Αρκουδοράχη

3,5

Ο Ουαλός συγγραφέας Εντ Τόμας μας συστήνεται με ένα δυστοπικό έργο που αγγίζει κυρίως τη θεματική της μνήμης και ευτυχεί σε μια ουσιαστική, ατμοσφαιρική απόδοση.

Αρκουδοράχη © Κική Παπαδοπούλου

Ο εξηντάχρονος Ουαλός συγγραφέας συστήθηκε στην Ελλάδα με το τελευταίο έργο του (2019), ένα κείμενο ιδιοσυγκρασιακής γραφής, που μπορεί να διεκδικήσει τη θέση του δίπλα σε αυτά του Μπέκετ και του Πίντερ. Η "Αρκουδοράχη" διαδραματίζεται σε ένα χασάπικο στην απομακρυσμένη πλαγιά ενός χωριού(;)· έξω, ένας πόλεμος έχει ισοπεδώσει τα πάντα, οι μόνοι που δείχνουν να έχουν επιζήσει είναι οι ιδιοκτήτες του χασάπικου (ο Τζον και η γυναίκα του, Νόνι) και ο σφαγέας τους. Η επιβίωσή τους, όμως, είναι μάλλον χαμένη υπόθεση, καθώς οι προμήθειες τελειώνουν, ο καιρός χειροτερεύει, οι αεροπορικές επιδρομές διασχίζουν τον αέρα. Μέσα σε αυτόν τον δυστοπικό χώρο, η θεματική της μνήμης αποκτάει φυσική υπόσταση και γίνεται πρωταγωνίστρια. Η δράση και ο χρόνος ανακυκλώνονται, το παρελθόν και το παρόν μπερδεύονται, οι ήρωες μπαινοβγαίνουν στα "δωμάτια της μνήμης" τους, ενώ η πλοκή αφορά την κατάσταση που βιώνουν, παρά το τι την προκάλεσε ή τι θα ακολουθήσει. Εξάλλου, σε αυτόν τον πόλεμο κανείς δεν ξέρει πια να πει "ποιος είναι ο εχθρός, ποιος είναι στην ίδια πλευρά. Όλα αλλάζουν από τη μία στιγμή στην άλλη". Έτσι, η άφιξη του Κάπτεν, ενός στρατιώτη, δεν οδηγεί κάπου τα γεγονότα, αλλά προσθέτει άλλον έναν κρίκο στην αλυσίδα των εξομολογήσεων και των αναστοχασμών.

Αρκουδοράχη
© Κική Παπαδοπούλου

Ο Εντ Τόμας γράφει ένα έργο για τη σημασία της μνήμης, για τη γλώσσα ως φορέα ταυτότητας (κεντρικό μοτίβο είναι η "παλιά γλώσσα", από την ανάμνηση της οποίας αγκιστρώνεται ο Τζον, καθώς αφορά "τη μισή του υπόσταση"), ίσως και ένα έργο για τον κόσμο που παραδίδουμε στη νέα γενιά, που εδώ κινδυνεύει με αφανισμό: Ο γιος του Τζον και της Νόνι, ένας επιστήμονας, μάλιστα, που διακήρυττε πως "η απληστία συντρίβει οποιαδήποτε συμπόνοια", έχει σκοτωθεί και αλήθεια τι μέλλον επιφυλάσσεται σε έναν κόσμο χωρίς συμπόνοια; Κι όμως μέσα σε όλη αυτήν τη δυστοπία, η ευαισθησία, οι λυρικές ποιότητες, ακόμη και το χιούμορ παρακινούν τη γραφή του Τόμας.

Αρκουδοράχη

Η Ιώ Βουλγαράκη εντόπισε τις όχι απολύτως ρεαλιστικές ποιότητες της "Αρκουδοράχης" και δημιούργησε μια παράσταση με ατμόσφαιρα αλλά και ουσία. Στηρίχτηκε ιδιαίτερα στην κινησιολογία (Κατερίνα Φώτη), χάρη στην οποία οι ήρωες δείχνουν να μετεωρίζονται και οι κινήσεις τους μένουν εκκρεμείς και ανολοκλήρωτες· έτσι, ξεπερνούν την αυστηρά φυσική τους υπόσταση, σαν η παράσταση να θέλει να μας συστήσει όχι απαραιτήτως τα τέσσερα πρόσωπα, αλλά την ανάμνησή τους. Σημαντικές οι ερμηνείες των ηθοποιών, δίνουν ζωή σ’ ένα πυκνό κείμενο λόγου που θίγει πολλές θεματικές και αφήνει πολλά μέτωπα ανοιχτά: Αργύρης Ξάφης, Δέσποινα Κούρτη (που έχουν και εκπληκτική χημεία στους ρόλους του ζευγαριού), Δημήτρης Δρόσος (Κάπτεν) είναι οι τρεις που επωμίζονται τους μεγαλύτερους ρόλους, μαζί με τον Δημήτρη Γεωργιάδη. Ωραία η μουσική του Θοδωρή Αμπαζή, παίζει με την ουαλική ταυτότητα του έργου.

Περισσότερες πληροφορίες

Αρκουδοράχη

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 95 '

Σε ένα μετα-αποκαλυπτικό τοπίο, ένα ζευγάρι αρνείται να ακολουθήσει τη ροή ενός κόσμου που αλλάζει βίαια, στην τολμηρή σπουδή του πολυβραβευμένου Ουαλού συγγραφέα πάνω στην απώλεια. Σε ένα χωριό ερημωμένο και σβησμένο από σύνορα που χαράσσονται ξανά και ξανά, ένα ζευγάρι κρατάει ανοιχτό ένα χασάπικο που αρνείται πεισματικά να εγκαταλείψει. Η μνήμη είναι ο μοναδικός μηχανισμός επιβίωσης σε μια πραγματικότητα που αλλάζει βίαια και αμετάκλητα, ενώ εκείνοι αδυνατούν να την ακολουθήσουν. Ένας νεαρός άνδρας ζει μαζί τους, κομμάτι και αυτός της προηγούμενης ζωής τους, ενώ ένας άλλος μυστηριωδώς καταφθάνει στο μαγαζί μ’ έναν άγνωστο σκοπό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/12/2025

"Ψ." – Το έργο που ανοίγει τις εσωτερικές ντουλάπες μας

Πλήρως ανανεωμένο, με νέα διανομή και σκηνοθετική ματιά, το "Ψ" της Άλκηστης Ηλιάδη πλάθει ανάγλυφα μια ιστορία για τα στόματα που (μας) κλείνουν και (μας) κλείνουμε και αναρωτιέται "Ως πότε;".

D-Athens Διονύσια: Ο νέος θεσμός που φιλοξενεί το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν

Από τις 12 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2025, το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης φιλοξενεί το D-Athens Διονύσια 2025, μια τριήμερη γιορτή νέας δραματουργίας, ιδεών και θεατρικής δημιουργίας στο πλαίσιο της Αθήνας Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Θεάτρου.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Θέατρο όπου κι αν είσαι: Οι "Τρεις Αδελφές" σε live streaming στην Ιθάκη

Το Εθνικό Θέατρο φέρνει τις "Τρεις Αδελφές" του Αντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στην Ιθάκη. Ζωντανά από την Πλαγία Σκηνή του κτιρίου Τσίλλερ. Μάθετε περισσότερα.

"Ήμερη – Η ανατομία μιας πτώσης": Ο Γιάννης Νταλιάνης αποκαλύπτει 5 βασικά σημεία της παράστασης

Ο Γιάννης Νταλιάνης σκηνοθέτης της παράστασης "Ήμερη – Η Ανατομία μιας Πτώσης" που ανεβαίνει στο Θησείον (από 22/12) αναλύει το έργο του Ντοστογιέφσκι, μια ιστορία ανθρώπινης καταπίεσης και αντίστασης.

6 επιστροφές που αξίζει να δεις από αυτήν την εβδομάδα

Έξι ξεχωριστές παραστάσεις επιστρέφουν, φωτίζοντας τη μνήμη, την απώλεια, την αντοχή και τις ανθρώπινες ιστορίες που μας διαμορφώνουν. Μονόλογοι, θρύλοι και προσωπικές εξομολογήσεις συναντιούνται σε ένα έντονο θεατρικό πρόγραμμα Δεκεμβρίου.