Γυάλινος κόσμος

3

Το κατεξοχήν αυτοβιογραφικό έργο μνήμης του Αμερικανού συγγραφέα, με τους Δημήτρη Καταλειφό και Θέμιδα Μπαζάκα στο ρόλο του γιου και της μητέρας. Γύρω από αυτή την παραδοξότητα θεμελιώνεται αλλά και αποδυναμώνεται όλη η παράσταση.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Γυάλινος κόσμος

Το κατεξοχήν αυτοβιογραφικό έργο μνήμης του Αμερικανού συγγραφέα, με τους Δημήτρη Καταλειφό και Θέμιδα Μπαζάκα στο ρόλο του γιου και της μητέρας. Γύρω από αυτή την παραδοξότητα θεμελιώνεται αλλά και αποδυναμώνεται όλη η παράσταση.

Γυάλινος κόσμος - εικόνα 1

Ο«Γυάλινος Κόσμος» (1944) είναι η μνημονική ανάκληση ενός ανυπόφορου παρόντος – εκείνου της οικογένειας των Γουίνγκφιλντ, η οποία έζησε σε οικονομική πίστωση και υπαρξιακή ματαίωση τα χρόνια της Μεγάλης Ύφεσης. «Έργο μνήμης» το αποκαλεί ο ίδιος ο Ουίλιαμς και δη αυτοβιογραφικό για μια «στιγμή» από τη ζωή της οικογένειάς του τη δεκαετία του 1930: το ατυχές προξενιό της ανάπηρης αδερφής του και τη φυγή του μακριά της. Με αυτό το νεανικό έργο-προσωπικό ντοκουμέντο σπάνιας ευαισθησίας και συναισθηματικής ισχύος όσο και δήλωση ενοχής αιφνιδιαστικά εξομολογητική, ο Ουίλιαμς δημοσιοποίησε το ισόβιο τραύμα που έφερε επειδή εγκατέλειψε την (πραγματική) αδερφή του και εξόρκισε τη θλίψη της νιότης του.

Βασική σκηνοθετική επιλογή της
Ελένης Σκότη ήταν να παιχτεί ο Τομ από τον Δημήτρη Καταλειφό, έναν ηθοποιό σχεδόν συνομήλικο μ’ εκείνη (Θέμις Μπαζάκα) που ερμηνεύει τη μητέρα του. Με μια τέτοια παραδοξότητα δεν εξασφαλίζεται αυτόματα ο επιδιωκόμενος, από τον ίδιο τον Ουίλιαμς, αντιρεαλισμός. Τουναντίον, ενδέχεται να ανατραπεί όλη η δυναμική των σχέσεων. ο μέγας, εξάλλου πρωταγωνιστής στα έργα του Ουίλιαμς είναι ο χρόνος και όχι οι ηλικίες. Παρουσιάζοντας, δε, τον Τομ-Καταλειφό ως μέθυσο που παραπαίει, επιτείνεται η βαρυθυμία του έργου και χάνεται το αντίδωρο του χιούμορ. Ο Ουίλιαμς δεν έγραψε τον «Γυάλινο Κόσμο» από αυτολύπηση, όντας ένας αποτυχημένος γερασμένος αλκοολικός-έρμαιο των τύψεών του, αλλά θαρρείς προφητεύοντας την επιτυχία του, ομολογεί πως αυτή αποκτήθηκε με τίμημα την εγκατάλειψη όσων τον χρειάζονταν.

Γυάλινος κόσμος - εικόνα 2

Η υπερβατική σύμβαση των συνομήλικων συμπρωταγωνιστών απαιτούσε συνολικά μια υπερβατική σκηνοθετική γραμμή, η οποία να απογειώνει τη θεατρικότητα και να φωτίζει το ιλαροτραγικό υπέδαφος του έργου, παρουσιάζοντας πολύπλευρα τους πληθωρικούς, σύνθετους ρόλους του Ουίλιαμς. Μόνη της, όμως, δεν συμβάδιζε με το γειωμένο νατουραλισμό της παράστασης και τον υπερτροφικό ψυχολογικό ρεαλισμό που υιοθετήθηκε ως υποκριτικός κώδικας. Επιπλέον, η αναγγελία των σκηνικών οδηγιών από τον Τομ-Καταλειφό επιμήκυνε αναίτια τη διάρκεια και στέρησε από το έργο μια θεμελιώδη λειτουργία –εκείνη της μηχανής ψευδαισθήσεων–, στην οποία δεν συνέδραμαν αρκούντως τα κοστούμια, η μουσική και, κυρίως, ο αχανής προσκηνιακός χώρος, ο οποίος παράμενε σκηνογραφικά ανενεργός. μόνο στο β΄ μέρος αναδύθηκε μέσα απ’ τα κιβώτια με την ένδειξη «fragile» η τραπεζαρία και, μαζί, η σκηνική μαγεία (σκηνικά: Εύα Μανιδάκη, κοστούμια: Μικαέλα Λιακατά, μουσική: Σταύρος Γασπαράτος).

Ο συγκεκριμένος «Γυάλινος Κόσμος» δεν παύει να είναι μια δουλεμένη παράσταση που παρακολουθείται με ενδιαφέρον, στην κατηγορία «classic with a twist». Ο Δημήτρης Καταλειφός, ηθοποιός εγνωσμένου κύρους και δυνατοτήτων, μοιάζει εδώ να είναι ταυτόχρονα «ζορισμένος» και «αφημένος», σαν αυτοσκηνοθετούμενος. διαθέτει, ωστόσο, το ερμηνευτικό ένστικτο και την προσωπικότητα που αποζητά το θέατρο του Ουίλιαμς. Η Θέμις Μπαζάκα φορτίζει την Αμάντα με μια χοϊκή ζωηράδα και τονίζει προσφυώς το πώς αυτή η λοξή μητέρα δεν αποδέχτηκε ποτέ τα «άτυχα» τέκνα της. Ωραίες ερμηνείες και άφθαρτες νεανικές παρουσίες με αίγλη άλλων εποχών η «πορσελάνινη» Στέλλα Βογιατζάκη (Λώρα) και ο εξωστρεφής Κωνσταντίνος Γώγουλος (Τζιμ).

Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 2/4/2015.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο γυάλινος κόσμος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 160 '

Αυτοβιογραφικό έργο για την ανάγκη των ανθρώπων να καταφεύγουν σε ψευδαισθήσεις ή στην τέχνη προκειμένου να αντέξουν τη σκληρή πραγματικότητα που τους συνθλίβει

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/12/2025

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.

Τι ανεβάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης τη νέα χρονιά;

Μετά τα συνεχόμενα sold out του "Άνθρωποι και ποντίκια" και τις ανθρώπινες ιστορίες στα όρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζει νέα πρεμιέρα. Τον Ιανουάριο ανεβάζει στο Cartel τον "Σωσμένο" του Μποντ, ένα έργο που απαγορεύτηκε αρχικά από τις βρετανικές θεατρικές αρχές.