Οι μάγισσες του Σάλεμ

2,5

Το έργο του Μίλερ είναι αυτό που τελικά επιβάλλεται σε μια παράσταση που το προσεγγίζει με δυναμισμό, αλλά όχι με τη ζητούμενη διεισδυτικότητα.

Οι μάγισσες του Σάλεμ

Το έργο του Μίλερ είναι αυτό που τελικά επιβάλλεται σε μια παράσταση που το προσεγγίζει με δυναμισμό, αλλά όχι με τη ζητούμενη διεισδυτικότητα.

Ο Άρθουρ Μίλερ έγραψε τις «Μάγισσες του Σάλεμ» βασισμένος στα πραγματικά γεγονότα που συνέβησαν στην ομώνυμη πόλη της Μασαχουσέτης το 1692, όταν εξαπολύθηκε ένα κυριολεκτικό κυνήγι μαγισσών: τα παράξενα, αδιάγνωστα από τους γιατρούς, συμπτώματα που εμφάνισαν δύο νεαρά κορίτσια, εκλήφθηκαν ως σημάδια δαιμονισμού. Τα κορίτσια κατηγορήθηκαν για μαγεία και οδηγήθηκαν στη φυλακή, ενώ δεκάδες ακόμη έφτασαν μετά από αυτές στο εδώλιο με την ίδια κατηγορία. Όσες ομολογούσαν ότι είχαν παραδοθεί στον Σατανά και κατέδιδαν άλλες έπαιρναν χάρη, όσες αρνούνταν να υποκύψουν στο σκοταδισμό, παραδεχόμενες κάτι που δεν ίσχυε, τιμωρούνταν με δημόσιο απαγχονισμό.

Οι μάγισσες του Σάλεμ - εικόνα 1

Ο Μίλερ ξεκινάει τη δική του εκδοχή από μια ερωτική απόρριψη: μια νεαρή κοπέλα, η Άμπιγκεϊλ, θέλει να ξαναφέρει κοντά της, καταφεύγοντας σε ξόρκια, έναν παντρεμένο άνδρα με τον οποίο είχε συνευρεθεί ερωτικά, αλλά αυτός τελικά την απέρριψε. Αυτό το αθώο παιχνίδι ερωτικής μαγείας θα σημάνει την έναρξη μιας αλληλουχίας κατηγοριών, καταδόσεων, φυλακίσεων και εκτελέσεων αθώων ανθρώπων με την κατηγορία του «δαιμονισμού». Αν και απώτερος σκοπός του Μίλερ ήταν να αναφερθεί στο κυνήγι εναντίον των κομμουνιστών που εξαπέλυσε ο γερουσιαστής Μακάρθι στην Αμερική του 1950, η θεατρική μεταφορά του δεν χρειάζεται να υπακούσει σε αυτό το πλαίσιο – δεν χρειάζεται καν να εκσυγχρονίσει το έργο. Το μεσαιωνικό, «δαιμονικό» περιβάλλον μπορεί να διατηρηθεί, αρκεί να μη γίνει αυτοσκοπός όπως στην περίπτωση της σκηνοθεσίας του Νικορέστη Χανιωτάκη, ο οποίος διάβασε το έργο περίπου ως θρίλερ, εστίασε στην ατμόσφαιρα –πράγματι υποβλητική η παράσταση χάρη στους φωτισμούς (Χριστίνα Θανάσουλα), τη μουσική (Γιάννης Μαθές) και την κυριαρχία του μαύρου χρώματος στα σκηνικά και τα ωραία κοστούμια (Αρετή Μουστάκα, Χριστίνα Πανοπούλου)– και οδηγήθηκε σε μία μάλλον εξωτερική απόδοσή του, με κυρίαρχα χαρακτηριστικά την υπέρμετρη κινησιολογία και την εξωστρεφή υποκριτική, που κορυφώθηκε στο πρόσωπο της Ιωάννας Παππά, η οποία ερμήνευσε την Άμπιγκεϊλ με σπασμωδικές κινήσεις, μεγάλες χειρονομίες και βαθιά φωνή.

Οι μάγισσες του Σάλεμ - εικόνα 2

Έχοντας μπροστά του ένα έργο για τις καταστροφικές συνέπειες του δογματισμού και του (θρησκευτικού) σκοταδισμού, την κατασκευή ενόχων, τις διώξεις για ανυπόστατες κατηγορίες, την αναμέτρηση με τη συνείδηση, τη σημασία να εμμένει κανείς στην αλήθεια –θέματα τόσο επείγοντα και σήμερα–, ο Χανιωτάκης προτίμησε να δημιουργήσει ένα εντυπωσιακό περιτύλιγμα, ενώ άφησε τους ηθοποιούς αβοήθητους, παρά το καλό υλικό που είχε στη διάθεσή του. τόσο τους έμπειρους Νικήτα Τσακίρογλου και Μελίνα Βαμβακά, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν οδηγό με την ήρεμη δύναμή τους, τον Άκη Σακελλαρίου (Τζον Πρόκτορ), τη Ρένια Λουιζίδου (Ελισάβετ Πρόκτορ), αλλά και τους νεότερους, από τους οποίους ειδικά οι κοπέλες, οι νεαρές «μάγισσες», έδειξαν πολύ ωραία δείγματα γραφής: Κατερίνα Νικολοπούλου, Ισιδώρα Δωροπούλου, Μαρία Μοσχούρη, Αντουανέτα Παπαδοπούλου, Δανάη Ομορεγκιέ Νεάνθη.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι μάγισσες του Σάλεμ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Βασισμένο στην πραγματική ιστορία της καταδίκης ως μαγισσών 20 γυναικών στο χωριό Σάλεμ της Μασαχουσέτης το 1692, το αριστούργημα του Μίλερ είναι μια διαχρονική καταγγελία των δεισιδαιμονιών, των προκαταλήψεων και του φανατισμού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι θεατρικές πρεμιέρες της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε πέντε παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24/4 και ξεχωρίζουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
18/04/2024

Updated | Ίσα που προλαβαίνεις αυτές τις 24 θεατρικές παραστάσεις

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε έργα για κάθε γούστο που κατεβάζουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24 Απριλίου.

Το πολυταξιδεμένο "Lemon" γιορτάζει 6 χρόνια στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Στην Κεντρική Σκηνή του ΔΘΠ παρουσιάζεται η πρωτότυπη, χειροποίητη παράσταση για την απίστευτη ιστορία του πιανίστα 1900 που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα περισσότεροι από 16.000 θεατές, σε μια ξεχωριστή βραδιά που θα ολοκληρωθεί με ένα ατμοσφαιρικό live από τον καταξιωμένο Σταύρο Λάντσια.

Generation lost

Η "χαμένη γενιά" των millennials διεκδικεί τη φωνή της σε ένα θεατρικό έργο που στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε δικές τους μαρτυρίες. Ανεβαίνει στη σκηνή με δόσεις αυτοαναφορικότητας και φλυαρίας, όχι όμως χωρίς θέρμη και ταλέντο.

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

Μια συναρπαστική ερμηνεία από τον Αργύρη Ξάφη σε ένα ενδιαφέρον σύγχρονο έργο, που με τη μορφή πολυπρόσωπης αφήγησης, προσεγγίζει ζητήματα ομοφοβίας, βίας και ενοχής μιας κλειστής κοινωνίας.

"The doctor": 11 ακόμη παραστάσεις στο Αμφι-θέατρο

Το συνταρακτικό mind game για τα όρια της πολιτικής ορθότητας και την παντοδυναμία της cancel culture σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου κατεβάζει αυλαία μέσα στον Απρίλιο.

"Ο κύκλος των χαμένων ποιητών" ανεβαίνει Θεσσαλονίκη

Μετά την επιτυχία στην Αθήνα και το θέατρο Βρετάνια, η παράσταση σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ασπιώτη με τον Άκη Σακελλαρίου στον ρόλο του αντισυμβατικού Τζον Κίτινγκ "μετακομίζει" στη συμπρωτεύουσα.