Η Λίλα λέει

3

Η θεατροποίηση της αθυρόστομης ερωτικής νουβέλας του ντε Σαντ εξαγνίζεται από τη σκηνική αθωότητα της φετινής κατόχου του βραβείου «Μελίνα Μερκούρη» Λένας Δροσάκη.

Η Λίλα λέει

Ο Μαρκήσιος ντε Σαντ δόξασε τον έρωτα στα σαλόνια. Ο Σιμό τον υμνολογεί μες στα παρισινά γκέτο. Η θεατροποίηση της αθυρόστομης ερωτικής νουβέλας του εξαγνίζεται από τη σκηνική αθωότητα της φετινής κατόχου του βραβείου «Μελίνα Μερκούρη» Λένας Δροσάκη.

Η Λίλα λέει - εικόνα 1

Κανείς δεν ξέρει ποιος είναι ο Σιμό. Το σίγουρο είναι πως το χειρόγραφο με το εν λόγω ψευδώνυμο που εκδόθηκε με τον τίτλο «Η Λίλα λέει» («Lila dit ça», 1996) υπήρξε ένα εκδοτικό φαινόμενο, προφητικό των «Πενήντα αποχρώσεων του γκρι». Δημιούργησε αίσθηση, γνώρισε αλλεπάλληλες εκδόσεις, μεταφράστηκε κι έγινε ταινία (το 2004). Η λογοτεχνική του αξία, ωστόσο, απέχει πολύ από εκείνη του best seller της Ε.Λ. Τζέιμς. Είτε ο Σιμό υπήρξε αυτοπροσώπως ο άνεργος νεαρός Άραβας της νουβέλας του, την οποία έγραψε αφηγούμενος σε πρώτο πρόσωπο τη μοιραία σχέση του με τη 16χρονη καθολική Λίλα, είτε ένας ή περισσότεροι συγγραφείς, εκδότες και επιμελητές που ενεπλάκησαν στην «κατασκευή» αυτού του –καλλιτεχνικά και εμπορικά– ευτυχούς φαινομένου, το βέβαιο είναι πως στο «Η Λίλα λέει» μπορεί κανείς να ανιχνεύσει την υπερβατική παράδοση ερωτισμού του Μαρκησίου ντε Σαντ, του Ζορζ Μπατάιγ, του Ζαν Ζενέ, της Αναΐς Νιν, της Μαργκερίτ Ντιράς, ακόμη και του Μπορίς Βιάν.
Και σίγουρα δεν είναι τυχαίο πως, όταν η «Λίλα» πρωτοεκδόθηκε, χαιρετίστηκε ως ένα λογοτεχνικό διάβημα τόσο αινιγματικό, τολμηρό και σκανδαλώδες όσο «Η ιστορία της Ο» του 1954. Η τυχαία συνάντηση ενός νεαρού παρία των παρισινών γκέτο, του μελαψού Σιμό, με τη Λίλα, ένα βρομόστομο ξανθό άγγελο με γλώσσα πουτάνας, είναι το αντικείμενο της νουβέλας, η οποία ολοκληρώνεται ταυτίζοντας τον αισθησιασμό με τον μυστικισμό και τον έρωτα με το θάνατο. Γιατί η –φερόμενη ως εκπορνευόμενη– Λίλα των ασύστολων σεξουαλικών φαντασιώσεων και των ερωτικών οργίων συναντά, τελικά, την αγιοσύνη εν μέσω θυσιών και εξορκισμών, βίας και ακολασίας.

Η Λίλα λέει - εικόνα 2

Η παράσταση του Θεάτρου Τέχνης, σε μετάφραση-διασκευή της Μαριάννας Κάλμπαρη, αποτελεί την πρώτη φορά που η «Λίλα» παρουσιάζεται στη σκηνή. Μολονότι οι ζωηροί διάλογοι και οι φλογερές στιχομυθίες της έχουν μια δόση θεατρικότητας και οι περιγραφές μια υπερρεαλιστική ποιητικότητα («θα ’θελα η νύχτα να έβγαζε δόντια και να με κατάπινε»), το συγκεκριμένο σκηνικό εγχείρημα αναχαιτίζεται από το γνωστό παράγοντα: η λογοτεχνία δεν είναι θέατρο. Υπάρχουν, ωστόσο, κάποιες σκηνοθετικές λύσεις που προσδίδουν θεατρικότητα στην παράσταση, όπως η «κούνια» που αντικαθίσταται από τη νωχελική κίνηση της πρωταγωνίστριας πάνω στο μοναχικό τραπέζι του σκηνικού με τις σωριασμένες μαύρες σακούλες – απεικόνιση της «χειρότερης συνοικίας του σύμπαντος», όπως λέει κι ο συγγραφέας (σκηνικά-κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης).
Αν και αυστηρώς ακατάλληλη για ανηλίκους (λόγω της αθυροστομίας της), η παράσταση που συν-σκηνοθέτησαν ο Βασίλης Μαυρογεωργίου και η Μαριάννα Κάλμπαρη εξαγνίζει το πορνογραφικά σκανδαλώδες μέσα στην αθωότητα που φέρει κατάσαρκα η –ιδανική για το συγκεκριμένο ρόλο– Λένα Δροσάκη: η λεπτή φωνή της, το καθαρό «παιδικό» της βλέμμα, η νευρώδης κίνηση και η ανεπιτήδευτη λάμψη της συνάδουν θαρρείς με όλες τις περιγραφές της Λίλας από τον Σιμό. Κοντά της, υποδειγματικός συμπρωταγωνιστής, ο γενναιόδωρα απροσποίητος Βασίλης Μαυρογεωργίου. Καμιά χυδαιότητα δεν διαπράττεται επί σκηνής: το αγοραίο μεταμορφώνεται σε ωραίο και ο αισθησιασμός παράγεται μέσω ενός διακριτικού, σκωπτικού κι ευγενούς χιούμορ.

ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» - ΥΠΟΓΕΙΟ Πεσμαζόγλου 5, 2103228706. Διάρκεια: 90΄.
Παραστάσεις μέχρι τις 7/4.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Λίλα λέει

  • Δραματοποιημένο Διήγημα
  • Διάρκεια: 90 '

Μια ιστορία αγάπης, άκρως τολμηρή και ποιητική, για την απώλεια της αθωότητας σε μια διεφθαρμένη εποχή όπως η δική μας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.