Η γραμμή σκιάς

3,5

Αξιοπρόσεκτη περφόρμανς, που συνδυάζει στοιχεία αφήγησης, βωβού κινηματογράφου, σωματικού θεάτρου και συμβατικής δράσης, για να μεταφέρει τη θαλασσινή νουβέλα του Τζόζεφ Κόνραντ. | Powered by Uber

Η γραμμή σκιάς Μαρία Τούλτσα©

Στη "Γραμμή σκιάς", ένας νεαρός υποπλοίαρχος, που σκοπεύει να εγκαταλείψει τα ταξίδια, δέχεται να αναλάβει μία τελευταία αποστολή: να επιστρέψει ένα "γέρικο" πλοίο, του οποίου ο πλοίαρχος είχε πεθάνει υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, στο λιμάνι του. Κι ενώ καπετάνιος και πλήρωμα έχουν να αντιμετωπίσουν μια επιδημία χολέρας, μένουν καθηλωμένοι μεσοπέλαγα λόγω άπνοιας. Είναι σαφής η υπαρξιακή αναζήτηση που διατρέχει τη νουβέλα του Κόνραντ, όπως μαρτυρά ήδη ο τίτλος της (η γραμμή σκιάς, σύμφωνα με το συγγραφέα, είναι η γραμμή που χωρίζει τον νέο άνθρωπο από αυτόν που έχει μεγαλώσει & ωριμάσει), η οποία μεταφέρεται στην κλειστοφοβική συνθήκη και τη συνθήκη ακινησίας που βιώνει το πλήρωμα του καραβιού, με το θάνατο να παραμονεύει.

Η γραμμή σκιάς
Μαρία Τούλτσα

Αν και η δραματοποίηση της λογοτεχνίας είναι τόσο παλιά όσο το θέατρο, εδώ ο Γιώργος Σίμωνας, στη διασκευή και τη σκηνοθεσία, έχει επιτύχει ένα πολύ ξεχωριστό αποτέλεσμα. Καταφεύγοντας σε διάφορους σκηνικούς κώδικες και εργαλεία, την αφήγηση (που ακούγεται κυρίως off), τον βωβό κινηματογράφο (με τους διαλόγους να περνούν γραμμένοι σε οθόνη), το σωματικό θέατρο και ελάχιστα τον ζωντανό λόγο, τη χρήση μάσκας, υπογράφει τελικά μία περφόρμανς που καταφέρνει να ενσωματώσει στην ίδια της την κατασκευή τα μοτίβα της ακινησίας, της διαστολής του χρόνου, της απειλής. Εξαιρετικό είναι επίσης το σκηνικό περιβάλλον, που αποτυπώνει ρεαλιστικά αλλά και με ατμοσφαιρική ποιητικότητα το πλοίο όπου διαδραματίζεται η ιστορία (σκηνογραφία: Γ. Σίμωνας, Socos), όσο και τα κοστούμια (ενδυματολογία: Γκέλυ Γκότση). 

Η γραμμή σκιά
Μαρία Τούλτσα©

Η ατμόσφαιρα επί σκηνής είναι υποβλητική, σχεδόν κατανυκτική, ενώ η κυριαρχία της ηχογραφημένης αφήγησης, μέσω της οποίας μεταφέρονται τα λόγια των προσώπων και κυρίως του πλοιάρχου (τον υποδύεται ωραία ο Γιάννης Λεάκος), κάνει τον θεατή να νιώθει πως ακούει τις απόκρυφες σκέψεις τους. ΄Επειτα, η νωχελική κίνηση των ηθοποιών, το σταθερό μουσικό μοτίβο του πιάνο (σύνθεση: Τώνια Ράλλη), οι υποβλητικοί, χαμηλοί φωτισμοί είναι στοιχεία που διαμορφώνουν μία, σχεδόν μπεκετική, συνθήκη διαστολής του χρόνου και μη δράσης. Υπάρχουν λόγια που διαφεύγουν της προσοχής μας, όσον αφορά τους διαλόγους, ενώ συνολικά το νήμα της αφήγησης δεν είναι εύκολα παρακολουθήσιμο. Έτσι, η παράσταση "κρατάει" κάποια μυστικά μέσα της, όσον αφορά την πρόσληψη του έργου, ενώ ζημιώνεται και από το ρυθμό που εξελίσσεται χωρίς διαβαθμίσεις, κερδίζει όμως σε πολλά άλλα σημεία. Δίπλα στον Γιάννη Λεάκο, τους ρόλους του πληρώματος υποδύονται πολύ ωραία οι  Δημήτρης Ντάσκας, Γιώργος Τζαβάρας, Μιχάλης Ζαχαρίας, Γεωργία Σωτηριανάκου και Ιωάννα Σίσκου.

Περισσότερες πληροφορίες

Η γραμμή σκιάς

  • Δραματοποιημένη Νουβέλα
  • Διάρκεια: 75 '

Ένας νεαρός υποπλοίαρχος επιστρέφει ένα γέρικο πλοίο στην «πατρίδα του» περνώντας μέσα από τις θάλασσες της ανατολής με ένα ξένο πλήρωμα, σ’ ένα ταξίδι που εξελίσσεται σε μάχη για επιβίωση στη μέση του ωκεανού. Πρόκειται για μια ιδιαίτερη θεατρική μεταφορά της κλασικής ναυτικής περιπέτειας, που αναφέρεται στη γενιά του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, με όχημα την κίνηση των ηθοποιών, τους ήχους των οργάνων, τους υπέρτιτλους αντί της φυσικής φωνής και τη μονοπρόσωπη αφήγηση.

Rabbithole

Γερμανικού 20, Μεταξουργείο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Tick, Tick… Boom!: Γιορτή της νεότητας στην Εναλλακτική Λυρική

Το "Tick, Tick… Boom!" φέρνει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ ένα εκρηκτικό ροκ μιούζικαλ για τη νεότητα, τα όνειρα και τον χρόνο που περνά, μέσα από μουσική, συγκίνηση και απρόσμενες στιγμές μαγείας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/11/2025

Οι αθόρυβοι αγώνες μιας γυναίκας που αρνείται να σιωπήσει, με πρωταγωνίστρια την Ελένη Κοκκίδου

Το έργο του Εντουάρ Λουί "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας" ζωντανεύει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, φωτίζοντας τη σιωπηλή μάχη μιας γυναίκας για αξιοπρέπεια, ελευθερία και φωνή. Μια παράσταση ευαισθησίας και προβληματισμού σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σωτηρίου.

"Ο χορός των εραστών" επιστρέφει και πρέπει να τον δείτε: H αγάπη και η τρυφερότητα στη Στέγη

Ο Νίκος Καραθάνος και η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου συναντιούνται και πάλι στη σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση και οι φωνές τους ηχούν σαν μία. "Ο χορός των εραστών" του Τιάγκο Ροντρίγκες μάς οδηγεί στην καρδιά της αγάπης, της έντασης και της τρυφερότητας. Μια παράσταση που πρέπει να δείτε.

6 επιστροφές που αξίζει να δεις από αυτήν την εβδομάδα

Έξι ξεχωριστές παραστάσεις επιστρέφουν στη σκηνή από αυτήν την εβδομάδα, φέρνοντας μαζί τους σπουδαίες ερμηνείες, δυνατές ιστορίες και σκηνοθετικές υπογραφές. Από Σοφοκλή έως Ντοστογιέφσκι, το αθηναϊκό θέατρο γεμίζει ξανά με ένταση, ποίηση και ουσιαστικό λόγο.

"Evelyn Evelyn": Το "Dark Cabaret" ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μια σκοτεινή, παιχνιδιάρικη και συγκινητική παράσταση φέρνει το διάσημο "Dark Cabaret" των Palmer & Webley για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο θέατρο 104. Μουσική, χιούμορ και μυστήριο συναντιούνται στην παράσταση "Evelyn Evelyn", σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη.

Nα ξέρετε πως αυτό που ακούτε είναι σφύριγμα τρένου

Αξιοσημείωτο δείγμα γραφής από μια νέα καλλιτεχνική ομάδα, στο δυστοπικό έργο του Θανάση Τριαρίδη, που μιλάει για το κόστος ενός κόσμου χωρίς μνήμη και ηθική.

"Άγριοι": Συνεχίζεται το έργο του Γιώργου Παλούμπη που κάνει ένα σπίτι πεδίο μάχης

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη", λόγω μεγάλης επιτυχίας, φιλοξενεί και φέτος το δυνατό θεατρικό, όπου ένας καθηγητής με μια φερέλπιδα θεωρία κατηγορείται για σεξουαλικό σκάνδαλο. Είναι όμως αλήθεια;