Οι δούλες

3

Στην παράσταση του Γκραουζίνις, μέσα από την αντρική διανομή, αποκαθίσταται ένα κομμάτι του «λάθους» που θέλει τη συζήτηση για το έργο να στρέφεται στο αν αποτελεί κυρίως ταξικό σχόλιο ή ένα παιχνίδι ρόλων.

Οι δούλες

Στην παράσταση του Γκραουζίνις, μέσα από την αντρική διανομή, αποκαθίσταται ένα κομμάτι του «λάθους» που θέλει τη συζήτηση για το έργο να στρέφεται στο αν αποτελεί κυρίως ταξικό σχόλιο ή ένα παιχνίδι ρόλων.

Οι δούλες - εικόνα 1

Η θρησκευτική ευλάβεια με την οποία οι δύο αδερφές επιδίδονται σε αυτό το παιχνίδι ρόλων, το οποίο ευελπιστούν να καταλήξει στην δολοφονία της Κυρίας τους, δεν υποκρύπτει απλώς –ούτε μόνο– ένα σχόλιο για τη «μοίρα» των υπηρετριών παγκοσμίως και διαχρονικά. Αυτό είναι ήδη γνωστό.

Έμπρακτα όμως, στη σκηνή –τουλάχιστον κατά την προσωπική μου εμπειρία–, οι παραστάσεις επικεντρώνονται κυρίως στο να καταδείξουν τον υποτακτικό ρόλο των δυο τους απέναντι στη ματαιόδοξη παρουσία της Κυρίας τους και να αποδώσουν το παιχνίδι τους ως μέρος μιας διαδικασίας που χρησιμοποιούν για να εκτονώνονται. Όχι, βέβαια, ότι και το έργο δεν βάζει εμπόδια έτσι πολυδιάστατο και χειμαρρώδες που είναι.

Οι δούλες - εικόνα 2

Με αυτήν την παράσταση αντιλαμβανόμαστε καταρχήν γιατί ήταν επιθυμία του ίδιου του Ζενέ να παίζεται το έργο του από άντρες. Μάλιστα, είχε δηλώσει σχετικά: «Ήλπιζα να πετύχω και την κατάργηση των χαρακτήρων και να τους αντικαταστήσω με σύμβολα όσο το δυνατόν πιο απομακρυσμένα από αυτό που αντιπροσωπεύουν, εξακολουθώντας όμως να είναι προσκολλημένα σε αυτό».

Στη συγκεκριμένη περίπτωση η παρουσία ενός δυνατού ερμηνευτικού διδύμου ως δουλών, του Αργύρη Ξάφη (Κλερ) και του Δημήτρη Ήμελλου (Σολάνζ), φέρει μια πολυπόθητη αποστασιοποίηση. Αφενός η πρώτη σκηνή είναι στημένη έτσι ώστε να δείχνουν ότι παίζουν «θέατρο», υποδύονται ρόλους και είναι αληθινά απολαυστικοί φέρνοντας ένα γκροτέσκο χιούμορ πάνω στη σκηνή. Αυτό το παιχνίδι θεάτρου, χωρίς καθόλου να γελοιοποιεί τα πρόσωπα, βγάζει το έργο από ενδεχόμενες περιοριστικές διαστάσεις και το ανοίγει σε αναγνώσεις.

Οι δούλες - εικόνα 3

Όταν πια στην τρίτη σκηνή επαναλαμβάνουν το παιχνίδι τους, που αυτήν τη φορά παίρνει τραγικές δια­στάσεις, η μεταστροφή τους είναι εμφανής και αφήνει να διαφανεί ο δικός τους χαρακτήρας. Τώρα μιλούν επί προσωπικού, ως αδερφή προς αδερφή, παρά τους υιοθετημένους ρόλους τους, και το παιχνίδι γίνεται ακόμη αγριότερο, αφού διακυβεύεται η δική τους σχέση. Εδώ, μάλιστα, η σκηνή οφείλει πολλά στη μεστή ερμηνεία του Δημήτρη Ήμελλου, όμως και πάλι η σκηνοθεσία αφήνει στη σκιά ένα βασικό συστατικό που κινεί το έργο, την καταβύθιση δηλαδή στον χαρακτήρα των δύο αδερφών και την αναλυτικότερη επεξεργασία της μεταξύ τους σχέσης.

Η σκηνή μεταξύ των δύο και της Κυρίας, την οποία υποδύεται απολαυστικά ο Κώστας Μπερικόπουλος, χαρίζει στο θέαμα κωμική πνοή, δεν αποφεύγει όμως τον πειρασμό να διαβάσει τον ρόλο κατά τον αναμενόμενο τρόπο. Το σκηνικό περιβάλλον που έχει δημιουργήσει ο Κένι ΜακΛέλαν αναπαριστά την κρεβατοκάμαρα της Κυρίας, με όλα τα έπιπλα γεμάτα λουλούδια, και μεταδίδει μια θρησκευτική αίσθηση επιταφίου, γεγονός που προσθέτει στην παράσταση μια διάσταση την οποία αποσιώπησε η σκηνοθεσία.

ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Νέος Κόσμος, 2109212900. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι δούλες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Δύο αδερφές ζουν εγκλωβισμένες σε μια πραγματικότητα που τις συνθλίβει και παίζουν ένα παιχνίδι εξουσίας και υποταγής που αποκτά επικίνδυνες διαστάσεις.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Farewell / Εν τόπω χλοερώ": Η ομάδα του "Nostalgia generation" ξαναχτυπά

Σε συνέχεια της περσινής sold-out παράστασης, οι Ντουθ φέρνουν το δεύτερο μέρος ενός ζωντανού sitcom που μιλά για τις ανεξάντλητες πιθανότητες και τις χαμένες ευκαιρίες των millennials.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/04/2024

Κατερίνα Πατσιάνη: "Το Πολυτεχνείο είναι ακόμη ζωντανή, βιωμένη μνήμη"

Με αφορμή τις τελευταίες παραστάσεις του "Tank / Όλη νύχτα εδώ" στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν από την ομάδα RMS MATAROA που σκηνοθετεί ο Μάνος Βαβαδάκης, μιλήσαμε με την ηθοποιό Κατερίνα Πατσιάνη για τη μοναδική παράσταση της φετινής σεζόν που μιλά για όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973.

Νεκτάριε Λιονάκη πώς "Το Nόημα" της Μαρίας Λαϊνά έγινε "Ζάχαρη" κι εσείς "ένα πείραμα για την εμμονή της κατάκτησής της";

Τι σχέση έχει η "Ζάχαρη" με την ψυχική ισορροπία; Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την πρώτη του παράσταση που έρχεται τον Μάιο στο "Μπάγκειον" και κάνει -στην κυριολεξία- πραγματικότητα ένα όνειρό του.

"Θα έχει τα μάτια σου": Παράταση για την παράσταση-έκπληξη του Ηλία Κουνέλα

Η πρωτότυπη σκηνική σύνθεση παρατείνεται για τρίτο κύκλο παραστάσεων, από τις 10 Μαΐου ως και τις 30 Ιουνίου στην Κάμιρο.

"Macbeth": Η Σοφία Χιλλ συνσκηνοθετεί και ερμηνεύει Σαίξπηρ σε μια πρωτότυπη περφόρμανς

Η σπουδαία ηθοποιός μαζί με τον Κωνσταντίνο Χατζή παρουσιάζουν τη σαιξπηρική τραγωδία στην πρωτότυπη γλώσσα σε ένα αλώνι της Δυτικής Μάνης.

"Oι Παίχτες": Η παράσταση-φαινόμενο επιστρέφει αυτό το καλοκαίρι!

Το άγνωστο έργο του Γκόγκολ που έγινε η απόλυτη talk of the town παράσταση επί δύο σεζόν, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή και με τον Γιάννη Νιάρρο επικεφαλής ενός εκρηκτικού θιάσου, βγαίνει σε καλοκαιρινή περιοδεία!