Φον Δημητράκης

3,5

Ο Πέτρος Φιλιππίδης, μαζί με έναν πολύ καλό θίασο, καταφέρνει αβίαστα να περάσει τη θέρμη του έργου στο κοινό.

Φον Δημητράκης

Το πάθος για εξουσία ευτελίζει τον άνθρωπο και με τον «Φον Δημητράκη» του ο Ψαθάς, αν και μιλά για έναν πολιτικάντη την περίοδο της γερμανικής κατοχής, «φωτογραφίζει» τη διαχρονικότητα της λαμογιάς. Ο Πέτρος Φιλιππίδης, μαζί με έναν πολύ καλό θίασο, καταφέρνει αβίαστα να περάσει τη θέρμη του έργου στο κοινό.

Φον Δημητράκης - εικόνα 1

Το τρίπτυχο «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» μοιάζει να δίνει νόημα στη ζωή του κυρίου Χαρίτου, ενός πολιτικάντη που ζει με το απωθημένο της μεγάλης πολιτικής καριέρας. Οι μάσκες, ωστόσο, πέφτουν μόλις γεύεται το μεθυστικό ποτό της εξουσίας. Πολιτευόμενος και πριν από το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο κύριος Δημητράκης συνθλίβεται ψυχολογικά υπό τη σκιά των πολιτευτών που κατάφεραν να καθίσουν στην υπουργική καρέκλα.Όταν όμως του δίνεται η ευκαιρία, δεν διστάζει να συνεργαστεί με τους κατακτητές και να κάνει το μίζερο όνειρό του πραγματικότητα, ξεχνώντας τις αξίες που υποτίθεται ότι πρέσβευε. Ως πάτερ φαμίλιας, μπορεί να διατείνεται πως ενδιαφέρεται για το καλό της οικογένειάς του, με ευκολία όμως αποκηρύσσει γιο και αδελφό που αποφάσισαν να ταχτούν με το μέρος των ανταρτών, ενώ είναι έτοιμος να «ξεπουλήσει» την κόρη του σ’ έναν πολύ μεγαλύτερό της άντρα, τον κύριο Ζαρλά, μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, που διατηρεί στενές σχέσεις με υψηλόβαθμους της Γκεστάπο.

Κωμωδία ή δράμα; Η παράσταση παρακολουθείται μ’ ένα σταθερό μειδίαμα στα χείλη. Είναι πολλές οι στιγμές που τίθεται το ερώτημα καθώς η υπόθεση του έργου διαδραματίζεται σε μια σκληρή εποχή και ξεσκεπάζει σωρεία κοινωνικών ψευδών αλλά και τις υπαρξιακές παλινωδίες των ανθρώπων που διψούν για αναγνώριση. Ο Πέτρος Φιλιππίδης ανέλαβε ένα δύσκολο εγχείρημα. Θέλησε να κάνει κωμωδία, υπογραμμίζοντας ωστόσο τη δραματικότητα και οπωσδήποτε τη σημαντικότητα των γεγονότων και τον αντίκτυπο που έχουν στη ζωή των ανθρώπων σε καιρό πολέμου.

Φον Δημητράκης - εικόνα 2

Σε ένα μεγάλο βαθμό το καταφέρνει αναδεικνύοντας τις θεατρικές ποιότητες του έργου του Ψαθά μέσα στο σκηνικό περιβάλλον του Γιώργου Γαβαλά, που αποτυπώνει επιτυχημένα τον κλειστοφοβικό κατοχικό κόσμο. Η σκηνοθεσία προωθεί την πλοκή με γοργούς, εύθυμους ρυθμούς και αποτυπώνει τον (αρκετά δυνατό) απόηχο του έργου στο σήμερα. Ευχάριστες, μπριόζες, κάποτε ευφυώς κωμικές και κάποτε απλώς πλακατζίδικες οι ερμηνείες των ηθοποιών.

Στο ρόλο του κυρίου Χαρίτου, που έγινε Φον Δημητράκης με το που ανέλαβε το υπουργείο Ασφάλειας, ο Πέτρος Φιλιππίδης προσπάθησε να ισορροπήσει το φαρσικό ύφος με το τραγικό ύψος των περιστάσεων, χωρίς να αποφύγει την υπερβολή σε κάποιες σκηνές. Το κωμικό του γκελ στο κοινό και οι χιουμοριστικές δεξιότητές του είναι αδιαμφισβήτητες, όμως θα θέλαμε πολύ να τον βλέπαμε να αναδεικνύει πιο έντεχνα τη φλεγματικότητα του ρόλου. Αγέρωχη και εκφραστική, η Μαρία Κατσανδρή, ως κυρία Χαρίτου, μας κάνει να τη συμπαθήσουμε στην αρχή και προκαλεί τον οίκτο όταν ξιπάζεται ως κυρία υπουργού.

Στιβαρή η ερμηνεία του Γεράσιμου Σκιαδαρέση επέτρεψε να βγει η συγκίνηση και να αναδυθούν οι ιδεολογικές αγωνίες του Λεωνίδα που στηρίζει κρυφά τους αντάρτες. Εξίσου στιβαρός με στεντόρεια φωνή ήταν και ο Δημήτρης Μαυρόπουλος (κ. Ζαρλάς). Η Φαίη Ξυλά, αν και διαχειρίζεται με συνέπεια το ρόλο της, φαντάζει λιγότερο ισχυρή επί σκηνής συγκριτικά με τους συμπρωταγωνιστές της. Ταιριαστή η υπόλοιπη διανομή (Γιάννα Παπαγεωργίου, Γιώργος Ψάλτου, Μανώλης Χουρδάκης, Χριστίνα Σπατιώτη, Χρύσα Κλουβά, Θανάσης Ισιδώρου) ακολουθεί την πρωταγωνιστική ομάδα με καλές ερμηνείες.

Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 16/01/2014

Περισσότερες πληροφορίες

Φον Δημητράκης

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Ένας ψεύτης πολιτευτής γίνεται υπουργός της κατοχικής κυβέρνησης και γελοιοποιείται για χάρη της εξουσίας, προκαλώντας έτσι προβλήματα αλλά και αντιδράσεις μέσα στην οικογένειά του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.