Εσωτερικό

3

Εμπνευσμένη παράσταση-άσκηση εξοικείωσης με το θάνατο, που μας συστήνει ένα εξαιρετικά σύντομο, αλλά βαθιά ανησυχαστικό έργο του νομπελίστα συγγραφέα.

Εσωτερικό

Μόλις πενήντα λεπτά διαρκεί αυτή η εμπνευσμένη παράσταση-άσκηση εξοικείωσης με το θάνατο, συστήνοντάς μας ένα εξαιρετικά σύντομο, αλλά βαθιά ανησυχαστικό έργο του νομπελίστα συγγραφέα.

Εσωτερικό - εικόνα 1

Aποχαυνωμένοι μες στη ραστώνη της ωραίας­ βραδιάς, οι γονείς και η αδερφή της νεκρής κοπέλας­ χαμογελούν και αγκαλιάζονται­ – είναι σχεδόν ξελιγωμένοι από την οικογενειακή αγαλλίαση. Δεν έχουν ακόμη πληροφορηθεί τον πνιγμό της. Έξω από το σπίτι τους οι αγγελιαφόροι της τρομερής είδησης τους παρατηρούν. Δύσκολη η θέση τους: πρέπει να εισβάλουν σε αυτήν την εικόνα ευτυχίας και να τη συντρίψουν με το μαντάτο του θανάτου. Εμείς οι θεατές βρισκόμαστε σε εξίσου δύσκολη θέση. Γιατί αν καλούμαστε να ταυτιστούμε με κάτι, είναι με το «εσωτερικό» όσων υπάρχουν μπροστά μας, με την ίδια δηλαδή τη συνείδηση της θνητότητάς μας.

Ιδού η στοιχειώδης αλήθεια και η τραγική ειρωνεία του βίου μας: εφήμερος είναι ο εφησυχασμός μας. μπορεί μόλις βγούμε από αυτήν τη θεατρική αίθουσα η φευγαλέα ευτυχία μας να έχει γίνει κιόλας δυστυχία. «Ένα θέατρο της ψυχής», αυτό αποζητούσε ο βραβευμένος με Νόμπελ λογοτεχνίας (1911) Φλαμανδός Μ. Μέτερλινκ: «Πέρα από τους συνηθισμένους διαλόγους που εξαντλούνται στη λογική ή στο συναίσθημα, ζητούμενο είναι να ακουστεί ο μεγαλειώδης και αδιάκοπος διάλογος του ανθρώπου με το πεπρωμένο του».

Εσωτερικό - εικόνα 2

Το άγνωστο και γραμμένο για μαριονέτες «Εσωτερικό» (1891) λειτουργεί σαν ιαπωνικό χαϊκού: συμπυκνώνει όλη τη σοφία του για το «καθημερινό τραγικό». Μόλις στη δεύτερη σκηνοθεσία της, η Σοφία Μαραθάκη στήνει με διακριτό αντι-ψυχολογικό ύφος μια παράσταση στατική, αλλά νευρώδη, βαθιά ανησυχαστική και εικαστικά αγέρωχη (σκηνικά: Εύα Μαραθάκη, κοστούμια: Ιωάν. Τσάμη).

Σχεδόν ασάλευτοι, αλλά σε εσωτερική εγρήγορση βρίσκονται οι τρεις μαντατοφόροι-αφηγητές (Ν. Κοψιδάς, Αλ. Ντεληθέου και Σ. Τσακομίδης) και αντιστικτικά λειτουργούν οι συγγενείς της νεκρής (Ε. Νικηφόρου, Κ. Παπαθεοδώρου, Φ. Παπαχριστοπούλου): βωβά πρόσωπα, κινούμενα σαν νευρόσπαστες μαριονέτες, ίσως όμως με μια γκροτέσκα υπερβολή που δεν χρειαζόταν. Ειδική μνεία αρμόζει στη μετάφραση του Δ. Δημητριάδη.

Σημείωση: Η κριτική αφορά την πρώτη παρουσίαση του έργου. Στην τωρινή επανάληψή του ο Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου παίζει εναλλάξ με τον Κώστα Κορωναίο το ρόλο ενός από τους συγγενείς. Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 10/4/2014.



Περισσότερες πληροφορίες

Εσωτερικό

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 65 '

Ο Βέλγος νομπελίστας καταθέτει ένα παιγνιώδες όσο και τρομακτικό έργο-άσκηση εξοικίωσης με το θάνατο, με αφορμή την αναγγελία του πνιγμού μιας κοπέλας στους δικούς της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.