Κοιμώμενος Χαλεπάς, ο σαλός άγιος

2,5

Ο μονόλογος βασισμένος στη ζωή του Έλληνα γλύπτη ανεβαίνει σε μια παράσταση που αδικείται από την απουσία μέτρου.

Κοιμώμενος Χαλεπάς 2023 Rabella Gre©

Το μονολογικό έργο του Άγγελου Ανδρεόπουλου για τον Γιανούλη Χαλεπά πιάνει τον Έλληνα γλύπτη κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού του στο ψυχιατρείο της Κέρκυρας, όπου παρέμεινε για περισσότερα από δέκα χρόνια, ύστερα από απόφαση των γονιών του και ειδικά της μητέρας του, που θεώρησαν τη γλυπτική υπεύθυνη για τον νευρικό κλονισμό του. Ο ήρωας ανατρέχει στην προηγούμενη ζωή του στην Τήνο, την Αθήνα και στο Μόναχο και χρησιμοποιεί τις αναμνήσεις του για να δραπετεύσει από αυτόν τον χώρο εγκλεισμού, ενώ ο συγγραφέας επικεντρώνεται στη σκιαγράφηση μιας προσωπικότητας έξω από τα συνηθισμένα. "Όποιον αγαπάει ο θεός, οι άνθρωποι τον λένε σαλό", θα πει σε κάποια στιγμή, χαρακτηριστικά. Χρησιμοποιώντας τις βιογραφικές αναφορές, το κείμενο στέκεται σε κομβικά σημεία της ζωής του Χαλεπά, με επίκεντρο φυσικά τον βίαιο -και καθοριστικό για το έργο και τη ζωή του- χαρακτήρα της μητέρας του, όπως και τη γνωριμία του με την οικογένεια Αφεντάκη και την ιστορία πίσω από τη δημιουργία του πιο γνωστού έργου του, της Κοιμωμένης.

Κοιμώμενος Χαλεπάς
Rabella Gre©

Το έργο ερμηνεύει ο Γιώργος Κοντοπόδης δείχνοντας πραγματική ψυχή και σθένος, καθώς δημιουργεί έναν άνδρα που στοιχειώνεται από το παρελθόν του ενώ βρίσκεται και κυριολεκτικά εγκλωβισμένος στην παρούσα κατάσταση. Το αφαιρετικό σκηνικό του Μιχάλη Παπαδόπουλου, που αφήνει τη σκηνή σχεδόν άδεια και χρησιμοποιεί μια λευκή γάζα στο φόντο, λειτουργεί ωραία και επιτρέπει στους φωτισμούς να προσδώσουν κατανυκτική ατμόσφαιρα στο χώρο˙ θα μπορούσε η λιτότητά του να λειτουργήσει ως οδηγός για την καθοδήγηση της υποκριτικής ερμηνείας. Αντιθέτως, η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Λιακόπουλου χάνει από νωρίς το μέτρο. Ο μονόλογος αποδίδεται από τα πρώτα λεπτά ως το τέλος με μια όλο και αυξανόμενη νευρώδη, εξωστρεφή εκφορά, που ζημιώνει την όλη προσπάθεια. Χωρίς συναισθηματικές κλιμακώσεις & αποχρώσεις, με συνεχώς υψηλούς τόνους επί σκηνής και έντονη κινησιολογία, η παράσταση αδικείται και η συναισθηματική επίδρασή της ζημιώνεται.

Περισσότερες πληροφορίες

Κοιμώμενος Χαλεπάς, ο σαλός άγιος

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 75 '

Το έργο, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και επιστρέφει για τρίτη χρονιά σε μια επετεικαή εκδοχή για τα 86 χρόνια από το θάνατό του, πραγματεύεται τη ζωή του Έλληνα καλλιτέχνη, ξεκινώντας ενώ είναι εσώκλειστος στο ψυχιατρείο της Κέρκυρας. Μέσα από τα διαρκή ταξίδια του μυαλού του, βλέπουμε όλη του τη ζωή: την Τήνο, την αυταρχική μητέρα και τον τυπικό πατέρα, τα αδέρφια, τον μεγάλο έρωτα της ζωής του. Περισσότερο, όμως, γινόμαστε μάρτυρες της έμπνευσης, της μανίας της δημιουργίας -η οποία οδηγεί στα σημαντικά έργα του-, των ονείρων, των εφιαλτών του, ώσπου καταλήγουμε στο τελικό ερώτημα. Τι αξίζει άραγε περισσότερο, να είσαι τρελός (σαλός) και ευφυής ή φυσιολογικός και απλά… άνθρωπος;

Αλκμήνη

Αλκμήνης 12

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.