Ο γενικός γραμματεύς

3,5

Μια σκηνοθεσία που προδίδει μεν το είδος αλλά με στιλ, μεταμορφώνοντας μια λαϊκή κωμωδία μετ’ ασμάτων του 1893 σε δυσοίωνη μαρτυρία των εθνικών μας παθογενειών. Με το θίασο να πλάθει αξιομνημόνευτες περσόνες, τις οποίες η περιρρέουσα θεατρικότητα απογειώνει σε ένα κωμικοτραγικά σπουδαίο σύμπαν.

Ο γενικός γραμματεύς

Μια σκηνοθεσία που προδίδει μεν το είδος αλλά με στιλ, μεταμορφώνοντας μια λαϊκή κωμωδία μετ’ ασμάτων του 1893 σε δυσοίωνη μαρτυρία των εθνικών μας παθογενειών. Με το θίασο να πλάθει αξιομνημόνευτες περσόνες, τις οποίες η περιρρέουσα θεατρικότητα απογειώνει σε ένα κωμικοτραγικά σπουδαίο σύμπαν.

Ο γενικός γραμματεύς - εικόνα 1

Ένας Έλλην του 1893, επαρχιώτης, αμόρφωτος και φαντασμένος, κάνει τα πάντα για να γίνει αστός, Αθηναίος και δη ανώτατος δημόσιος υπάλληλος. Αναρωτιέμαι πόσο μας ενδιαφέρουν σήμερα η υπόθεση, η γλώσσα, οι τύποι, τα ήθη και τα αστεία του «Γενικού Γραμματέα». Η Σοφία Μαραθάκη, απαντώντας με άποψη, καταλήγει στην ευφάνταστη φόρμα ενός παιγνιώδους εξπρεσιονιστικού θεάματος, υψηλής αισθητικής και ακρίβειας, με το θαυμάσιο δεκαμελή θίασο να φέρεται και να κινείται βάσει απόλυτα προσδιορισμένων χορογραφιών (κίνηση: Βρισηίδα Σολωμού). Το αναμενόμενο, λαϊκό και «χύμα» ύφος εξοβελίζεται, το στοιχείο του παραλόγου υπερτονίζεται και το έργο του Καπετανάκη μοιάζει να ξαναγράφτηκε από τον Μποστ. Όλα παίζονται σαν από φασουλήδες, μπροστά στο γαλανόλευκο μπερντέ που στήνει ο σκηνογράφος Κωνσταντίνος Ζαμάνης, με τα περιπαικτικά «φουστανελάτα» κοστούμια της Βασιλικής Σύρμα. Αυτό ήταν: τα βάσανα του φαντασιόπληκτου Λάμπρου ανάγονται σε ζοφερή μαρτυρία των εθνικών μας παθογενειών με το έργο να αποκτά την ισχύ ενός εφιάλτη από το παρελθόν που προσπαθεί, επί ματαίω, να αποτρέψει όσα τελικά συνέβησαν (και συμβαίνουν).

Ο γενικός γραμματεύς - εικόνα 2

Ο συνθέτης Χαράλαμπος Γωγιός δίνει τον τόνο με τις «κουρδισμένες» μουσικές του: τσάμικα, αμανέδες και πειραγμένα «Κάρμινα Μπουράνα», όλα παιγμένα από χειροποίητα μουσικά κουτιά. Κι αν κάπου τα άσματα περισσεύουν «μπουκώνοντας» την υπόθεση και μπλοκάροντας την εξέλιξη του ρυθμού, η παράσταση έχει το δικό της ειδικό βάρος. Οι δέκα ηθοποιοί νοηματοδοτούν την υιοθετημένη φόρμα, πλάθοντας περσόνες μοναδικές, ενώνοντας τη θεατρικότητα με την ελληνικότητα σε ένα κράμα κωμικοτραγικά εκκεντρικό. Το ισχυρό φινάλε, αποστασιοποιημένο από είδη και διαθέσεις, με τον Λεονάρδο Μπατή στον ομώνυμο ρόλο, ως σπαρακτική πια φιγούρα, κλείνει την παράσταση με τρόπο αιφνιδιαστικά συγκινητικό, διακτινίζοντας μια για πάντα το κωμικό στο τραγικό. Παίζουν επίσης οι Μ. Βαλάσογλου, Λ. Κουτσοδασκάλου, Ρ. Κυπριώτη, Σ. Μαραθάκη, Κ. Παπαθεοδώρου, Φ. Παπαχριστοπούλου, Γ. Σύρμας, Δ. Τσιγκριμάνης, Ν. Χανακούλας. ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ -

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ Πανεπιστημίου 48, 2103301881. Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο γενικός γραμματεύς

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η κατάκτηση της θέσης του γενικού γραμματέα από έναν επαρχιώτη δίνει αφορμή στον συγγραφέα να σχολιάσει μεδιασκεδαστικό τρόπο τη μεγαλομανία των επαρχιωτών

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.