Αγαπητή Ελένα

4

Η γενιά του σοσιαλισμού συγκρούεται με εκείνη της επερχόμενης περεστρόικα και η ιδεολογική αντιπαράθεση αποκτά την ένταση ψυχολογικού θρίλερ, σε μια παράσταση που αξίζει να δουν, εκτός των άλλων, έφηβοι μαθητές κι εκπαιδευτικοί.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Αγαπητή Ελένα

Τέσσερις έφηβοι κρατούν σε ομηρία την καθηγήτριά τους σε ένα έργο-δυναμίτης από τη Σοβιετική Ένωση του 1980. Η γενιά του σοσιαλισμού συγκρούεται με εκείνη της επερχόμενης περεστρόικα και η ιδεολογική αντιπαράθεση αποκτά την ένταση ψυχολογικού θρίλερ, σε μια παράσταση που αξίζει να δουν, εκτός των άλλων, έφηβοι μαθητές κι εκπαιδευτικοί.

Αγαπητή Ελένα - εικόνα 1

Τέσσερις μαθητές επισκέπτονται την καθηγήτριά τους με άλλοθι τα γενέθλιά της προκειμένου να της αποσπάσουν το κλειδί­ για το ντουλάπι όπου φυλάσσονται τα γραπτά τους. Θεωρούν πως από αυτά­ κρίνονται η μελλοντική ευτυχία και η ευημερία τους. Η καθηγήτρια όμως είναι ανένδοτη. Η σύγκρουση είναι σφοδρή, αντικατοπτρίζοντας το χάσμα γενεών και το τέλμα των αντιπαρατιθέμενων ιδεολογιών.

Μολονότι οι ήρωες του έργου φαντάζουν σχηματικοί και η έκβαση­ τραβηγμένη, η συγγραφέας αποδεικνύει­ με ακρίβεια το θεώρημά της: το πειραματόζωο του σοβιετικού σοσιαλισμού (η καθηγήτρια Ελένα) κι εκείνα της επερχόμενης περεστρόικα και της γκλασνόστ (οι μαθητές), κλεισμένα στο κλουβί-διαμέρισμα της πρώτης, παραδίνονται σε έναν εμφύλιο γεμάτο ηττημένους.

Αγαπητή Ελένα - εικόνα 2

Έργο κατά παραγγελία ήταν το «Αγαπητή Ελένα». Το υπουργείο Πολιτισμού της Σοβιετικής Ένωσης ανέθεσε το 1980 στην 32χρονη τότε Λουνμτίλα Ραζουμόβσκαγια να γράψει θέατρο «για την ανήσυχη εφηβεία». Χωρίς να αντίκειται στα βασικά ιδεώδη του σοσιαλισμού, το έργο απαγορεύτηκε από τη σοβιετική λογοκρισία κι επανήλθε στο ρεπερτόριο το 1987. Κι όμως, κανένας από τους ήρωες της Ραζουμόβσκαγια δεν μπορεί να θεωρηθεί θετικός εκπρόσωπος της νέας κατάστασης.

Με τη γνώση του παρόντος, το «Αγαπητή Ελένα», εκτός από εύφλεκτο θεατρικό υλικό, ικανό να πυροδοτήσει μια παράσταση­ υψηλής έντασης και ιδεολογικής εγρήγορσης, όπως αυτή της Ελένης Σκότη, έχει την ισχύ της παραβολής. Ζήσαμε πολύ σκοτεινούς καιρούς τα τελευταία σαράντα χρόνια. Τραχείς και σφοδρές μεταβάσεις –ηθικές, πολιτικές, ιδεολογικές και, βεβαίως, οικονομικές– σημειώθηκαν από το 1980 μέχρι σήμερα παντού. Το δύσθυμο τέλος του έργου μάς φέρνει αντιμέτωπους με μια αυτογνωσία διόλου παρήγορη: ο διχασμός και η διάσπαση των ηρώων της Ραζουμόβσκαγια είναι και δικά μας.

Η σκηνοθεσία, υποστηριγμένη από την ακριβόλογη μετάφραση (Β. και Ειρ. Χαραλαμπίδου), το κινηματογραφικό σκηνικό-αναφορά στα σοβιετικά ’80s (Γ. Χατζηνικολάου) και τους «οικιακούς» φωτισμούς (Αντ. Παναγιωτόπουλος), προσδίδει στο έργο μια ανησυχαστική ατμόσφαιρα ψυχολογικού θρίλερ. Τιθασεύει­ έτσι υφολογικά τη φλύαρη, στην «παράδοση» του Μαξίμ Γκόργκι αντιπαραβολή επιχειρημάτων και ιδεο­λογημάτων. Ο ρεαλισμός είναι­ δουλεμένος στο έπακρο, με τον ­θίασο να καταθέτει νευρώδεις ερμηνείες και να οδηγείται σε σωστά ζυγιασμένες κλιμακώσεις και αποκλιμακώσεις της έντασης.

Η Αριέττα Μουτούση, λιτή και μετρημένη στο ρόλο της μαραμένης γεροντοκόρης καθηγήτριας, έχει εξορίσει κάθε ίχνος της κωμικής της μανιέρας κι έχει επεξεργαστεί τις παύσεις, τις εξάρσεις, τους μορφασμούς και τις χειρονομίες της, τον ίδιο το ρυθμό της αναπνοής της. Ο Γιάννης Λεάκος ως στρεψόδικος Βαλόντια αποδεικνύει το υποκριτικό του ένστικτο: αλλάζει έντεχνα προσωπεία και ακόμη κι όταν κάποτε αγγίζει την υπερβολή, γνωρίζει πώς να παραμείνει εντός κλίματος. Ο Δημήτρης Σαμόλης –ήρεμη δύναμη– ­πείθει ως απεγνωσμένος ιδεολόγος, ενώ ο Χρήστος Κοντογεώργης και η Ηρώ Πεκτέση είναι επικοινωνιακά άμεσοι.

Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 6/11/2014

Περισσότερες πληροφορίες

Αγαπητή Ελένα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Η ιστορία μιας δασκάλας που κρατείται όμηρος από τους μαθητές της και το σπίτι της γίνεται πεδίο σύγκρουσης της ηθικής και των αξιών

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έπαθες αντι-Christmas; Βρήκαμε τις παραστάσεις που θα δεις

Αυτές είναι οι προτάσεις μας για παραστάσεις που απομακρύνονται από τη γιορτινή αισθητική. Αντί για στολισμένα χαμόγελα και θαλπωρή, αναδεικνύουν την ένταση, τις αντιφάσεις και την ανθρώπινη αλήθεια πίσω από την επιφάνεια των Χριστουγέννων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
24/12/2025

Η δίκη

Ο Άρης Μπινιάρης προσεγγίζει το έργο του Κάφκα μέσα από τη μουσική φόρμα και προτείνει μια υπαρξιακή ανάγνωση, μετατοπίζοντας το βάρος από το πολιτικό στο υπαρξιακό πεδίο. | Powered by Uber

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber