωνσταντίνου και τον Λεωνίδα Κακούρη.