Ο θάνατος του Ιβάν Ίλιτς

4

Παράσταση-βιωματική εμπειρία του έργου του Τολστόι, σε ερμηνεία της Όλιας Λαζαρίδου και σκηνοθεσία της Δανάης Ρούσσου, που μας θυμίζει πώς να μιλάμε για τη ζωή. | Powered by Uber

Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς, Όλια Λαζαρίδου Κωνσταντίνος Λέπουρης

Μπαίνω στο παλιό διαμέρισμα της προπολεμικής πολυκατοικίας, στην Οικία Ίλιτς, ένα χώρο που μοιάζει να έχει σταματήσει στο χρόνο. Οι βαριές κόκκινες κουρτίνες, τo σιδερένιo κρεβάτι, τα χαλιά που δείχνουν να έχουν πατηθεί από αμέτρητα βήματα, τα αντικείμενα άλλης εποχής που τα έχουν αγγίξει πολλά χέρια. Κάθομαι και, καθώς μας σερβίρουν κρασί σε κρυστάλλινα ποτήρια λικέρ, νιώθω μια περίεργη οικειότητα. Εδώ, σ’ αυτό το σαλόνι, θα ζωντανέψει η ιστορία του Ιβάν Ιλίτς μέσα από τα μάτια της υπηρέτριάς του. Η Όλια Λαζαρίδου, ντυμένη καμαριέρα, μπαίνει στο χώρο με μια γαλήνια αλλά φορτισμένη παρουσία. Είναι αυτή που θα μας οδηγήσει σε ένα ταξίδι βαθιά ανθρώπινο, σε μια ιστορία που μπορεί να ανήκει σε έναν Ρώσο δικαστή του 19ου αιώνα, αλλά μιλά για όλους μας: για τη φθορά, το φόβο, την ύπαρξη, το θάνατο. Τα λόγια της είναι απλά, λιτά, αλλά κουβαλούν όλο το βάρος της ανθρώπινης εμπειρίας.

Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς, Όλια Λαζαρίδου
Κωνσταντίνος Λέπουρης

Η σκηνοθέτρια Δανάη Ρούσσου, που έκανε τη θεατρική διασκευή της νουβέλας του Τολστόι "Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς" δεν κάνει καμία προσπάθεια να μας εντυπωσιάσει. Δεν χρειάζεται. Η επιλογή να δοθεί ο λόγος στην υπηρέτρια είναι ένα εύστοχο εύρημα: δεν είναι ο ίδιος ο Ιβάν Ιλίτς που μας διηγείται την ιστορία του, αλλά κάποια που έζησε δίπλα του, στη σκιά του. Αυτή η απόσταση, παραδόξως, μας φέρνει ακόμα πιο κοντά του. Μέσα από το συναίσθημα που εκφράζει, μέσα από τη μαρτυρία της, ο Ιβάν Ιλίτς γίνεται ένας άνθρωπος σαν κι εμάς, κάποιος που πάλεψε, έζησε, φοβήθηκε και τελικά αναγκάστηκε να αντικρίσει το αναπόφευκτο. Η παράσταση δεν είναι απλώς ένα θέαμα· είναι μια βιωματική εμπειρία η οποία συμπληρώνεται από έναν κύκλο συζητήσεων που ακολουθούν κάποιες παραστάσεις. Ο χώρος, τα αντικείμενα, ακόμα και το κρασί που μας προσφέρουν στο τέλος, όλα συμβάλλουν σε αυτή την αίσθηση οικειότητας, σε αυτή την απόπειρα να μιλήσουμε για το θάνατο χωρίς φόβο. Και, ίσως, μιλώντας για το θάνατο, μιλάμε πιο ειλικρινά για τη ζωή. Ο Τολστόι έγραψε για το θάνατο, αλλά η Λαζαρίδου και η Ρούσσου μας θύμισαν κάτι ακόμα πιο πολύτιμο: πώς να μιλάμε για τη ζωή.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς

  • Δραματοποιημένη Νουβέλα
  • Διάρκεια: 70 '

Σε ένα χώρο που διαμορφώθηκε ως η κατοικία του Ιβάν Ιλίτς παρουσιάζεται η θεατρική διασκευή της νουβέλας όπου ο Τολστόι στοχάζεται με σπαρακτικό και συνάμα κωμικό τρόπο πάνω στις έννοιες της ζωής και του θανάτου. Μέσα σε μια προπολεμική πολυκατοικία μία υπηρέτρια μαζεύει τα πράγματα κάποιου που δε ζει πια και αφηγείται την ιστορία του. Το πώς βιώνουμε σήμερα την έννοια της φθοράς πραγματεύεται η παράσταση-εμπειρία.

Οικία Ιλίτς

Λαμψάκου 11 (έναντι Αμερικανικής Πρεσβείας, 1ος όροφος)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ίψεν στα νορβηγικά θα παρουσιάσει η Λένα Κιτσοπούλου

Ίψεν στο θέατρο Ψυρρή σε παραγωγή των Αθηναϊκών Θεάτρων θα σκηνοθετήσει η Λένα Κιτσοπούλου τον ερχόμενο χειμώνα. Μάθετε περισσότερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
16/07/2025

"Αίας" του Σοφοκλή: Μια παράσταση-τομή στον σύγχρονο σκηνικό λόγο

Ο "Αίας" του Σοφοκλή γίνεται μια καθηλωτική σκηνική πρόταση με τη σκηνοθεσία του Γιώργου Νανούρη, τον Μιχάλη Σαράντη σε ερμηνευτικό άθλο και τον Απόστολο Χαντζαρά να ζωγραφίζει επί σκηνής. Προλαβαίνετε να δείτε την παράσταση-γεγονός που μετατρέπει μια από τις πιο δύσκολες τραγωδίες του αρχαίου ρεπερτορίου σε ζωντανό, οικείο θέατρο για τον άνθρωπο του σήμερα.

Δύο μεγάλες επιστροφές στο Εθνικό Θέατρο: "Φάουστ" και "Τρεις αδελφές"

Δύο από τις πιο ξεχωριστές παραστάσεις της περασμένης χρονιάς επιστρέφουν στο Εθνικό Θέατρο: ο "Φάουστ" του Άρη Μπινιάρη και οι "Τρεις αδελφές" της Μαρίας Μαγκανάρη, από τον Οκτώβριο στο Κτίριο Τσίλερ.

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μιλά για τη βιωσιμότητα στον πολιτισμό

Η ημερίδα "Sustainable Culture Toolkit" θίγει ένα σημαντικό ζήτημα στον χώρο των παραστατικών τεχνών.

"Ο Χορός του Γαλαξία": Η μόδα, η επιστήμη και το μπαλέτο ενώνονται στο σύμπαν του Pierre Cardin

Μια βραδιά τέχνης και τεχνολογίας μάς περιμένει στο Christmas Theater, με ένα 3D υπερθέαμα που ενώνει το μπαλέτο, τη μόδα και την κοσμογονία, υπό την έμπνευση του Pierre Cardin, με πρωταγωνιστές τον Roberto Bolle και Tatiana Melnik.

Annie: Οι πρώτες εικόνες από το πιο πολυαναμενόμενο μιούζικαλ της χρονιάς

"Το Αύριο πλησιάζει, ο ήλιος χαράζει και διώχνει το χτες μακριά…" λέει η μικρή "Annie" και μας χαρίζει αισιοδοξία και ελπίδα στο οικογενειακό μιούζικαλ του Broadway, που έσπασε όλα τα ρεκόρ των box office και ανεβαίνει στο Παλλάς από την Θέμιδα Μαρσέλλου με ένα ωραίο καστ.

Θλίψη για τον θάνατο του Γεράσιμου Μιχελή – Ο "κακός" του "Παρά Πέντε" και άνθρωπος του θεάτρου

Ο αγαπημένος ηθοποιός Γεράσιμος Μιχελής, γνωστός από τη σειρά "Στο Παρά Πέντε", έφυγε από τη ζωή. Η είδηση γνωστοποιήθηκε μέσω Facebook από την οικογένειά του, συγκινώντας τον καλλιτεχνικό κόσμο.