Το σπίτι

3

Κείμενο και παράσταση μοιάζουν να δημιουργήθηκαν με την αίσθηση του επείγοντος, ως μια «προειδοποίηση» για τη συντριπτική πραγματικότητα που επιλέγουμε να αγνοούμε. Δραματικές ποιότητες, πυκνότητα και πολύ καλές ερμηνείες σε ένα εγχείρημα που έχει πάντως περιθώρια εξέλιξης.

Το σπίτι Δημήτρης Καραντζάς ©Andreas Simopoulos

Όσο κι αν κλειστείς στο μικρόκοσμό σου, αποστρέφοντας το βλέμμα σου από την πραγματικότητα, αυτή αργά ή γρήγορα θα έρθει να σε συντρίψει. Να πώς θα μπορούσε να συνοψιστεί σε μια γραμμή η ιδέα του Δημήτρη Καραντζά, που στη συγκεκριμένη περίπτωση υπογράφει και το κείμενο, ένα κείμενο με ελάχιστο λόγο και πολλή καθημερινή δράση. Το στοιχείο του "καθημερινού" είναι κομβικό: Η αίσθηση μιας τετριμμένης, οικείας καθημερινότητας, ένα κομμάτι πραγματικότητας που εξελίσσεται σε πραγματικό χρόνο, καταλαμβάνει τη μισή παράσταση και θέτει τη συνθήκη: Δύο άνθρωποι μοιράζονται τον ίδιο χώρο, έχουν την οικειότητα των ανθρώπων που συζούν, αν και δεν δείχνουν να συνυπάρχουν ουσιαστικά. Αρχειοθετούν έγγραφα, τακτοποιούν τα ψώνια, βάζουν πλυντήριο, επικοινωνούν με post it και σκόρπιες κουβέντες για πράγματα χωρίς ενδιαφέρον – εξάλλου μόλις που φτάνουν στους θεατές αυτές οι κουβέντες τους.

Το σπίτι Δημήτρης Καραντζάς
©Andreas Simopoulos

Στο κέντρο του απρόσωπου, ψυχρού σπιτιού τους ένα μεγάλο παράθυρο που "βλέπει" σε έναν τυπικό δρόμο μιας αθηναϊκής γειτονιάς. Η ζωή έξω απ’ αυτό αιχμαλωτίζει το βλέμμα τους φευγαλέα, δεν είναι όμως αρκετή για να τους βγάλει από τη μηχανική "χορογραφία" των δράσεών τους. Η δυστοπία κάνει την εμφάνισή της αρχικά ως μυθοπλασία, μέσω του βιβλίου που διαβάζει ο άνδρας, για κάποια φανταστική κοινωνία η οποία υποφέρει από παρατεταμένο καύσωνα, την κυβερνούν οι παπάδες και οι μη πειθήνιοι πολίτες εκτελούνται. Ώσπου η έξω πραγματικότητα αρχίζει να περιστρέφεται και να αντιστρέφεται, να διαλύεται και να επανασυντίθεται και ένας χείμαρρος από εικόνες βίας και καταστροφής, αναγνωρίσιμες καθώς προέρχονται από πραγματικά γεγονότα, ορμάει στο σπίτι. Κι όσο τα θεμέλιά του δοκιμάζονται τόσο οι δυο τους αγκιστρώνονται μανιωδώς στις ίδιες ανούσιες κινήσεις, και μόνο όταν πια το σπίτι απειληθεί συθέμελα ο παραληρηματικός μονόλογος της γυναίκας θα σπάσει την άψυχη μονοτονία που διήπε την έως τότε διαβίωσή τους.

Το σπίτι Δημήτρης Καραντζάς
©Andreas Simopoulos

Με την αίσθηση του επείγοντος, ως μια "προειδοποίηση", δείχνει να δημιουργήθηκε η παράσταση του Καραντζά, η οποία έχει την ποιότητα ενός θεάματος που, ενώ ξεκαθαρίζει τις προθέσεις του, δεν προπαγανδίζει, δεν πεζολογεί (παρόλο που μεταχειρίζεται τις έννοιες του πεζού και καθημερινού), αλλά έχει δραματική ποιότητα και πυκνότητα. Ουσιαστικά συνεισφέρουν σε αυτό βέβαια και οι ηθοποιοί, Αλεξία Καλτσίκη και Φιντέλ Ταλαμπούκας, που φτιάχνουν χαρακτήρες με τη δύναμη της υποκριτικής τους υπόστασης, ενώ αντλούν από το ελλειπτικό κείμενο το μέγιστο δυνατό. Καθοριστικό το σπίτι-σκηνικό της Κλειώς Μπομπότη, που εξυπηρετεί πλήρως τη σκηνοθετική ιδέα, όπως και τα βίντεο της Γκέλυς Καλαμπάκα. Η παράσταση διαγράφει έναν πλήρη κύκλο, δεν παύει όμως να αφήνει "εκκρεμότητες" όσον αφορά την εμβάθυνση και την εξέλιξη της δραματικής συνθήκης. Από αυτή την άποψη, λειτουργεί ίσως ως δουλειά εν εξελίξει, που μπορεί να οδηγήσει σε μια πληρέστερη εκδοχή της.

Περισσότερες πληροφορίες

Το σπίτι

  • Performance
  • Διάρκεια: 60 '

Δύο πρόσωπα (αδέρφια; συγκάτοικοι; σύντροφοι;) περνούν μια ημέρα στο σπίτι τους, σε μια οποιαδήποτε μεγαλούπολη από αυτές όπου οι άνθρωποι ζουν σε σπίτια-κελιά. Η καθημερινή ρουτίνα των ηρώων εισβάλει στους αρμούς της σκέψης τους και καταλαμβάνει τη σκηνή. Οι δυο τους περιχαρακώνονται για να μην αναμετρηθούν με την πραγματικότητα, όμως, όσο συνεχίζεται η ημέρα τους, ένα παράθυρο μεταμορφώνεται σε μια χοάνη, ένα εφιαλτικό καλειδοσκόπιο, από το οποίο παρελαύνουν διαφορετικές εκφάνσεις της βίας της εποχής μας και ακραίες στιγμές της σύγχρονης ιστορίας του 21ου αιώνα. Τα δύο πρόσωπα, παθητικοί δέκτες της βίας των εικόνων, προσπαθούν να συνεχίσουν τη φροντίδα του μικρόκοσμού τους μέχρι η βία να εισβάλει στο καταφύγιό τους.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/05/2024

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber

"Τότε, τώρα, πάντα": Πότε ξεκινά η νέα επιθεώρηση από τον Σταμάτη Φασουλή στο Θέατρο Άλσος

Ο μετρ του είδους θα ξεκαλοκαιριάσει στο Θέατρο Άλσος με νέα επιθεώρηση και ταλαντούχους συνεργάτες.

"The philanthropist": Οι Dirty Granny Tales επιστρέφουν με τη νέα τους παράσταση

Το Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" υποδέχεται ξανά το μουσικοθεατρικό σχήμα που αφηγείται σκοτεινά παραμύθια χρησιμοποιώντας μουσική, χορό, κουκλοθέατρο και animation.

"Ηρακλής Μαινόμενος": Δαδακαρίδης, Γουλιώτη, Γάλλος πρωταγωνιστούν στην σπάνια παιζόμενη τραγωδία του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά

Το πιο σκοτεινό και πιο ανθρώπινο έργο του Ευριπίδη παρουσιάζεται το καλοκαίρι του 2024 σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα από μια σπουδαία ομάδα ηθοποιών και συντελεστών.