Ο Γάμος

3,5

Μια χαρισματική ερμηνεία, έμπλεη αισθημάτων και συγκίνησης, σε ένα «θεσσαλικό» μονόλογο-συναξάρι μιας ζωής και συνάμα μιας ολόκληρης εποχής κι ενός τόπου. Η ιστορία μιας γυναικείας τραγωδίας και η ιστορία μιας Ελλάδας που «πέρασε το χαντάκι»...

Ο Γάμος

Μια χαρισματική ερμηνεία, έμπλεη αισθημάτων και συγκίνησης, σε ένα «θεσσαλικό» μονόλογο-συναξάρι μιας ζωής και συνάμα μιας ολόκληρης εποχής κι ενός τόπου. Η ιστορία μιας γυναικείας τραγωδίας και η ιστορία μιας Ελλάδας που «πέρασε το χαντάκι»...

Ο Γάμος - εικόνα 1

Ο φιλόσοφος Ντενί Ντιντερό στο δοκίμιό του για την υποκριτική τέχνη και αισθητική, το «Παράδοξο του ηθοποιού» (1760), σημειώνει πως «η ευαισθησία κάνει τους ηθοποιούς μέτριους, η άκρα ευαισθησία τους κάνει βραδύνοες, ενώ η ψυχρή αίσθηση και το μυαλό υπέροχους». Με απλά λόγια, για να συγκινηθεί ο θεατής ο ηθοποιός δεν πρέπει να χύσει ούτε ένα δάκρυ.
Η Άννα Βαγενά όμως ακυρώνει με τις ερμηνείες της το «παράδοξο» του Ντιντερό. Διότι είναι μια ηθοποιός των ευαισθησιών και των αισθημάτων. στον «Γάμο», γνωρίζοντας προφανώς τι πρόκειται να μας αφηγηθεί στα ογδόντα λεπτά που θα βρίσκεται ενώπιόν μας στη σκηνή, βουρκώνει με το που εμφανίζεται. Ο ψυχρός εγκεφαλικός υπολογισμός των αισθημάτων, η μαθηματική ακρίβεια της ερμηνείας και οι υποκριτικές τεχνικές της σταδιακής αποκάλυψης του χαρακτήρα μοιάζει να μην την αφορούν.
Αψηφώντας την παγίδα του μελό και το ενδεχόμενο να χαρακτηριστεί «δακρύβρεχτη», η Βαγενά ενσαρκώνει τους ρόλους της με τρόπο βιωματικό και αυθεντικότητα αδιαπραγμάτευτη. Γι’ αυτό και είναι μοναδική όταν ανατρέχει σε κείμενα-συναξάρια της ελληνικότητας, της εθνογραφικής μνήμης, της λαϊκής ευαισθησίας και του γυναικείου ζητήματος – από την «Τύχη της Μαρούλας» μέχρι το «Γάλα» και από την «Αγγέλα Παπάζογλου» μέχρι τον «Γάμο»

Ο Γάμος - εικόνα 2

Παλιά επιτυχία του Θεσσαλικού Θεάτρου, ο «Γάμος», αυτή η θεσσαλική νουβέλα-ντοκουμέντο μιας ζωής και μιας ολόκληρης εποχής, ευτύχησε όταν πρωτανέβηκε από τον Κώστα Τσιάνο το 1994, πάντα με τη Βαγενά να ερμηνεύει την κεντρική ηρωίδα, το Λενάκι (ή για να διατηρήσουμε την ντοπιολαλιά τη Λενάκη). Ο «Γάμος» είναι η ζωή μιας γυναίκας στα Αμπελάκια, «σε αυτήν την ασήμαντη γωνιά του Κίσαβου, όπου ασήμαντοι επίσης και ολιγογράμματοι άνθρωποι συνένωσαν συνήθεις βιοτικές προσπάθειες με τοπικές πρώτες ύλες και άρχισαν να παράγουν μαζικά ένα μοναδικό προϊόν που πολύ σύντομα κατέκτησε τις αγορές της Ευρώπης: τα νήματα που κλώθονταν σε 24 μικρά εργαστήρια-βιοτεχνίες και βάφονταν ανεξίτηλα κόκκινα με το φυτό “ριζάρι” αλλά και με τεχνογνωσία που φυλαγόταν σαν επτασφράγιστο μυστικό». [Από την εισαγωγή του Αντώνη Καρκαγιάννη στον «Γάμο».] Η ιστορία της Λενάκη βρίσκεται στο περιθώριο της ένδοξης ιστορίας­ του συνεταιρισμού των Αμπελακίων.
Ακριβώς επειδή πρόκειται για την καταγραφή της ζωής ενός υπαρκτού προσώπου, είναι ένα τεκμήριο για τις βάναυσες συνθήκες της κοινωνικής και ιδιωτικής ζωής των γυναικών στην Ελλάδα κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Ταυτόχρονα είναι κι ένας σχοινοτενής μονόλογος μιας αθώας κοπέλας και μιας­ μαρτυρικής γυναίκας που φτάνει στο πιο αποτρόπαιο έγκλημα.
Στον «Γάμο» απαντώνται θέματα που έχουν απασχολήσει εξίσου τον Αισχύλο και τον Ευριπίδη, όπως η προγονική αμαρτία και η παιδοκτονία, τον Παπαδιαμάντη της «Φόνισσας», τον Βιζυηνό («Το αμάρτημα της μητρός μου») όσο και τον Ίψεν («Βρικόλακες»). Στο λιτό σκηνικό που διαμόρφωσε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης και συνοδεία των παραδοσιακών τραγουδιών του γάμου, με μόνο σκηνικό αντικείμενο ένα νυφικό-κόσμημα εποχής από τη συλλογή της Ιωάννας Παπαντωνίου, η Βαγενά αφηγείται τη ζωή της Λενάκη σαν να είναι η δική της. Και αυτήν την εξιστόρηση δεν την ξεχνάς ποτέ: τόσο γλαφυρή και συνταρακτική είναι.

ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΙΟ Ακαδήμου 14, 2105234382. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο γάμος

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Η αληθινή ιστορία μιας γυναίκας από τα Αμπελάκια Θεσσαλίας και ταυτόχρονα η ιστορία των χιλιάδων γυναικών, συζύγων και μανάδων, αυτού του τόπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η κασέτα" θα παίζει για λίγο ακόμη στο Σταθμός

Το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη, το οποίο ανέβασε ο γνώστης του συγγραφικού της σύμπαντος Μάνος Καρατζογιάννης, μετρά τις τελευταίες εμφανίσεις του στο σανίδι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/05/2024

Το "4 + ένα" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι μια σπουδή πάνω στα στοιχεία της φύσης (μας)

Το νέο έργο της Κυριακής Νασιούλα είναι μία συνάρτηση χορού και επιστήμης που θα επιτρέψει στα στοιχεία της φύσης να καταλάβουν την αίθουσα της Κεντρικής Σκηνής.

Λευτέρης Γιοβανίδης: "Με τους Τούρκους συναδέλφους μας θέλαμε να μιλήσουμε για τη δύναμη που έχει η τέχνη να ενώνει"

Διαβάστε τι μας είπε ο σκηνοθέτης του σημαντικού εγχειρήματος που φέρνει επί σκηνής Έλληνες και Τούρκους ηθοποιούς στη σπουδαία σαιξπηρική τραγωδία, "Ρωμαίος και Ιουλιέτα", που έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής (16-19/5) μετά από τις επιτυχημένες παραστάσεις της στην Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη.

Νεκταρία Γιαννουδάκη: "Η επικαιρότητα αποδεικνύει ότι η πατριαρχία ακόμα καλά κρατεί"

Στο νέο ανέβασμα του κλασικού έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα "Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα" που υπογράφει σκηνοθετικά ο Αλέξανδρος Κοέν, η γνωστή ηθοποιός Νεκταρία Γιαννουδάκη που είδαμε πολύ πρόσφατα και στο "Da" με τον Γρηγόρη Βαλτινό, όπως και στις τηλεοπτικές "Ψυχοκόρες", υποδύεται το ρόλο της οικονόμου στο πλευρό της "Μπερνάρντα" Αιμιλίας Υψηλάντη.

Το "Farewell / Εν τόπω χλοερώ" είναι αφιερωμένο σε όσους δεν θα έρθουν αλλά έστειλαν καρτούλα αλλαγής

Η Βάσια Ατταριάν και η ομάδα Ντουθ επανέρχονται μετά το talk of the town "Nostalgia generation" και μοιράζονται μαζί μας αποκλειστικά ένα σημείωμα με εξαιρετικές αφιερώσεις.

Νέες φωτογραφίες από τη "Γραμμή του ορίζοντος" του Εθνικού

Ρίχνουμε μια ματιά στο σκηνικό σύμπαν της νέας και τελευταίας παράστασης που ετοιμάζει η Πειραματική για φέτος, η οποία παρουσιάζει στη σκηνή το εμβληματικό βιβλίο του Χρήστου Βακαλόπουλου.

"Η Θάλασσα κι ο Γέρος": Ένα νέο έργο με τον Τάσιο Νούσια, σε καλοκαιρινή περιοδεία

Ανακαλύψτε τους σταθμούς της νέας παράστασης που σκηνοθετεί η Μαρλέν Καμίνκσι και που βασίζεται στο αριστούργημα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο γέρος και η θάλασσα".