Η γραμμή σκιάς

3,5

Αξιοπρόσεκτη περφόρμανς, που συνδυάζει στοιχεία αφήγησης, βωβού κινηματογράφου, σωματικού θεάτρου και συμβατικής δράσης, για να μεταφέρει τη θαλασσινή νουβέλα του Τζόζεφ Κόνραντ. | Powered by Uber

Η γραμμή σκιάς Μαρία Τούλτσα©

Στη "Γραμμή σκιάς", ένας νεαρός υποπλοίαρχος, που σκοπεύει να εγκαταλείψει τα ταξίδια, δέχεται να αναλάβει μία τελευταία αποστολή: να επιστρέψει ένα "γέρικο" πλοίο, του οποίου ο πλοίαρχος είχε πεθάνει υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, στο λιμάνι του. Κι ενώ καπετάνιος και πλήρωμα έχουν να αντιμετωπίσουν μια επιδημία χολέρας, μένουν καθηλωμένοι μεσοπέλαγα λόγω άπνοιας. Είναι σαφής η υπαρξιακή αναζήτηση που διατρέχει τη νουβέλα του Κόνραντ, όπως μαρτυρά ήδη ο τίτλος της (η γραμμή σκιάς, σύμφωνα με το συγγραφέα, είναι η γραμμή που χωρίζει τον νέο άνθρωπο από αυτόν που έχει μεγαλώσει & ωριμάσει), η οποία μεταφέρεται στην κλειστοφοβική συνθήκη και τη συνθήκη ακινησίας που βιώνει το πλήρωμα του καραβιού, με το θάνατο να παραμονεύει.

Η γραμμή σκιάς
Μαρία Τούλτσα

Αν και η δραματοποίηση της λογοτεχνίας είναι τόσο παλιά όσο το θέατρο, εδώ ο Γιώργος Σίμωνας, στη διασκευή και τη σκηνοθεσία, έχει επιτύχει ένα πολύ ξεχωριστό αποτέλεσμα. Καταφεύγοντας σε διάφορους σκηνικούς κώδικες και εργαλεία, την αφήγηση (που ακούγεται κυρίως off), τον βωβό κινηματογράφο (με τους διαλόγους να περνούν γραμμένοι σε οθόνη), το σωματικό θέατρο και ελάχιστα τον ζωντανό λόγο, τη χρήση μάσκας, υπογράφει τελικά μία περφόρμανς που καταφέρνει να ενσωματώσει στην ίδια της την κατασκευή τα μοτίβα της ακινησίας, της διαστολής του χρόνου, της απειλής. Εξαιρετικό είναι επίσης το σκηνικό περιβάλλον, που αποτυπώνει ρεαλιστικά αλλά και με ατμοσφαιρική ποιητικότητα το πλοίο όπου διαδραματίζεται η ιστορία (σκηνογραφία: Γ. Σίμωνας, Socos), όσο και τα κοστούμια (ενδυματολογία: Γκέλυ Γκότση). 

Η γραμμή σκιά
Μαρία Τούλτσα©

Η ατμόσφαιρα επί σκηνής είναι υποβλητική, σχεδόν κατανυκτική, ενώ η κυριαρχία της ηχογραφημένης αφήγησης, μέσω της οποίας μεταφέρονται τα λόγια των προσώπων και κυρίως του πλοιάρχου (τον υποδύεται ωραία ο Γιάννης Λεάκος), κάνει τον θεατή να νιώθει πως ακούει τις απόκρυφες σκέψεις τους. ΄Επειτα, η νωχελική κίνηση των ηθοποιών, το σταθερό μουσικό μοτίβο του πιάνο (σύνθεση: Τώνια Ράλλη), οι υποβλητικοί, χαμηλοί φωτισμοί είναι στοιχεία που διαμορφώνουν μία, σχεδόν μπεκετική, συνθήκη διαστολής του χρόνου και μη δράσης. Υπάρχουν λόγια που διαφεύγουν της προσοχής μας, όσον αφορά τους διαλόγους, ενώ συνολικά το νήμα της αφήγησης δεν είναι εύκολα παρακολουθήσιμο. Έτσι, η παράσταση "κρατάει" κάποια μυστικά μέσα της, όσον αφορά την πρόσληψη του έργου, ενώ ζημιώνεται και από το ρυθμό που εξελίσσεται χωρίς διαβαθμίσεις, κερδίζει όμως σε πολλά άλλα σημεία. Δίπλα στον Γιάννη Λεάκο, τους ρόλους του πληρώματος υποδύονται πολύ ωραία οι  Δημήτρης Ντάσκας, Γιώργος Τζαβάρας, Μιχάλης Ζαχαρίας, Γεωργία Σωτηριανάκου και Ιωάννα Σίσκου.

Περισσότερες πληροφορίες

Η γραμμή σκιάς

  • Δραματοποιημένη Νουβέλα
  • Διάρκεια: 75 '

Ένας νεαρός υποπλοίαρχος επιστρέφει ένα γέρικο πλοίο στην «πατρίδα του» περνώντας μέσα από τις θάλασσες της ανατολής με ένα ξένο πλήρωμα, σ’ ένα ταξίδι που εξελίσσεται σε μάχη για επιβίωση στη μέση του ωκεανού. Πρόκειται για μια ιδιαίτερη θεατρική μεταφορά της κλασικής ναυτικής περιπέτειας, που αναφέρεται στη γενιά του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, με όχημα την κίνηση των ηθοποιών, τους ήχους των οργάνων, τους υπέρτιτλους αντί της φυσικής φωνής και τη μονοπρόσωπη αφήγηση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μια ζωή - Ο μονόλογος μιας μοδίστρας

Καθηλωτική η Νένα Μεντή σε μια παράσταση-φόρος τιμής στη σύγχρονη ελληνική ιστορία, που συγκινεί με τον τρόπο που χειρίζεται τη δύναμη της μνήμης. Το κείμενο, παρότι ουσιαστικό, θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερη εκφραστική ένταση. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
17/04/2025

Τρεις αδελφές

Μερικά χρόνια μετά τον αξιοσημείωτο "Θείο Βάνια", η Μαρία Μαγκανάρη επιστρέφει στον Τσέχοφ, με ακόμη μία παράσταση συνόλου, βαθιάς τρυφερότητας, ποίησης και ωραίων ερμηνειών. | Powered by Uber

Η Νατάσα Εξηνταβελώνη έρχεται με το "Girls & Boys" από τη Θεσσαλονίκη

Είναι η βία αναπόφευκτο στοιχείο της ανθρώπινης φύσης ή αποτέλεσμα των κοινωνικών και πολιτισμικών συνθηκών, διερωτάται το έργο του γνωστού στο ελληνικό κοινό Ντένις Κέλι, σε σκηνοθεσία της Λητώς Τριανταφυλλίδου.

Μια "Μπουμπού" στο θέατρο Εν Αθήναις

Η Δήμητρα Κολλά ερμηνεύει μια γλυκόπικρη ιστορία βγαλμένη από τις σελίδες της νουβέλας του Δημήτρη Μητσοτάκη, η οποία όμως μιλάει για όλους μας.

11 τελευταίες παραστάσεις για το "Τα πήρες όλα κι έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου" στο Παλλάς

Last call για την μεγάλη θεατρική επιτυχία του Παλλάς με τον Γιάννη Τσορτέκη στο ρόλο του Στράτου και τους Άγγελο, Στέλιο και Διαμαντή Διονυσίου να τραγουδούν ζωντανά επί σκηνής.

"My fierce ignorant step": Χρήστος Παπαδόπουλος σε παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη με μια χορευτική έξαψη για τις πρώτες μας φορές

Δέκα χορευτές κινούνται σαν ένα στη νέα παράσταση του καταξιωμένου μινιμαλιστή χορογράφου, "My fierce ignorant step", που μιλά για την κοινή εμπειρία της πρώτης φοράς που συναντηθήκαμε, που γελάσαμε, που ζήσαμε…

Paris Opera Junior Ballet: Η αφρόκρεμα του νεανικού χορού στην Αθήνα

Το Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού, κοιτίδα του κλασικού χορού μας συστήνει τη νέα γενιά χορευτών που χορεύει για το μέλλον, την παράδοση και τη ζωή.